Thnx; Wat heeft hij nu eigenlijk voor systeem. En wat voor opslag is er nu?
Wat is het uiteindelijke doel qua zwaardere formaten; wel gewoon online editen, zij het met lagere res previews? Hij edit nu de genoemde formaten maar dan met proxy's?
RED Dragon .R3D Redcode is wel een van de zwaardere formaten die er zijn, decoden is zeer cpu en vram intensief en de-Bayeren flink gpu intensief. Redcode decompressed naar je ram als cache en full res 6k is in je ram zo 2,4GB
per seconde footage.
1 clip 1/1 res realtime decoden gaat al eigenlijk niet op een 5820k, met oc of niet. Gelukkig zit het de-Bayeren nu op de gpu maar ook dat is pittig.. Met meerdere lagen clips icm effecten heb je natuurlijk fikse belasting al werk je in 1/2, 1/4 of 1/8 res. Hij doet qua RED niks met Redcine X om te transcoden oid, gewoon direct premiere in?
In deze context geval zou ik tenminste gaan voor de 8 cores van de 5960x. (in princiepe heb je met heftige RED footage ook wat aan dual xeons maar het moet een beetje reeel blijven qua prijs) Een optie is ook even een 5820k er in en wachten tot de nieuwe 10 core opvolger van de 5920x uit is. Maar als je gewoon nu wilt kopen heeft de 5960x een stuk meer power en er is met een OC ook nog meer uit te halen. Ook in AE hebben die cores zin. Turbo zonder OC is 3,5ghz, niet zo snel als de 6700 in Ps en werken met C4D maar ook niet traag. OC'en helpt daar natuurlijk, en ook bij bijv. de warp stabilizer.
Ram is ook belangrijk en 16GB is gewoon te weinig. Ga minimaal dan nu voor 32GB in 4 latjes zodat je er later nog 32GB bij kunt zetten. Icm met RED materiaal is zo hoog mogelijk geclocked ddr4 ook zinvol. (met max 2+GB per seconde footage cache zit iig elke hoeveelheid ram zo vol lol

)
En omdat het erg snel erg duur wordt allemaal, zou ik in de eerste instantie iets rustiger aan doen qua gpu en bijv een 970 nemen. Die is altijd nog makkelijk up te graden. Of die uiteindelijk voldoende is hangt af van veel factoren. Voor full res 6K R3D de-Bayeren zal hij niet genoeg zijn maar wie weet is dat helemaal niet nodig. Op 1/2 of 1/4 editen maakt al een wereld van verschil. Ook voor overig materiaal en effecten kan een 970 al prima zijn. Ook hangt het af van de hoeveelheid schermen en resoluties die je er aan hangt. (en daar ben je nog niet helemaal over uit)
En "graden", tja, dat kun je ook zo gek maken als je het zelf wilt qua scherm. Dat doe je gewoon in premiere? Of Resolve ofzo?
Wat is je doel van SLI? Gamen? Sli is niet nodig voor meerdere kaarten voor bijv. renderen van effecten in Premiere. Ook zou ik daar sneller voor 1 snelle kaart gaan (980 ti) dan bijv. 2x 970. Veel functies gebruiken ook niet de 2de gpu.
Die 951 nvme ssd zou ik niet doen, OEM geval wat erg heet wordt. Je kunt ook prima beginnen met een sata ssd voor je OS en apps. Maar nvme is wel leuk.
Je opslag is ook een vraag apart, met dit soort formaten kan de IO substantieel worden. Gezien de hoeveelheid MB's is SSD voor footage niet echt betaalbaar. Iig wat snelle HD's in raid lijkt met beter. Wat voor hoeveelheden GB's hebben we het over?
[
Voor 4% gewijzigd door
maratropa op 03-01-2016 14:52
]