Oliepeil al + / - 20.000 maximaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrammetje
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Heren,

Helaas ben ik niet in de wieg gelegd voor onderhoud aan auto's. Klein spul lukt me nog net, mits alles volgens het boekje gaat en dat gaat het even niet. Ik heb alle vertrouwen dat jullie met deze ongetwijfeld vrij simpele casus iets kunnen.

20.000 kilometer geleden heb ik in mijn 307 voor het laatst olie bijgevuld. Net even gepeild, en de olie is nog steeds maximaal. Daar gaat volgens mij iets niet goed. De oliepeilstok heb ik een klein stukje teruggedaan en er weer uitgehaald, en hij was direct vuil van de olie. Het lijkt er dus op dat de peilstok al olie schraapt van de buitenkant van de peilbuis. Dat zou kunnen, want de garage (dealer) heeft een nieuwe peilbuis geplaatst nadat ze de originele gesloopt hadden tijdens onderhoud.

De vraag (even daargelaten dat ik terug moet naar de garage voor de peilbuis): even er van uit gaande dat er met 20.000 kilometer niet max olie in zit, kan ik gewoon beginnen met olie bijvullen en stoppen met bijvullen als hij vol zit? Is dat visueel te zien tijdens het vullen? Moet ik nog ergens rekening mee houden of is het toch mogelijk dat de olie nog max is?

Zelf e-liquid mengen? -> www.MaakjeSmaak.nl!
Geef ook eens E-liquid cadeau!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:50
Bijvullen tot je het visueel ziet lijkt me geen goed plan. Het zou best kunnen dat je auto amper olie verbruikt. Zolang het lampje nog niet is gaan branden zou ik me niet heel erg zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-05 23:32
Dat ligt wel aan welke auto het is, als bij mij het lampje brand ben ik al te laat en heb ik al kans op beschadigingen.

Maar volgens mij gebruikt de 307 niet echt veel olie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:24
Als je vooral kleine stukjes rijdt, komt er water in de olie die het 'tekort' aamvult. ongeveer zelfde stand is zeker wel mogelijk.

(wel belangrijk of ze eenzelfde buis hebben gebruikt btw (zelfde lengte..))

[ Voor 23% gewijzigd door MEN-O op 03-01-2016 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:27

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik zeg: afblijven, niet bijvullen en naar een garage voor advies. Je doet kwaad met te veel olie in de motor. Jouw vragen staan als het goed is wel degelijk in de handleiding van de auto overigens. Weet je niet zeker, dan, nogmaals, afblijven. Zolang niveau op "Max" staat verbruikt de motor weinig tot geen olie. Da's mooi, dus afblijven.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Teveel olie gaat afgevoerd worden via je verbrandingskamers en komt uiteindelijk uit bij je katalysator, die de katalysator op zulk hoge temperaturen laat werken dat die mogelijk stuk kan gaan.

20.000km gereden en geen olieverbruik? Gefeliciteerd. Dat wijst op een gezonde motor namelijk. Als het om een diesel gaat dan kan de olie goed zwart zijn ja, dat is normaal. Als je de onderhoudsbeurten maar gewoon strak aan weet te houden is er niet zoveel aan de hand. Het kan ook zijn dat er diesel wegslipt mee in je oliekanaal, dat is een mindere zaak, want diesel heeft geen smerende werking zoals olie dat heeft.

Als het een benzine is dan zou ik me er niet zo'n zorgen om maken. Een keertje een langer stukje mee rijden is goed, hiermee verdamp je het vocht in de olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:59
Wij hebben een Mitsubishi met 150k op de teller en die verbruikt geen druppel. We hebben ook een VW met 200k op de teller en die moet ik sinds 80k ofzo al elke 8-10k wat bijvullen. Het kan dus allebei.

Als je je netjes aan de onderhoudsintervallen houdt, hoeft er niks aan de hand te zijn, ook als je alleen maar korte stukjes zou rijden.
Wil je zekerheid en heb je er zelf niet genoeg verstand van, ga dan even naar je garage voor advies...

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zo dacht ik ook inderdaad: verbruikt een auto eens onmeetbaar weinig olie, is het weer niet goed :P. Mijn Mazda en Saab verbruiken allebei ook geen druppel olie, ondanks de significante (230k en 345k respectievelijk) kilometerstand. En die rijden geen korte stukjes, dus het is geen vocht dat het oliepeil aanvult ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Schrammetje schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:49:
20.000 kilometer geleden heb ik in mijn 307 voor het laatst olie bijgevuld. Net even gepeild, en de olie is nog steeds maximaal. Daar gaat volgens mij iets niet goed. De oliepeilstok heb ik een klein stukje teruggedaan en er weer uitgehaald, en hij was direct vuil van de olie. Het lijkt er dus op dat de peilstok al olie schraapt van de buitenkant van de peilbuis. Dat zou kunnen, want de garage (dealer) heeft een nieuwe peilbuis geplaatst nadat ze de originele gesloopt hadden tijdens onderhoud.
Je moet niet olie bijvullen tot je het kan zien. Op je peilstok staan twee markeringen, eentje voor hoog en eentje voor laag. Je moet maximaal bijvullen tot het olieniveau de hoog markering bereikt op de peilstok. Te hoog bijvullen is ook slecht voor je motor.

De correcte procedure voor het peilen van de olie is met een koude motor. Peilstok eruit halen, schoonmaken en er weer insteken. Dan weer eruit en kijken waar je olie ziet. Dat de olie zwart is maakt niet uit, die zit er immers al 20.000km in.

Geen olieverbruik in 20.000km is niet erg, juist een reden om blij te zijn. Je motor is kennelijk in goede staat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrammetje
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Bedankt voor alle antwoorden :). Ik vertrouw er voorlopig op dat het goed zit en zal voor de zekerheid bij de volgende beurt even de garage vragen te verifiëren dat het klopt.

Zelf e-liquid mengen? -> www.MaakjeSmaak.nl!
Geef ook eens E-liquid cadeau!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:11

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik zou niet gaan lopen bijvullen maar je olie maar eens dringend gaan vervangen incl oliefilter!

Je zegt dat je hem 20k km bijgevuld hebt, dus de olie en filter zit er al dik 20k in.

Verversen die handel.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Ik vul nooit de olie bij, is helemaal niet nodig bij mijn auto. De garage ververst de olie wanneer die volgens het onderhoudsboekje nodig is en that's it. Heb een Toyota Aygo nieuw uit doos en rijd 20K per jaar.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jellabie schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:14:
Ik zou niet gaan lopen bijvullen maar je olie maar eens dringend gaan vervangen incl oliefilter!

Je zegt dat je hem 20k km bijgevuld hebt, dus de olie en filter zit er al dik 20k in.

Verversen die handel.
Wel eens een diesel gereden Jellabie? Olie van diesels wordt eigenlijk na een eerste rit al gelijk pikzwart. Tenzij het gaat om een benzine. Maar dat zwarte dat heb ik ook altijd gehad met mijn Audi A3 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:11

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Anoniem: 58485 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:35:
[...]

Wel eens een diesel gereden Jellabie? Olie van diesels wordt eigenlijk na een eerste rit al gelijk pikzwart. Tenzij het gaat om een benzine. Maar dat zwarte dat heb ik ook altijd gehad met mijn Audi A3 2.0.
Ik rij ondertussen al 5jaar met mijn Honda Accord 2.2 diesel... Ik ververs alles bij mij na 15000km.

Ik heb het toch helemaal niet over het zwart worden? Enkel over hoelang de olie er al in zit.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dunlopolie kan 25k tot 30k meegaan. Dus dat is geen probleem.
Maar dat het oliepeil op maximaal blijft staan, dat vind ik toch zorgelijk.

Dan heb je of een extreem goede motor of je hebt olieverdunning door regeneratie dan wel condensatie door korte stukken. Ik zou de olie wisselen en dan in de gaten houden. Diesel smeert niet zo heel goed, water nog minder...

[ Voor 46% gewijzigd door Chevy454 op 03-01-2016 14:59 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:33

Tomatoman

Fulltime prutser

Schrammetje schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:49:
Heren,

Helaas ben ik niet in de wieg gelegd voor onderhoud aan auto's. [...] 20.000 kilometer geleden heb ik in mijn 307 voor het laatst olie bijgevuld.
Heb je alleen bijgevuld, of heb je olie ververst? En heb je dat zelf gedaan of aan de garage overgelaten?
Net even gepeild, en de olie is nog steeds maximaal. Daar gaat volgens mij iets niet goed.
Dat moet je even toelichten, want ik begrijp het probleem niet. Zoals Jism al zegt, duidt dit op een gezonde motor.
De vraag (even daargelaten dat ik terug moet naar de garage voor de peilbuis): even er van uit gaande dat er met 20.000 kilometer niet max olie in zit, kan ik gewoon beginnen met olie bijvullen en stoppen met bijvullen als hij vol zit? Is dat visueel te zien tijdens het vullen? Moet ik nog ergens rekening mee houden of is het toch mogelijk dat de olie nog max is?
• Kijk eens in het instructieboekje wanneer de olie ververst moet worden. Goede kans dat dat na 20.000 km is, dus nu. Voor de duidelijkheid: bij verversen moet alle oude olie worden afgetapt, omdat olie niet het eeuwige leven heeft.
• Als je niet weet hoe een peilstok werkt, zou ik niet aan olie bijvullen beginnen. Je hebt dan namelijk geen idee wat je aan het doen bent. Te weinig olie, teveel olie, de verkeerde soort olie, te lang doorrijden zonder olie te verversen: het is allemaal slecht voor de motor!
• 'Visueel te zien' is een tautologie :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als een olieschraapveer in een zuiger 'stukraakt' dan kan olie naar de verbrandingskamer 'slippen' als het ware en dat verklaart het verbruik van olie in een motor. Een gezonde motor zal geen verbruik hebben en dat is alleen maar een goed teken. Een versleten motor of motor met een productiefout (Denk aan de TFSI van Vag) zal olie gaan verbruiken wat uiteindelijk in de katalysator en in het mileu terecht komt.

Nu is het zo dat olie in een dieselmotor over het algemeen veel sneller zwart is dan een benzinemotor. 25k met olie rijden is niet zo'n ramp. Er zijn auto's die een verversingsstandaard van wel 35k aanhouden. Niets om je zorgen over te maken hoor.

Als je bijv. tuned dan wil je namelijk wel het olie ververs-moment vervroegen. Bij tunen komt gewoon meer stress en mogelijk snellere slijtage als gevolg, wat de olie 'viezer' maakt of dat de hulpstoffen (additieven) in de olie sneller op doen raken.

Dus... Gewoon de olie laten verversen inclusief filter, verder weinig aan de hand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022

Verversen die handel.
Ik zou daarin toch even de voorschriften van de fabrikant raadplegen. Om de hoeveel kilometer de olie en filters vervangen moeten worden verschilt per automerk en zelfs tussen de modellen.

Bij sommige automerken kan de olie 30-40.000km blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-05 17:09

Verversen die handel.
Waarschijnlijk nergens voor nodig. Bijna elke auto gaat/moet tegenwoordig pas rond de 30k voor een olie verversing. Eerder is altijd mooier natuurlijk.

Mijn Astra J OPC verbruikte ook geen druppel olie, bleef altijd constant. Bij de Polo GTI moest er elke 3000 km een litertje bij. Ligt maar net aan het type motorblok, overigens is een hoog olieverbruik absoluut niet goed, al daar een sjoemelend bedrijf zich stug tegen blijft verzetten. :z

Ik zou mij nergens zorgen over maken dus!

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
op tijd verversen is bij een turbodiesel echt geen stom idee. Heel leuk dat de olie volgens de fabrikant 30 tot 40k goed blijft werken maar als je veel korte stukjes rijd en de auto niet echt warm word dan word de olie ook nooit warm, en krijg je roetafzetting en vervuiling, zeker met EGR kleppen die op bijna elke diesel zitten.

Naast smering moet olie ook vuilresten afvoeren, en daar wordt t dus zwart van. Maar als je dus altijd korte stukjes rijd en je olie alleen maar vuil wordt en de motor nooit eens doorgetrapt wordt, dan gaat zo'n olie hard achteruit, niet te vergeten dat een filter ook een keer klaar is en het is natuurlijk ook maar de vraag of een garage filters gebruikt precies dezelfde specificaties als dealer filters. Ja veel van dat spul komt uit dezelfde fabriek, maar er kan wel verschil in materiaal zijn.

Een van de belangrijkste en duurste onderdelen op je diesel is de turbo, en die draait zomaar 200.000 toeren per minuut, en dat blijft heel vanwege je motorolie die het zaakje smeert. En als daar dus vervuiling ofzo in die kanalen komt en het wordt niet meer 100% gesmeerd, dan loopt zo'n turbo gewoon heel snel kapot.
Pagina: 1