Na afsluiten PC blijven fans draaien en stroom in de kast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakerTweaker
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-06 01:54
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem, een week geleden heb ik een nieuw systeem in elkaar gezet en sinds een paar dagen doet hij het niet naar behoren.

Na het afsluiten van de PC blijven de CPU, en 2x systeem fans draaien (GPU fans draaien niet). Ze draaien dan in ene in met volle kracht. Verder gaat het 'Power' lampje wel uit bij het afsluiten, maar branden de lampjes in de systeemkast duidelijk (ook GPU krijgt stroom). Zodra ik op mijn muis druk brandt het lampje hierop ook, toetsenbordlampjes vreemd genoeg niet.

Ik heb met zo een elektriciteit schroevendraaier met lampje op sommige plekken gekeken of er stroom door loopt, uiteraard heb ik dit op een veilige manier gedaan. Bij aanraking met in ieder geval de volgende onderdelen in de systeemkast brandde het lampje:
- Koelblok CPU
- Koelblok GPU
- Schroefjes van de systeemkast die nergens aan verbonden zijn behalve de systeemkast (dus systeemkast staat onder spanning?)

Dit zijn de stappen die ik heb ondernomen tot nu die niet hebben geholpen:
- CMOS reset (via pinnetjes en batterij eruit)
- BIOS update
- BIOS instellingen spelen
- Windows energie instellingen spelen

Dit hielp wel (tijdelijk):
- Nachtje stroom eraf gehaald
- Wachten tot fans uitgaan (soms wel soms niet)

Ik weet niet waarom dit nu ineens gebeurt, wellicht heeft het te maken met het klein beetje overclocken van mijn GPU? Of het tijdelijk loskoppelen van de CPU fan? Eerst deed mijn systeem dit in ieder geval niet, uit was gewoon ook echt uit.

Mijn systeem bestaat uit de volgende onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 234,50€ 234,50
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 88,-€ 88,-
1Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate€ 360,54€ 360,54
1Fractal Design Define S€ 77,95€ 77,95
1Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 327,-€ 327,-
1CM Storm QuickFire TK (Red switch)€ 88,95€ 88,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 72,95€ 72,95
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 77,18€ 77,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.423,02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:18
Voor de zekerheid, heb je stand-offjes gebruik voor onder je moederbord tussen je kast ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakerTweaker
dylan111111 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 02:42:
Voor de zekerheid, heb je stand-offjes gebruik voor onder je moederbord tussen je kast ? ;)
Uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-01 14:24
Ligt misschien aan windows dat niet helemaal lukt om af te sluiten.
Probeer eens bij het opstarten direct naar EUFI te gaan. En vervolgens op de power knop van je case drukken. Dan zou je PC weer volledig uit moeten schakelen. Dus niet opnieuw opstarten en doorgaan naar Windows.

[ Voor 20% gewijzigd door uname -r op 03-01-2016 03:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakerTweaker
zeadope schreef op zondag 03 januari 2016 @ 03:24:
[...]

Ligt misschien aan windows dat niet helemaal lukt om af te sluiten.
Probeer eens bij het opstarten direct naar EUFI te gaan. En vervolgens op de power knop van je case drukken. Dan zou je PC weer volledig uit moeten schakelen. Dus niet opnieuw opstarten en doorgaan naar Windows.
Werkt ook niet. Daarnet schakelde ik het systeem toevallig uit vanuit Windows, en deed hij het wel weer normaal. Alles ging uit.

Tast een beetje in het duister...

Iemand? Help?!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakerTweaker
Merk dat het alleen voorkomt nadat ik de GPU heb geoverclocked. Dan blijft hij de fans draaien na afsluiten.

Pas nadat ik de stroom eraf heb gehaald voor een nachtje en overclock eraf dan sluit hij weer normaal. Hebben jullie tips hiervoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freaky35
  • Laatst online: 22:35
Is de computer toevallig niet aangesloten op een ongeaard stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakerTweaker
freaky35 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:11:
Volgens mij wel. Zal dat voor de zekerheid checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakerTweaker
freaky35 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:11:
De stopcontacten in onze woning (1995) zijn niet geaard. Wel is er een aardlekschakelaar in de kast, de CV, wasmachine etc zijn wel geaard.

Bijzonder dit, zou dit het kunnen verklaren wellicht dat er spanning opbouwt in de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Als ie niet geaard is,blijft er stroom op de kast staan,altijd. Vooral als je een aluminium behuizing hebt,voel je dat goed b.v. Als je de kast aanraakt,kan je dus lichte schokjes voelen

[ Voor 21% gewijzigd door freaky35 op 03-01-2016 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

^ Daar lijkt het idd op.
FreakerTweaker schreef op zondag 03 januari 2016 @ 20:52
De stopcontacten in onze woning (1995) zijn niet geaard. Wel is er een aardlekschakelaar in de kast...
Dat heeft niets met elkaar te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 03-01-2016 20:56 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakerTweaker
freaky35 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 20:54:
Als ie niet geaard is,blijft er stroom op de kast staan,altijd. Vooral als je een aluminium behuizing hebt,voel je dat goed b.v. Als je de kast aanraakt,kan je dus lichte schokjes voelen
Hmm, dat zou ook kunnen verklaren waarom alleen bij overclocken het systeem zo doet. Dan bouwt er meer spanning op doordat de GPU stroom vreet?

Ga denk ik een aarde kabel vanuit de kast trekken voor de PC dan maar, en even bij de VVE checken of ze plannen hebben dit op te lossen. Want er zou op ieder stopcontact gewoon een aardedraad verbonden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Nee ik denk eerder dat die 2 dingen los van elkaar staan persoonlijk,het verklaard alleen de spanning op de componenten, kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakerTweaker
freaky35 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 21:01:
Nee ik denk eerder dat die 2 dingen los van elkaar staan persoonlijk,het verklaard alleen de spanning op de componenten, kast.
Wat zou dan kunnen verklaren dat na het overclocken de fans blijven doordraaien en er stroom op het moederbord staat? Is dat een veiligheidsfunctie van het moederbord om alle componenten af te koelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Spanning op je moederbord is normaal, anders wil hij niet aan als je op de powerknop drukt. Dat er spanning op je usb poort staat is ook normaal, maar volgens mij kun je dat instellen in BIOS.

"Zodra ik op mijn muis druk brandt het lampje hierop ook"
Krijg je daarna ook beeld?
Dan zou ik zeggen dat je pc in stand-by/sluimerstand gaat...

"Na het afsluiten van de PC blijven de CPU, en 2x systeem fans draaien (GPU fans draaien niet). Ze draaien dan in ene in met volle kracht."
Oke, pc draait met fans op lager toeren (temp. gestuurd uit BIOS). Ik had een ASRock bord waar net voor het afsluiten de fans weer terug naar 100% gingen en daarna ging pc uit.

Lijkt er op dat het moederbord niet afsluit op één of andere manier. Ik zou een BIOS update doen (heb je al de laatste dan die opnieuw) en kijken bij power management in BIOS. Of ligt een losse kabel ergens tegen aan (lijkt me stug)?

Sluit je de pc af met start -> afsluiten of via de powerknop van je kast?

Na wat zoeken kom ik dit tegen: Zet onder "Power Management" -> "Power Loading" op Enable ipv Auto.

En is die voeding niet wat aan de krappe kant als je gaat overclocken?

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakerTweaker
KiPKaKDutcH schreef op zondag 03 januari 2016 @ 21:42:
Spanning op je moederbord is normaal, anders wil hij niet aan als je op de powerknop drukt. Dat er spanning op je usb poort staat is ook normaal, maar volgens mij kun je dat instellen in BIOS.

"Zodra ik op mijn muis druk brandt het lampje hierop ook"
Krijg je daarna ook beeld?
Dan zou ik zeggen dat je pc in stand-by/sluimerstand gaat...

"Na het afsluiten van de PC blijven de CPU, en 2x systeem fans draaien (GPU fans draaien niet). Ze draaien dan in ene in met volle kracht."
Oke, pc draait met fans op lager toeren (temp. gestuurd uit BIOS). Ik had een ASRock bord waar net voor het afsluiten de fans weer terug naar 100% gingen en daarna ging pc uit.

Lijkt er op dat het moederbord niet afsluit op één of andere manier. Ik zou een BIOS update doen (heb je al de laatste dan die opnieuw) en kijken bij power management in BIOS. Of ligt een losse kabel ergens tegen aan (lijkt me stug)?

Sluit je de pc af met start -> afsluiten of via de powerknop van je kast?

Na wat zoeken kom ik dit tegen: Zet onder "Power Management" -> "Power Loading" op Enable ipv Auto.

En is die voeding niet wat aan de krappe kant als je gaat overclocken?
Wat doet dat power loading eigenlijk? Ik had daarmee hiervoor ook gespeeld, merkte geen effect.

Wel merk ik effect wanneer ik niet overclock en de systeem van stroomnet heb gehaald voor een paar uur, dan sluit hij gewoon af zoals het zou moeten.

Ik heb berekend dat ik een 450W psu nodig heb met mijn hardware, voor de zekerheid 100W meer gedaan. Dus 550W. Zou in principe gewoon goed moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-06 10:54

DaLoona

Certified nutcase since 1974

FreakerTweaker schreef op zondag 03 januari 2016 @ 02:14:
Ik heb met zo een elektriciteit schroevendraaier met lampje op sommige plekken gekeken of er stroom door loopt, uiteraard heb ik dit op een veilige manier gedaan. Bij aanraking met in ieder geval de volgende onderdelen in de systeemkast brandde het lampje:
- Koelblok CPU
- Koelblok GPU
Dat is dus al niet goed en niemand hier die dat opmerkt :P

Bouw de hele zooi eens 1 voor 1 opnieuw op, op een stuk karton, dus buiten de kast. Dikke kans dat er een draad ergens tegen aan komt, of een stand-off die toch niet helemaal goed zit. Of de kast komt ergens tegen het bord aan en sluit de boel kort.
Stroom op je koelblok van zowel je cpu als gpu is een no-no.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakerTweaker
DaLoona schreef op maandag 04 januari 2016 @ 18:13:
[...]

Bouw de hele zooi eens 1 voor 1 opnieuw op, op een stuk karton, dus buiten de kast. Dikke kans dat er een draad ergens tegen aan komt, of een stand-off die toch niet helemaal goed zit. Of de kast komt ergens tegen het bord aan en sluit de boel kort.
Hoe zou ik hier achter moeten komen?

Het lijkt me verstandig om eerst de PC te aarden, En dan kijken of er nog spanning op staat.

[ Voor 8% gewijzigd door FreakerTweaker op 05-01-2016 00:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
  • Laatst online: 18-10-2024
DaLoona schreef op maandag 04 januari 2016 @ 18:13:
[...]

Hij heeft een stopcontact zonder randaarde. Het netfilter in de voeding hangt van L -> aarde en N -> aarde. Daar staat de helft van 230v op, je voeding zit aan je kast, dus geaard. Je moederbord is weer geaard via de afstandsbusjes. De metalen delen van je I/O poorten aan de achterzijde hangen ook aan de aarde en ik denk bij dit moederbord de overige metalen delen ook... Dus verklaart wel de lekstroom via zijn spanningzoeker...

Moederbord los opbouwen lijkt mij ook een goed idee :)

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Laatst online: 13-07 15:27
Heb je een multimeter in huis ? meet dan eens de spanning tussen bv. het koelblok en een aardpunt in de kamer (wissel of gelijkspanning) en ook tussen de case en een aardpunt.
Met een aardpunt bedoel ik bv de centrale verwarming of een waterleiding. In de veronderstelling dat daar toch iets geaard is....
Dat kan al meer aanwijzing geven.

Doe dit wel voorzichtig. De schroevendraaier licht nogal snel op , er kan evengoed 5v als 220v op staan.
Niet zelf een verbinding met de handen gaan maken want dat zou wel een flinke optater kunnen geven en
kan zelfs voor sommige mensen flink gevaarlijk zijn. Laat a.u.b. snel die aarding in orde brengen voor je eigen veiligheid. Die dient eigenlijk om dit soort situaties te voorkomen. het kan ook nog gewoon een fout in de voeding zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakerTweaker
floorcleaner schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 01:09:
Heb je een multimeter in huis ? meet dan eens de spanning tussen bv. het koelblok en een aardpunt in de kamer (wissel of gelijkspanning) en ook tussen de case en een aardpunt.
Met een aardpunt bedoel ik bv de centrale verwarming of een waterleiding. In de veronderstelling dat daar toch iets geaard is....
Dat kan al meer aanwijzing geven.

Doe dit wel voorzichtig. De schroevendraaier licht nogal snel op , er kan evengoed 5v als 220v op staan.
Niet zelf een verbinding met de handen gaan maken want dat zou wel een flinke optater kunnen geven en
kan zelfs voor sommige mensen flink gevaarlijk zijn. Laat a.u.b. snel die aarding in orde brengen voor je eigen veiligheid. Die dient eigenlijk om dit soort situaties te voorkomen. het kan ook nog gewoon een fout in de voeding zijn...
KiPKaKDutcH schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 00:21:
[...]

Hij heeft een stopcontact zonder randaarde. Het netfilter in de voeding hangt van L -> aarde en N -> aarde. Daar staat de helft van 230v op, je voeding zit aan je kast, dus geaard. Je moederbord is weer geaard via de afstandsbusjes. De metalen delen van je I/O poorten aan de achterzijde hangen ook aan de aarde en ik denk bij dit moederbord de overige metalen delen ook... Dus verklaart wel de lekstroom via zijn spanningzoeker...

Moederbord los opbouwen lijkt mij ook een goed idee :)
Ik heb op een aantal fora gelezen dat een geaard stopcontact een must-have is voor PCs, anders zou de kast onder 115v spanning kunnen staan en werkt de voeding ook niet goed.

Dit zou dus kunnen verklaren dat er stroom op de kast staat, heb vandaag de klusjesman gebeld die komt even kijken of hij een geaard WCD kan plaatsen in de werkkamer.

Hopelijk lost dit het probleem op! Ik heb ook een multimeter, zal vanavond even meten hoeveel volt er op staat. Vervolgens zal ik dat vergelijken met en zonder geaard stopcontact.

Als er geen verschil is dan zal ik nogmaals kijken of alle componenten goed van elkaar gescheiden zijn. Zo wel, dan is het waarschijnlijk een de voeding gewoon terugsturen en een nieuwe bestellen.

Voorlopig houd ik mijn PC afgesloten. Overigens moet mijn monitor ook geaard, het zou eventueel zelfs kunnen dat deze spanning en stroom terugstuurt naar de kast!! Een linke situatie dus.

Bottom line: AARDEN DIE ZOOI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-07 09:50
freaky35 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 20:54:
Tis toch normaal gesproken toch niet erg als je je pc aan een niet geaard stopcontact stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:24

MsG

Forumzwerver

Dat wordt inderdaad vaak enigszins overdreven. Half Nederland heeft alleen aarde in de keuken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik woon in een huurhuis met ook alleen geaarde stopcontacten in de keuken, verder zijn alle stopcontacten om te janken. Ik denk toch echt dat er een component voor kortsluiting zorgt.

Heb wel eens meegemaakt dat een casefan voor kortsluiting zorgt. Wellicht eens al je casefans van de stroom af halen en kijken of dit invloed heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakerTweaker
Mensen, het lijkt opgelost! Tenminste ik meet geen volts in de systeemkast meer. Heb voor de zekerheid ook een multimeter erbij gepakt. Op de gevoeligste stand meet ik 0,2-3 V, verwaarloosbaar dus. Lampje van de schroevendraaier brandt niet :-)

Oplossing: AARDEN.

Op zich logisch, want de voeding raakt de case aan, en de case van de voeding is waarschijnlijk ook geaard. Maar als de voeding niet is geaard gaat shit natuurlijk door de case heen. Wat denken jullie? Is dit een slechte psu? Of is het normaal, wanneer de wcd niet geaard is spanning door apparatuur loopt.

Zal nog even terugkomen met een verslagje na het overclocken. Daar deden de meeste kwaaltjes zich voor namelijk.

Ben benieuwd. Bedankt voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Sowieso door het netfilter in je voeding staat er de helft van je netspanning op je kast. Zeker hoort je kast op de grond van de voeding te zitten, in alle voedingen die ik ken iig.

Btw, spanning loopt niet, dat zit ergens overheen. :P

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakerTweaker
MB113 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 18:16:
Sowieso door het netfilter in je voeding staat er de helft van je netspanning op je kast. Zeker hoort je kast op de grond van de voeding te zitten, in alle voedingen die ik ken iig.

In de Fractile case die ik heb zit hij op rubber op de vloer van de case. Echter maakt hij via schroeven dus wel contact met case. Ben blij in ieder geval dat het niet meer in de componenten zit :-)

UPDATE: Bij overclocken nu ook geen last van draaiende fans of stroom in de kast.

[ Voor 7% gewijzigd door FreakerTweaker op 11-01-2016 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakerTweaker
MB113 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 18:16:

Hij is weer begonnen hetzelfde gedrag te tonen. Na afsluiten gaat lampje buiten uit, maar hardware binnen draait nog inclusief fans. Snap het niet, een tijdje deed hij het normaal. Nu is het weer 50/50. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 732927

FreakerTweaker schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 01:32:
[...]

Hij is weer begonnen hetzelfde gedrag te tonen. Na afsluiten gaat lampje buiten uit, maar hardware binnen draait nog inclusief fans. Snap het niet, een tijdje deed hij het normaal. Nu is het weer 50/50. Iemand tips?
Voeding aansluiten op zo'n blok waar veel stekkers inkunnen. Af en toe zitten op deze stekkerdozen een aan/uit schakelaar. Deze kun je zo omzetten. Gewoon alles indrukken, je monitor/speakerset/pc enz..

OF --

in je bios kan je onder Hardware Health Event Monitoring Screen
CPU Fan 1 & 2 Setting wijzigen
This allows you to set CPU fan 1 & 2’s speed. Configuration options: [Full
On] and [Automatic Mode]. The default value is [Full On].
Pagina: 1