Hey TS,
Ik wil mijn verhaal en advies met jou delen, aangezien ik ook als programmeur/webdeveloper werk.
Ik ben hier toen ik nog net 14 was mee in aanraking gekomen. Ik had toen al wat enige ervaring met het maken van websites en programmeren van (simpele) Java-dingen en de basis van PHP.
Ik heb dit verteld in een email, en dat gestuurd naar een bedrijf, ik kreeg in eerste instantie een advies met een soort 'what to learn'-lijst. Later kwam het bedrijf hier op terug, ze wouden mij wel eens op gesprek hebben.
Dus, daar sta je dan, een week voor je 15e verjaardag, op een sollicitatiegesprek. Uiteindelijk hadden ze interesse en ze vonden het wel een leuke uitdaging om mij te trainen/inwerken. Een week na mijn verjaardag stond ik weer voor de deur, voor mijn eerste werkdag.
Nu, bijna 2 jaar later, inmiddels ben ik bijna 17, werk ik nog steeds bij dit bedrijf, met veel plezier. Ik ontwikkel nu volledige websites (met uitzondering van het grafisch design, dit kan ik ook wel iets maar hier hebben we iemand voor), en onderhoud ze.
Mijn advies:
Het is zeker mogelijk om te werken met je 16e, alleen kun je niet zomaar overal gaan lopen solliciteren.
Ik weet niet welke opleiding je inmiddels doet, maar ivm school is het erg fijn om een 0-urencontract af te sluiten, het voordeel is dat je gewoon extreem flexibel bent. Heb je een keer eerder vrij, ga je even langs (als dit mogelijk is).
Ik zit op dit moment in het examenjaar van de HAVO, mooie van dit contract is dat ik ook op het HBO gewoon kan blijven werken doordat ik de uren zelf kan indelen.
Ook zou ik gewoon wit gaan werken, zoals meerderen al hebben gemeld hierboven.
Ook hierboven al eerder gezegd, zorg dat je ervaring hebt. Neem aan dat je dit wel hebt, zorg dat je voorbeelden hebt en weet waar je over praat. Als je soms dingen moet vragen of opzoeken, natuurlijk geen ramp, maar je moet het al wel grotendeels in de vingers hebben.
En wat ik ook zou doen bij het solliciteren, kijk niet naar grote bedrijven, maar juist de kleine. Ik werk ook bij een klein bedrijf, deze willen vaker nog jongeren voor een bijbaan aannemen. De grote jongens zoeken eerder afgestudeerde MBO'ers, HBO'ers of WO'ers.
En wat je zeker moet hebben, veel geluk. Er zijn vrij weinig bedrijven die jongeren in de ICT (en dan vooral dit vlak, programmeren) willen aannemen. Dit omdat ze professionals zoeken voor veel opdrachten. Het is een kwestie van veel zoeken (waar ik ook veel geluk mee heb gehad, dit was mijn eerste sollicitatie!), je ervaring kunnen aantonen, en hopen op een goede reactie.
Als je vragen hebt, zeg het maar!
[
Voor 7% gewijzigd door
WesselP op 04-01-2016 00:50
]