PSN Gehackt - honderden euro's armer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Goedenavond allen,

Mijn vader kwam zojuist de kamer binnen met een vervelende mededeling. Sinds een paar weken wordt er elke dag een dik bedrag van zijn betaalrekening afgeschreven door PSN. Meteen het PSN account van mijn broertje gecheckt, en ja hoor. Tientallen afschriften onder de noemers deposito en productaankoop. Meteen de betaalrekening van zijn psn account gehaald en de wachtwoorden van zijn mail en psn account gewijzigd. Mijn vader is nu zijn betaalrekening aan het blokkeren. Wat kunnen we verder doen? De schade loopt in de honderden dan niet duizenden euro's. Is er enige kans dat we dit geld terug zullen zien?

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Contact opnemen met je bank? Auto incasso kan tot 30 dagen gestorneerd worden. Juist vanwege dit soort dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-07 20:30

Stronkie

Where wind is Trouble

hoezo gehacked bedenk ik me. Dit gebeurt wel meer. Jonge broertjes kopen veel DLC online en dan beng hoge rekeningen , weet je zeker dat je broertje geen dingen zelf gekocht heeft. Indien je dat niet waar kunt maken , kun je fluiten naar je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:26
Inderdaad lijkt me meer een actie van broertje lief dan een hacker. Hackers trekken een creditcard liefst zo snel mogelijk leeg als in enkele minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:58

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Lijkt mij als hacker verstandiger elke dag 100,- over te maken dan in 1x 3k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:07

Croga

The Unreasonable Man

caanova1984 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 23:33:
Lijkt mij als hacker verstandiger elke dag 100,- over te maken dan in 1x 3k.
Nope. De kans dat het binnen 30 dagen opvalt is enorm. De kans dat het binnen 2 dagen opvalt is al heel sterk. Een hacker trekt zo snel mogelijk alles wat hij kan krijgen er af.

In WoW was een hack op je account een garantie dat binnen 5 minuten al je karakters blut en naakt waren, 10 minuten later alle banken leeg en nog eens 10 minuten later al je max-level karakters overgezet naar andere accounts. Veel nuttiger dan iedere dag 100 goud te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Ik heb ervaring met dit soort kwesties vanuit mijn werk, en neem van me aan dat hackers bij voorkeur liefst zo snel mogelijk hun slag slaan. Totdat de creditcard zijn limiet heeft bereikt of de fraudedectectie van de creditcard maatschappij of dienstverlening de boel blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Het feit dat dat laatste niet is gebeurd zegt ook al wat. Veel online services en creditcardmaatschappijen hebben het tegenwoordg snel door als er iets verdachts gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Fornoo schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 23:41:
Het feit dat dat laatste niet is gebeurd zegt ook al wat. Veel online services en creditcardmaatschappijen hebben het tegenwoordg snel door als er iets verdachts gebeurd.
Helemaal als het van "vage IP's" afkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Niet online
Mijn broertje was het niet, daar ben ik absoluut zeker van. Kan het niet zo zijn dat de hackers juist een beperkt bedrag per dag binnenhalen om minder op te vallen bij Sony/de bank?

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Heeft je broertje een makkelijk wachtwoord ? (En niet het wachtwoord hier vertellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Dat strookt niet met de algemene werkwijze van hackers, maar het zou theoretisch kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADDG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:22
Daanieyel schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 23:43:
Mijn broertje was het niet, daar ben ik absoluut zeker van. Kan het niet zo zijn dat de hackers juist een beperkt bedrag per dag binnenhalen om minder op te vallen bij Sony/de bank?
Ook niet toevallig zijn account gedeeld met een vriend, voor game sharing en dat die ander er dingen op heeft gekocht?

Hackers zullen inderdaad zo snel mogelijk een groot bedrag buit proberen te maken want hoe omdat als ze het over langere termijn spreiden de pak kans veel groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Ja, als ze het nu kunnen pakken, dan gaan ze niet wachten of het morgen nog steeds kan. Dan wil je gelijk veel. Als het een buitenstaander is, kun je misschien denken aan een vriendje. Want die zijn dan een beetje stiekem en dan halen ze steeds een bepaald bedrag eraf. Ik zeg zomaar wat hoor.

Oja, misschien kun je bij PSN vragen of er via verschillende IP's is ingelogd.

[ Voor 12% gewijzigd door Luxicon op 08-01-2016 23:50 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:16
Wat ik niet begrijp: ja kan toch niet vanuit psn geld overboeken? Creditcardgegevens stelen oke, maar dat leidt niet tot PSN afschrijvingen, toch?
Zijn de aankopen gedaan op het account? Dwz: heeft je broertje nu veel games etc tot zijn beschikking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:14

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Maar welke productaankopen zijn het precies geweest? Alles wat je aan games en credits koopt (ook in fifa) is PSN-locked, dus hou je weinig over wat ze echt zelf kunnen gebruiken. Enige opties zijn het zooitje via ingame zelf over te gooien (itemstore bv), maar diverse games hebben daar ook al limitaties op zitten.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Als je er achter kunt komen vanaf welk ipadres de betaling is gedaan, weet je in ieder geval of het uit je huis komt.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:58

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Croga schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 23:36:
[...]

Nope. De kans dat het binnen 30 dagen opvalt is enorm. De kans dat het binnen 2 dagen opvalt is al heel sterk. Een hacker trekt zo snel mogelijk alles wat hij kan krijgen er af.

In WoW was een hack op je account een garantie dat binnen 5 minuten al je karakters blut en naakt waren, 10 minuten later alle banken leeg en nog eens 10 minuten later al je max-level karakters overgezet naar andere accounts. Veel nuttiger dan iedere dag 100 goud te pakken.
Het blijven allemaal speculaties. De ene hacker is de ander niet. De creditkaart maatschappij gaat je in ieder geval geen belletje geven als er 100,- wordt overgeboekt maar bij 3k wel. Zelf niet na meerdere weken elke dag een transactie zijn ze niet op de hoogte gebracht.

Wie zal het kunnen zeggen ? Wij in ieder geval niet. :9

[ Voor 8% gewijzigd door NLKornolio op 09-01-2016 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Ik baseer mijn mening op ervaring zoals ik eerder aangaf (geen speculatie), en mijn ervaring is dat hackers een creditcard zo snel mogelijk leeg trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-07 20:12
Ik zat te denken, wellicht dat er iemand een 2e playstation op je psn account heeft toegevoegd, en daar games op zit te kopen? Maar dat lijkt me niet erg waarschijnlijk.

Niet om vervelend te doen, maar het is wellicht beter om helemaal af te stappen van het koppelen van rekeningen/creditcards aan dit soort netwerken (zelfde verhaal voor appstores ect).

Je kunt prima bonnen in de winkel kopen en vervolgens verzilveren op PSN. Dan kun je nooit meer uitgeven dat dat je verzilverd hebt. het is een kleine moeite om met de boodschappen even een kaartje of 2 mee te pikken.

Zeker in een huishouden waar meerdere gebruikers op een systeem zitten heb je dan absolute controle over dit soort zaken. Want geen geld op je account = geen aankopen mogelijk. Bijkomend voordeel is dan ook dat je niet in problemen komt als psn(en elk ander netwerk) gehackt wordt, want ze hebben maar minieme informatie over je.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

MenN schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:23:
Ik zat te denken, wellicht dat er iemand een 2e playstation op je psn account heeft toegevoegd, en daar games op zit te kopen? Maar dat lijkt me niet erg waarschijnlijk.

Niet om vervelend te doen, maar het is wellicht beter om helemaal af te stappen van het koppelen van rekeningen/creditcards aan dit soort netwerken (zelfde verhaal voor appstores ect).
Alles wat je koopt wordt standaard klaar gezet op alle Playstations gekoppeld aan je PSN account, lijkt me inderdaad niet waarschijnlijk.

Maar het koppelen is weinig mis mee, bijna elk platform heeft ook een extra wachtwoord laag voor het doen van aankopen, in het extreme kan je zelfs account als kinderen instellen zodat jij ook berichten krijgt als aankopen worden gedaan.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
SinergyX schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:36:
[...]
Maar het koppelen is weinig mis mee, bijna elk platform heeft ook een extra wachtwoord laag voor het doen van aankopen, in het extreme kan je zelfs account als kinderen instellen zodat jij ook berichten krijgt als aankopen worden gedaan.
In principe klopt het wat je zegt, maarja zie topicstart. Feit blijft dat als je niets koppelt en gewoon psn bonnen in de supermarkt koop je niet in dit soort problemen kunt komen. Zeker als de beheerder(aka ouders) kinderen het wachtwoord geven om zelfstandig aankopen te doen. Het is zeker niet het eerste verhaal van kiddo's die voor duizenden euros aan DLC/IAP ect uitgeven.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

MenN schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:39:
[...]

In principe klopt het wat je zegt, maarja zie topicstart. Feit blijft dat als je niets koppelt en gewoon psn bonnen in de supermarkt koop je niet in dit soort problemen kunt komen. Zeker als de beheerder(aka ouders) kinderen het wachtwoord geven om zelfstandig aankopen te doen. Het is zeker niet het eerste verhaal van kiddo's die voor duizenden euros aan dlc ect uitgeven.
Uiteraard, maar TS heeft verder ook niet meer gereageerd en zulke zaken zijn nog altijd je eigen verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.Elfrink
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-04-2024
Hallo,

Dit lijkt me inderdaad meer een actie van je broertje, aangezien Sony nooit iets
automatisch van je rekening afschrijft. Mocht dit toch nog een keer voorkomen, dan
kun je Sony altijd contacteren op: https://www.playstation.com/nl-nl/get-help/contact-us/
Succes!

Groetjes,

D.Elfrink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Laatst online: 08-03 13:51
Reageert Sony hier nou op op een wat op zijn zachtst gezegt ontkennende wijze? ^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 22:13

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

NO_Excuses schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:48:
Reageert Sony hier nou op op een wat op zijn zachtst gezegt ontkennende wijze? ^
Bedoel je de post van D.Elfrink?
D.Elfrink schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:45:
[..]
aangezien Sony nooit iets
automatisch van je rekening afschrijft. [..]
Wel als je Paypal hebt toegevoegd en die hebt gekoppeld aan de je bank, of zelfs een creditcard.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
Afvalzak schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:51:
[...]

Wel als je Paypal hebt toegevoegd en die hebt gekoppeld aan de je bank, of zelfs een creditcard.
Ik denk dat hier bedoeld wordt dat ze niks afschrijven als je geen service/game/DLC gekocht hebt bij hun ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Laatst online: 08-03 13:51
Afvalzak schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:51:
[...]

Bedoel je de post van D.Elfrink?
Jup, heel apart omdat dit zijn enige reactie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:05
Of het is de hacker zelf.... 😳
Pagina: 1