Mijn broertje wil zijn Cyrix 150 PR200 upgraden, nieuw mobo enzo is GEEN optie, het moet gewoon de snelste processor zijn die op Socket7 past. Welke is dat? Pentium233MMX? De moederplank kan in elk geval alles aan.
K6 II of de III als je T-MOB heet en van cache houdt...
Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'
K6 loopt op FSB=100MHz en dat wordt alleen ondersteund door SuperSocket7. Socket7 kan volgens mij maar tot 83MHz. Je kan er dan wel zomaar een K6 erop pleuren, eventueel met een BIOS update, maar dat is niet de mooiste oplossing... Dan heb ik het nog niet over de voltages.
Ergo: tot hoever kan de FSB en CPU Core Voltage van je mobo gaan?
Ergo: tot hoever kan de FSB en CPU Core Voltage van je mobo gaan?
Verwijderd
Een K6-2/III werkt prima op FSB 83 (en ook 75 of nog lager). Multiplier op 2 zetten, die "ziet" een K6-2/III als 6.
Volgens mij is de snelste qua MHz de K6-2 550.
Volgens mij is de snelste qua MHz de K6-2 550.
jeps... de II gaat tot 550, de III schijnt er ook nog in 500 te zijn, maar heb ik nooit kunnen vinden (sowieso moeilijk, K6III)
Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'
Mamaplank kan alles aan? waar baseer je dat op? boekje? -> staat er ook wel bij tot WAT ie kanOp woensdag 20 juni 2001 20:44 schreef Spaceknarf het volgende:
Mijn broertje wil zijn Cyrix 150 PR200 upgraden, nieuw mobo enzo is GEEN optie, het moet gewoon de snelste processor zijn die op Socket7 past. Welke is dat? Pentium233MMX? De moederplank kan in elk geval alles aan.
Is t een socket 7 plank? -> 233Mhz MMX
Super socket7? -> K6-2 550 Mhz
FF overgetiept uit de handleiding:
"Supports Pentium 90~300MHz with P54C/P55C (MMX), Cyrix/IBM 6x86, 6x86L, 6x86MX (M2), IDT C6, and AMD K5/K6 CPU's at 60/66/75/83.3 MHz external clock speed."
"Onboard 1MB (1024KB) Pipelined Burst synchronous L2 cache."
"Provides auto switching power between 2.2V and 3.5V for CPU Core voltage." (D.w.z. alles tussen 2.2 en 3.5V).
Die cache kunnen jullie trouwens niet tegenop
"Supports Pentium 90~300MHz with P54C/P55C (MMX), Cyrix/IBM 6x86, 6x86L, 6x86MX (M2), IDT C6, and AMD K5/K6 CPU's at 60/66/75/83.3 MHz external clock speed."
"Provides auto switching power between 2.2V and 3.5V for CPU Core voltage." (D.w.z. alles tussen 2.2 en 3.5V).
Oftwel: 100Mhz bus kan ie volgens boekje niet aan.. dan blijf je tot een K6-2 333Mhz steken..Op woensdag 20 juni 2001 20:58 schreef Spaceknarf het volgende:
hogere K6-2's hebben 100 FSB..
Misschien een bios update? check fabrikant mamaplank.
verder ff geheugen checken? in case of SDRAMM: 66 of 100Mhz?
Geheugen is op dit moment EDO, kan ik wel ff upgraden naar SD (PC133 uit me eigen comp), dus dat is geen probleem.
Een K6-2 zou er dus op moeten passen?
Een K6-2 zou er dus op moeten passen?
Verwijderd
Jongens, het maakt echt niet niet uit dat die CPU's een FSB van 100 hebben, je kunt ze prima op bijv. 83 of 75 draaien!
Verwijderd
ik een beetje, mn PA-2007 server bordje heeft ook 1 MBOp woensdag 20 juni 2001 20:58 schreef Spaceknarf het volgende:
Verwijderd
Wel niet SD-RAM en EDO combineren , dan krijgt je SD een te hoog voltage en grill je het . Heb het vorige week nog bij een vriend voor gehad met z'n K6-2 . Das zo'n mobo met ATX en AT pluggen en SD en EDO banken . Edo 2 X 32 laten zitten en 1 SD 64 bijgestokenj . Piep , piep , piep , piep , eej Bram , wa stinkt er hier zo ? kast open , niks te zien , pak ik er eens da Dimmetje uit , heel de achterkant zwart
.
Wist ik al, Windows wou niet booten met edo+sd. Maar daar gaat het niet om, daar komen we wel uit. Een FSB van 75 geeft trouwens geen problemen, dat is waar die Cyrix nu op draait.
Verwijderd
denk dat de snelste optie een k6-2+ op 500 MHz (6 x 83) is. Die 6x multiplier krijg je door de multiplier op 2 in te stellen. De processor maakt daar dan automagisch 6x van. 83 MHz bus wil trouwens niet met alle hardware goed werken. Ik had een harde schijf van 560 mb die daar niet zo goed tegen kon.
Kan ik er nou een K6-2 op kwijt? Multiplier maximum is 3.5, is de K6-2 gelockt? En onderklokken is voor de rest geen probleem? Ik moet het wel zeker weten natuurlijk...
edit:
Oeps, stond al een reply met het antwoord...
ik denk het wel want een proc is altijd downwards compatible (fsb dan).
een 133kan je ook op 66 laten lopen hoor
en de 100 dus ook op 83
kan dus wel
een 133kan je ook op 66 laten lopen hoor
en de 100 dus ook op 83
kan dus wel
Verwijderd
Inderdaad, want bij 83 MHz draait de PCI op 41,5 MHz, dat is een overclock van zo'n 25%. Waarschijnlijk kom je niet verder dan 75 (ik iig niet). Maar is toch nog leuk hoor, 6.0x75=450.Op woensdag 20 juni 2001 21:38 schreef IRBaboon het volgende:
denk dat de snelste optie een k6-2+ op 500 MHz (6 x 83) is. Die 6x multiplier krijg je door de multiplier op 2 in te stellen. De processor maakt daar dan automagisch 6x van. 83 MHz bus wil trouwens niet met alle hardware goed werken. Ik had een harde schijf van 560 mb die daar niet zo goed tegen kon.
Verwijderd
Weet alleen niet of je ook het goede voltage kunt leveren. Hoe dat precies zit weet ik niet eigenlijk.Op woensdag 20 juni 2001 21:40 schreef Spaceknarf het volgende:
Kan ik er nou een K6-2 op kwijt? Multiplier maximum is 3.5, is de K6-2 gelockt? En onderklokken is voor de rest geen probleem? Ik moet het wel zeker weten natuurlijk...
edit:
de k6-2 serie wil 2,4 volt hebben.
de 300mhz (k6-2!) versie wil 2,2 volt.
de 300mhz (k6-2!) versie wil 2,2 volt.
Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]
Verwijderd
Een K6-2 (iig de 400, maar ik dacht allemaal) draait op 2.2V. Anders moet je misschien meerdere jumpers gaan gebruiken, zodat de weerstand groter wordt (dan bij gebruik van 1 jumper). Een multimeter en enige kennis van zaken is dan wel een vereiste. Of misschien staat het al ergens op Internet gedocumenteerd.Op woensdag 20 juni 2001 22:29 schreef IRBaboon het volgende:
Weet alleen niet of je ook het goede voltage kunt leveren. Hoe dat precies zit weet ik niet eigenlijk.
Bij Vraag&Aanbod staan btw op dit moment 4 K6-2's aangeboden. (ƒ50,- voor een 400 is een erg mooie prijs)
2.2V kan de mamaplank wel leveren, zie eerdere posts. Een vraagje: wat laat de BIOS eigenlijk zien als ik er een K6-II in prop? Ik ben aan het kijken voor een BIOS update, maar ik zie zo niet welk type moederbord het precies is, dus een update downloaden kan even niet.
K6-2 (of nog beter K6-III) 400 op 6x66 is de beste optie, kan je altijd nog proberen of ie 5 keer 83 leuk vind.
Als je echt het maximum voor je board wil hebben moet je 500 nemen (en die op 6x83 zetten), met het risico dat het niet werkt, en je dus voor bijv. 6x75 moet settlen.
Alle 6x wordt bereikt door 2x te kiezen, zoals al uitgelegd.
Er is weinig kans dat je mainboard een K6-2+ of K6-III+ ondersteund, voor gewone K6-2 heb je al een relatief nieuwe bios nodig.
Als je echt het maximum voor je board wil hebben moet je 500 nemen (en die op 6x83 zetten), met het risico dat het niet werkt, en je dus voor bijv. 6x75 moet settlen.
Alle 6x wordt bereikt door 2x te kiezen, zoals al uitgelegd.
Er is weinig kans dat je mainboard een K6-2+ of K6-III+ ondersteund, voor gewone K6-2 heb je al een relatief nieuwe bios nodig.
Ik ben een beetje aan het bladeren op de AMD site en ik zie dat een K6-2 L2 cache geheugen onboard heeft? Hoe zit dat? Geeft dat geen problemen?
Verwijderd
O ja. Dan zit dat wel goed.Op woensdag 20 juni 2001 23:05 schreef Spaceknarf het volgende:
2.2V kan de mamaplank wel leveren, zie eerdere posts.
Als het goed is en hij hem herkent is het zoiets als AMD-K6-2/<snelheid>.Een vraagje: wat laat de BIOS eigenlijk zien als ik er een K6-II in prop? Ik ben aan het kijken voor een BIOS update, maar ik zie zo niet welk type moederbord het precies is, dus een update downloaden kan even niet.
Als hij hem niet herkent... geen idee.
Verwijderd
Er staat op tomshardware ergens een artikel hoe je een amd k6-2 op je socket7 bordje krijgt. Stond ook iets over k6-2+ en k6-3+. Moet je daar maar even kijken.Op woensdag 20 juni 2001 23:07 schreef Jake het volgende:
Juist niet, die heeft geen L2 Cache, dat zit op mainboardOp woensdag 20 juni 2001 23:08 schreef Spaceknarf het volgende:
Ik ben een beetje aan het bladeren op de AMD site en ik zie dat een K6-2 L2 cache geheugen onboard heeft?
Als de L2 Cache van K6-III (of K6-2+ / K6-III+) bedoelt: je mainboard cache wordt dan gedegradeerd tot L3-cache (daarom is een proc uit een van die reeksen toch net ff wat sneller dan een gewone K6-2)Hoe zit dat? Geeft dat geen problemen?
Dus als ik het goed begrijp kan ik er gewoon een K6/2/3 op met een nieuwe bios en dan moet dat gewoon werken. (Hoewel de K6-3 toch niet te vinden is).
Wat betreft de FSB van 83 MHz: het is waar dat de PCI snelheid dan 41,5 MHz wordt. Maar mijn gouwe ouwe Socket7 plankje heeft ook een jumpertje om de PCI bus geforceerd op 33 MHz te laten lopen, ongeacht de FSB. Kijk de handleiding van je mobo maar eens goed op na, misschien ondersteunt je plankje het ook.
Als je wil weten wat voor een type je mobo is, dan kun je het beste de BIOS identificatie nummer hier noteren. Je start de computer ff op en bij BIOS scherm (geheugen test, CPU weergave, etc) kun je op de "pause-break" toets drukken, dan hangt alles effe. Onderaan op het scherm zie je de identificatie code, bijvoorbeeld 04/20/2000-i440BX-W83977-2A69KA1SC-RU (van mun BP6). Dan kun je via www.wimsbios.com de chipset en eventueel mobofabrikant achterhalen. De codes verschillen wel per BIOS, dus ook even vermelden of je Award, Amibios of Phoenix BIOS hebt. Anders kun je ook diagnoseprogramma's zoals SiSoft Sandra (zoek bij www.download.com) in Windows erop los laten.
Als je wil weten wat voor een type je mobo is, dan kun je het beste de BIOS identificatie nummer hier noteren. Je start de computer ff op en bij BIOS scherm (geheugen test, CPU weergave, etc) kun je op de "pause-break" toets drukken, dan hangt alles effe. Onderaan op het scherm zie je de identificatie code, bijvoorbeeld 04/20/2000-i440BX-W83977-2A69KA1SC-RU (van mun BP6). Dan kun je via www.wimsbios.com de chipset en eventueel mobofabrikant achterhalen. De codes verschillen wel per BIOS, dus ook even vermelden of je Award, Amibios of Phoenix BIOS hebt. Anders kun je ook diagnoseprogramma's zoals SiSoft Sandra (zoek bij www.download.com) in Windows erop los laten.
Verwijderd
Wow, dat is wel erg cool. Helaas support mijn bordje het niet. Maar dat is wel extreem handig, zeker voor dit soort situaties.Op donderdag 21 juni 2001 07:29 schreef BalusC het volgende:
Wat betreft de FSB van 83 MHz: het is waar dat de PCI snelheid dan 41,5 MHz wordt. Maar mijn gouwe ouwe Socket7 plankje heeft ook een jumpertje om de PCI bus geforceerd op 33 MHz te laten lopen, ongeacht de FSB. Kijk de handleiding van je mobo maar eens goed op na, misschien ondersteunt je plankje het ook.
Verwijderd
zou het niet handiger en goed voor de serverperformance zijn als we dit soort ouwe meuk topics gewoon sluiten en uit de DB gooien??
haal eruit wat je nodig hebt gooi het in een FAQ voor tx moederborden+cpu's en delete alle onnodige topics van bijna 2 jaar oud!!
tering waarom zet ik dit hier eigenlijk neer
haal eruit wat je nodig hebt gooi het in een FAQ voor tx moederborden+cpu's en delete alle onnodige topics van bijna 2 jaar oud!!
tering waarom zet ik dit hier eigenlijk neer
En wie moet er uit halen wat nodig is (wat een zoekwerk
) en gaat dat in een FAQ zetten
(ik niet
) Voor dit soort opmerkingen liever geen stokoud topic omhoogkicken maar liever in LA doen
Is trouwens al wel eens een LA topic over geweest naar ik meen.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()