Programmeur baan 16 jaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroy
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-05-2022
Hoi Tweakers,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om als 16 jarige te werk te gaan als programmeur?
Moet je zwart werken of kan het ook wit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon wit, niks mis mee, alleen een werkgever vinden, maar tja, dan komen de papieren kijken, diploma's en dergelijke...

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-05 17:32
Zonder context ga je helemaal niets aan de antwoorden hebben. Er zijn 12 jarigen die op een universiteit zitten. Als je dan zou vragen "Kan je op je 12e uni doen?" is het antwoord in principe "ja". Maar als jij je vervolgens inschrijft op een uni kan je wel eens tegen een teleurstelling aan gaan lopen.

Ofwel; wat doe je nu, en wat is zoal de reden dat je deze vraag stelt?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-05 21:43
Natuurlijk kan dat, echter zal wel worden verwacht dat je zelf al een en ander kan, wat voor dingen heb je ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

met:

void main () { printf("Hello World!\r\n"); }

kom je niet ver tenslotte :-)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

zeroy schreef op zondag 03 januari 2016 @ 01:48:
Ik vroeg me af of het mogelijk is om als 16 jarige te werk te gaan als programmeur?
Als bijbaantje, of in plaats van een opleiding? Ik zou altijd eerst proberen je opleiding af te ronden.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:14
Kan je dit niet beter op school aan je decaan vragen of ben ik nu heel ouderwets? Ik bedoel schoolverlaters van 16 zijn als programmeur op lange duur niet direct heel gewild of je moet een super super talent zijn. Als je dat was had dit nu niet hier hoeven vragen. Succes op school, vraag gewoon hulp, dit hier vragen kom je niet verder mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:28

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Hoi Tweakers,

Natuurlijk kan dat wit. Maar als je als je zo jong bent daadwerkelijk als ontwikkelaar aan de slag wil dan zul je moeten kunnen aantonen dat je dat daadwerkelijk ook kan en zelf inzet moeten tonen. Dat laatste doe je nu echter niet. Het lijkt me dat je op z'n minst zelf even gaat rondkijken, zoeken, navragen bij de belastingdienst, duo, een bekende, docent, decaan etc. Maar dat lijk je nu helemaal niet gedaan te hebben?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:01
Het valt of staat allemaal bij wat je kunt. Ik heb een tijdje (als 14-15 jarige) voor een bekende met een websiteknutselbureau gewerkt. Zij leverden een grafisch ontwerp aan in photoshop en daar moest ik dan een html/css-variant van maken. Dat was helemaal 100% wit, via een soort payroll-bureau: ik had een contract met dat payroll-bureau, en mijn werkgever betaalde via dat bureau.
Dat loopt overigens wel flink in de papieren dus het kan voordeliger zijn als jij je werkgever een soort "factuur" stuurt en vervolgens de inkomsten opgeeft als "inkomsten uit overig werk" (dan moet je bij de belastingdienst aangeven aangifte te willen/moeten doen). Er gaat dan een paar % van af voor de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringen.
Inschrijven bij de KvK kan ik afraden want je krijgt een hele berg spam (iedereen wil je graag goedkope bedrijfsruimte/beveiliging/advertenties etc verkopen) en zolang je kleinschalig werkt kijkt er niemand naar om.

Het is natuurlijk wel belangrijk dit goed te combineren met school/studie want werken kan je nog je hele leven, en alleen nu heb je de kans om rustig aan een goede opleiding te werken. En die €15/uur die je nu ophaalt stelt niks voor als je straks een consultant van €200/uur bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Inschrijven KvK vereist > 10k omzet per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

pennywiser schreef op zondag 03 januari 2016 @ 10:33:
Inschrijven KvK vereist > 10k omzet per jaar.
Onzin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Goed onderbouwd ook :)

Hier wat leesvoer voor het inschrijven bij de KvK:

http://www.kvk.nl/inschri...mijn-bedrijf-inschrijven/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Squ1zZy schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:17:
[...]

Wat moet er aan onderbouwd worden? Zodra je begint met een onderneming en facturen de deur uit stuurt verwacht elk instantie/bedrijf dat er een kvk nummer op is vermeldt ivm belastingen. En wat als je in je eerste jaar maar 4000 euro omzet genereert of nog beter verlies draait? Wordt je kvk inschrijving dan afgepakt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:28

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Squ1zZy schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:17:
[...]

SYQ onderbouwde net zo goed als dat Vinzzz dat deed. Maar dat neemt niet weg dat SYQ gelijk heeft en Vinzzz inderdaad onzin verkondigd (en de onderbouwing daarvoor heb je net gelinkt).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

SYQ schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:27:
[...]

Zodra je begint met een onderneming en facturen de deur uit stuurt verwacht elk instantie/bedrijf dat er een kvk nummer op is vermeldt ivm belastingen.
Nee, dat is een BTW nummer, niet een KvK nummer. Met een KvK nummer kan je de identiteit van een bedrijf achterhalen, maar dat heeft niets met belastingen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

TS heeft nog niet weer gereageerd.
Zou je misschien wat meer achtergrond informatie van jou kunnen geven? Wat heb je al gedaan qua programmeren school en werk (zoeken). Persoonlijk zal ik nu ik dit lees de reguliere weg gaan met opleiding etc. Geeft je meer kansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
SYQ schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:27:
[...]

Wat moet er aan onderbouwd worden? Zodra je begint met een onderneming en facturen de deur uit stuurt verwacht elk instantie/bedrijf dat er een kvk nummer op is vermeldt ivm belastingen. En wat als je in je eerste jaar maar 4000 euro omzet genereert of nog beter verlies draait? Wordt je kvk inschrijving dan afgepakt? :)
Sterker nog als je verwacht dat je minder dan 10k omzet krijgt dan wordt je inschrijving doodleuk afgewezen. Natuurlijk kun je daar over liegen de KvK heeft immers geen inzicht in de financiën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Heb je misschien een bron daarvoor? Er zijn genoeg bedrijven met KvK inschrijving die geen omzet hebben. (holding BVs bijvoorbeeld).

Op deze pagina van de KvK staan de criteria. Hoeveelheid omzet staat daar niet tussen :)

[ Voor 64% gewijzigd door Zr40 op 03-01-2016 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Zr40 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:48:
Heb je misschien een bron daarvoor? Er zijn genoeg bedrijven met KvK inschrijving die geen omzet hebben. (holding BVs bijvoorbeeld).

Op deze pagina van de KvK staan de criteria. Hoeveelheid omzet staat daar niet tussen :)
Dan word je dus uit de KvK geflikkerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nogmaals, heb je een bron daarvoor?

Overigens gaat die pagina die ik gelinkt heb over eenmanszaken, oftewel een bedrijf zonder rechtspersoon. Een rechtspersoon (BV/NV/vereniging en enkele andere rechtsvormen) moet (en kan) zich altijd inschrijven.

[ Voor 81% gewijzigd door Zr40 op 03-01-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Haha het staat niet op de site van ze idd. Maar goed dan geloof je het toch niet.

Het is 1225 uur, komt neer op 10k. Dee je dat niet, aantoonbaar, byebye Kvk inschrijving.

Tegenwoordig wordt er al bij inschrijving vereist dat je dit aannemelijk maakt. Dus je kunt je inschrijven, haal je de criteria niet, word je uitgeschreven na paar jaar.

Is allemaal zo sinds de verplichte bijdrage vervallen is (2011 ofzo?) en ze geen inkomsten meer uit slapende inschrijvingen ontvangen. Die zijn al-le-maal geschrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

pennywiser schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:59:
Haha het staat niet op de site van ze idd. Maar goed dan geloof je het toch niet.

Het is 1225 uur, komt neer op 10k. Dee je dat niet, aantoonbaar, byebye Kvk inschrijving.
Dat gaat dus over de inschrijving als eenmanszaak. Met een BV geldt die eis niet. Maar of het nou de moeite waard is om een BV op te richten als je de 1225 uur niet haalt is weer een ander verhaal :)

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 03-01-2016 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Zr40 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 13:01:
[...]

Dat gaat dus over de inschrijving als eenmanszaak. Met een BV geldt die eis niet.
Nee dan mag je jaarlijks de accountant betalen om je jaarstukken te deponeren en vennootschapsbelasting betalen. Goed alternatief.

Klinkt als, ik wil toch gelijk hebben, nou joh prima..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

offtopic:
Nee, klinkt als ik wil voorkomen dat de TS foute informatie krijgt. Maar je bericht is duidelijk, einde discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nou, dan maakt een VoF, BV, NV, VoF, ZZP, eenmanszaak toch geen reet uit. De KvK zal de TS toch de deur wijzen met de opmerking: Kom maar terug als je 18 bent ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Zr40 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 13:04:
offtopic:
voorkomen dat de TS foute informatie krijgt.
Die moet gewoon irl advies zoeken, bij, bv. de kvk zelf, decaan, ouders.. Zo'n 2 regelig vraagje zit al meteen erg weinig motivatie in en achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RaZ schreef op zondag 03 januari 2016 @ 13:08:
Nou, dan maakt een VoF, BV, NV, VoF, ZZP, eenmanszaak toch geen reet uit. De KvK zal de TS toch de deur wijzen met de opmerking: Kom maar terug als je 18 bent ;)
Nouja, het kán wel. Maar dan moet diegene een heel goede business case hebben en ook veel tijd erin willen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 16:55
pennywiser schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:52:
[...]

Dan word je dus uit de KvK geflikkerd.
Nee hoor, ik sta sinds 2012 ingeschreven en heb jaren niets met mijn bedrijf (een eenmanszaak) gedaan. Toevallig een maand geleden besloten een en ander weer op te pakken. Stond nog netjes ingeschreven, kon netjes mijn gegevens wijzigen en ben gewoon weer verder gegaan.

De KvK vergelijkt haar bestand met dat van de belastingdienst. Zolang je een BTW nummer aanhoud en je BTW aangifte (een nul-aangifte) doet, blijf je netjes ingeschreven bij de KvK, het maakt niet uit welke rechtsvorm je gebruikt.

FYI, je blijkft ook ingeschreven als je niet voldoet an je BTW verplichtingen maar dan kost het je een hele berg boetes van de belastingdienst.

[ Voor 9% gewijzigd door luxan op 03-01-2016 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 19:25

Croga

The Unreasonable Man

Tegenwoordig wordt er al bij inschrijving vereist dat je dit aannemelijk maakt. Dus je kunt je inschrijven, haal je de criteria niet, word je uitgeschreven na paar jaar.

Is allemaal zo sinds de verplichte bijdrage vervallen is (2011 ofzo?) en ze geen inkomsten meer uit slapende inschrijvingen ontvangen. Die zijn al-le-maal geschrapt.
Aperte, aantoonbare nonsense.

Mijn eigen bedrijf heeft al 3 jaar geen omzet. Staat nogsteeds ingeschreven.
Het bedrijf van mijn vrouw bestaat al 5 jaar, heeft nog nooit meer dan €5000 omgezet in een jaar. Staat nogsteeds ingeschreven.
Mijn nieuwe bedrijf heb ik afgelopen October ingeschreven met verwachte omzet van €5000 per jaar, geen enkel probleem.

Ik weet niet waar je je informatie vandaan haalt, maar je bron (die überhaupt nog niet vermeld is) zit er dik naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 10:40

Nou deels broodje aap verhaal. Misschien tegenwoordig verandert, maar ik heb nooit een urenverantwoording aan de kvk hoeven afdragen hoor. En qua omzet hebben ze in principe ook geen enkel idee wat je draait. En ik heb ook een jaar of wat totaal geen inkomsten gehad maar bleef gewoon ingeschreven en kon gewoon mijn aangifte bij de belasting en alles verwerken. Kein probleem hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan

Ik denk dat je hier de KvK verwart met de belastingdienst. De 1225 uur waar je aan refereerd is het urencriterium dat gehanteerd word bij bepaalde ondernemersafrekposten. Haal je dit criterium niet, mag je bepaalde aftrekposten niet opvoeren bij je aangifte. Hoewel dit van invloed is op de inhoud van de BTW- en omzet-aangifte die je dient te doen bij de belastingdiesnt, heeft het geen invloed op de verplichting om die aangiften te doen zolang je ingeschreven staat bij de belastingdienst.

De inschrijving bij de KvK is gekoppeld aan de inschrijving bij de belastingdienst, zoals aangegeven in een eerdere post.

[ Voor 3% gewijzigd door luxan op 03-01-2016 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Zullen we ophouden met de hele KvK-discussie die voor de TS gewoon niet relevant is? Een zestienjarige zal niet snel een bedrijf starten voor zoiets, die wil als 'ie verstandig gewoon in loondienst of desnoods freelance werken, en in beide gevallen heb je geen KvK-nummer nodig...

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Waarom niet? We kunnen gewoon 16 jarigen als bijbaan aannemen. We hebben er nog 0 (of misschien een aantal via hun netwerk), maar ik zie geen enkel probleem om een slimme vwo-er in dienst te nemen. We hebben ook een aantal slimme werkstudenten in dienst, die zijn in principe niet anders. We zullen dit sowieso niet doen als het niet om een bijbaan gaat, omdat dit niet een slim idee is voor diegene zelf, en er natuurlijk ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid is.
Wit natuurlijk. Als bijbaan kom je gewoon op de loonlijst en kan er gewoon belasting betaald worden die je vervolgens terug kan vragen. Als je op persoonlijke titel facturen stuurt kun je die opgeven bij de belastingdienst en krijg je waarschijnlijk terug dat je niets hoeft af te dragen omdat de bedragen te laag waren. KvK of BTW nummer is daarvoor niet nodig.

Zwart lijkt me erg gek, bij een tuinder die een website wil lijkt me dit al onhandig (waar komt de zichtbare website vandaan?), maar bij een IT-bedrijf al helemaal (welk zwart geld?). Kan me er hooguit bij een amateurclub iets bij voorstellen (vrijwilligerswerk met geschoven envelopje).
Wim-Bart schreef op zondag 03 januari 2016 @ 01:51:
Gewoon wit, niks mis mee, alleen een werkgever vinden, maar tja, dan komen de papieren kijken, diploma's en dergelijke...
Als het via je netwerk gaat, is basisschool meer dan voldoende.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Diploma's zijn leuk om aan je eerste serieuze baan te komen als je daarvoor geen relevante werkervaring hebt. Voor een bijbaantje zijn ze minder relevant, en als je een paar van die bijbaantjes hebt gehad kun je die later weer mooi als relevante werkervaring gebruiken voor serieuzer werk.

Ik heb zelf ook geen diploma afgezien van mijn VWO. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Croga schreef op zondag 03 januari 2016 @ 13:16:
[...]

Aperte, aantoonbare nonsense.

Mijn eigen bedrijf heeft al 3 jaar geen omzet. Staat nogsteeds ingeschreven.
Het bedrijf van mijn vrouw bestaat al 5 jaar, heeft nog nooit meer dan €5000 omgezet in een jaar. Staat nogsteeds ingeschreven.
Mijn nieuwe bedrijf heb ik afgelopen October ingeschreven met verwachte omzet van €5000 per jaar, geen enkel probleem.

Ik weet niet waar je je informatie vandaan haalt, maar je bron (die überhaupt nog niet vermeld is) zit er dik naast.
Niet helemaal. In jouw geval heb je gelijk, het gaat over slapende en startende ondernemingen, zoals ik eerder aanhaalde. Ik zou in jouw geval echter geen slapende honden wakker maken.

Genoeg hierover.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 03-01-2016 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 19:25

Croga

The Unreasonable Man

pennywiser schreef op zondag 03 januari 2016 @ 13:52:
Niet helemaal. In jouw geval heb je gelijk, het gaat over slapende en startende ondernemingen, zoals ik eerder aanhaalde. Ik zou in jouw geval echter geen slapende honden wakker maken.

Genoeg hierover.
Bedankt voor de link die aantoont dat de 10k inderdaad helemaal geen punt is. In het topic waar je naar linkt staat deze link:
http://www.kvk.nl/inschri...eria-van-een-onderneming/

Als je NIET aan die criteria voldoet, dan pas wordt die 10k een punt. Ofwel: Zolang je gewoon bedrijf voert, is er helemaal geen €10'000 per jaar omzet eis.

Ofwel: Bedankt dat je je eigen ongelijk bewijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:52
NMe schreef op zondag 03 januari 2016 @ 13:45:
Zullen we ophouden met de hele KvK-discussie die voor de TS gewoon niet relevant is? Een zestienjarige zal niet snel een bedrijf starten voor zoiets, die wil als 'ie verstandig gewoon in loondienst of desnoods freelance werken, en in beide gevallen heb je geen KvK-nummer nodig...
Misschien slim om de KvK-discussie af te splitsen dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Croga schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:19:
[...]

Bedankt voor de link die aantoont dat de 10k inderdaad helemaal geen punt is. In het topic waar je naar linkt staat deze link:
http://www.kvk.nl/inschri...eria-van-een-onderneming/

Als je NIET aan die criteria voldoet, dan pas wordt die 10k een punt. Ofwel: Zolang je gewoon bedrijf voert, is er helemaal geen €10'000 per jaar omzet eis.

Ofwel: Bedankt dat je je eigen ongelijk bewijst.
Goed je gaat nog even door helaas. @ ^ Ik zou verder discussiëren waar het hoort, op HL.

[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 03-01-2016 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Zijn er misschien ook mensen met een eigen ervaring op gebied van de oorspronkelijke vraag?
Toen ik die leeftijd had, waren PC's nog niet echt betaalbaar en het was dus heel wat als je als 16- tot 18-jarige thuis een PC "kreeg" van een bedrijf. Jammer was dan dat meestal bleek dat de PC vrij snel weer terug moest naar het bedrijf en dat de betaling, omgerekend naar het aantal uren die je aan hun software gewerkt had, ook erg tegenviel.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
pennywiser schreef op zondag 03 januari 2016 @ 13:52:
[...]

Genoeg hierover.
Beetje lullig om nu met een half gerelateerde forumpost nog even je gelijk te halen om af te sluiten met "Genoeg hierover". Het roept irritatie op en levert TS absoluut geen nuttige info op.
pennywiser schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:23:
[...]

Haha ok je gaat nog even door. Succes met je 5k omzet.
Ook dit had echt niet gehoeven, nogmaals, het voegt werkelijk waar niets toe aan de discussie en roept alleen maar irritatie op. Neem je eigen advies en stop met het posten van dit soort nutteloze reacties.

@TS:

Er is op zich juridisch geen verschil tussen een baan bij de supermarkt en een baan als programmeur, je mag beide aannemen en je mag eisen dat ze je minimaal het minimum loon betalen. Dat gezegt hebbende, je wil natuurlijk niet voor (ongeveer) 9 euro bruto per uur aan de slag als programmeur. Dat is dan gelijk ook de uitdaging, hoe overtuig je een potentiele werkgever van je kennis en kwaliteiten. Daarnaast is het te adviseren om een opleiding te blijven volgen waardoor je geen 40 uur per week beschikbaar bent.

Je kunt er ook voor kiezen om zelfstandig aan de slag te gaan maar dat is vaak meer werk. Je zult opdrachten binnen moeten halen en je moet uitzoeken hoe je de inkomsten op dient te geven bij de belastingdienst. De mensen bij de belastingtelefoon kunnen je hier het beste over adviseren.
Hoewel je je eigen uren kunt indelen en zelf kunt bepalen wat je per uur vraagt, moet je er rekening mee houden dat je klanten ook bereid moeten zijn om dat te betalen.

Ik heb zelf op mijn 16e/17e wat websites gemaakt. Dit heb ik op freelance basis gedaan. De inkomsten heb ik destijds bij de belastingdienst opgegeven als 'inkomsten uit overig werk' en het verder daarbij gelaten. Omdat het om een relatief klein bedrag ging (+/- 2000 euro in het jaar) is dat voor de rest niet zo'n verhaal geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
pennywiser schreef op zondag 03 januari 2016 @ 13:03:
[...]

Nee dan mag je jaarlijks de accountant betalen om je jaarstukken te deponeren en vennootschapsbelasting betalen. Goed alternatief.

Klinkt als, ik wil toch gelijk hebben, nou joh prima..
Met een eenmanszaak zijn er helemaal geen eisen mbt omzet of winst. Ik heb al 10 jaar een eenmanszaak met een omzet ver onder de 10k en dat boeit helemaal niemand iets. Ook wel eens inspectie gehad van de Belastingdienst en alles was tip top in orde en nog nooit een jaarrekening gemaakt (laat staan ingediend bij KvK). Een accountant heb ik trouwens ook niet :)

Verder heb ik genoeg briljante stagiaires gezien van een jaar of 16 dus leeftijd hoeft echt geen belemmering te zijn. Ik kan zelf ook mensen aannemen en diploma's boeien mij eigenlijk maar weinig, ik heb meer aan een goede houding en kennis van wat je gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-05 13:45

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

luxan schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:46:
[...]

Beetje lullig om nu met een half gerelateerde forumpost nog even je gelijk te halen om af te sluiten met "Genoeg hierover". Het roept irritatie op en levert TS absoluut geen nuttige info op.

[...]

Ook dit had echt niet gehoeven, nogmaals, het voegt werkelijk waar niets toe aan de discussie en roept alleen maar irritatie op. Neem je eigen advies en stop met het posten van dit soort nutteloze reacties.

@TS:

Er is op zich juridisch geen verschil tussen een baan bij de supermarkt en een baan als programmeur, je mag beide aannemen en je mag eisen dat ze je minimaal het minimum loon betalen. Dat gezegt hebbende, je wil natuurlijk niet voor (ongeveer) 9 euro bruto per uur aan de slag als programmeur. Dat is dan gelijk ook de uitdaging, hoe overtuig je een potentiele werkgever van je kennis en kwaliteiten. Daarnaast is het te adviseren om een opleiding te blijven volgen waardoor je geen 40 uur per week beschikbaar bent.

Je kunt er ook voor kiezen om zelfstandig aan de slag te gaan maar dat is vaak meer werk. Je zult opdrachten binnen moeten halen en je moet uitzoeken hoe je de inkomsten op dient te geven bij de belastingdienst. De mensen bij de belastingtelefoon kunnen je hier het beste over adviseren.
Hoewel je je eigen uren kunt indelen en zelf kunt bepalen wat je per uur vraagt, moet je er rekening mee houden dat je klanten ook bereid moeten zijn om dat te betalen.

Ik heb zelf op mijn 16e/17e wat websites gemaakt. Dit heb ik op freelance basis gedaan. De inkomsten heb ik destijds bij de belastingdienst opgegeven als 'inkomsten uit overig werk' en het verder daarbij gelaten. Omdat het om een relatief klein bedrag ging (+/- 2000 euro in het jaar) is dat voor de rest niet zo'n verhaal geworden.
toon volledige bericht
Ik geef helemaal niks op aan de Belastingdienst, met ook min of meer dat bedrag. Volgens mij maakt het sowieso geen bal uit, je ouders krijgen vanaf zo'n 1300 euro netto per kwartaal die je zelf verdient hun 280 (http://www.svb.nl/int/nl/..._kinderbijslag_omhoog.jsp) euro kinderbijslag per kwartaal niet meer, verder hoef je voor zover ik weet niks aan de Belastingsdienst te melden onder de 18. Zaken als vermogen vallen tot 18 jaar ook onder het vermogen van je ouders en daar hoef je je dus voor zover ik weet ook geen zorgen over te maken (moet je ook over je vrijstelling in box 3 zitten natuurlijk, anders heeft het al helemaal geen invloed).

Daarnaast lijkt de KvK me hier helemaal niet van toepassing, inschrijven kost sowieso al eens 50 euro en het lijkt me sterk dat je er baat mee hebt. Zoals eerder gezegd, tot 18 jaar hoef je je vrij weinig zorgen te maken buiten de kindertoeslag die je ouders krijgen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Ik betwijfel of je dan kwalificeert als programmeur. Het hangt namelijk er nogal vanaf wat je programmeur noemt. In mijn wereld is een programmeur iemand met een afgeronde HBO opleiding. Maar er zijn ook mensen voor wie een webdesigner of iemand die apps in elkaar zet al een programmeur is.
Ik heb tijdens mijn studententijd nooit een baantje kunnen vinden dat aansloot bij mijn studierichting. Toen vond ik dat niet leuk (want stom werk) maar achteraf is het een wijze les geweest, ik weet nu dat er heel andere werelden zijn waar het er heel anders aan toe gaat dan ons nogal eenvormige wereldje van hoogopgeleide bijna autistische nerds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
offtopic:
Je hebt gelijk, mijn excuses aan allen, ik liet me helaas beetje gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

mashell schreef op zondag 03 januari 2016 @ 16:35:
[...]

Ik heb tijdens mijn studententijd nooit een baantje kunnen vinden dat aansloot bij mijn studierichting.
Tijdens je vervolgopleiding niet? Ik heb zelf een totaal andere ervaring. Ik heb eerst een jaar lang gewerkt voor een bedrijfje dat custom hardware maakte, wat voor mij de hele waardevolle les opleverde dat ik zo dicht op de hardware zitten helemaal niet leuk vond. Aansluitend heb ik twee bijbaantjes als webdeveloper gehad voordat ik daadwerkelijk fulltime aan de slag ging, en ik heb tussen die banen eigenlijk nooit langer dan een week of twee geen vak-relevant werk gehad. Ik had ernaast wel ook nog een baantje bij de supermarkt.

Anyway, dit alles is inmiddels zo'n 10 jaar geleden, maar ik heb niet bepaald het idee dat de vraag naar developers kleiner is geworden in die tijd. Integendeel zelfs. ;) Het is vooral een kwestie van goed rondkijken/rondvragen en een goed verhaal kunnen houden wanneer je op gesprek mag komen.
Ryur schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:20:
[...]

Misschien slim om de KvK-discussie af te splitsen dan? :)
Dat lukt niet zonder ofwel dit topic, ofwel dat nieuwe, afgesplitste topic compleet kreupel te slaan. Als iemand die KvK-discussie graag wil voortzetten, prima. Maar dan wel graag in een nieuw topic in Werk en Inkomen. :)

[ Voor 16% gewijzigd door NMe op 03-01-2016 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
NMe schreef op zondag 03 januari 2016 @ 18:48:
[...]
Tijdens je vervolgopleiding niet? Ik heb zelf een totaal andere ervaring. Ik heb eerst een jaar lang gewerkt voor een bedrijfje dat custom hardware maakte, wat voor mij de hele waardevolle les opleverde dat ik zo dicht op de hardware zitten helemaal niet leuk vond.
Echt nooit. Altijd werk in de fabriek. Vond ik niet leuk. Maar zoals je al schrijft is ontdekken wat je niet leuk vindt minstens zo waardevol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-05 16:45
Echt nooit. Altijd werk in de fabriek. Vond ik niet leuk. Maar zoals je al schrijft is ontdekken wat je niet leuk vindt minstens zo waardevol.
Werk in de fabriek? Ik doe nu een opleiding Elektrotechniek (HBO) en werk bij een ingenieursbureau, zit nagenoeg altijd op kantoor. Af en toe de fabriek in, maar puur voor veldopname, geen fysiek werk. Ben er nu ook inderdaad achter wat ik onder andere ook niet leuk vind, en dat ik zeker een universitaire master hier achteraan ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als 16-jarige techneut ga je niet werken voor het geld, maar voor ervaring met hoe het echt rolt in bedrijven. Zodat je een paar jaar later een veel betere keuze kunt maken, met wat je de rest van je leven voor werk wilt gaan doen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-02 16:59
NMe schreef op zondag 03 januari 2016 @ 13:51:
Diploma's zijn leuk om aan je eerste serieuze baan te komen als je daarvoor geen relevante werkervaring hebt. Voor een bijbaantje zijn ze minder relevant, en als je een paar van die bijbaantjes hebt gehad kun je die later weer mooi als relevante werkervaring gebruiken voor serieuzer werk.

Ik heb zelf ook geen diploma afgezien van mijn VWO. :)
Voor bijbaantjes, maar daar houd het snel op.
Echter is de praktijk vaak zo dat IT bedrijven contract hebben met een klant waarbij HBO minimaal een eis is om gedetacheerd te kunnen worden. Dan kan je veelal wel fluiten naar je ervaring zonder de juiste papieren.

Tegenwoordig is het ook al lang niet meer zo dat je baan garantie hebt, dus die papieren blijven altijd belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-05 16:45
Echter is de praktijk vaak zo dat IT bedrijven contract hebben met een klant waarbij HBO minimaal een eis is om gedetacheerd te kunnen worden. Dan kan je veelal wel fluiten naar je ervaring zonder de juiste papieren.
Klopt helemaal. En vaak is voor simpele taken (laagste tarief) een MBO diploma of vergelijkbaar (VWO, HAVO) nodig. Je zult denk ik echt eerst je VWO af moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Er zijn véél meer bedrijven dan de grote detacheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:54
Ik draai zelf ook al drie jaar mee in een bedrijf met slechts mijn VWO en niets meer. Als je weet wat je doet en je kan dat goed aantonen in je gesprekken, dan zijn er genoeg bedrijven die echt wel openstaan voor een bijbaan die beter betaalt dan een gemiddeld vakkenvulbaantje, en waar je nog eens flink relevante ervaring opdoet ook.

Neemt niet weg dat een afgeronde HBO- of WO-studie je kansen groter maakt en vooral voor een fulltime baan beter zullen werken, maar in dit vak is ervaring een veel grotere pre dan diploma's. Dat iemand het tijdens zijn studie niet lukte zo'n bijbaan te krijgen hoeft niet te betekenen dat niemand dat gaat lukken: in mijn geval speelde het mee dat ik op sociaal vlak veel sterker was dan andere kandidaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
BoringDay schreef op zondag 03 januari 2016 @ 20:28:
[...]

Voor bijbaantjes, maar daar houd het snel op.

Tegenwoordig is het ook al lang niet meer zo dat je baan garantie hebt, dus die papieren blijven altijd belangrijk.
In de detachering misschien, ik werk in n bedrijf met 400 man en ik denk dat zeker de helft geen HBO of hoger heeft afgerond...dat boeit niks want talent is waar het om draait. Puur kijken naar diploma in deze branche is heel bekrompen imo. Andersom ook genoeg HBO/WO-ers zien passeren die in praktijk veel te weinig ervaring hadden.

Zoals ik zei: als ik n CV bekijk en ga beslissen of ik die persoon wil spreken of niet is diploma zelden een factor.

[ Voor 6% gewijzigd door Cartman! op 03-01-2016 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-02 16:59
Cartman! schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:04:
[...]

In de detachering misschien, ik werk in n bedrijf met 400 man en ik denk dat zeker de helft geen HBO of hoger heeft afgerond...dat boeit niks want talent is waar het om draait. Puur kijken naar diploma in deze branche is heel bekrompen imo. Andersom ook genoeg HBO/WO-ers zien passeren die in praktijk veel te weinig ervaring hadden.

Zoals ik zei: als ik n CV bekijk en ga beslissen of ik die persoon wil spreken of niet is diploma zelden een factor.
Uiteraard gaat het uiteindelijk om talent, dat maak je niet op uit een diploma/CV.
Maar dat neemt niet weg dat hier door de meeste bedrijven wel naar wordt gekeken, op zich ook wel logisch als ze 100 reacties krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
ikwilwp8 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 20:43:
[...]

Klopt helemaal. En vaak is voor simpele taken (laagste tarief) een MBO diploma of vergelijkbaar (VWO, HAVO) nodig. Je zult denk ik echt eerst je VWO af moeten maken.
Ik denk het niet, want je hebt maar 1 werkgever nodig. En waar ik nu werk, en bij de meeste bedrijven, hebben ze dat soort criteria niet. Wij zoeken mensen die qua niveau minimaal bovenkant HBO kunnen halen, maar dat papiertje hoeven ze niet te hebben. Als iemand zichzelf programmeren goed heeft aangeleerd, 16 jaar is, en nog op het VWO zit, zie ik geen probleem. Ik spreek uit eigen ervaring, net als een aantal anderen hier. Wat je denkt klopt daarom niet. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Laatst online: 28-02 22:17
@Pedorus
Effectief iemand aanraden om niet eens zijn VWO af te maken is redelijk geretardeerd. Ja, je kunt het maken zonder papiertje, maar je staat dan op een achterstand in economisch slechte tijden. Je onderhandelingspositie is gewoon slechter.

@TS:
Maak je VWO af, zoek in de tussentijd een bijbaantje, of klus alvast wat mee aan coole open source projecten. En zoek dan een bijbaan tijdens een deeltijd HBO studie oid.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-05 13:25

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Heb er geen ervaring mee en weet niet of er bepaalde vereisten zijn om op jobs te kunnen reageren maar je zou dit kunnen proberen.

http://www.guru.com/?Ref=login.aspx
https://www.upwork.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Grijze Vos schreef op zondag 03 januari 2016 @ 23:48:
@Pedorus
Effectief iemand aanraden om niet eens zijn VWO af te maken is redelijk geretardeerd. Ja, je kunt het maken zonder papiertje, maar je staat dan op een achterstand in economisch slechte tijden. Je onderhandelingspositie is gewoon slechter.
Stop, dit bedoelde ik niet, ik had het over een bijbaantje. In de post daarvoor zeg ik dat we dit alleen als bijbaantje zouden doen. Mijn vorige post ging ook niet zozeer over TS.

Op de gebrekkige informatie waar ik op af moet gaan (grammatica-/spellings-fout in titel, te werk te gaan) zou TS inderdaad wel eens geen bijbaantje kunnen bedoelen, en wellicht ook geen VWO-er zijn. Dan is het gewoon een stom idee om je studie niet af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-05 13:45

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

caanova1984 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 23:59:
Heb er geen ervaring mee en weet niet of er bepaalde vereisten zijn om op jobs te kunnen reageren maar je zou dit kunnen proberen.

http://www.guru.com/?Ref=login.aspx
https://www.upwork.com/
Dan moet je Engels natuurlijk wel op bepaald niveau zitten, ik heb om mezelf later wellicht beter in de (internationale) arbeidsmarkt te zetten een Anglia Proficiency examen gedaan. Zulke "certificaten" worden internationaal erkend, en wellicht zijn ze ook handig bij Freelance work in zowel Nederland als het buitenland. Misschien al eens een tip voor OP.

Daarnaast zou ik persoonlijk gewoon je school afmaken, je hebt boven alles leerplicht tot 18 jaar en laten we eerlijk zijn: zonder middelbare schoolexamen sta je bij veel banen al achteraan de rij. Vroeger was dit anders, daar kon je zonder MBO of HBO jezelf nog naar een redelijk goede baan opwerken, dat is echter verleden tijd.

Je moet naar de lange termijn kijken, nu jezelf op een bijbaantje richten en wellicht ervoor kiezen om na je Middelbare niks meer te doen (of minder dan je kan) omdat je bijbaantje je baan kan worden zou m.i. erg kortzichtig zijn. Je hebt nog tot je (dan inmiddels) 70'ste voordat je AOW krijgt en dan wil je niet nog op 2300 euro bruto zitten omdat je toen je school niet hebt afgemaakt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WesselP
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-04 08:21
Hey TS,

Ik wil mijn verhaal en advies met jou delen, aangezien ik ook als programmeur/webdeveloper werk.

Ik ben hier toen ik nog net 14 was mee in aanraking gekomen. Ik had toen al wat enige ervaring met het maken van websites en programmeren van (simpele) Java-dingen en de basis van PHP.
Ik heb dit verteld in een email, en dat gestuurd naar een bedrijf, ik kreeg in eerste instantie een advies met een soort 'what to learn'-lijst. Later kwam het bedrijf hier op terug, ze wouden mij wel eens op gesprek hebben.

Dus, daar sta je dan, een week voor je 15e verjaardag, op een sollicitatiegesprek. Uiteindelijk hadden ze interesse en ze vonden het wel een leuke uitdaging om mij te trainen/inwerken. Een week na mijn verjaardag stond ik weer voor de deur, voor mijn eerste werkdag.

Nu, bijna 2 jaar later, inmiddels ben ik bijna 17, werk ik nog steeds bij dit bedrijf, met veel plezier. Ik ontwikkel nu volledige websites (met uitzondering van het grafisch design, dit kan ik ook wel iets maar hier hebben we iemand voor), en onderhoud ze.

Mijn advies:
Het is zeker mogelijk om te werken met je 16e, alleen kun je niet zomaar overal gaan lopen solliciteren.
Ik weet niet welke opleiding je inmiddels doet, maar ivm school is het erg fijn om een 0-urencontract af te sluiten, het voordeel is dat je gewoon extreem flexibel bent. Heb je een keer eerder vrij, ga je even langs (als dit mogelijk is).
Ik zit op dit moment in het examenjaar van de HAVO, mooie van dit contract is dat ik ook op het HBO gewoon kan blijven werken doordat ik de uren zelf kan indelen.
Ook zou ik gewoon wit gaan werken, zoals meerderen al hebben gemeld hierboven.
Ook hierboven al eerder gezegd, zorg dat je ervaring hebt. Neem aan dat je dit wel hebt, zorg dat je voorbeelden hebt en weet waar je over praat. Als je soms dingen moet vragen of opzoeken, natuurlijk geen ramp, maar je moet het al wel grotendeels in de vingers hebben.
En wat ik ook zou doen bij het solliciteren, kijk niet naar grote bedrijven, maar juist de kleine. Ik werk ook bij een klein bedrijf, deze willen vaker nog jongeren voor een bijbaan aannemen. De grote jongens zoeken eerder afgestudeerde MBO'ers, HBO'ers of WO'ers.

En wat je zeker moet hebben, veel geluk. Er zijn vrij weinig bedrijven die jongeren in de ICT (en dan vooral dit vlak, programmeren) willen aannemen. Dit omdat ze professionals zoeken voor veel opdrachten. Het is een kwestie van veel zoeken (waar ik ook veel geluk mee heb gehad, dit was mijn eerste sollicitatie!), je ervaring kunnen aantonen, en hopen op een goede reactie.

Als je vragen hebt, zeg het maar!

[ Voor 7% gewijzigd door WesselP op 04-01-2016 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Wat is dat voor onzin die 10K grens. Draai al 17 jaar met inschrijving zonder noemenswaardige (< 500 per jaar) omzet de laatste 12 jaar. En niks uitschrijven. Alleen al die andere zaken zijn iedere keer zo gekloot, BTW aangifte over niks, onzin van muziekrechten en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:32
aawe mwan schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:37:
Zijn er misschien ook mensen met een eigen ervaring op gebied van de oorspronkelijke vraag?
Toen ik die leeftijd had, waren PC's nog niet echt betaalbaar en het was dus heel wat als je als 16- tot 18-jarige thuis een PC "kreeg" van een bedrijf. Jammer was dan dat meestal bleek dat de PC vrij snel weer terug moest naar het bedrijf en dat de betaling, omgerekend naar het aantal uren die je aan hun software gewerkt had, ook erg tegenviel.
Wij hebben een jaar of 4 geleden een 16-jarige aangenomen als bijbaan, die toen bezig was met de HAVO. Natuurlijk niet veel ervaring, maar had zichzelf PHP geleerd. Geen OOP/MVC nog, maar dat pikte hij vrij snel op door hem aan de slag te zetten met Laravel.

In het begin gewoon 0-uren contract via Payroll organisatie, dus weinig risico. Een 16-jarige moet natuurlijk niet verwachten dat hij al een eindbaas programmeur is, maar als hij aanleg heeft en leergierig is, kan hij wel erg waardevol zijn. Die jongen werkt nu nog steeds (naar zijn HBO studie) bij ons.

Ik zou iig eerder proberen als programmeur aan de slag proberen te gaan ergens, dan als vakkenvuller bij de AH.

Een KvK inschrijving is ook leuk, maar toch wat lastiger als 16-jarige denk ik. Sowieso omdat je belastingaangifte enzo moet doen en daarnaast omdat je klanten moet binnenhalen. Via kennissen kom je een heel eind, maar op gegeven moment gaat je leeftijd toch beperkend zijn voor het vertrouwen van nieuwe klanten waarschijnlijk.

Kortom, maak een leuke website/portfolio, zoek een paar leuke bedrijven in de buurt en stuur een sollicitatiebrief uit. Als je goed genoeg bent, staan bedrijven daar wel voor open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
BoringDay schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:19:
[...]
Uiteraard gaat het uiteindelijk om talent, dat maak je niet op uit een diploma/CV.
Maar dat neemt niet weg dat hier door de meeste bedrijven wel naar wordt gekeken, op zich ook wel logisch als ze 100 reacties krijgen.
Vraag me af waar jij die 100 reacties vandaan haalt, als ik er meer dan 5 zou hebben dan ben ik dolblij. Goede developers vinden is erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:54
Cartman! schreef op maandag 04 januari 2016 @ 09:47:
[...]

Vraag me af waar jij die 100 reacties vandaan haalt, als ik er meer dan 5 zou hebben dan ben ik dolblij. Goede developers vinden is erg lastig.
Dit. Bij ons kostte het een jaar voor we iemand hadden gevonden omdat we heel weinig reacties kregen, laat staan mensen die daadwerkelijk in het profiel zouden passen. Over het algemeen hadden wij pakweg 5 reacties per maand, via uitzendbureau's/detacheerders, welke niets anders deden dan een spambericht naar zoveel mogelijk bedrijven sturen.

Het vinden van een goede developer die daadwerkelijk bij een bedrijf aansluit (en dan niet een grote detacheerder, er zijn genoeg kleine/middelgrote bedrijven die ook mensen zoeken) is eerder een werkje in termen van maanden dan dagen, vooral met het huidige aanbod.
Ik ken een aantal bedrijven die zouden staan te springen om een developer die leergierig is, nog vrij jong zodat hij niet teveel kost en daadwerkelijk een 0-uren contract aan wil gaan zodat ze niet zomaar aan hem vast zitten (en vice versa); de persoon in kwestie moet zich nog bewijzen maar als wat hij/zij zegt helemaal klopt kunnen ze al heel veel betekenen voor een bedrijf voor een kleinere prijs dan wat afgestudeerde developers of overstappers vragen: Soms is er gewoon geen vraag naar een fulltimer, wat die mensen meestal wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
pedorus schreef op maandag 04 januari 2016 @ 00:04:
[...]

Stop, dit bedoelde ik niet, ik had het over een bijbaantje. In de post daarvoor zeg ik dat we dit alleen als bijbaantje zouden doen. Mijn vorige post ging ook niet zozeer over TS.

Op de gebrekkige informatie waar ik op af moet gaan (grammatica-/spellings-fout in titel, te werk te gaan) zou TS inderdaad wel eens geen bijbaantje kunnen bedoelen, en wellicht ook geen VWO-er zijn. Dan is het gewoon een stom idee om je studie niet af te maken.
Ok, blij dat we het daar over eens zijn dan. ;)

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroy
ViNcE schreef op zondag 03 januari 2016 @ 09:37:
[...]

Als bijbaantje, of in plaats van een opleiding? Ik zou altijd eerst proberen je opleiding af te ronden.
Als bijbaantje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
Als bijbaantje zou ik gewoon wat rondmailen naar wat kleine webdevelopment clubjes. Dr zijn er een paar die dat wel aandurven met een 16jarige. Sowieso, zodra je met een vervolgstudie begint zijn er genoeg bedrijven die we zo iemand willen hebben voor een of twee dagen in de week. Vaak zijn die ook flexibel.

Ik heb zelf ook 8 jaar part time gestudeerd, part time gewerkt naast mijn informatica opleiding. (Is dan ook wel meteen de reden dat een 5-jarige opleiding 10 jaar duurt, dus dat is ook weer iets om op te letten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroy
aawe mwan schreef op zondag 03 januari 2016 @ 20:21:
Als 16-jarige techneut ga je niet werken voor het geld, maar voor ervaring met hoe het echt rolt in bedrijven. Zodat je een paar jaar later een veel betere keuze kunt maken, met wat je de rest van je leven voor werk wilt gaan doen.
Het is ook namelijk niet voor echt geld wat ik wil gaan verdienen maar inderdaad voor meer ervaring met een beetje inkomen.
Wim-Bart schreef op zondag 03 januari 2016 @ 02:07:
met:

void main () { printf("Hello World!\r\n"); }

kom je niet ver tenslotte :-)
Jôh
Galinsky schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:03:
TS heeft nog niet weer gereageerd.
Zou je misschien wat meer achtergrond informatie van jou kunnen geven? Wat heb je al gedaan qua programmeren school en werk (zoeken). Persoonlijk zal ik nu ik dit lees de reguliere weg gaan met opleiding etc. Geeft je meer kansen.
Ik ga ook een HBO opleiding informatica doen maar ik wil gewoon wat meer weten, als ik een opleiding informatica wil gaan doen wil ik het liefst ook zoveel mogelijk ervaring opdoen door middel van een bijbaantje waar ik ervaring op kan doen en geld verdienen.
pennywiser schreef op zondag 03 januari 2016 @ 09:43:
Kan je dit niet beter op school aan je decaan vragen of ben ik nu heel ouderwets? Ik bedoel schoolverlaters van 16 zijn als programmeur op lange duur niet direct heel gewild of je moet een super super talent zijn. Als je dat was had dit nu niet hier hoeven vragen. Succes op school, vraag gewoon hulp, dit hier vragen kom je niet verder mee.
Ik ben zelf nog 15 en doe nog havo maar als ik 16/17 ben ga ik een HBO opleiding doen en zou ik tegelijkertijd een bijbaantje willen als programmeur vooral voor de ervaring.

[ Voor 61% gewijzigd door Creepy op 05-01-2016 08:55 . Reden: De boel even samen gevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesselP
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-04 08:21
TS, ten eerste, wil je niet zo vaak dubbelposten? Je hebt nu in 4 aparte posts gereageerd op een quote, je kunt je eerste post ook aanpassen door op 'Wijzig' te klikken.
zeroy schreef op maandag 04 januari 2016 @ 22:03:
[...]

Ik ga ook een HBO opleiding informatica doen maar ik wil gewoon wat meer weten, als ik een opleiding informatica wil gaan doen wil ik het liefst ook zoveel mogelijk ervaring opdoen door middel van een bijbaantje waar ik ervaring op kan doen en geld verdienen.
Ik weet niet in welk jaar je op dit moment zit van je havo-opleiding, maar als ik jou was zou ik gewoon nu al wat gaan rondmailen en solliciteren (mits het mogelijk is om nu al te gaan werken). Als je nu al in contact kunt komen en/of advies kunt krijgen is het toch mooi meegenomen? En als je werkt kunt krijgen, is het helemaal ideaal, neem aan dat het voor een hogeschool ook wel interessant is als ze bij het intakegesprek zien dat jij al ervaring hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
zeroy schreef op maandag 04 januari 2016 @ 22:03:
En wat heb je al als ervaring?
Waar liggen je interesses?
Hoe goed ben je in wiskunde en bedrijfskunde?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroy
WesselP schreef op maandag 04 januari 2016 @ 23:52:
TS, ten eerste, wil je niet zo vaak dubbelposten? Je hebt nu in 4 aparte posts gereageerd op een quote, je kunt je eerste post ook aanpassen door op 'Wijzig' te klikken.

[...]

Ik weet niet in welk jaar je op dit moment zit van je havo-opleiding, maar als ik jou was zou ik gewoon nu al wat gaan rondmailen en solliciteren (mits het mogelijk is om nu al te gaan werken). Als je nu al in contact kunt komen en/of advies kunt krijgen is het toch mooi meegenomen? En als je werkt kunt krijgen, is het helemaal ideaal, neem aan dat het voor een hogeschool ook wel interessant is als ze bij het intakegesprek zien dat jij al ervaring hebt. :)
Sorry daarvoor maar wou gewoon mensen kunnen beantwoorden ben niet echt de fanatiekste tweaker.

Ik zit in havo 4 en heb een beetje ervaring , ik kan wel wat hrml, css en javascript (bezig met php, c++ en java) maar niet echt heel goed om een website te bouwen dus moet ik nog veel oefenen met courses op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroy
DJMaze schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 02:08:
[...]

En wat heb je al als ervaring?
Waar liggen je interesses?
Hoe goed ben je in wiskunde en bedrijfskunde?
Ik heb wel wat ervaring maar niet zo veel, mijn wiskunde gaat goed ik doe wiskunde B maar heb geen bedrijfskunde/economie want dat kon ik niet kiezen, ik heb wel alle beta vakken (biologie, scheikunde, natuurkunde wiskunde B). Mijn intereses liggen vooral bij computers denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 11:37

Redwood

The Truth Is In Here

Als eerste, je wordt niet "zomaar" uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel. Bedrijven waarbij niets gebeurt worden idd. uitgeschreven, hier komt overigens netjes een melding over van het K.v.K.

Ten tweede, min. 10k per jaar en x aantal uur is GEEN vereiste. Dit boeit het K.v.K. geen steek.
Sterker nog, het K.v.K. kan/hoeft dit niet eens te weten. Wel is het vaak zo dat ze aan de bel trekken als je door de belastingdienst niet meer als ONDERNEMER gezien wordt. Ze gaan hier echter wel steeds lastiger/strenger mee om, ze maken duidelijk dat ze het liever niet hebben, maar als je verhaal klopt is er niets aan de hand.
Om bij de belastingdienst te worden geclassificeerd als ONDERNEMER:
1) Je steekt 1225 per jaar in je zaak. (500 hiervan mogen bijv. al ontwikkel en leerkosten zijn)
2) Minimaal 3 werkgevers
3) Je treedt als onderneming naar buiten toe, dus je hebt bijv. een website, visitekaartjes en briefpapier.

Wat nu als je niet aan deze criteria toekomt?
Dan mag je nog steeds een bedrijf voeren, je mag factureren echter kun je geen btw. aftrekken en komt je winst op je aangifteformulier bij INKOMSTEN OVERIGE WERKZAAMHEDEN.

Dan nog het punt waarom jij je absoluut NIET in moet schrijven: als startend ondernemer krijg je de eerste 5 jaar allerlei extra voordelen/aftrekposten van de belastingdienst. Dit scheelt je dus de eerste 5 jaar een hoop geld. Als jij een bedrijf start waar je per jaar een paar duizend omzet hebt, heb je geen enkel voordeel van al deze regelingen. Start je na 5 jaar opnieuw, dan heb je dus niet opnieuw 5 jaar voordeel.

Nu wat betreft je algehele volgorde, het lijkt alsof je achterstevoren werkt, je kan nog niet echt programmeren en je kennis is minimaal. Daarmee kun je dus überhaupt niet aan de slag. Wat zeg je tegen een potentiële opdrachtgever: "Ik zal het proberen, maar snap er geen drol van"?

Hoe dan ook, mocht je de stap wel nemen, maak in Word/Excel een factuursjabloon onder je eigen naam en als de klant contant betaald, geef deze dan een kwitantie.

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
zeroy schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 13:04:
Ik heb wel wat ervaring maar niet zo veel, mijn wiskunde gaat goed ik doe wiskunde B maar heb geen bedrijfskunde/economie want dat kon ik niet kiezen, ik heb wel alle beta vakken (biologie, scheikunde, natuurkunde wiskunde B). Mijn intereses liggen vooral bij computers denk ik.
Nou dan zou werken bij ASML een droombaan zijn, toch?
Moet je wel eerst de eerste 2 jaar van je HBO studie afronden
http://www.nationalevacat...-voor-hbo-en-wo-studenten

Verwacht niet te veel, maar vraag wat rond en zoek goed.
Zet op je C.V. heel duidelijk waar je al wel ervaring in hebt opgedaan en waarmee je hebt geëxperimenteerd.

Informatica is breed en toch niet. Programmeren valt er niet meer onder (afgesplitst) net als dat electrotechniek afgesplitst is van natuurkunde.

Dus ja, wat wil je met computers doen? Chips ontwerpen? het moederbord? Apparatuur voor mensen met een handicap (zoals blinden weer laten zien, of exoskelet)?
Tja....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
DJMaze schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 16:00:
[...]
Informatica is breed en toch niet. Programmeren valt er niet meer onder (afgesplitst)
Oh? Heb je daar een linkje van? Ik ontken het niet, maar ben wel benieuwd ;)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroy
DJMaze schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 16:00:
[...]

Nou dan zou werken bij ASML een droombaan zijn, toch?
Moet je wel eerst de eerste 2 jaar van je HBO studie afronden
http://www.nationalevacat...-voor-hbo-en-wo-studenten

Verwacht niet te veel, maar vraag wat rond en zoek goed.
Zet op je C.V. heel duidelijk waar je al wel ervaring in hebt opgedaan en waarmee je hebt geëxperimenteerd.

Informatica is breed en toch niet. Programmeren valt er niet meer onder (afgesplitst) net als dat electrotechniek afgesplitst is van natuurkunde.

Dus ja, wat wil je met computers doen? Chips ontwerpen? het moederbord? Apparatuur voor mensen met een handicap (zoals blinden weer laten zien, of exoskelet)?
Tja....
Wat ik had gehoord is dat je gewoon programmeren krijgt op een informatica opleiding en je vervolgens in een speciale richting kan specialiseren (game development, web devlopment, etc. ) dus ik zou zelf iets met de wiskundige kant van programmeren doen (java, c++) doen maar web development lijkt mij ook leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroy
pennywiser schreef op zondag 03 januari 2016 @ 09:43:
Sorry maar ik zit nogsteeds op de middelbare school en ben eingelijk nog 15 maar ik dacht aan een bijbaantje op mijn 16e als een web developer. Ik ben nou niet zo erg goed bevriend met de meeste docenten omdat de meeste er niet echt wat van weten. Maar eingelijk was mijn vraag of ik als toekomstige 16 jarige een bijbaantje kan zoeken in de programmeer wereld om ervaring op de doen en een centje bij verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 17:44

MBV

zeroy schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:20:
[...]

Sorry maar ik zit nogsteeds op de middelbare school en ben eingelijk nog 15 maar ik dacht aan een bijbaantje op mijn 16e als een web developer. Ik ben nou niet zo erg goed bevriend met de meeste docenten omdat de meeste er niet echt wat van weten. Maar eingelijk was mijn vraag of ik als toekomstige 16 jarige een bijbaantje kan zoeken in de programmeer wereld om ervaring op de doen en een centje bij verdienen.
Ik heb niet het hele topic gelezen, alleen jouw reacties, dus sorry als het al langs is gekomen.

Ik zou je willen aanraden om je niet zo te focussen op een bijbaan. Het gaat namelijk echt even duren voor jij €10/uur oplevert, daar heb ik zelf ook een paar jaar over gedaan ;) Stel je eens voor dat je ergens wordt aangenomen, en je gaat samenwerken met volwassenen die al HBO Informatica hebben gedaan. Dan krijg jij betaald om van hun begeleiding te krijgen met leren programmeren. Dat lijkt me voor die collega's niet fijn, en waarschijnlijk is dat voor jezelf ook niet leuk. Daarnaast moet je dan ook de andere dingen van werken leren: hoe behandel je collega's, de baas, etc. Ik heb dat met andere bijbaantjes geleerd, als ik terugdenk had ik dat niet in 1x willen leren.

Er zijn tegenwoordig wel 3 goede mogelijkheden om iets leuks te doen waarbij je leert programmeren:
  • zoek een website (of recent) boek over de basis van programmeren, en ga de opdrachten etc doen.
  • zoek een leuk open-source project waar je een bijdrage aan wilt en kunt leveren. Je kan van letterlijk alle soorten programma's de source vinden: linux-kernel, Open Office, Apache, volgens mij vrijwel alles. Er zijn natuurlijk closed-source programma's te vinden (zoals Photoshop), maar er is altijd een open-source tegenhanger (the Gimp). Als je iets hebt gevonden wat je leuk vind, kan je kijken wat je daaraan kan bijdragen: bugs fixen, nieuwe features bouwen, enzovoort
  • verzin een briljant idee, bouw de volgende revolutie zoals Airbnb of Uber.
Dat zijn 3 opties waarmee je veel kan leren, en die 20 jaar geleden niet/nauwelijks mogelijk waren. En het grootste risico is dat je er veel van leert, ongeacht of het goed of slecht gaat (als je niet teveel geld stopt in optie 3 :+ ).

Gebruik die lessen ook om de goede HBO-opleiding uit te kiezen. Ik heb 15 jaar geleden zoveel troep gezien, ik hoop dat het nu beter is :X Vraag wat je er gaat leren, wat je met die opleiding kan gaan doen. Toen ik zocht was er een opleiding die boekhoudkunde had omgedoopt naar informatica :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Freeaqingme schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 17:44:
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/informatica
een wetenschap van “informatieverwerking, besliskunde en intelligent gedrag"
Het is een wetenschap.
Daarnaast hebben we nog:

IT: informatietechnologie
ICT: informatie- en communicatietechnologie

Het is allemaal heel breed, dus wat wil de TS nou doen? Heeft hij nog steeds niet gezegd....
Misschien wil hij wel een robot bouwen die robots bouwt, net als in The Matrix.

[ Voor 6% gewijzigd door DJMaze op 05-01-2016 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
DJMaze schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 23:00:
[...]

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/informatica

[...]

Het is een wetenschap.
Daarnaast hebben we nog:

IT: informatietechnologie
ICT: informatie- en communicatietechnologie
Om dat nou af te leiden aan de hand van etymologie gaat wel erg kort door de bocht. Zeker omdat Informatica en Informatiekunde hier als synoniemen van elkaar bezien worden, terwijl bijvoorbeeld de OU hier aparte opleidingen van gemaakt heeft.

Wel ben ik met je eens dat het ene informatica het andere niet is. Als de strekking is dat je bij de ene informatica opleiding veel meer programmeren en veel minder theorie dan een andere krijgt, dan ben ik dat helemaal met je eens. Dat verschil wordt alleen maar groter naar mate je gaat kijken naar het verschil tussen HBO en WO informatica opleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:30
Freeaqingme schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 17:44:
[...]
Ik heb geen idee hoe het op andere informatica opleidingen in Nederland zit maar op de Haagse Hogeschool zit het zo.
Sinds dit jaar zijn de informatica studies samengevoegd in HBO ICT waarvan het eerste jaar breed en oriënterend is. Na het eerste jaar moet er gekozen worden tussen:
  • SE - Software Engineering (Informatica)
  • NSE - Networks & Systems Engineering (Technische Informatica)
  • B&M - Business & Management (Business IT & Management)
  • IMS - Information & Media Studies (Informatie Dienstverlening & Management)
  • ISM - Information Security Management (Information Security Management)
Ik zit nog in het oude traject dus hoe de opbouw van de nieuwe studie exact is weet ik niet. Ik ben in jaar 1 gewoon begonnen aan de studie Informatica en ik kan vertellen dat programmeren zeker niet afgesplitst is. Het eerste jaar was even grof geschat 70% programmeren, 20% UML en 10% overig (DB, C#).
Just my 2 cents :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanush
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-05 19:11

Amanush

Saai persoon.

Ik zou graag even willen reageren op deze discussie. KVK-inschrijving onder de 18 is niet lastig, zolang je maar toestemming hebt van een van je ouders, en een van dezen wilt meetekenen.

Ik raad absoluut geen nulurencontract aan. Als het kan: richt een eenmanszaak op! Het heeft leuke voordelen. Over de paar centen die je verdient betaal je bijvoorbeeld geen inkomstenbelasting als je niet veel winst hebt.

Ik ben op mijn 14e zwart begonnen. Tientje per uur. Door de jaren heen is dit 'uurloon' gegroeit, ook mededankzij de oprichting van mijn eenmanszaak. Op mijn 15e heb ik mij namelijk ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, en die eenmanszaak heb ik nu 1,5 jaar.
Ik heb een leuke omzet, maar nauwelijks winst (je kan immers BTW-vrij apparatuur inkopen, daar maak ik graag gebruik van). De Kamer van Koophandel en de Belastingdienst doen in mijn geval niks, ondanks dat mijn winst zo laag is. Geen idee hoe dat zit.

Mijn advies: ga lekker veel projectjes doen. Doe dit via een eenmanszaak of via nulurencontracten (zijn er nog andere mogelijkheden?), en ga zoveel mogelijk leren over programmeren. Lees boeken zoals The Pragmatic Programmer en leer elk half jaar een nieuwe programmeertaal die heel anders is als diegenen die je al kent (bijv. Lisp, Rust, Go, Haskell, Erlang of Elixir).

Gouden advies: laat school altijd voorgaan op centjes!

[ Voor 7% gewijzigd door Amanush op 06-01-2016 08:04 . Reden: Grammatica, verhaal liep niet lekker, etc. ]

Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Amanush schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 07:54:
De Kamer van Koophandel en de Belastingdienst doen in mijn geval niks, ondanks dat mijn winst zo laag is. Geen idee hoe dat zit.
Zoals gezegd boeit KvK het sowieso eigenlijk niks wat je doet. De Belastingdienst natuurlijk wel dus je kan een keer controle krijgen en dan moet je administratie in orde zijn (facturen in/uit, afschriften, agenda, mailtjes) en alles wat je koopt moet te verantwoorden zijn dat het gebruikt wordt voor je bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanush
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-05 19:11

Amanush

Saai persoon.

Cartman! schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:45:
[...]

Zoals gezegd boeit KvK het sowieso eigenlijk niks wat je doet. De Belastingdienst natuurlijk wel dus je kan een keer controle krijgen en dan moet je administratie in orde zijn (facturen in/uit, afschriften, agenda, mailtjes) en alles wat je koopt moet te verantwoorden zijn dat het gebruikt wordt voor je bedrijf.
Ja, ok, dat begrijp ik. Is dit voor de belastingdienst niet pas interessant bij grote inkomsten?

Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Amanush schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:02:
[...]

Ja, ok, dat begrijp ik. Is dit voor de belastingdienst niet pas interessant bij grote inkomsten?
Je administratie moet altijd in orde zijn (t/m 7 jaar terug) en sjoemelen mag sowieso niet, ongeacht hoe klein of groot je bent. Krijg je controle en ze vinden dat dan krijg je gezeur.
Pagina: 1