Nieuwe backup schijf, klonen of kopieren?

Pagina: 1
Acties:

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:09
Ongeveer een half jaar terug heb ik een usb 3 MyPassport gekocht als werkschijf voor mijn documenten (flexibel over meer systemen, en ik gebruik het te weinig om een NAS te verantwoorden). Naast 2 externe backupschijven schreef ik de bestanden ook naar mijn interne schijf. Echter krijgt de interne schijf steeds vaker corrupte bestanden, daarnaast ratelt de schijf anders dan een jaar terug. Zo maakte ik een sfv bestand over mijn foto's van 2015, die eergisteren geen fouten gaf maar gisteren een corrupte foto liet zien. Lijkt niet meer betrouwbaar dus...

Nu heb ik zojuist een nieuwe MyPassport gekocht om als extra backup van de eerder genoemde te gebruiken. Nu moet de data er natuurlijk nog op gezet worden. Waar ik echter niet uitkom, wat is de beste manier? Via WD tools kan ik via Acronis een kloon maken, of ik kan via syncbackfree (het programma dat ik voor mirrors gebruik) een mirror (incl check) laten draaien. Het gaat om ca 900gb aan data. Wat is de betere optie qua databetrouwbaarheid en tijd?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Via backup software is het beste, en vooral de check(verify) laten gebeuren, duurt even, maar dan weet je wel dat je data hetzelfde is als het origineel.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:52
En kijk ook eens naar de SMART-parameters van je interne schijf, dan weet je precies wat daar aan de hand is (qua betrouwbaarheid).
Zie ook het separate topic daarover hier voor details.

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:09
Bedankt! De quick test (SMART?) van western digital gaf geen problemen, maar de schijf is wel al een jaar of 5 oud, dus wellicht veel slechte sectoren. Het systeem is ook al flink oud, maar de corrupte bestanden van de interne schijf waren op de externe nog wel in tact. Vreemde is dat een aantal van deze bestanden eerder ook al beschadigd zijn geraakt op de interne hdd, ook bestanden die ik niet meer heb gebruikt. Omdat ik toen net de externe had gekocht waren de bestanden ook op de Passport corrupt (kopie van interne schijf). Via mijn andere backups heb ik de bestanden toen weer vervangen en met sfv files checks op mijn foto's en muziek gedaan. Dit alles doet mij dus vermoeden dat de interne schijf niet betrouwbaar meer is. Daarnaast geeft het mij ook niet zo'n fijn gevoel ;)