Onedrive neemt opslagruimte in op Macbook

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ik heb sinds vandaag een Macbook Pro, na afscheid te hebben genomen van de iPad.

Onedrive gebruik ik al tijden en hierop staat bijv mijn gehele fotoverzameling van ongeveer 180GB.
Nu heb ik de Onedrive app geïnstalleerd, waarna ik de melding krijg dat ik de mappen kan synchroniseren met mijn Mac. Dit is natuurlijk prima, echter wordt de gehele inhoud van Onedrive gedownload.
Dit duurt enorm lang en zoveel schijfruimte heb ik niet. Ik heb 128GB op mijn Mac.

Is het niet mogelijk, net zoals bij Windows-machines, om de map gewoon in Finder online te bekijken en hier eventueel bestanden van te downloaded of toe te voegen?

Nu heb ik vanmiddag wat foto's bewerkt en deze geupload naar Onedrive, maar dan via de browser...

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:18

Cyphax

Moderator LNX
Ik weet niet of het kan op je Mac maar er is een script waarmee je via FUSE de onedrive zou moeten kunnen mounten binnen je filesystem. Ik heb geen ervaring met FUSE op een Mac maar ik heb op mijn Linuxmachine op een vergelijkbare manier m'n Stack gemount in m'n filesystem en da's wel erg handig op zich.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:07
freddyathlon schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:33:
Ik heb sinds vandaag een Macbook Pro, na afscheid te hebben genomen van de iPad.

Onedrive gebruik ik al tijden en hierop staat bijv mijn gehele fotoverzameling van ongeveer 180GB.
Nu heb ik de Onedrive app geïnstalleerd, waarna ik de melding krijg dat ik de mappen kan synchroniseren met mijn Mac. Dit is natuurlijk prima, echter wordt de gehele inhoud van Onedrive gedownload.
Dit duurt enorm lang en zoveel schijfruimte heb ik niet. Ik heb 128GB op mijn Mac.

Is het niet mogelijk, net zoals bij Windows-machines, om de map gewoon in Finder online te bekijken en hier eventueel bestanden van te downloaded of toe te voegen?

Nu heb ik vanmiddag wat foto's bewerkt en deze geupload naar Onedrive, maar dan via de browser...
Kan je niet beter een MacBook kopen met meer interne opslagruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-10 19:00
Gebruik Odrive i.p.v. OneDrive. Dan krijg je placeholders ipv je bestanden. En als je enkel je foto's wilt bekijken en ze niet op je pc wilt bewaren kun je ze natuurlijk gewoon online bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:49

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Volkan1984 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:38:
[...]

Kan je niet beter een MacBook kopen met meer interne opslagruimte?
Tjsa. Die upgrade kost je €200 (voor 128GB extra) dus kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen een slimme zet is. Voor €200 kan je een behoorlijke externe schijf kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leures
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-10 16:44
Ja kan in de instellingen van de Onedrive app voor OSX aangeven welke mappen je lokaal wil synchroniseren en welke niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
leures schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:25:
Ja kan in de instellingen van de Onedrive app voor OSX aangeven welke mappen je lokaal wil synchroniseren en welke niet.
Absoluut, die optie had ik gezien. Maar mijn foto-map is behoorlijk groot en dat is zonde om te syncen. In Windows kun je in de Verkenner gewoon alle mappen zien op Onedrive, zonder dat dit schrijfruimte inneemt.

Dan is er niet veel keuze over dan mijn externe HDD aankoppelen...

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
freddyathlon schreef op maandag 04 januari 2016 @ 19:03:
[...]

Absoluut, die optie had ik gezien. Maar mijn foto-map is behoorlijk groot en dat is zonde om te syncen. In Windows kun je in de Verkenner gewoon alle mappen zien op Onedrive, zonder dat dit schrijfruimte inneemt.

Dan is er niet veel keuze over dan mijn externe HDD aankoppelen...
Een andere oplossing is Expandrive zoals hierboven ook al een keer genoemd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
supersnathan94 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:46:
[...]

Tjsa. Die upgrade kost je €200 (voor 128GB extra) dus kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen een slimme zet is. Voor €200 kan je een behoorlijke externe schijf kopen.
En nu heb je een goedkopere uitvoering met net te weinig opslagruimte. Klinkt als een superoplossing 😑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Tsja en achteraf upgraden gaat hem ook zo lekker worden hea. XD. Zelfs met de 256GB houd je niks over als je 180GB aan foto's er op gaat zetten. Heeft dus nul nut om daar €200 aan te besteden op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
supersnathan94 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 22:30:
Tsja en achteraf upgraden gaat hem ook zo lekker worden hea. XD. Zelfs met de 256GB houd je niks over als je 180GB aan foto's er op gaat zetten. Heeft dus nul nut om daar €200 aan te besteden op die manier.
iCloud fotobibliotheek wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
iCloud fotobibliotheek heb ik ook, evenals een grotere opslagruimte tegen maandelijkse betaling. Maar dan nog moet ik eerst de foto's op de Macbook zetten, waarna ze automatisch in de Cloud worden gezet. Dat werkt dus ook niet.

Expandrive kost geld, geloof ik... Dan kies ik er liever voor om een externe HDD aan te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
freddyathlon schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 07:57:
iCloud fotobibliotheek heb ik ook, evenals een grotere opslagruimte tegen maandelijkse betaling. Maar dan nog moet ik eerst de foto's op de Macbook zetten, waarna ze automatisch in de Cloud worden gezet. Dat werkt dus ook niet.

Expandrive kost geld, geloof ik... Dan kies ik er liever voor om een externe HDD aan te koppelen.
ExpanDrive kost inderdaad geld. (Developers moeten ook ergens van leven?). Maar er is een gratis trial beschikbaar. Probeer het eens uit zou ik zeggen, wellicht dat je de app het geld waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 16:54
Nou 74 Dollar voor lifetime upgrades..
Dat is echt iets om van wakker te liggen..

het is het een of het ander.. Je kan niet beide altijd tegelijk hebben.,..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:33

Quakie

quakelen

freddyathlon schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 07:57:

Als je dat nou combineert?

Je koppel je externe harde schijf en zorgt dat daar (tijdelijk) je fotos van onedrive komen.
Vervolgens importeer je die weer in Photos met de instelling dat je alleen de thumbnails wilt...
Dan gaat 180GB naar apple en je hebt zelf een gedeelte hiervan... (hij houdt bij hoeveel schijfruimte over is en geeft dat vrij indien nodig)

Heb je alitjd je fotos bij de hand en je hebt nog schijf ruimte over en je externe hardeschijf ook niet continue aangekoppeld .

[ Voor 7% gewijzigd door Quakie op 18-01-2016 13:28 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leures
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-10 16:44
Wellicht is odrive (https://www.odrive.com) een optie voor je. Deze app maakt wel placeholders aan voor de bestanden die je enkel on-line hebt staan. Tevens kan je aangeven welke mappen je altijd gesynchroniseerd wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Quakie schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:27:
[...]

Als je dat nou combineert?

Je koppel je externe harde schijf en zorgt dat daar (tijdelijk) je fotos van onedrive komen.
Vervolgens importeer je die weer in Photos met de instelling dat je alleen de thumbnails wilt...
Dan gaat 180GB naar apple en je hebt zelf een gedeelte hiervan... (hij houdt bij hoeveel schijfruimte over is en geeft dat vrij indien nodig)

Heb je alitjd je fotos bij de hand en je hebt nog schijf ruimte over en je externe hardeschijf ook niet continue aangekoppeld .
Dat is ook een idee ja. Nog niet aan gedacht.

Als ik de Onedrive app weer installeer op mijn rMBP, dan selecteer ik dat Onedrive moet syncen met de externe hdd. Hier worden de foto's dus ook lokaal op opgeslagen.

Indien mijn HDD niet is aangekoppeld, kan Onedrive niet syncen, maar kan ik wel de foto's bekijken op een andere PC toch ook? Dus ik krijg dan een kopie van alle foto's op Onedrive die ik ook lokaal kan gebruiken, maar wijzigingen worden alleen verwerkt als ik m aankoppel en kan syncen.
Heb ik t goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat klopt. Wat er nu op je externe schijf staat is een kopie van je foto's. Mutaties die je op een andere computer doet worden weer gesynchroniseerd zodra je de schijf weer aankoppelt. De nieuwste versies worden dan weer naar de schijf gekopieerd. Werkt vergelijkbaar met Dropbox.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Top!! Dan ga ik daarmee aan de slag. Zolang ik maar een backup van de foto's op Onedrive heb ook inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ik heb zojuist de app Onedrive weer geïnstalleerd. De OneDrive map heb ik bij aangegeven dat deze op de externe HDD moet komen, in mijn geval F:.

Mijn externe HDD is druk aan het knipperen op dit moment, dus er worden foto's opgeslagen op dit moment.
Zal vast even duren voor dat klaar is.

Kan ik tussentijds de Mac uitzetten of in sluimer zetten? Het kopiëren wordt dan natuurlijk onderbroken, maar dit gaat vanzelf weer verder na opnieuw aanzetten van de Mac denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-10 19:00
freddyathlon schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 14:52:

Kan ik tussentijds de Mac uitzetten of in sluimer zetten? Het kopiëren wordt dan natuurlijk onderbroken, maar dit gaat vanzelf weer verder na opnieuw aanzetten van de Mac denk ik?
Ja & Ja
Pagina: 1