Heb hier de kabel ook bijna een uur los gehad gisteren maar er komt niets. Denk dus dat het toeval is geweest bij jullie. Laat hem er nu gewoon op en dan zien we het wel.
Sinds vanmorgen weer gas meting!
Iemand een idee hoe ik die kan aan passen? Ik heb nu 220kuub op 5uur vanochtend...
Iemand een idee hoe ik die kan aan passen? Ik heb nu 220kuub op 5uur vanochtend...
Dat is afhankelijk van welke software je gebruikt om het inzichtelijk te maken.
[ Voor 22% gewijzigd door ik222 op 21-01-2016 20:43 ]
Oow ja dit is niet het domoticz topic, ik gebruik dus domoticz. Heb al shift en klik geprobeerd maar toen school de waarde 1uur op...
code:
1
2
| | 1580.437 | 2016-01-21 15:01 | 2016-01-21 15:00:00 | | 1659.742 | 2016-01-21 16:01 | 2016-01-21 16:00:00 | |
Liander in Arnhem
Enexis raalte, hij doet t weer!
260m3 allemachtig..
Das toch niet normaal voor een 2onder1kap uit 1985 met bescheiden stookgedrag? Ik moet echt eens op zoek naar waarom wij zo veel gas verbruiken.
260m3 allemachtig..
Das toch niet normaal voor een 2onder1kap uit 1985 met bescheiden stookgedrag? Ik moet echt eens op zoek naar waarom wij zo veel gas verbruiken.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Delta Middelburg ook weer up & running,
Pana WC12H9E8 / 1000L
Nu wel!martijnr17 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:30:
Hoofddorp Liander nog geen updates
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Dat gebruik ik in een heel jaarJapie.G schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 06:28:
Enexis raalte, hij doet t weer!
260m3 allemachtig..
Een recent gerenoveerd appartement met een woonoppervlak van 50 m^2 waarin in alleen woon en alleen mijn woonkamer/keuken (23 m^2) stook tot 17 graden (vorig jaar 18) (met nachtverlaging tot 13). In een trappenhuis met een hoop koukleumen, soms kan ik zelfs beter mijn voordeur open zetten in plaats van de verwarming aan.Japie.G schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 22:01:
Hahahaa ja man, wat voor huis heb je? Toen ik dit huis kocht was ik nog niet echt bezig met energie. Nu moet ik maar s aan nieuwbouw gaan denken, dan doenik het allemaal heel anders!
[ Voor 15% gewijzigd door eew op 22-01-2016 22:21 ]
Ik kreeg vandaag, nadat de storing al weer een weekje opgelost was, een brief van Liander dat er een storing aan mijn meter geconstateerd was en dat ze graag langskwamen om die te repareren.
Aan de telefoon bleek dat niet nodig, nu de gasstanden weer zichtbaar waren. Administratief is er daar nog wel iets te winnen, geloof ik.
Aan de telefoon bleek dat niet nodig, nu de gasstanden weer zichtbaar waren. Administratief is er daar nog wel iets te winnen, geloof ik.
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Anoniem: 367880
Hattem (Liander) werkt sinds donderdag weer. De piek in Domoticz met "SQLite database browser" uitgesmeerd over de periode vanaf 1 januari (backup van domoticz-database maken, backup bewerken met SQLite database browser, en weer teruglezen).
Hier hetzelfde gedaan. Ziet er tenminste beter uit als een enorme piek.Anoniem: 367880 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 12:26:
Hattem (Liander) werkt sinds donderdag weer. De piek in Domoticz met "SQLite database browser" uitgesmeerd over de periode vanaf 1 januari (backup van domoticz-database maken, backup bewerken met SQLite database browser, en weer teruglezen).
Rijssen, Enexis, doet het sinds gisteren ook weer 200 kuub in een dag!
[ Voor 12% gewijzigd door Gerrit_R op 23-01-2016 23:22 . Reden: Spelfout ]
Krijgt nu iedereen straks een naheffing omdat het capaciteitstarief is aangepast?
Je betaald normaal een x bedrag voor een 6 kuub/uur meter en een hoger bedrag voor een 10kuub/uur meter etc. De mensen die een 6 kuub meter hebben en nu dus een piek in hun verbruik hebben van meer dan 150kuub zouden nu een aanslag kunnen krijgen omdat ze meer dan 6 kuub per uur hebben gedaan...
Je betaald normaal een x bedrag voor een 6 kuub/uur meter en een hoger bedrag voor een 10kuub/uur meter etc. De mensen die een 6 kuub meter hebben en nu dus een piek in hun verbruik hebben van meer dan 150kuub zouden nu een aanslag kunnen krijgen omdat ze meer dan 6 kuub per uur hebben gedaan...
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
Hier nog steeds niet hoor. Krijg nog dezelfde waardes door al eerst.
Schagen (Liander) heeft ook weer updates
Zit op mn werk, en dit ben ik ook van plan om te gaan doen. Mag ik vragen welke software je hier voor hebt gebruikt ?jeeesper schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 16:58:
[...]
Hier hetzelfde gedaan. Ziet er tenminste beter uit als een enorme piek.
Mvg
Chris
Chris,
Zie de volgende post. Stapsgewijs uitgelegd hoe deze aanpassing door te voeren:
eew in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 2"
Zie de volgende post. Stapsgewijs uitgelegd hoe deze aanpassing door te voeren:
eew in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 2"
Yep sinds gisteravond 21uur kan ik ook weer uitlezen. Liander Hoofddorp
Grappig detail, ik zit mijn meter standen van Domotiga in Domoticz om te zetten en ben nu met de gasmeter bezig.
Wat denk je, vanaf 2015-01-06 t/m 2015-01-16 heeft de gasmeter ook volledig stil gestaan.
Ben benieuwd of er meer mensen zijn die dat nog terug kunnen halen.
Wat denk je, vanaf 2015-01-06 t/m 2015-01-16 heeft de gasmeter ook volledig stil gestaan.
Ben benieuwd of er meer mensen zijn die dat nog terug kunnen halen.
Nope, hier ging toen alles goed.
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Anoniem: 710852
Mijn gasmeter gaf de meterstanden begin dit jaar ook niet door aan de energieleverancier. Ik nam/neem dus aan dat de mijne ook met die storing kampte en uiteindelijk een update heeft gehad. Sindsdien klopt er duidelijk iets niet...
Ik houd mijn (slimme) gasmeterstand zo nu en dan handmatig bij op mindergas.nl. Mijn gasmeter stond op 1 januari op 2180m3, op 23 januari op 2197m3 en op 31 januari ineens op 2331m3! In tijd van iets meer dan een week dus 134m3 verbruikt in een nieuwbouwwoning (eind 2013 opgeleverd) met Ecolution Combi en Intergas Kompakt HRE CW5. Gemiddeld bijna 17 kuub per dag in die week, ruim 1 kuub per graaddag, terwijl dat vorig jaar 0,294 kuub was.... Ik ben wel een week met vakantie geweest van 15 tot 23 januari (in de koudste week van januari heb ik dus nagenoeg geen gas verbruikt, de Ecolution houdt de woning dan redelijk op temperatuur) en heb op de 23e de boel weer opgestookt naar 21 graden. De meterstand van 2197 heb ik genoteerd toen de woning alweer bijna op temperatuur was. Een dergelijk verbruik in één week, ook al stook je de woning weer op van 17,5 naar 21, lijkt me zeer onwaarschijnlijk gelet op mijn normale verbruik. Ik krijg sterk het idee dat de software-update ervoor heeft gezorgd dat de meterstand is aangepast en dat voor die het bepalen van de "nieuw in te stellen meterstand" het gemiddelde verbruik van januari 2015 is gebruikt. Als ik namelijk kijk naar heel januari, dan heb ik 20% minder verbruikt dan vorig jaar ( te verklaren door die vakantieweek?). Maar kijk ik alleen naar de afgelopen week, dan heb ik volgens mindergas tov vorig jaar 246% meer verbruikt! De afgelopen nacht was het totale verbruik 0,1m3... die meterstand kan wat mij betreft dan ook niet kloppen.
Heb de energieleverancier al gebeld, maar die verwijst me naar Liander. Liander verwijst me weer naar mijn leverancier, maar wil eventueel wel een ijking doen voor €350 (wat een geld)... Wat zouden jullie doen? De boel goed in de gaten houden om te zien of de meter structureel afwijkt sinds de update (wat ik niet vermoed gelet op het minieme verbruik van de afgelopen nacht), of wellicht een klacht indienen bij de leverancier waarbij ik het probleem wijt aan de software-update? Of heeft iemand een ander idee? Hebben jullie soortgelijke ervaringen?
Ik ruik trouwens geen gas in de meterkast of bij de ketel. Ook vertoont de watermeter geen afwijkende stand en is de druk in de CV niet afgenomen. Een lek is dus onwaarschijnlijk.
Ik houd mijn (slimme) gasmeterstand zo nu en dan handmatig bij op mindergas.nl. Mijn gasmeter stond op 1 januari op 2180m3, op 23 januari op 2197m3 en op 31 januari ineens op 2331m3! In tijd van iets meer dan een week dus 134m3 verbruikt in een nieuwbouwwoning (eind 2013 opgeleverd) met Ecolution Combi en Intergas Kompakt HRE CW5. Gemiddeld bijna 17 kuub per dag in die week, ruim 1 kuub per graaddag, terwijl dat vorig jaar 0,294 kuub was.... Ik ben wel een week met vakantie geweest van 15 tot 23 januari (in de koudste week van januari heb ik dus nagenoeg geen gas verbruikt, de Ecolution houdt de woning dan redelijk op temperatuur) en heb op de 23e de boel weer opgestookt naar 21 graden. De meterstand van 2197 heb ik genoteerd toen de woning alweer bijna op temperatuur was. Een dergelijk verbruik in één week, ook al stook je de woning weer op van 17,5 naar 21, lijkt me zeer onwaarschijnlijk gelet op mijn normale verbruik. Ik krijg sterk het idee dat de software-update ervoor heeft gezorgd dat de meterstand is aangepast en dat voor die het bepalen van de "nieuw in te stellen meterstand" het gemiddelde verbruik van januari 2015 is gebruikt. Als ik namelijk kijk naar heel januari, dan heb ik 20% minder verbruikt dan vorig jaar ( te verklaren door die vakantieweek?). Maar kijk ik alleen naar de afgelopen week, dan heb ik volgens mindergas tov vorig jaar 246% meer verbruikt! De afgelopen nacht was het totale verbruik 0,1m3... die meterstand kan wat mij betreft dan ook niet kloppen.
Heb de energieleverancier al gebeld, maar die verwijst me naar Liander. Liander verwijst me weer naar mijn leverancier, maar wil eventueel wel een ijking doen voor €350 (wat een geld)... Wat zouden jullie doen? De boel goed in de gaten houden om te zien of de meter structureel afwijkt sinds de update (wat ik niet vermoed gelet op het minieme verbruik van de afgelopen nacht), of wellicht een klacht indienen bij de leverancier waarbij ik het probleem wijt aan de software-update? Of heeft iemand een ander idee? Hebben jullie soortgelijke ervaringen?
Ik ruik trouwens geen gas in de meterkast of bij de ketel. Ook vertoont de watermeter geen afwijkende stand en is de druk in de CV niet afgenomen. Een lek is dus onwaarschijnlijk.
Testje doen? Uurtje gasfornuis aan en dan kijken wat er op de meter is bijgekomen? Tenzij je elektrisch kookt, dan wordt het lastig
Met CV-ketel is een stuk lastiger te meten, omdat die z'n vermogen tussentijds kan verhogen/verlagen.
Die enorme piek lijkt bijna wel het opgetelde te zijn van de dagen waarop het niet geleverd is. We proberen dat nog even uit te zoeken.
Dat zou ik inderdaad kunnen doen. Vanavond check ik even wat erbij komt door het koken. Vanaf nu ga ik in ieder geval elke dag de meterstand noteren. Mocht het verbruik vanaf nu niet afwijken van het normale verbruik dan weet ik in ieder geval dat de meter niet geijkt hoeft te worden. De vraag die dan rest, is of die enorme piek te wijten is aan het opstoken van 17,5 naar 21 graden (lijkt me onmogelijk) of dat de meterstand is aangepast bij de software-update. Ik vind het zo'n buitensporige afwijking... een ruim 240% hoger verbruik. Ter vergelijking: in december heb ik vanwege weekverblijf in het buitenland ook een keer zo opgestookt... totale verbruik 77,77m3, per graaddag 0,133m3. Dat ik dan afgelopen week 134m3 verbruik, ruim 1m3 per graad, vind ik heel erg onlogisch. Ik weet bovendien zeker dat ik in de vakantieweek van 15 t/m 23 januari nagenoeg geen gas heb verbruikt omdat de thermostaat op 17,5 stond.
Ter info: CV-ketel is als maximale aanvoertemperatuur 50 graden ingesteld en maximale vermogen staat bij mijn weten op 50%. Thermostaat is een Nefit Easy.
Ter info: CV-ketel is als maximale aanvoertemperatuur 50 graden ingesteld en maximale vermogen staat bij mijn weten op 50%. Thermostaat is een Nefit Easy.
Is het überhaupt mogelijk KaiseRRuby, dat mijn meterstand is aangepast door/bij de software-update? Zoals gemeld, kon ik op 1 en 23 januari mijn gasmeter zelf wel uitlezen en registreerde hij klaarblijkelijk ook het verbruik in dat deel van januari. Het zou dan ook vreemd zijn/onrechtvaardig dat mijn meterstand wordt aangepast naar wat men logisch vindt gelet op vorig jaar...
Lijkt mij ook niet dat de meterstand is aangepast. De gasmeter bleef gewoon functioneren en het verbruik werd gewoon goed bijgehouden. Als ik op de gasmeter keek liep deze ook gewoon langzaam op.
Fout zat bij de elektra-meter die de gasstand binnen kreeg van de gasmeter. Naar mijn weten hebben ze hier gewoon de firmware van geupdate waarna de gasstand weer goed werd verwerkt. Ze hebben dus geen schatting moeten doen, want de gasmeter heeft alles gewoon bij gehouden tijdens dat de P1 poort 'offline' was voor het gasverbruik,
Fout zat bij de elektra-meter die de gasstand binnen kreeg van de gasmeter. Naar mijn weten hebben ze hier gewoon de firmware van geupdate waarna de gasstand weer goed werd verwerkt. Ze hebben dus geen schatting moeten doen, want de gasmeter heeft alles gewoon bij gehouden tijdens dat de P1 poort 'offline' was voor het gasverbruik,
ik heb een plugwise smile p1
nog steeds geen gas meting
ik vind dat het nu wel erg lang duurt
Enexis plaats Rijssen
Enexis plaats Rijssen
Op de plugwise site staat het volgendepeterbier schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:40:
ik heb een plugwise smile p1
Enexis plaats Rijssen
Helaas zijn ze bij mij al 2 weken bezig met het updaten van de smile. Het is toch ingewikkelder dan gedacht geven ze aan.Laat de Smile P1 uw gasmeterstanden en grafieken niet meer zien sinds 1-1-2016, en heeft u een Kaifa elektriciteitsmeter?
Het is dan goed mogelijk dat uw Kaifa meter last heeft gehad van een Nieuwjaarsbug.
Op 1 januari is om 02.00 uur (00.00 uur UTC) de gasmeter 7 jaar vooruit gezet.
Dit heeft exact 24 uur geduurd. Op 2 januari is om 02.00 uur de gasmeter weer teruggezet naar 2016.
Het gevolg is dat de Smile P1 en Source het telegram nu pas in 2023 verwachten.
Het goede nieuws is dat we inmiddels een oplossing hebben gevonden om de fout van de Kaifa meter te omzeilen.
Wilt u hier gebruik van maken?
Stuur dan een e-mail naar helpdesk@plugwise.com.
Vermeld in deze e-mail het short ID van de Smile (de 8-letterige code op de sticker op de Smile).
En zorg ervoor dat de supportverbinding open staat: Herstart de Smile. Zodra de Smile volledig is opgestart, druk 6x kort achter elkaar op het zwarte knopje op de Smile.
U zet hiermee de supportverbinding voor 48 uur open (houd hierbij rekening met het weekend).
het lijkt te werken nu
knopje op smile 10 seconde ingedrukt houden
tijdje wachten en dan de 6 keer in drukken
nu werkt het weer
knopje op smile 10 seconde ingedrukt houden
tijdje wachten en dan de 6 keer in drukken
nu werkt het weer
Ik heb een iskra meter uit 2018. Geinstalleerd op 9 juli 2018. Ook bij mij blijft de gasmeterstand in het display van de elektra meter op 0 staan. Op de gasmeter staat wel de meterstand.ik heb een iskra AM 550-ED.1.01.
Heb ook de knop op de gasmeter al lang i gedrukt en da. Staat er : installatie modus nog 30 minuten.
Software probleem?
Heb ook de knop op de gasmeter al lang i gedrukt en da. Staat er : installatie modus nog 30 minuten.
Software probleem?
De Stedin/BudgetEnergie meter van mijn moeder geeft sinds 16 jan 2022 geen standen meer door.
Ik zie dat in ons enelogic account, en ook haar “mijn budgetenergie” laat geen data zien na 16 jan.
23 jan 2022 is ons nieuwe contract in gegaan, met nieuwe prijzen. Maar ik heb dus geen goede meterstand van die dag.
Ze woont in een oud huis, met een meter in de kelder die voor iemand van haar leeftijd lastig af te lezen is. Ik laat haar niet op een krukje staan daar, en ik woon ruim een uur verderop.
Stedin reageert traag.
Suggesties?
Ik zie dat in ons enelogic account, en ook haar “mijn budgetenergie” laat geen data zien na 16 jan.
23 jan 2022 is ons nieuwe contract in gegaan, met nieuwe prijzen. Maar ik heb dus geen goede meterstand van die dag.
Ze woont in een oud huis, met een meter in de kelder die voor iemand van haar leeftijd lastig af te lezen is. Ik laat haar niet op een krukje staan daar, en ik woon ruim een uur verderop.
Stedin reageert traag.
Suggesties?
[ Voor 7% gewijzigd door wjvh op 26-01-2022 17:55 ]
12 jan.is mijn meter gewisseld voor een ISKRAAM550. tot 24 jan. heb ik nog dagelijks metingen voor het gas gehad. Om12:00 uur hield de meter er mee op. Gasmeter werkt wel maar ik moet zelf op m`n knieën om de standen op te nemen. Vattenfall weet ervan want zij kunnen ook geen standen opnemen op afstand.Kapi06 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 19:09:
Ik heb een iskra meter uit 2018. Geinstalleerd op 9 juli 2018. Ook bij mij blijft de gasmeterstand in het display van de elektra meter op 0 staan. Op de gasmeter staat wel de meterstand.ik heb een iskra AM 550-ED.1.01.
Software probleem?
Bovenstaand bericht heb ik ook uitgeprobeerd maar geen succes. Ik wacht het nog even af en neem komende week weer contact op met Liander.
Zo, contact is er geweest met Liander, op voorspraak met Vattenfall. Over een weekkrijg ik een nieuwe gasmeter die eigenlijk al op de planning stond. Hopelijk werkt dan weer alles naar behoren.
Gisteren, 24 feb. is Liander geweest om te kijken wat er scheelt en waarom er geenmeterstanden van het gas worden doorgegeven. Er blijkt door de monteur van Bam een kabel niet aangesloten te zijn. Dit is nu gebeurd en net gehoord dat het 5 dagen duurt voor alles weer werkt naar behoren. We wachten het af. Ik zie nu wel de 0 van de gasstand in het scherm van de Iskra-meter staan.
Sinds mijn gasmeter na een verbouwing buiten zit, in een metalen kast, kwamen de standen bijna nooit binnen. Enexis wilde of kon er niets aan doen.
Na een tip een coaxkabel getrokken van de kast van de slimmegasmeter naar de meterkast waar de elektrameter zit. Beide zijde van de kabel de kern ongeveer 10cm bloot gemaakt en aan 1 zijde de mantel geaard. Gewoon een ijzeren pin in de grond gestoken en daar de mantel aan bevestigd. En ziedaar de gasstanden komen weer binnen!!
Na een tip een coaxkabel getrokken van de kast van de slimmegasmeter naar de meterkast waar de elektrameter zit. Beide zijde van de kabel de kern ongeveer 10cm bloot gemaakt en aan 1 zijde de mantel geaard. Gewoon een ijzeren pin in de grond gestoken en daar de mantel aan bevestigd. En ziedaar de gasstanden komen weer binnen!!