Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PFsense] PPPoE over VLAN

Pagina: 1
Acties:

• GiantLeap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-11 14:03

GiantLeap

One GiantLeap for mankind

Topicstarter
Ik heb hier een Pfsense 2.2.5 bak draaien waar ik via PPoE mn WAN verbinding mee tot stand breng. Dit icm een Draytek Vigor 130 (nieuwste FW) voor de VDSL verbinding. De Draytek staat in bridge-modus en doet VLAN (VLAN 6) insertion (XS4ALL) . Dit werkt naar behoren.

Nu krijgen wij binnenkort IPTV van XS4ALL en moet er dus een extra VLAN over de PPPoE verbinding gaan (VLAN 4). Ik wil beginnen met het internet werkend te krijgen, dus ik doe:

- Disable VLAN tag insertion op de Draytek
- Interfaces => Assign => VLANs =>VLAN toevoegen => Interface em0 (mijn WAN), VLAN Tag: 6, Description: Internet_VLAN => Save
- Interfaces => Assign => Interface Assignments => WAN => Selecteer VLAN 6 on em0 => Save
- Reboot Pfsense (voor de zekerheid)

Echter zie ik in de PPP logs nu enkel connection timeouts/retry staan

Op het internet dit gevonden. Gaat weliswaar over glas, maar principe is het zelfde. Maar ook na dit gevolgd te hebben, enkel timeouts. Iemand enig idee waar dit fout gaat?

Mario Kart Tour: 211982902522
Rockstar Games Social Club (PC): GiantLeap

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-11 14:33
Volgens mij werkt internet over vlan6 met PPPoE en is IPTV enkel VLAN4. Deze verwerk je dus niet in je PPPoE maar juist ernaast op een ander VLAN maar op dezelfde interface.

U+

• GiantLeap

GiantLeap

Topicstarter
Jeroen_ae92 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 15:23:
Volgens mij werkt internet over vlan6 met PPPoE en is IPTV enkel VLAN4. Deze verwerk je dus niet in je PPPoE maar juist ernaast op een ander VLAN maar op dezelfde interface.
Eigenlijk zeg je dus dat Mijn WAN interface terug moet naar PPPOE0 en dat ik een nieuwe interface aan moet maken die dan 'VLAN 6 on em0' ?

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Nee.
Ik kan je geen specifieke instructies voor pfSense geven, maar in de basis werkt het zo:

IPTV zit op VLAN4
INET op VLAN6

Joe PPPoE authenticatie dient alleen voor het gebruik van internet, IPTV/VoIP e.d. worden afgehandeld via andere authenticatiemechanismen.

Zie hier: http://netwerkje.com/hoe-werkt-de-dienst

Met andere woorden, je PPPoE authenticatie gebeurt binnen VLAN6, die interface die door de PPP verbinding wordt opgezet is je uiteindelijke 'WAN poort'

Lees je even in over hoe 't werkt en opgezet is binnen KPN, dan snap je ook waarom bepaalde dingen wel of niet werken :)

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• GiantLeap

GiantLeap

Topicstarter
ShadowAS1 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 15:32:
Nee.
Ik kan je geen specifieke instructies voor pfSense geven, maar in de basis werkt het zo:

IPTV zit op VLAN4
INET op VLAN6

Joe PPPoE authenticatie dient alleen voor het gebruik van internet, IPTV/VoIP e.d. worden afgehandeld via andere authenticatiemechanismen.

Zie hier: http://netwerkje.com/hoe-werkt-de-dienst

Met andere woorden, je PPPoE authenticatie gebeurt binnen VLAN6, die interface die door de PPP verbinding wordt opgezet is je uiteindelijke 'WAN poort'

Lees je even in over hoe 't werkt en opgezet is binnen KPN, dan snap je ook waarom bepaalde dingen wel of niet werken :)
Thanks voor je info. Ik ga me even inlezen :)

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• GiantLeap

GiantLeap

Topicstarter
Fixed, werkt inmiddels als een zonnetje.

[ Voor 100% gewijzigd door GiantLeap op 06-01-2016 17:18 ]

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• jaapjolman
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-11-2020
Hoe heb je de bridge geconfigureerd? krijg als ik de VLAN op mijn router aanzet en in de draytek insertion uit geen internet als ik insertion aanzet en dan op de router de vlan weg haal heb ik wel internet, met andere woorden ligt het aan mij of doet die draytek ineens niks met mijn ingestelde vlans,

ik gebruik een Ubiquiti ER-X

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-11 11:22
jaapjolman schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 20:06:
Hoe heb je de bridge geconfigureerd? krijg als ik de VLAN op mijn router aanzet en in de draytek insertion uit geen internet als ik insertion aanzet en dan op de router de vlan weg haal heb ik wel internet, met andere woorden ligt het aan mij of doet die draytek ineens niks met mijn ingestelde vlans,

ik gebruik een Ubiquiti ER-X
Alle pakketjes die je ER-X uitstuurd dienen een VLAN tag mee te krijgen om aan de andere kant ingelezen te worden. Als je VLAN insertion aanzet op de Draytek, zorgt de Draytek ervoor dat dit naar behoren gebeurd.

Als VLAN Insertion op de Draytek uit zet, dan doet de Draytek idd niks meer met VLAN's. Die verantwoordelijkheid heb je doorgeschoven naar je ER-X. Om het werkend te krijgen dien je de PPPoE sessie op te zetten via het VLAN (waardoor de ER-X elk pakketje voorziet van een VLAN-ID 6 en alle pakketjes met VLAN-ID 6 aanbied aan je PPPoE client), niet meer direct via de interface.
Pagina: 1