Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wifi opzetten - welke is de beste optie ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst en vooral mijn excuses, ik weet namelijk niet of dit juist komt te staan. Ik heb gezocht op Wifi maar kon daar geen nieuwe topic starten (en geen topic vinden die me het antwoord kon geven).

Mijn vraag is als volgt :

Ik werk in de zorgsector en wil daar een draadloos netwerk opzetten. Natuurlijk is er niet echt een budget :-(

Momenteel werk ik met een Linksys WAP610N. Deze staat op de 3de verdieping (van 4 verdiepingen) maar natuurlijk heeft niet iedereen goed bereik. Daarom had ik gedacht aan het plaatsen van AP/Repeaters.

De zaken die ik kan gebruiken zijn :

Cisco Air-AP1242AG-E-K9
Linksys WAP610N
DLink DAP-1353 (2stuks)
DLink DIR-100

Ik heb eerst geprobeerd om de Cisco te configureren (dat leek mij de beste van de toestellen die er tussen stond) maar stuit op verschillende problemen (vind niet echt een geschikte handleiding voor de GUI interface en CLI ben ik niet zo vertrouwd mee :-( )
Wanneer ik deze tracht te configureren via de GUI gebeurt er soms niks wanneer ik op "Apply" druk, dus ingegeven settings worden niet bewaard ... weet niet goed wat ik mis doe ...

Hoe kan ik dus best een netwerkje opzetten met een goed en stabiel bereik ?

Dit netwerkje moet voldoen aan volgende voorwaarden :

- oudere toestellen ondersteunen
- stabiele verbindingen ondanks netwerken in de buurt
- Mac filtering (is mogelijk op de meeste toestellen, maar dien ik dat dan op ieder AP ook in te stellen ?)
- Bereik op alle verdiepingen (de internet modem staat op het gelijkvloers en van daaruit gaat een kabel naar de 1ste en een naar de 2de verdieping - daarom staat momenteel de WAP610N op de tweede verdieping).
- Is er mogelijkheid om bovenstaande toestellen draadloos met elkaar te verbinden ? Op deze manier zouden we ze ook kunnen plaatsen waar geen LAN-kabel aanwezig is ...
- Graag zouden we ook een alternatieve DNS server kunnen opgeven (OpenDNS) zodat we toch een beetje het gebruik van sommige sites kunnen blokkeren/filteren.
- Een log met wie (welk mac/ipadres/...) welke site bezocht heeft zou geweldig zijn maar we zijn al lang tevreden als we bovenstaande in orde krijgen. :o

Iemand een idee ?

Alvast héél erg bedankt !!! _/-\o_

• janloef
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 15:53
Ik denk dat je deze vraag beter kunt stellen in het "Netwerken" forum.
Dit is het "V&A (Vraag & Aanbod) Feedback" forum.

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:50

InFamous

excommunicado

V&A -> NT

Formerly known as Ragdoll

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-11 15:15
Zo te zien heb je 1 router en 3 AP's nodig. In de router regel je je DHCP, DNS, et cetera. Als je budget echt heel beperkt is zou je een PFSense/IPfire router neer kunnen zetten. AP's zou ik momenteel bij KPN halen; https://apparatuurvoorthu...ersterker-dualband/?pos=0

Dat AP is prima; snel, simpel, compatible met alles. En belachelijk goedkoop.

Qua router/firewall/utm is http://utmshop.nl/sophos-...-appliances/nfa-home.html een optie. Is eigenlijk alleen voor thuisgebruik, maar het gaat als ik het goed begrepen heb toch om een groeps(t)huis? Dat zou dan licentietechnisch wel mogen.

Er zit wel een beperking op deze versie; ik dacht dat je maximaal 50 interne IP's kunt gebruiken. Dus al je de DHCP leases kort houdt (max 4 uuur of zo) dan loop je niet zo snel tegen die limiet aan.

Een alternatief is een 3-pack ubiquity AP's aanschaffen. Dat is ook prima spul voor de prijs. De controller is gratis (moet wel ergen op draaien uiteraard), in ieder geval eenmalig. De prijs is echt niet slecht voor de AC-lite AP's: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

[ Voor 18% gewijzigd door garp op 04-01-2016 11:15 ]

Verwijderd

Voor zover ik weet, heb je voor maximaal 3 Ubiquity geen controller nodig. Die AP's zoeken het dan zelf onderling uit. Pas bij de 4-de moet je een controller hebben, die je ook eventueel in een Amazon cloud kan laten draaien (maar wel heel lastig te configureren is).