Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router gezocht

Pagina: 1
Acties:

• AE69
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-11 19:21
Ik ben opzoek naar een router waarbij het mogelijk is om een static IP adress (gekoppeld aan een MAC adres) te configureren. Blijkbaar is het niet mogelijk met de Apple Airport Extreme static IP adressen te configureren. :(

Ik had hiervoor een Linksys WRT610N maar die blijft in zijn boot modus hangen. Het hoeft geen WiFi aan boord te hebben, omdat ik met losse Ubiquiti Access Points werk. Ik kan wellicht Linksys/Cisco nemen maar wil ook kijken naar alternatieven.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:33
AE69 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:32:
Ik ben opzoek naar een router waarbij het mogelijk is om een static IP adress (gekoppeld aan een MAC adres) te configureren. Blijkbaar is het niet mogelijk met de Apple Airport Extreme static IP adressen te configureren. :(

Ik had hiervoor een Linksys WRT610N maar die blijft in zijn boot modus hangen. Het hoeft geen WiFi aan boord te hebben, omdat ik met losse Ubiquiti Access Points werk. Ik kan wellicht Linksys/Cisco nemen maar wil ook kijken naar alternatieven.
Natuurlijk is dat wel te configureren op een AirPort Extreme! Dit kun je doen met AirPort Utility op een Mac of iOS apparaat. En dan bij het kopje netwerk een DHCP reservering maken en koppelen aan een bepaald Mac adres.
airport 1

airport 2

[ Voor 11% gewijzigd door SquareOne op 03-01-2016 19:38 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02

Cyphax

Moderator LNX

Saved by the buoyancy of citrus

• AE69
Hee bedankt, weer wat geleerd op een zondagavond :-)
Ik lees net dat Apple Airport Extreme "maar" een max kent van 25 adressen.

Zijn er nog alternatieven?

[ Voor 50% gewijzigd door AE69 op 03-01-2016 20:53 . Reden: toevoeging ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Hoeveel static leases heb je nodig?
Kan je misschien iets meer achtergrond info geven? Ik heb het gevoel dat ik je intentie niet begrijp...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• AE69
lier schreef op zondag 03 januari 2016 @ 21:14:
[...]

Hoeveel static leases heb je nodig?
Kan je misschien iets meer achtergrond info geven? Ik heb het gevoel dat ik je intentie niet begrijp...
25 is te weinig omdat ik op dit moment al 20 apparaten heb die ik graag zou willen voorzien van een vaste ip adres opgedeeld in bepaalde bereiken:
- NAS range
- PC range
- Apple apparatuur range
- TVs/versterker range

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-11 14:26
Maar een NAS kun je toch weer een static IP geven ipv een reservation in DHCP, en geldt datzelfde niet voor meer van je apparaten? Dan zou 25 DHCP reservations weleens genoeg kunnen zijn (je hebt ze nu nog niet eens allemaal nodig geef je aan) en hoef je niet meteen een hoop geld uit te geven aan een nieuwe router.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
The Realone schreef op zondag 03 januari 2016 @ 21:49:
Maar een NAS kun je toch weer een static IP geven ipv een reservation in DHCP, en geldt datzelfde niet voor meer van je apparaten? Dan zou 25 DHCP reservations weleens genoeg kunnen zijn (je hebt ze nu nog niet eens allemaal nodig geef je aan) en hoef je niet meteen een hoop geld uit te geven aan een nieuwe router.
Ik weet niet of zo'n Airport Extreme eraan doet, maar als je iets als dnsmasq gebruikt kan je ook hostnames instellen zonder een DNS-server te moeten instellen. Da's wel handig.

Als je alsnog een nieuwe router wilt halen, dan zou ik er eentje uitkiezen die OpenWrt goed ondersteunt want dan kan je zo goed als alle kanten op. :)

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-11 11:12
Gewoon statische IP's instellen op je apparaten (buiten het DHCP bereik). Daarnaast kun je ook gewoon lokale hostnames gebruiken zoals @Cyphax zegt. zoals mijnpc.local of nas.local etc (heb zelf ook een paar airports).

[ Voor 8% gewijzigd door sweebee op 04-01-2016 00:05 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
sweebee schreef op maandag 04 januari 2016 @ 00:04:
Gewoon statische IP's instellen op je apparaten (buiten het DHCP bereik). Daarnaast kun je ook gewoon lokale hostnames gebruiken zoals @Cyphax zegt. zoals mijnpc.local of nas.local etc (heb zelf ook een paar airports).
Heb je die hostnames dan in je hostfiles staan overal? Wat ik bedoelde is dat dnsmasq het voor je doet en je de hostnames alleen maar in de router hoeft in te stellen bij die statische leases, en dan kan je ze door je netwerk heen gebruiken. :)

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-11 11:12
Cyphax schreef op maandag 04 januari 2016 @ 09:07:
[...]

Heb je die hostnames dan in je hostfiles staan overal? Wat ik bedoelde is dat dnsmasq het voor je doet en je de hostnames alleen maar in de router hoeft in te stellen bij die statische leases, en dan kan je ze door je netwerk heen gebruiken. :)
Geen idee hoe het precies gaat, maar wanneer een apparaat een hostname heeft, bijvoorbeeld mijn raspberry heet raspberrypi, als ik dan naar raspberrypi.local ga dan kom ik er op.

Heb nergens hostfiles oid aangepast.
Pagina: 1