Upgrade van mijn pc en nu last van vastlopers!

Pagina: 1
Acties:

• Jaimyrl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-01 17:12
Beste tweakers!

Ongeveer een maand geleden heb ik nieuwe hardware gekocht voor mijn pc omdat mijn oude moederbord het had begeven.
Sinds ik mijn nieuw hardware heb geplaatst heb ik last van vastlopers en niet zomaar vastlopers, maar ik kan dan helemaal niks meer :'( mijn enige optie is de pc opnieuw op te starten met de reset knop!

Samenvatting van het probleem:

Ik krijg vastlopers waarbij ik helemaal niks meer kan, alles zit vast en het enige wat ik nog kan is de reset knop gebruiken.
Dit gebeurd niet tijdens het gamen en alleen als ik met word werk of aan het internetten ben of als ik film kijk!
Ik zat toevallig een keer in taakbeheer voordat het gebeurde en ik zag dat het geheugen helemaal vol liep tot aan de 99% en daarna sloeg hij vast!

Mijn hardware:

- Gigabyte Z97x gaming 3 moederbord
- 4690k Intel i5 processor 3,50GHZ
- PNY 128 gb SSD
- Seagate 500gb HDD
- 8 GB DDR3 geheugen (merk weet ik niet)
- Asus Radeon R7 260X 2GB
- 650 watt cooler master voeding
- Cooler master kast met 2 fans 1 die naar binnen blaast en de ander naar buiten!

Op dit moment draai ik windows 8.1.

Wat heb ik zelf gedaan::

- Ik ben begonnen met een legale versie van windows 10 en deze heb ik snel veranderd naar windows 8.1 met een schone installatie omdat ik dacht dat het probleem aan windows 10 lag!
Helaas was dit niet zo.

- Windows op zowel mijn ssd geïnstalleerd als op mijn hdd en bij beide had ik hetzelfde probleem!

- Memtest 86 uitgevoerd en hierin vond het programma geen problemen.

- Geheugenbankje om de beurt eruit gehaald en bij beide kwam het probleem nog steeds voor.

- Videokaart eruit gehaald en mijn monitor op mijn moederbord aangesloten en nog steeds het probleem.

- Heavyload test uitgevoerd geen probleem :(

- Furmark test uitgevoerd geen probleem gevonden.

- De temperaturen bij gehouden via Speccy en die blijven mooi normaal en lopen niet erg op!
Bij normale bezigheden (internetten, word,) kreeg ik de volgende temperaturen:
Processor: 42 graden
Moederbord: 28 graden
Videokaart: 43 graden
HDD: 28 graden

- In de windows logfiles gekeken maar hierin staat niks over de vastlopers alleen informatie over dat ik de pc opnieuw heb opgestart met de reset knop!

-Alle laatste drivers geïnstalleerd van al mijn hardware!

Ik hoop dat jullie een oplossing hebben voor mijn probleem!
Want ik weet gewoon niet meer wat ik kan doen om het probleem op te lossen.
Alvast bedankt voor het mee denken!

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Jaimyrl schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:32:

Ik zat toevallig een keer in taakbeheer voordat het gebeurde en ik zag dat het geheugen helemaal vol liep tot aan de 99% en daarna sloeg hij vast!
Hier geef je gelijk antwoord op je vraag.
Welk proces vult je geheugen?

We have just one world, but we live in different ones...

• Jaimyrl
Bedankt voor je reactie!
Dat zag ik net niet want in windows 8.1 zat ik onder het tabblad prestaties en geheugen
Daarin zag ik dat hij vol liep en voordat ik kon gaan kijken welke processen daar voor zorgde sloeg hij al vast :(.
Het gebeurde in enkele secondes.

[ Voor 6% gewijzigd door Jaimyrl op 03-01-2016 19:45 ]

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:57
Kijk eens in de BIOS naar de spanningswaarden van de CPU en werkgeheugen.
Misschien krijgt je CPU net niet genoeg spanning van het nieuwe mobo?
Op welke waarde staat die ingesteld, of staat die op auto?
Dit zelfde geld ook voor het geheugen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb zelf last van memory leaks in firefox momenteel. Toevallig ook een firefox gebruiker?

Ik heb 16GB RAM dus ik had genoeg tijd om het tegen te houden.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 10:35

MarvinJames

Theatermaker

Kun je toevallig niet in een veilige modus opstarten om te kijken of je dan hetzelfde probleem hebt?

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:50
Ik had ook een keer zo'n probleem, was een of andere .net framework update die het geheugen vol liet lopen en dan niets meer kon.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Jaimyrl
jovadca schreef op maandag 04 januari 2016 @ 01:13:
Bedankt voor je reactie ik ga hier vanavond eens naar kijken!
Ik laat dan weten of het is gelukt! _/-\o_

• Jaimyrl
nelizmastr schreef op maandag 04 januari 2016 @ 12:01:
Heb zelf last van memory leaks in firefox momenteel. Toevallig ook een firefox gebruiker?

Ik heb 16GB RAM dus ik had genoeg tijd om het tegen te houden.
bedankt voor je reactie!

In windows 10 had ik idd firefox erop staan .
Nu met windows 8.1 alleen chrome dus daar zal het niet aan liggen!

• Jaimyrl
Tsux schreef op maandag 04 januari 2016 @ 12:09:
Kun je toevallig niet in een veilige modus opstarten om te kijken of je dan hetzelfde probleem hebt?
bedankt voor je reactie!
In windows 10 had ik ook in veilige modus hetzelfde probleem.
In windows 8.1 die ik nu heb geïnstalleerd heb ik dit nog niet geprobeerd, ik zal dit vanavond even proberen!

• Jaimyrl
haarbal schreef op maandag 04 januari 2016 @ 12:14:
Ik had ook een keer zo'n probleem, was een of andere .net framework update die het geheugen vol liet lopen en dan niets meer kon.
bedankt voor je reactie!
wat heb je er toen aan gedaan om dit op te lossen dan kan ik dit ook eens proberen!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:26

br00ky

Moderator Harde Waren
/protip: al die quotes kunnen de volgende keer natuurlijk gewoon in 1 post. Quadruple posten zoals nu wordt niet echt gewaardeerd.

• haarbal
Jaimyrl schreef op maandag 04 januari 2016 @ 15:33:
[...]

bedankt voor je reactie!
wat heb je er toen aan gedaan om dit op te lossen dan kan ik dit ook eens proberen!
geen echte fix helaas, gebruik die machine alleen om af en toe op de tv af te spelen, dus heb toen windows update uitgezet.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

In de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staan ook altijd nuttige tips, ook al is het topic wellicht wat oud, ook met UEFI is deze nog altijd erg goed toepasbaar!
Jaimyrl schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:32:
- Memtest 86 uitgevoerd en hierin vond het programma geen problemen.
Hoe lang heb je deze test gedaan? Een goede Memtest86(+) test duurt namelijk met gemak ruim 24 uur. :)
- Geheugenbankje om de beurt eruit gehaald en bij beide kwam het probleem nog steeds voor.
Wissel de latjes eens van bank, klinkt gek, maar soms kan dat een verschil uitmaken.
- Heavyload test uitgevoerd geen probleem :(
Hoe moet ik dit zien, wat is voor jou een 'heavy load'? Heb je ook weer ruim 24 uur tools als Prime95 laten draaien of zo?
- Furmark test uitgevoerd geen probleem gevonden.
Furmark is een benchmark tool voor de GPU, maar als ik jouw verhaal zo lees, richt ik mijn pijlen op het RAM. Staan deze bijvoorbeeld wel op de QVL van jouw moederbord?

[ Voor 68% gewijzigd door CH4OS op 04-01-2016 17:36 ]

• Jaimyrl
CptChaos schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:25:
In de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staan ook altijd nuttige tips, ook al is het topic wellicht wat oud, ook met UEFI is deze nog altijd erg goed toepasbaar!
[...]
Hoe lang heb je deze test gedaan? Een goede Memtest86(+) test duurt namelijk met gemak ruim 24 uur. :)
[...]
Wissel de latjes eens van bank, klinkt gek, maar soms kan dat een verschil uitmaken.
[...]
Bedankt voor je reactie!

- De testen heb ik inderdaad lekker door laten lopen of het precies 24 uur duurde weet ik niet maar ik heeft een volle nacht aangestaan per test.

- De heavyload test is ook een cpu test eigenlijk deed ik deze testen om dat ik ten einde raad was.

- De memory die ik heb is een ddr3 1600 mhz en die wordt ondersteund!

-de latjes ga ik is omwisselen Goede tip dankjewel!
jovadca schreef op maandag 04 januari 2016 @ 01:13:
Ik heb gekeken naar de spanningswaarde en die staan voor zowel mijn cpu als mijn geheugen op auto!
Moet ik deze aanpassen? ik heb wel een stock koeler op mijn cpu !

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik begrijp nog steeds je 'heavyload' test niet, wat heb je daarvoor gebruikt of wat heb je precies gedaan daarvoor? :?

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 04-01-2016 18:41 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

AUTO is inderdaad - meestal - killing voor de stabiliteit omdat de spanning vaak veel te hoog is by default, zeker als je overklokt of 'dynamische performance' in de BIOS hebt ingesteld. Niet alleen te hoog of te laag kan voor vastlopers/reboots/instabiliteit zorgen, maar ook te grote fluctuaties. Heb ooit een mobo (MSI P35 DS3R o.i.d.) gehad die mijn E6600 (standaard 1.2v in latere steppings, daarvoor 1.3v) gewoon vrolijk naar 1.5v plempte in auto-setting onder load. Als de load er vervolgens afging,was de Vdrop zo groot, dat de Vcore dipte naar 1.15v en dat was het moment dat ik dan een vastloper had.

Zet je RAM en Vcore gewoon fixed (op de juiste standaardwaarde voor je hw) om te beginnen en probeer eventueel ook nog +0.1v extra voor de zekerheid, maar niet meer.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Jaimyrl
CptChaos schreef op maandag 04 januari 2016 @ 18:37:
Ik begrijp nog steeds je 'heavyload' test niet, wat heb je daarvoor gebruikt of wat heb je precies gedaan daarvoor? :?
Dat is een naam van het programma die ik heb gebruikt.
Die test je CPU ( soort van stresstest)

• Jaimyrl
SKiLLa schreef op maandag 04 januari 2016 @ 18:41:
AUTO is inderdaad - meestal - killing voor de stabiliteit omdat de spanning vaak veel te hoog is by default, zeker als je overklokt of 'dynamische performance' in de BIOS hebt ingesteld. Niet alleen te hoog of te laag kan voor vastlopers/reboots/instabiliteit zorgen, maar ook te grote fluctuaties. Heb ooit een mobo (MSI P35 DS3R o.i.d.) gehad die mijn E6600 (standaard 1.2v in latere steppings, daarvoor 1.3v) gewoon vrolijk naar 1.5v plempte in auto-setting onder load. Als de load er vervolgens afging,was de Vdrop zo groot, dat de Vcore dipte naar 1.15v en dat was het moment dat ik dan een vastloper had.

Zet je RAM en Vcore gewoon fixed (op de juiste standaardwaarde voor je hw) om te beginnen en probeer eventueel ook nog +0.1v extra voor de zekerheid, maar niet meer.
Bedankt voor je reactie!

Oke top dan ga ik dat zeker even proberen _/-\o_
Ik laat het weten of ik er daarna nog last van heb !

• haarbal
Aangezien je zegt dat je memory volloopt en je dan crasht zou ik het bij software zoeken.

Heb je al gekeken welk proces zo veel geheugen opeet?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Probleem is alleen, dat je dat pas goed kan zien als het geheugen vol zit, maar dan reageert het systeem dus niet meer. ;)

Brengt me wel op het volgende: heb je een swap file aan staan? Zo nee, en je stelt er een in op een non-ssd, kun je wellicht voorkomen dat de PC vastloopt en zien welk programma het geheugen opslokt.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:51
Heb je de nieuwste driver van de Killer netwerkkaart gedownload?

Die staat er om bekend om zeker onder windows 10 een groot geheugenlek te hebben.

Oh, blijkbaar ook in 8.1:

https://bluebluewave.word...rk-data-usage-monitoring/

[ Voor 35% gewijzigd door White Feather op 04-01-2016 21:15 ]

• Jaimyrl
White Feather schreef op maandag 04 januari 2016 @ 21:11:
Heb je de nieuwste driver van de Killer netwerkkaart gedownload?

Die staat er om bekend om zeker onder windows 10 een groot geheugenlek te hebben.

Oh, blijkbaar ook in 8.1:

https://bluebluewave.word...rk-data-usage-monitoring/
Ik ga hier inderdaad even naar kijken dankjewel!

Nogmaals iedereen bedankt voor het helpen.
Ik heb de voltages aangepast en tot nu toe heb ik geen problemen.
Ik heb er een test met prime95 over heen laten lopen en er zijn geen problemen gevonden.
Ik wacht wel even het weekend af want dan zal de pc wat meer aanstaan.
Ik hou jullie op de hoogte!

• jovadca
Je hebt de voltages aangepast schrijf je. Wat je nu kan doen is de voltage stapje voor stapje terugzetten en telkens uitproberen of het nog stabiel werkt. Je komt dan op een gegeven moment op een voltage uit waar jouw PC niet meer stabiel is. Dan de voltage 1 stapje verhogen. Het voordeel van de laagste stabiele voltage is dat je CPU zo koel mogelijk blijft bij het laagste stabiele voltage. Dit kan je ook proberen bij de voltage van het geheugen.

• Jaimyrl
jovadca schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:16:
Je hebt de voltages aangepast schrijf je. Wat je nu kan doen is de voltage stapje voor stapje terugzetten en telkens uitproberen of het nog stabiel werkt. Je komt dan op een gegeven moment op een voltage uit waar jouw PC niet meer stabiel is. Dan de voltage 1 stapje verhogen. Het voordeel van de laagste stabiele voltage is dat je CPU zo koel mogelijk blijft bij het laagste stabiele voltage. Dit kan je ook proberen bij de voltage van het geheugen.
Dat kan ik van het weekend zeker even proberen dankje.
Ik wil eerst even zeker weten of het probleem nu daadwerkelijk is opgelost
Ik hou je op de hoogte.

• Jaimyrl
In het weekend (vrijdagavond) heb ik nog 1 vastloper gehad tijdens het opstarten van de computer (toeval?)
Maar verder niet meer dus ik kijk het nog steeds even aan en ik hoop dat ik er nu vanaf ben.
Ik wil jullie wel bedanken voor het meedenken top!

• Jaimyrl
Helaas heb ik weer een vastloper gehad maar pas de eerste in een week tijd, het is dus minder geworden want eerder was het zeker 15 a 20 keer in de week.
Dus als iemand nog ideeën heeft hoor ik het graag.

• jovadca
Ik denk dat je de voltage voor de CPU nog één stapje moet verhogen of misschien 2. (Kijk even na welke voltage je CPU max. mag hebben!) Houdt sowieso de temp. in de gaten. Als je de CPU eventueel overclockt hebt, zet deze dan even terug naar de standaard waarde.
Ik heb ook ergens gelezen dat Haswell CPU's de nodige problemen geven, maar ik weet niet of dat ook voor jouw CPU i.c.m. jouw mobo zo is.

[ Voor 55% gewijzigd door jovadca op 16-01-2016 00:12 ]

• Jaimyrl
jovadca schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 00:01:
Ik denk dat je de voltage voor de CPU nog één stapje moet verhogen of misschien 2. (Kijk even na welke voltage je CPU max. mag hebben!) Houdt sowieso de temp. in de gaten. Als je de CPU eventueel overclockt hebt, zet deze dan even terug naar de standaard waarde.
Ik heb ook ergens gelezen dat Haswell CPU's de nodige problemen geven, maar ik weet niet of dat ook voor jouw CPU i.c.m. jouw mobo zo is.
oké top ik ga hem nog een stapje omhoog zetten en hou jullie op de hoogte!

• jovadca
Jaimyrl schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 15:56:
[...]

oké top ik ga hem nog een stapje omhoog zetten en hou jullie op de hoogte!
Hoe staat het er mee?
Heeft het stapje hoger bij je CPU geholpen?

• Jaimyrl
jovadca schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 21:15:
[...]

Hoe staat het er mee?
Heeft het stapje hoger bij je CPU geholpen?
Ik heb hem inderdaad een stapje hoger gezet en ik heb de afgelopen weken 2 x nog een vastloper gehad op dezelfde dag.
Maar dat is het eigenlijk.
Dus even afwachten of het goed blijft gaan!
Bedankt nogmaals voor je hulp!

• jovadca
Hou in ieder geval de temp's in de gaten van je CPU. Wanneer had je de vastlopers? Was je een spel aan 't spelen of iets anders wat zwaar was voor je PC?

Zolang je nog niet aan de max. voltage zit EN je temp's niet te hoog, dan kan je gerust nog een stapje verhogen.

Het is uitproberen om de juiste afstelling te vinden voor je PC.
Ik had vorige week na 3 maanden weer eens een BSOD :( en heb mijn CPU voltage ook een stapje verhoogt. Ik moet er wel bij zeggen dat ik bij die BSOD mijn PC aardig aan het werk had gezet.

• Jaimyrl
jovadca schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 16:13:
Hou in ieder geval de temp's in de gaten van je CPU. Wanneer had je de vastlopers? Was je een spel aan 't spelen of iets anders wat zwaar was voor je PC?

Zolang je nog niet aan de max. voltage zit EN je temp's niet te hoog, dan kan je gerust nog een stapje verhogen.

Het is uitproberen om de juiste afstelling te vinden voor je PC.
Ik had vorige week na 3 maanden weer eens een BSOD :( en heb mijn CPU voltage ook een stapje verhoogt. Ik moet er wel bij zeggen dat ik bij die BSOD mijn PC aardig aan het werk had gezet.
Als de pc vastloopt ben ik vaak bezig met word of gewoon in windows en ben ik niks "zwaars" aan het doen :? .
Dat is het vreemde hiervan, hij is nog nooit vastgelopen tijdens een game en ik game bijna elke dag wel 8) !
Maar goed het gaat beter ik ga de voltage een stapje omhoog zetten en kijken of ik er dan helemaal geen last meer van heb.
Heb jij nog last van BSOD? of is het door die voltages ook verholpen?

• jovadca
Tot heden heb ik geen last meer gehad. :)

Soms kan een BSOD ook liggen aan het feit dat b.v. het geheugen 1 stapje (0,1 V) hoger gezet moet worden. Als dat het probleem oplost, kan je in de meeste gevallen de voltage van de CPU een paar stapjes terugzetten. Op een gegeven moment heb je de stabiele instellingen voor je PC.

Met Prime95 kan je testen hoever je bent. Laat dat programma wel een aantal uren draaien.

Dus rustig proberen en neem de tijd. Mocht dit topic gesloten zijn, kan je mij ook een DM sturen.

Off topic:
Ik heb in mijn PC een aparte fancontroler. Ik gebruik de 4 temp sensoren bij het geheugen en maak die vast met een houten knijper als ik de voltage v/d latjes ga verhogen. Ik meet dan eerst de temp van elk latje voor de verhoging van het voltage. (Dan heb je een richtgetal.) Ik laat de temp sensoren er aanzitten en verhoog het voltage met 0,1 V in de BIOS. Start de PC weer normaal op en lees de temps af en hou die in de gaten.
Opm: Ook hier geld; Lees even de specs van jouw latjes door en je weet wat de temp max mag zijn.

• Jaimyrl
Ik wil nogmaals iedereen bedanken voor het meedenken.
Mijn probleem is opgelost.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:53
:) Want was uiteindelijk de oplossing?
Pagina: 1