Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo
Ik heb in mijn pc met mATX behuizing een Club 3D HD7790 13:"videokaart zitten.
Deze kaart is mooi kort van lengte en past mooi in der kast.
Ik loop tgen het volgende probleem aan :
Bij het spelen van games zoals de laatste 2 Wolfensteins en bij de Bioshock Infinete gaat de temperatuur in de kast omhoog ( logisch ) en hoor ik het toerental van een fan ( vd videokaart ? ) sterk variëren , een soort jojo effect. Als ik het zijpaneel van de kast weghaal heb ik meer koeling en geen last.
Als ik zo kijk blaast de fan van de HD 7790 gewoon rondom de kast in dus niet naar buiten , de warmte
blijft in de kast hangen.
Zelf dacht ik aan alles in een grotere kast te plaatsen voor een grotere luchtstroom , maar dat wordt dan een nieuwe kast + een nieuwe (modulaire ) voeding.

Als oplossing heb ik bedacht de HD7790 te vervangen door een GTX 950 kaart van MSI GTX 950 2GD5 OC deze is lekker kort en gaat zeker passen , bovendien heeft deze de luchtafvoer naar buiten en dus verwacht ik dan geen kast opwarming meer. Juist ook omdat NVIDIA kaarten ook een stuk zuiniger zijn en ook minder warmte afgeven
Ik overklok niet , ook niet de CPU niet. dat is trouwens een I5-4570 , en de grafische kaart is al ruim een half jaar geleden vervangen door de leverancier dus verwacht ik niet dat die "stuk"is
Wat is wijsheid , gaat / kan mijn oplossing werken is wel de snelste oplossing ik twijfel alleen of dit de beste oplossing is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Bij load zal de videokaart warmte produceren wat normaal is. De ventilator zal harder gaan draaien om de warmte af te kunnen voeren.

Over wat voor temperaturen heb je het? Heb je dat gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Is het wel de videokaart? Normaal houd een moederbord een soort jo-jo fancurve vast waar jij het over hebt. Met andere woorden: die gaat 10% omhoog of omlaag bij 1 graden verschil, en dan ook direct. Dit kan inderdaad zeer irritant zijn.

Mocht het de videokaart zijn kun je dit makkelijk oplossen door zelf een fancurve te maken waar je kijkt op welk percentage je fan moet staan om hem full-load te koelen (test met Furmark, vrijwel geen game zal je GPU zo zwaar belasten).

Je kunt overigens ook een extra casefan kopen, intake en exhaust om het in evenwicht te laten. Kijk of je daar wat 7V stepdown adaptertjes bij krijgt want op 12V is bijna geen enkele fan leuk om te horen. Overigens stoot een 7790 echt geen bergen met warmte uit, ik heb 2 jaar een 280X gehad die meer dan 300W zoop geoverclokt in Furmark en geen enkele problemen gehad qua warmte of geluid. Dit was in een Antec 900, die an-sich wel redelijk koelt maar echt niks bijzonders is. Nu met een H440 New Edition heb ik er overigens meer last van met meer fans, maar de ene kast is de andere niet.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Davetc en kuusj98 bedankt voor jullie reacties.

Ik heb nog geen temperaturen gemeten , de metalen bovenkant wordt bij het draaien van de genoemde games zeg maar "handwarm" tot "warm" .
Het is natuurlijk niet zo dat de kaart bloedheet wordt , als ik na het gamen de zijkant weghaal is het warm in de kast niet echt heet.

Het plaatsen van een case fan gaat moeilijk er zit bijna geen ruimte in de kast en de warmte blijft onderin

De insteek dat het moederbord een soort jojo fancurve heeft zou best wel eens het "probleem" kunnen zijn

2 vragen : hoe kan ik het beste de temperaturen meten ?
Hoe kan ik de fancurves van GPU en Moederbord instellen / controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Voor het meten van de temperaturen:

GPU-Z voor de videokaart.

CoreTemp voor de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Davetc weer bedankt !

Ik ga er morgen mee aan de gang en kom dan zeker terug met de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke behuizing heb je, hoeveel fans zitten erin en welke kant blazen ze op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ACB2401 Het is een behuizing van HKC type 4674GD Luxe M-ATX , deze heeft geen enkele case fan.
wel een opening aan de zijkant en aan de achterzijde.
De voeding zit bovenin de kast , daarom zit de videokaart onderin de kast waar totaal geen luchtstroming is. ik heb een 80 mm case fan al aangeschaft maar dat is zo'n gepriegel en de luchtstroom is dan nog niet zoals ik die zou willen.
De HD 7790 heb ik pas later aangeschaft , ik was eerst niet meer van plan te gamen op de pc maar daar kreeg ik spijt van .
Ik ga met de software die @Davetc genoemd heeft de metingen uitvoeren.
Misschien kan ik dan de fan corve(s) nog aanpassen.
Mocht het toch niet echt lukken dan denk ik aan het aanschaffen van een miditower kast met de voeding dan onderin .
Dan komt er ook nog een nieuwe voeding bij want de HKC 650 voeding zijn de kabels aan de korte kant
bovendien kan ik met een veel lager wattage en een veel beter rendement aan de gang.
HKC is zou niet de beste voedingen maken maar in de ruim 2 jaar heb ik nog nooit daar problemen mee gehad

Ik zal jullie op de hoogte houden van de metingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsvv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:10

nielsvv

100% Afol

Ik gebruik dit programma voor de temperatuur/snelheid metingen van mijn hardware. Het voordeel van deze is dat je er een kleine widget mee kan instellen voor op je bureaublad. Zo heb je altijd een handig overzicht.

Bricklink Store - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen casefan? En een HKC kast en voeding. Op hetzelfde kwaliteitsniveau als MS-Tech.
Mijn advies is om de behuizing en de voeding asap te vervangen voor degelijke exemplaren.
Behuizing pricewatch: Cooler Master N200 Closed mATX behuizing die standaard met 2 casefans is uitgerust.
Voeding pricewatch: Cooler Master GM G450M Moderne semi-modulaire voeding met ondersteuning voor de C6/C7 powerstates van Haswell (zoals jou i5 4570)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2016 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ACB2401 Dat HKC niet het beste kwaliteitsniveau heeft heb ik de afgelopen maanden op de diverse forums gelezen.

wat jij voorstelt als behuizing en voeding kan ik mij wel in vinden , en van een heel goed merk !
Ik heb volgens mij die combinatie nog ergens op een lijstje staan daar kan eventueel later nog een andere/ langere videokaart in.

Alles is natuurlijk beter dan de HKC zonder case fan(s) maar blijft de warmte bij de N200 kast nu ook niet boven de voeding hangen?
Als je de N300 zou kiezen heb je tussen de videokaart en de voeding meer ruimte voor de lucht stroom.

@nielsvv , bedankt voor je tip ik ga vandaag / morgen even meten met de diverse genoemde programma's en laat de resultaten zeker nog even weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:55
Je gpu zal verse/koele lucht onder in de kast pakken en blaast het richt rigels naar boven. En aangezien er een casefan boven in zit. Zal de lucht naar boven gaan(om de weggeblazen lucht te vervangen).

Dus krijg je een via de onder/voorkant koude lucht naar binnen. En dan via je gpu/cpu naar buiten. En dan vermengd het weer met de lucht in je kamer. En begint het opnieuw.

Daarom is het ook belangrijk om je psu niet lucht uit je kast te pakken

[ Voor 9% gewijzigd door loki504 op 04-01-2016 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:04

Trygve

Redacteur
Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:31:
Als oplossing heb ik bedacht de HD7790 te vervangen door een GTX 950 kaart van MSI GTX 950 2GD5 OC deze is lekker kort en gaat zeker passen , bovendien heeft deze de luchtafvoer naar buiten en dus verwacht ik dan geen kast opwarming meer. Juist ook omdat NVIDIA kaarten ook een stuk zuiniger zijn en ook minder warmte afgeven
Dat zal tussen deze twee kaarten gaan tegenvallen, de 7790 verbruikt in-game 85 Watt, de GTX950 doet 103 Watt (zie review van TPU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 11:05:
@ACB2401 Dat HKC niet het beste kwaliteitsniveau heeft heb ik de afgelopen maanden op de diverse forums gelezen.

wat jij voorstelt als behuizing en voeding kan ik mij wel in vinden , en van een heel goed merk !
Ik heb volgens mij die combinatie nog ergens op een lijstje staan daar kan eventueel later nog een andere/ langere videokaart in.

Alles is natuurlijk beter dan de HKC zonder case fan(s) maar blijft de warmte bij de N200 kast nu ook niet boven de voeding hangen?
Als je de N300 zou kiezen heb je tussen de videokaart en de voeding meer ruimte voor de lucht stroom.

@nielsvv , bedankt voor je tip ik ga vandaag / morgen even meten met de diverse genoemde programma's en laat de resultaten zeker nog even weten
Ik heb in de N200 systemen gemaakt met een R9 390 en geen problemen met temperatuur gehad. Wel de voedingskabels zoveel mogelijk achter de moederbordplaat wegwerken zodat er goede airflow is van de voorste fan richting videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@R100 De insteek om voor die GTX 950 te kiezen was puur omdat dat model de warmte de kast uitblaast volgens mij. De 7790 blaast niets naar buiten maar blaast de warmte de
kast in
Ik dacht ook dat de GTX een vergelijkbaar verbruik had met de 7790., niet dus !

@ACB2401 de N200 lijkt mij toch een prima kast , voor wat ik nodig heb voldoet die prima en de GM 450 is mooi semi modulair dus geen overbodige kabels die de luchtstroom kunnen beïnvloeden
Met deze kast ga ik zeker vooruit

Ik heb met GPU-Z een log gemaakt en na 5-6 minuten is GPU temperatuur opgelopen naar 89 graden bij een 100% GPU Load , de fan draait dan op 2929 rpm bij 61% fanspeed.

Als ik dit zo zie dan lijkt mij de oplossing duidelijk , een andere kast met meer/betere ventilatie waarbij de N200 met de GM voeding een zeer mooie oplossing zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
even een offtopic vraag,
Zijn er in de omgeving van Utrecht nog echte ouderwetse computerbouwers ?
Ik ben van plan een nieuw kast en een nieuwe voeding aan te schaffen , om het bovenstaande warmte probleem op te lossen.
Ik ben best wel handig en heb me al goed ingelezen hoe e.e.a moet gebeuren , maar ik loop liever een winkel binnen die de nieuwe spullen levert en gelijk de boel goed kan inbouwen.
Bij Mycom heb ik 6 jaar geleden zoiets al laten doen en daar was ik zeer tevreden mee.
Nu is bij de huidige Mycom winkels bijna niets meer op voorraad en wat ze hebben lijkt een beetje op een uitverkoop ( nog afgezien van garantie mocht die zaak toch omvallen )
Pagina: 1