Vaio laptop lagt bij disk i/o

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoef1
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-10 12:08
Hallo,

Mijn Vaio laptop (f reeks 2011) is sinds kort traag en laggy geworden wat betreft disk access. Alles werkt wel maar zelfs simpele dingen zoals iets intypen lagt vaak enorm. Hetzelfde met bijvoorbeeld een programma starten of klikken op eender wat.

Het ligt zeker niet aan virussen, te weinig RAM (8 GB) of CPU (i7-2630QM). Ik heb nl. een volledige fresh install gedaan van Windows 10 en het probleem blijft. Daarna een factory recovery gedaan vanop de recovery partition op de harde schijf naar Windows 7 en het blijft allemaal even traag. Maar als ik de laptop start met een opstartschijf zoals Linux Mint of Slacko64, dan doet hij het uitstekend. Dat alles doet mij vermoeden dat er ofwel iets is met de HD of erger, met het moederbord.

Ik twijfel nu of ik zelf een nieuwe HD zou steken, ofwel de laptop ergens binnen zou steken voor repair. Iemand suggesties? Gelijkaardige ervaringen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:53

DarkSide

theres no place like ::1

Smart uitlezen van je hdd. En je weet hoe die er aan toe is.
En daarna gewoon een SSD halen en die er in stoppen. Kan je wel weer even voort met je laptop

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slowmotion
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 13:45
ja, hier ook gehad met een svf vaio, hd bleek op het punt van overlijden te staan. had nog garantie dus na veelvuldig bellen met sony, een nieuwe hd ingebouwd gekregen. hierna was de snelheid weer normaal.

moest eerst door de riedel van de SD heen.

uiteindelijk voor een ssd gekozen, en de vrouw was weer happy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:33
Laptop heeft geen garantie meer. Daar zou ik dus niet meer energie in steken.
Een 265GB SSD kost minder als 100 euro. Dat ben je aan prijsopgave al zo'n beetje kwijt.

Een SSD lost juist enorm de disk io issues op.

Al kun je niet alle vaio laptop in AHCI mode zetten. Maar dan nog zal het een IO winst opleveren.

Dus gewoon een SSD aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees je smart waardes af met Crystaldiskinfo. Gewoon een SSD erin plakken. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoef1
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-10 12:08
Bedankt voor de reacties allemaal.

ik heb CrystalDiskInfo er eens op losgelaten:

Afbeeldingslocatie: https://db.tt/7fzM0Cdi

Blijkbaar dus toch HDD troubles. Voldoende om een nieuwe schijf uit te proberen allicht?

iRacing Profiel

Pagina: 1