Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarpoon
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-07 14:28
Zaterdag een nieuwe computer in elkaat gezet met een GA-Z170X-Gaming 5 moederbord. Eerst een Samsung 950 Pro SSD geinstalleerd op een M2-slot, toen W10 erop, en het werkte als een trein.
Toen geprobeerd 2 harde schijven (4TB) te installeren, maar deze werden niet herkend in de BIOS. Na urenlang onderzoek ben ik erachter gekomen dat er maar 2 van de 6 SATA-poorten werken (kabels en harde schijven OK). In de BIOS staan alle poorten ingesteld met dezelfde instellingen. De 4 poorten die niet werken zijn de onderste 4 (0 t/m 4). Heeft het te maken met de M2SSD? Of moet er iets ingesteld worden in de BIOS? Is de firmware (F2) niet goed? Of ... in het ergst geval, zijn de poorten defect?
Wie kan mij helpen?
Groet, Erik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-07 15:29
Als je de handleiding netjes leest zul je zien dat het allemaal klopt.

Als een M.2 met PCIe x4 gebruikt zullen Sata 0 t/m 4 onbruikbaar worden.
Die worden dus gebruikt voor de M.2 poort.

Hier had je bij het uitzoeken van je mobo op moeten letten.

BTW:
Bij gebruik van M.2 met sata verlies je 1 sata poort.,
Bij M.2 met PICe x2 worden er 2 poorten onbruikbaar.

Maar nu de opslossing :)

Plaats je SSD eens in de andere M.2 slot................................
Je hebt namelijk een M2D en een M2H slot, bij gebruik van de M2H slot zullen alle sata poorten beschikbaar zijn.
Dus de M2D is gedeeld met je sata poorten de M2H niet.

[ Voor 46% gewijzigd door SpiriTNL op 03-01-2016 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
SATA 0 t/m 4 zijn in totaal 5 poorten, geen 4...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
680x0 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:21:
SATA 0 t/m 4 zijn in totaal 5 poorten, geen 4...
Sorry, bedoel 0 t/m 3 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarpoon
Dat is goed nieuws SpiriTNL! Ik vermoedde al iets dat het te maken had met de M2SSD, maar de handleiding die erbij zat blonk niet bepaald uit in duidelijkheid. Ik ben geen expert, dus ik had al lopen googlen en kwam er niet direct uit, vandaard de post met de vraag.
Maar inderdaad, de M2SSD zit in slot M2D. Ik ga dit morgen meteen omzetten. Superbedankt! Ik werd er al bijna gek van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarpoon
Ik heb de M2SSD omgezet naar het M2H slot en opnieuw gekeken of de SATA-poorten 0 t/m 3 werkte, maar HELAAS, ze werden niet herkend. Wel die op nr. 4 en 5... Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarpoon
Ik lees net een duits forum artikel waarin volgens mij hetzelfde beschreven wordt, maar hier wordt gezegd dat de M2SSD juist op de M2D slot gezet moet worden (http://translate.google.c...nnt.html&anno=2&sandbox=1). .... Knap verwarrend. Verder nog een artikel mwaarin in de commentaren het e.e.a gezegd wordt (ook tegenstrijdig): http://nl.hardware.info/r...vergelijking-moederborden

[ Voor 22% gewijzigd door tarpoon op 03-01-2016 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
Alle poorten staan weer op Enabled ?
Kan zijn dat ze op Disabled staan omdat je eerst de andere M.2 poort had gebruikt.

Als het probleem blijft kan ik je helaas niet verder helpen.

In de handleiding staat duidelijk dat als je poort M2H gebruikt je alle SATA poorten beschikbaar moet hebben.
Als dit niet het geval is en al je instellingen staan goed dan zit Gigabyte snoei hard te liegen over de specs.

PS. je ssd zal op x2 PCIe draaien en niet op x4, ook dit zijn kleine lettertjes in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarpoon
Ik zal dit checken als ik thuis ben... Is het niet zo dat hij op x2 PCIe draait als deze in RAID staat. De opmerking staat onderaan bladzijde 18 van de manual, en anders zou deze voor beide M2 slots gelden.

[ Voor 71% gewijzigd door tarpoon op 04-01-2016 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarpoon
Gelukkig de poorten werken weer. Ik heb in mijn BIOS alle instellingen teruggezet dmv Load Optimized Defaults. Moeilijk te zeggen waar het nu aan lag, maar het werkt in ieder geval. Vraag die achterblijft is of PCIe in dat slot op x2 ipv x4 gaat draaien dat kan ik nergens terugvinden. In ieder geval bedankt voor alle hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:46

nelizmastr

Goed wies kapot

De PCIE snelheid is niet zo interessant. De 950 haalt toch geen 4GB/s. :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarpoon
Goed te weten. Ik had een testje gedaan en zag dat de lees/schrijfsnelheden rond de 2500/1500 lagen, dus dat zat wel goed..
Pagina: 1