LG 29UB67, MBP 21:9 ratio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683289

Topicstarter
Goede avond,

Ik heb sinds kort de LG 29UB67 gekocht om als externe monitor te gebruiken op mijn kamer. Ik sluit deze monitor aan op mijn Macbook Pro 2012 alleen nu kan ik geen 21:9 ratio krijgen. Hij is aangesloten via HDMI, helpt het als ik een displayport to thunderbolt adapter koop? Of hoe is het mogelijk om alsnog een 21:9 ratio te krijgen die niet is uitgerekt?

Videokaart: NVIDIA GeForce GT 650M 512 MB

Het externe beeldscherm staat ook als 34 inch aangegeven ipv 29 op mijn Macbook.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 683289 op 03-01-2016 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-07 22:05
Waarschijnlijk ziet je Mac het als een TV op Full HD. Als je naar de Systeeminstellingen gaat, dan zou je bij Beeldschermen je resolutie moeten kunnen aanpassen. Als dit niet lukt dan kun je de resolutie misschien aanpassen via Display Menu in de app store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Xudonax schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:40:
Waarschijnlijk ziet je Mac het als een TV op Full HD. Als je naar de Systeeminstellingen gaat, dan zou je bij Beeldschermen je resolutie moeten kunnen aanpassen. Als dit niet lukt dan kun je de resolutie misschien aanpassen via Display Menu in de app store.
Dankjewel! Helaas staat hij bij deze app al op de hoogste settings (16:9, 1920x1080 60Hz)
Ik kan deze monitor dus alleen maar op deze grootte gebruiken volgens mij, maar is het misschien mogelijk als ik ipv HDMI een Displayport adapter koop dat hij dan wel 21:9 ratio accepteert of ligt dat puur aan mijn videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Volgens mij hebben wij exact dezelfde MacBook Pro :) De mijne lust de 34UM95 (de grotere broer op 3440x1440) gewoon op de native resolutie, maar ik heb het eigenlijk alleen met de Thunderbolt kabel geprobeerd. Als je eenvoudig aan de DisplayPort kabel kan komen dan zou ik dat zeker proberen. Het lijkt me vrijwel zeker dat het dan wel gaat werken. Een mini DisplayPort naar DisplayPort adapter zou trouwens al genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Xudonax schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:54:
Volgens mij hebben wij exact dezelfde MacBook Pro :) De mijne lust de 34UM95 (de grotere broer op 3440x1440) gewoon op de native resolutie, maar ik heb het eigenlijk alleen met de Thunderbolt kabel geprobeerd. Als je eenvoudig aan de DisplayPort kabel kan komen dan zou ik dat zeker proberen. Het lijkt me vrijwel zeker dat het dan wel gaat werken. Een mini DisplayPort naar DisplayPort adapter zou trouwens al genoeg zijn.
Ik heb nu dus al een HDMI naar Thunderbolt adapter, alleen het probleem is dat ik niet weet of de adapter wel voor Thunderbolt is.. Ik heb de adapter ongeveer een jaar geleden gekocht en weet ook niet meer bij welke webshop. Ik zou gewoon voor een tientje een adapter kunnen bestellen voor zowel de HDMI > Thunderbolt (nogmaals) of van Displayport > Thunderbolt.

Ik heb van onderstaande foto dus die ene met die bliksem (Thunderbolt).

Afbeeldingslocatie: http://www8.pcmag.com/media/images/250019-apple-macbook-pro-mini-displayport-vs-thunderbolt.jpg

Wat is jullie advies om nu te kopen? Omdat ik nu dus al een adapter heb voor de HDMI naar Thunderbolt die wel werkt maar niet op 21:9 formaat. De Displayport kabel zat bij mijn monitor inbegrepen, alleen de adapter van DP naar TB heb ik niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 683289 op 03-01-2016 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Al die adapters zijn gewoon mDP naar X, Thunderbolt voegt weinig tot niets interessants toe. Tenzij iemand anders het beter weet zeg ik haal een mDP naar DP adapter. Bijvoorbeeld deze van Startech.com Mini DisplayPort naar DisplayPort welke voor minder dan €15 bezorgd word. En mocht het niet werken dan kun je het terug sturen. Je hebt hierbij ook geen extra kabel nodig :)

EDIT: Ik zie het dikgedrukte stuk nu pas, als ik in de pricewatch zoek op een mDP naar DP adapter zonder kabel dan vind ik alleen dit ding wat maar een euro of 2 goedkoper is, maar wel een stuk lomper: http://tweakers.net/price...-displayport-adapter.html

[ Voor 24% gewijzigd door Xudonax op 03-01-2016 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Xudonax schreef op zondag 03 januari 2016 @ 20:06:
Al die adapters zijn gewoon mDP naar X, Thunderbolt voegt weinig tot niets interessants toe. Tenzij iemand anders het beter weet zeg ik haal een mDP naar DP adapter. Bijvoorbeeld deze van Startech.com Mini DisplayPort naar DisplayPort welke voor minder dan €15 bezorgd word. En mocht het niet werken dan kun je het terug sturen. Je hebt hierbij ook geen extra kabel nodig :)

EDIT: Ik zie het dikgedrukte stuk nu pas, als ik in de pricewatch zoek op een mDP naar DP adapter zonder kabel dan vind ik alleen dit ding wat maar een euro of 2 goedkoper is, maar wel een stuk lomper: http://tweakers.net/price...-displayport-adapter.html
Ik heb net deze kabel gekocht: https://azerty.nl/0-1952-...t-m-.html?channel_code=40
Alhoewel ik een Thunderbolt connectie in mijn Macbook Pro heb zitten ipv een mDP connectie, hopen dat het werkt en anders terugsturen in de envelop.

Bedankt voor de hulp! Zal nog wel posten of het heeft gewerkt. :) Hopen dat de envelop door de brievenbus past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Sorry, ik ging er vanuit dat het algemeen bekend was dat Thunderbolt niets meer is dan een "uitbreiding" op mini DisplayPort/mDP :) Het enige dat Thunderbolt toevoegd is een 10Gb/s PCIe verbinding. Dit zou het moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Xudonax schreef op zondag 03 januari 2016 @ 20:48:
Sorry, ik ging er vanuit dat het algemeen bekend was dat Thunderbolt niets meer is dan een "uitbreiding" op mini DisplayPort/mDP :) Het enige dat Thunderbolt toevoegd is een 10Gb/s PCIe verbinding. Dit zou het moeten doen.
Ben totaal niet technisch, dus als er USB 2.0 naar USB 3.0 is zou ik ook niet het verschil weten.. zo ook niet bij Thunderbolt of DisplayPort. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Update: Omdat ik gratis verzenden wilde komt de kabel nu morgen pas. Zal morgen laten weten of het gewerkt heeft maar ben er nu al een stuk zekerder van.

Alleen de vraag nog waarom HDMI 21:9 niet ondersteunt en DisplayPort wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na het ontvangen van de DP naar mDP kabel is het mij wel gelukt om gebruik te maken van de 21:9 ratio. :D
Thanks Xudonax voor het advies!
Pagina: 1