Toon posts:

Windows start niet op na SSD installatie en verwijderen HDD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers,

Enige maanden geleden heb ik een SSD gekocht en deze aangesloten met een sata kabeltje in de pc. Vervolgens heb ik daar windows 7 op geïnstalleerd (OEM). Na de SSD aan te stellen als opstartschijf en enkele weken succesvol (en snel) gebruik te hebben gemaakt meende ik maar eens de originele HDD te formatteren. Dikke prima, na het formatteren een dikke 930 gb beschikbaar van de 930 gb, verder toen niet meer naar gekeken en (die overige 70GB) voor lief genomen zoals het was.

Nu enkele maanden later op het heldere idee gekomen deze beste HDD er maar eens uit te halen om hem een warm plekje te geven (letterlijk) in mijn WD EX2. Dus met volle moed en een kruiskop dat ding er uit halen, helemaal feest want zo klaar zou je denken. PC weer aansluiten, ff testen natuurlijk. Ai... geen boot mogelijk. Gelukkig ff opnieuw opstarten F8 en de SSD even selecteren, vast zo geregeld... Ook niet dus... hehe (zweetdruppeltjes).

In het kort dus: SSD aangesloten, OS op SSD geïnstalleerd, SSD aangesteld als primaire bootdisks, HDD geformatteerd, HDD verwijderd voor NAS, geen boot mogelijk, HDD weer terug, alles in orde.

Flink potje lopen Google natuurlijk en kunnen vaststellen dat ik de installatie vooral beter had moeten voorbereiden 8)7 . Los koppelen van HDD en alles, aansluiten op goede satapoort etc. Was het toch iets meer werk dan ik dacht :9 . Slordige veronderstelling.

Nu zou ik graag toch wel die HDD er uit willen hebben en heeft google mij indirect willen vertellen dat dit te maken zou kunnen hebben met de verborgen herstelpartitie op de HDD en het ontbreken daarvan op de SSD. Ook zou het nog iets te maken kunnen hebben met de Boot Loader?

Mijn vraag is; heeft iemand van jullie enig idee hoe ik de HDD kan verwijderen en windows lekker laat booten vanaf de SSD. Dit, als het mogelijk is, zonder nieuwe instal van het OS?

Welke stappen moet ik ondernemen en welke instellingen moet ik maken?

Uw antwoord, of een link in de goede richting, wordt enorm gewaardeerd!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

De bootsector (of iets in die trant) staat nog op de HDD. Zodra je dus niet boot vanaf de HDD, zegt ie doodleuk dat er geen OS gevonden kan worden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-01 21:29
Ik zit nu in de trein, maar heb je nog een herstel disk? Of mogelijkheid om er eentje te maken met een andere pc? Anders zou je eventueel ook ununtu oid kunnen installeren op je ssd en dan via grub in windows komen.. Succes in ieder geval!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk staat de bootloader op de HDD. Dit krijg je als de SSD niet op port 0 zit maar bijvoorbeeld op port 2 en de HDD op port 0. Dan zet Windows 7 de bootloader op de HDD bij het installeren van Windows omdat deze op de eerste port zit.

Bij een installatie altijd zorgen dat de SSD op de eerste port zit of installeren met alleen de SSD aangesloten.

Qua oplossing: https://www.google.nl/sea...indows+7+move+boot+sector

[ Voor 26% gewijzigd door PilatuS op 03-01-2016 17:53 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:55

DarkSide

theres no place like ::1

Je moet een nieuwe bootpartitie creeren.
Als je nog kan opstarten met de HDD er in. Zou je volgens mij je windows partitie kleiner kunnen maken.
En daar iets van 100-300mb ruimte vrij maken. Die wordt dan zwart in je diskmanager.
Dan pc uit en de HDD loshalen en booten met een windows CD/USB.
Dan moet je repair kunnen kiezen.
Of vanuit de CMD prompt bootrec /fixboot proberen.

Volgens mij werd er dan een nieuwe en corecte system reserverd partitie en boot partitie op je SSD gemaakt zodat je daarvan kan booten.

PS zorg als je gaat werken met diskmanagement etc altijd voor goede backups.
(anders is het misschien sowieso tijd voor een clean install en backup terugzetten)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
Hey Iedereen,

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga er deze week mee aan de slag. Zoals hierboven voorgesteld kijken of ik de bootloader en herstel partitie kan verplaatsen naar de SSD. Ik zal niet vergeten enkele goede back-ups te maken :) Tevens aansluiten op SATA poort 0

Nogmaals bedankt!

En ohja, bij succes doe ik even een update voor de googles en voor de internets, altijd handig :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2016 10:27 ]

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
wat ik kan aanraden:

paragon usb stick maken (paragon 15 ivm windows 10) en dan boot instellingen corrigeren (doet hij automatisch voor je)

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-01 21:29
@signout, is het nog gelukt met je bootsector?

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Yeshin,

Ik heb de hardeschijft eerst terug gedrukt. Op het moment nog niet de tijd kunnen vinden om het over te zetten. Wanneer het wel of niet gelukt is post ik hier een update :)

Bedankt voor je betrokkenheid

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het dit weekend proberen volgens de volgende methode:

https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/927392

bootrec.exe /FixBoot

Vanuit de google zoekresultaten lijkt dit veelal succesvol. Daarnaast geen extra of third party software nodig, iets waar ik toch altijd een beetje huiverig voor ben.
Pagina: 1