Toon posts:

Oude laptop upgraden, of nieuwe kopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Op dit moment hebt ik deze laptop:
pricewatch: Toshiba Satellite C855-22G

Nu ben ik aan het overwegen om een nieuwe laptop te kopen. Deze laptop is 3 jaar oud, werkt echter nog prima, geen problemen. Maar al wel aardig oud, en wil grote problemen vermijden. Ik heb een laptop nodig voor mijn opleiding, Business IT, en kijk films en surf een beetje.
Is het een te verantwoorde keuze om een nieuwe laptop aan te schaffen van 600 á 700 euro? Of is het een idee om de harde schijf te vervangen voor een SSD, en zou hij dan nog een tijdje meekunnen?
Wat zouden de grootste voordelen zijn van het kopen van een nieuwe laptop ten opzichte van mijn huidige?

Wat denken jullie?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als de specs kloppen met jouwe, dan zou ik absoluut geen nieuwe kopen.
Voor 600 a 700 euro hebt je niet gauw iets vergelijkbaars.

Prop er een SSD in, dan kan je prima vooruit.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Ik heb deze laptop destijds voor 550 euro gekocht, prima deal dus als je nu naar de rest van de laptops kijkt die nu te koop staan..
Ik prop er een SSD in!

Zijn er verder nog dingen die ik zou kunnen upgraden? Werkgeheugen of iets dergelijks?

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik weet niet wat je nu hebt, 8GB? Dan zou er tot 16GB bij gestoken kunnen worden. Ik betwijfel alleen of je de volledige 8GB al gebruikt. Dus tenzij je nu al in de buurt komt van 8GB geheugen gebruik, zou ik eerst alleen een SSD plaatsen. Misschien meteen upgraden naar windows 10 (wanneer je dat nog niet gedaan hebt)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Je kan inderdaad het werkgeheugen upgraden. Je kan even bijhouden wat het maximale geheugengebruik is met Taakbeheer, als je die 8GB voor meer als 80% gevuld kan krijgen, heb je baat bij meer.
Daarbij is een SSD alsnog een betere upgrade, want waar je nu naar een harddisk zou swappen (als RAM vol loopt, worden dingen op de HDD geparkeerd), swap je met een SSD naar veel snellere opslag en merk je daar dus minder van.

CPU zou opzich kunnen (wel veel werk), maar vind maar eens een losse i5 of i7 CPU voor een laptop. En als je ze kan krijgen, zijn ze erg duur en staan meestal niet in verhouding tot een eventuele performance boost. Daarbij ben je sowieso beperkt tot de i*-3000 en i*-4000 serie, dus heel veel valt daar niet uit te halen, gezien je nu al een prima i5 hebt.
Kortom: het kan, maar het staat niet in verhouding prijs/prestatiegewijs.

Wat je b.v. wel zou kunnen doen en wat ook daadwerkelijk nuttig kan zijn, is een ander MiniPCIe Wifi kaartje kopen.
Stel dat je nu een Wifi-N kaartje er in hebt zitten, dan is dat meestal vrij simpel te vervangen (onder zelfde paneel waar RAM zit meestal) en dan zou je voor WiFi-AC kunnen gaan.
Dat scheelt weer flink tempo met downloaden en pagina's laden op internet.
Kleine edit: dit ding b.v. pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth

En als je b.v. storage tekort komt met een SSD, en daar nog een losse mechanische schijf bij wil blijven gebruiken, en een DVD speler niet echt mist, is dit ook wel een idee:
http://www.ebay.nl/itm/28...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Ombouwkitje om een HDD/SSD in het DVD slot van je laptop te proppen, en daarbij een setje om de DVD speler een extern USB device te maken.
Je zou er dan voor kunnen kiezen om je SSD primaire storage te maken, de oude HDD erbij te hangen en je DVD extern te gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 03-01-2016 21:57 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?