Gtx 970 vs R9 390, CPU bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

• therat800
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-01 16:53
Beste Medetweakers,

hierbij vraag ik jullie om hulp/advies.

Ik zoek een?
Ik zit op de keuze tussen een gtx 970 of R9 390. Ik wil huidige AAA games zoals (Just Cause 3, Arma 3, Need for Speed (upcoming), Rainbow Six Siege, Space Engineers, ARK: Survival Evolved (Weet dat Ark nog crap is) op Ultra spelen op 1080p (en indien mogelijk 1440p). Ik verwacht over 2-3 jaar een nieuwe Pascal videokaart te kopen en ook mijn hele systeem te veranderen. Daarom ben in nu ook op zoek naar een 2e hands. Ik gebruik af en toe nog Nvidia 3D Vision en heb altijd goede ervaringen gehad met Nvidia. Twijfel wel of de 3.5Gb+0.5Gb genoeg future proof is t.o.v. de 8GB van de 390.

Wat is je budget?
Tussen 250-300.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huidige PC:

CPU: i7 860
MOBA: Gigabyte GA-P55A-UD3
GPU: Palit Geforce GTX 480 1536MB GDDR5
SSD: Intel 520 240GB
HDD: Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI 1,5TB
CPU koeler: Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2
Power: LC-Power LC-6650GP3 (650W)

Met vriendelijke groeten,

Maarten

• Rather21
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-02 11:26
De 970 gaat het zeker nog wel trekken, alleen als je over een jaar een 4k monitor gaat nemen zou ik wel voor de 390 gaan. Daarnaast is volgens mij de 970 ook stiller en zuiniger, wat mooi meegenomen is.

Ps: 1440p Ultra in Ark is volgens mij amper te doen met elk van die kaarten. Ik heb een 980 en zelfs die heeft daar soms een moeite mee.

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:39

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

ARK is een CPU intensieve game, daar kan je CPU nog best wel een kluif aan hebben. Je zou een Haswell/Skylake i5 kunnen overwegen, maar dan blijft er geen budget meer over voor de GPU.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
Ik heb zelf een vergelijkbare cpu gehad, en daarbij was een tweedehands 7950 al overkill bij. Het is ofc gameafhankelijk, naar ik zou ik niets aterjers dan een gtx 960 of r9 380x haken.

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-02 07:32

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Same story hier. ik heb een i7 920 waarbij ik een videokaart upgrade wil doen. is dat nog de moeite? Verkopen is ook niet meer interessant.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

Verwijderd

Een nieuwe voeding van fatsoenlijke kwaliteit is ook erg verstandig.

• therat800
Wat ik nu begrijp is dat voor CPU intensieve games zoals ARK ik beter een nieuw systeem kan kopen. En voor andere games zoals Just Cause 3? Zou daar de CPU een bottleneck kunnen zijn, dacht dat dat meer een GPU afhankelijke game was?

Mijn plan is een beetje als volgt: Nu een 970 kopen en de meeste nieuwe games op high/ultra spelen. En over 2 jaar een gehele nieuwe PC bouwen inc. 2e/3e generatie Pascal van Nvidia.

Is dit een reeël plan?

Verwijderd

Neem een fatsoenlijke voeding, ga de CPU overklokken en zoek een leuke videokaart erbij. Een GTX 970 of R9 390 of alles wat daar onder zit kan prima met de overige onderdelen.

Hoeveel werkgeheugen zit er in de PC?

• therat800
Ik heb nu volgens mij 4 X 2GB (DDR 3) @ 1.333 Mhz.

Ik zal een nieuwe voeding idd overwegen. Weet dat het een troep ding is, maar wat is het probleem daar eigenlijk van? Woon nu in een studentenflat, dus als hij wat meer vermogen trekt maakt het niet heel veel uit.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-02 20:28

Nemesizz

Untouchable

therat800 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:29:
Ik heb nu volgens mij 4 X 2GB (DDR 3) @ 1.333 Mhz.

Ik zal een nieuwe voeding idd overwegen. Weet dat het een troep ding is, maar wat is het probleem daar eigenlijk van? .
Nou, ten eerste levert die voeding niet wat er op het label staat (meeste prut voedingen van 650W of hoger kunnen soms amper 400W leveren).
Ten tweede, wat ze nog wel kunnen leveren is bagger kwaliteit spanning, veel ripple en dergelijke die voor instabiliteit kan zorgen en zelfs hardware opzeep kan helpen.
Ten derde, vaak zitten er amper beveiligingen ingebouwd, en die er zijn werken soms niet eens, wat potentieel gevaarlijk kan zijn voor je hardware, maar in sommige gevallen zelfs brandgevaar kan veroorzaken (klinkt overdreven, is het helaas niet)..

En er zullen vast nog wel meer nadelige punten zijn naast het hoge stroomverbruik, maar een goedkope prutvoeding kan je uiteindelijk duur komen te staan en een boel ellende veroorzaken.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zeker als je er een R9 390 in gooit, ik betwijfel of je voeding dat overleefd.

Nieuwe voeding moet je dus niet overwegen, maar gewoon nemen. Zo heel duur zijn ze niet, zeker als je erbij stilstaat dat je er zo 5 jaar of langer mee doet. pricewatch: Fractal Design Integra M 550W is een leuk ding, wil je nog wat meer kwaliteit, kun je kijken naar de pricewatch: Corsair RM550x of de wat goedkopere pricewatch: Seasonic G-series 450 watt

Ja, dat kost een flink deel van je budget, maar een tweedehands R9 290 kan dan nog gewoon, aangezien je die voor rond de 200 al kan krijgen. En da's gewoon een R9 390 met de oude sticker en 4GB GGDR5 minder, maar dat is niet echt een probleem.

People as things, that’s where it starts.

• therat800
Goed om deze reacties allemaal te horen, ik ga gelijk deze week een Corsair RM650x bestellen. Zodat ik nog wat ruimte heb voor OC en een mogelijke SLI/Crossfire configuratie.

Het advies, als ik het goed begrijp, is dus met een nieuwe PSU mijn CPU te OCen en daarnaast dus een R9 390 of GTX 970 te kopen? Of kijken naar een R9 290, runt die ook alles high/ultra?

Of is hierbij m'n CPU nog steeds een bottleneck?

Verwijderd

Weet je wel zeker dat je SLI of CrossFire ooit gaat gebruiken? Je hebt nu immers nog een GTX 480 en deze is echt toch al vrij oud, als je zo lang met een videokaart kan heb je waarschijnlijk nooit SLI of CrossFire nodig.

• therat800
Daar heb je idd wel gelijk mee. Wat advieseer je dan? Om een RM550x te kopen en dan nog een 970?

Verwijderd

Bijvoorbeeld

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:24

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Ik heb een paar maanden geleden de msi r9 290 van een tweaker overgenomen voor 210 euro.
Kaart draait games als GTA 1080p op ultra.

• therat800
Ik ben nu aant twijfelen tussen een Cooler Master GM G...M series of Corsair RM...x Wat ik zie qua verschil is eigenlijk semi-modulair en full modulair en de 80+ bronze vs 80+ gold rating. Zit er verder qua kwaliteit veel verschil in? Vindt kabel mangement wel leuk, maar ga daar geen €35 meer voor betalen.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:01
Verschil tussen semi-modulair en volledig modulair maakt voor kabelmanagement weinig uit, de semi-modulaire kabels heb je altijd nodig (24 pin voor moederbord en 4/8 pin voor CPU).

Het verschil in prijs tussen een CM GM en Corsair RM x komt vooral door een heel groot verschil in kwaliteit, de betere efficiëntie en ook een verschil in geluidsproductie: De RM x is een stuk stiller.

Ik heb zelf een R9 290 in combinatie met een Core i7 860 (OC @ 3,6GHz) en voor mij is er geen CPU bottleneck. Dat kan ook wel aan de games liggen die ik speel (al maanden niet anders dan Witcher 3 eigenlijk, met wat GRID Autosport en Project CARS tussendoor), en komt ook omdat ik een 1440p scherm heb, dat belast de GPU relatief zwaarder dan de CPU, dus heb ik sowieso al niet zoveel overschot dat ultra op alles mogelijk is.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Op 1080p of 1440p zul je met een GTX970 ook niet zo gauw tegen de memory bug aanlopen, dat is destijds echt een storm in een glas water geweest, dus daar hoef je echt geen rekening mee te houden.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

therat800 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:50:
Ik ben nu aant twijfelen tussen een Cooler Master GM G...M series of Corsair RM...x Wat ik zie qua verschil is eigenlijk semi-modulair en full modulair en de 80+ bronze vs 80+ gold rating. Zit er verder qua kwaliteit veel verschil in? Vindt kabel mangement wel leuk, maar ga daar geen €35 meer voor betalen.
Zoals MacPoedel zegt: er zit zeker een groot verschil in kwaliteit. De GM series is leuk als je budget wat beperkt is, maar het binnenwerk van die dingen kan een stuk beter. Vergeleken met de oude M12, die even duur was, vind ik het zelfs ronduit slecht.

De RMx series zijn gewoon erg goede voedingen, ook qua kwaliteit. En ja, daar betaal je voor, maar je doet dan, als het goed is, een stuk langer met die voeding.

Kun je die meerprijs betalen? Dan zeker doen.

People as things, that’s where it starts.

• therat800
RobinHood schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 23:29:
[...]

Zoals MacPoedel zegt: er zit zeker een groot verschil in kwaliteit. De GM series is leuk als je budget wat beperkt is, maar het binnenwerk van die dingen kan een stuk beter. Vergeleken met de oude M12, die even duur was, vind ik het zelfs ronduit slecht.

De RMx series zijn gewoon erg goede voedingen, ook qua kwaliteit. En ja, daar betaal je voor, maar je doet dan, als het goed is, een stuk langer met die voeding.

Kun je die meerprijs betalen? Dan zeker doen.
Mijn budget is inderdaad wel wat groter, dus zou inderdaad die meerprijs kunnen betalen. Als het inderdaad een goede investering in de toekomst wordt. Dus dan zou het heel waarschijnlijk de RMx serie worden, wat vinden jullie trouwens van EVGA PSUs?

Nu wordt mijn plan met de videokaart toch iets anders. Ik ga toch liever wachten op Pascal en ga nu proberen zowel mijn CPU als GPU te OCen. Iets wat ik eigenlijk nooit gedaan heb, behalve met wat software de boost erop gooien. Maar dat is niet echt OCen. Ben nog niet helemaal thuis in OCen, maar kan het RAM nou ook mee?

Doordat mijn i7 860 CPU en GTX 480 GPU toch een heel stuk ouder zijn en veel inefficienter zijn dan huidige generaties heb ik ook wel een grotere PSU nodig. Nu las ik bovenstaand dat voor huidige PC's met single GPU een 550W goed genoeg is. Ik heb op verschillende sites gekeken naar een PSU calculator en kwam op de volgende site uit: http://outervision.com/power-supply-calculator. Weet niet of dit een goede calculator is?

Ik heb vervolgens gezocht tot welke snelheden en voltage mijn CPU en GPU kunnen gaan. Nu is mijn CPU koeler (Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2) prima om te OCen volgens mij. Alleen mijn GPU heeft gewoon een standaard single koeler, dus die zal ik waarschijnlijk minder goed kunnen OCen.

Nu kwam ik op het volgende resultaat uit: 665W. Dat zou sugereren dat ik 750W PSU nodig zou hebben. Ik denk zelf eerlijk gezegd dat 650W prima zal zijn om toch nog wat OC ruimte te hebben en denk mijn GPU niet zover te kunnen pushen.

(Kan de afbeelding nog niet uploaden omdat ik te weinig karma nog heb voor een fotoalbum)

OC settings:

i7-860:

CPU speed: 4000 Mhz
CPU Vcore: 1.4 V

GTX 480:

Core clock: 835 Mhz
Memory Clock: 1025 Mhz

Zijn dit reële settings, die haalbaar zijn voor mijn systeem?

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Ja het kan wel maar je gpu blijft een langzame bejaarde, daar ga je niks leuks meer uit halen.

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03-2025
Ik zou in de tussentijd een nieuw systeem knutselen.
Ik betwijfel of die overgeklokte I7 860 genoeg power heeft voor een high-end Pascal kaart..

• therat800
Plan was ook om met Pascal waarschijnlijk een Z170 en i5-6600k te kopen en DDR4.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:01
therat800 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 15:59:

OC settings:

i7-860:

CPU speed: 4000 Mhz
CPU Vcore: 1.4 V

GTX 480:

Core clock: 835 Mhz
Memory Clock: 1025 Mhz

Zijn dit reële settings, die haalbaar zijn voor mijn systeem?
4GHz is aan de hoge kant voor een Lynnfield, het hangt er vanaf of je moederbord dat aan kan. Met mijn P55-GD65 is het me nooit gelukt met een quadcore om 4GHz stabiel en koel genoeg te krijgen.

Daarnaast, 1.4V CPU Vcore is echt veel, daar heb je meer dan goede koeling voor nodig. Ik zou je sterk afraden om je CPU 24/24 op die spanning te houden, en probeer het rond de 1,3V te houden.

Zet ook nooit zomaar even je CPU op die snelheid en spanning. Voor een goede en stabiele overklok verhoog je geleidelijk de snelheid en doe je dan elke keer een stress test. Verhoog dan de spanning wanneer niet meer stabiel, steeds geleidelijk zodat je de spanning niet hoger dan nodig zet. Meer spanning betekent meer stroom en ook meer warmte, dus die wil je niet te hoog.

Voor het overklokken van Lynnfield processors zoals jouw Core i7 860 gebruik ik steeds deze gids als referentie: http://www.techreaction.n...clocking-guide-lynnfield/. Daarin worden de voor jou belangrijke begrippen uitgelegd (bclk, uncore spanning, CPU multiplier, Vcore spanning), krijg je wat richtdoelen voor een goede overklok en tot slot is er een stappenplan dat je kunt volgen. Voor stresstests

Over de GPU overklokken, dat is volgens mij zinloos. Het is wel mogeiljk maar die kaart loopt zoveel achter dat zelfs 20% winst in de praktijk weinig oplevert (de memory clock die je daar noemt is trouwens lager dan die van de standaard GTX 480, zou dus eerder een underclock zijn), tenzij je alleen oude games speelt. Ik zou gewoon nu een nieuwe kopen, je kunt altijd wachten op iets nieuws, na Pascal komen er weer andere videokaarten. En als je écht de overstap wilt maken naar Pascal of Polaris, koop dan nu een tussenmodel (R9 380 of GTX 960) en verkoop die wanneer Pascal uit komt.

EVGA PSU's zijn trouwens ook meestal goed en betrouwbaar, het hangt er zoals altijd vanaf welk model je specifiek bekijkt, top kwaliteit en goedkoop gaan zelden samen. De meeste PSU merken zoals Corsair, bequiet, of EVGA maken nooit zelf voedingen (Seasonic wel overigens, die maken ook voedingen voor anderen). Dus als je een idee wilt hebben over de kwaliteit moet je meer zeggen dan het merk alleen, Cooler Master heeft bv een aantal uitstekende voedingen, maar ook heel slechte. De EVGA SUPERNova G2 serie wordt gemaakt door Super Flower, die is kwalitatief en betrouwbaar, van de andere EVGA voedingen heb ik geen idee of ze kwalitatief zijn, en die Supernova's zijn relatief duur.
Pagina: 1