Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost!
Mede te danken aan @maratropa voor de zeer uitgebreide info.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5960X Boxed€ 1.099,-€ 1.099,-
1MSI X99S SLI Krait Edition€ 243,95€ 243,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 358,50€ 358,50
1Phanteks Enthoo Evolv ATX Zwart€ 166,95€ 166,95
1Corsair Hydro H100i v2€ 121,59€ 121,59
2G.Skill Value F4-2400C15Q-16GNT€ 96,-€ 192,-
1Corsair RM750x€ 111,95€ 111,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.293,94

[ Voor 133% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2016 00:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 15:59

amas

Law of Nature: Chaos

Het is vooraleerst handig om ons te laten weten welk softwarepakket gebruikt gaat worden. Dat kan namelijk invloed hebbe op de keuze van de videokaart (ivm CUDA cores bijvoorbeeld), of het überhaupt kunnen renderen met de GPU.

Verder lijkt het me, zeker met 4K, goed om te investeren in een snelle SSD die niet gebottleneckt wordt door de SATA interface. Zoals de SSD die jij aangeeft wel doet. De pricewatch: Samsung 950 Pro 512GB bijvoorbeeld.

Rest van de PC ziet er prima uit. Waterkoeling ben ik zelf niet zo'n fan van, tenzij je er écht een stevige overklok op wilt zetten.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
amas schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:16:
Het is vooraleerst handig om ons te laten weten welk softwarepakket gebruikt gaat worden. Dat kan namelijk invloed hebbe op de keuze van de videokaart (ivm CUDA cores bijvoorbeeld), of het überhaupt kunnen renderen met de GPU.

Verder lijkt het me, zeker met 4K, goed om te investeren in een snelle SSD die niet gebottleneckt wordt door de SATA interface. Zoals de SSD die jij aangeeft wel doet. De pricewatch: Samsung 950 Pro 512GB bijvoorbeeld.

Rest van de PC ziet er prima uit. Waterkoeling ben ik zelf niet zo'n fan van, tenzij je er écht een stevige overklok op wilt zetten.
Softwarepakket bestaat uit o.a. Adobe Premiere Pro CC.
De 950 Pro is inderdaad een goede maar daar wil hij zeker niet dat bedrag ervoor uitgeven. Zijn er andere opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:48
Zet het allemaal even in een lijstje. Handleiding Pricewatch

dan zien we de prijs. en waar het een en ander bij geschaafd kan worden. tevens kunnen we snel bij de specificaties komen van een product.
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:26:
[...]

De 950 Pro is inderdaad een goede maar daar wil hij zeker niet dat bedrag ervoor uitgeven. Zijn er andere opties?
hij wil 120 euro uitgeven aan een CPU koeler maar niet de 120 euro extra voor een super snelle ssd die gemaakt is voor dit soort pc's? 8)7

en voeding is zwaar overkill. tenzij hij een MEGA OC wil neerzetten en er 3 980ti in de toekomst.

[ Voor 54% gewijzigd door loki504 op 02-01-2016 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:26:
[...]

Wees eens iets specifieker, ook AE of andere software? Op welke software moet de nadruk liggen? En wat voor "raw" footage, uit welke camera of bron? En wat doet ie er mee in premiere? Veel effecten, weinig effecten? Hele specifieke effecten vaak? En waar export hij naar? Wil hij altijd previews in full res op een apart 4k scherm, of werkt hij met 1 scherm en bijv. een HD preview?

Titan X is sowieso nutteloos, gtx 980 ti voegt mogelijk weinig toe tov 970, maar mogelijk wel. 5820k is ietsje sterker met exporteren dan 6700k, maar soms ook echt trager. (bijv: warp stabilization effect in Pr pro) 5820k wat overclocken heeft voorkeur...

Hoe bedoel je "2de kaart aansluiten" trouwens?

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 15:59

amas

Law of Nature: Chaos

Wbt de SSD raad ik toch aan hem te nemen. Als je een video hebt gerenderd is niks zo irritant als lang wachten tot de hardeschijf/SSD eindelijk een keer bij is met de rest van je PC. Voor dit soort projecten zijn dit soort supersnelle SSD's gemaakt.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
amas schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 23:11:
Wbt de SSD raad ik toch aan hem te nemen. Als je een video hebt gerenderd is niks zo irritant als lang wachten tot de hardeschijf/SSD eindelijk een keer bij is met de rest van je PC. Voor dit soort projecten zijn dit soort supersnelle SSD's gemaakt.
voldoet de Samsung SM951 (NVMe) 256GB ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maratropa schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 23:10:
[...]

Wees eens iets specifieker, ook AE of andere software? Op welke software moet de nadruk liggen? En wat voor "raw" footage, uit welke camera of bron? En wat doet ie er mee in premiere? Veel effecten, weinig effecten? Hele specifieke effecten vaak? En waar export hij naar? Wil hij altijd previews in full res op een apart 4k scherm, of werkt hij met 1 scherm en bijv. een HD preview?

Titan X is sowieso nutteloos, gtx 980 ti voegt mogelijk weinig toe tov 970, maar mogelijk wel. 5820k is ietsje sterker met exporteren dan 6700k, maar soms ook echt trager. (bijv: warp stabilization effect in Pr pro) 5820k wat overclocken heeft voorkeur...

Hoe bedoel je "2de kaart aansluiten" trouwens?
Zie topic update voor meer info

2de kaart = SLI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
SLI doe je nu of niet. Als het een kwestie is van later "goedkoper" te upgraden, dat is onzin. Tegen zijn de opvolgers van de huidige kaarten er, en is het interessanter om de huidige kaart te verkopen en een nieuwe te kopen. SLI schaalt ook niet perfect, je maakt dus zelden of nooit 100℅ winst, en veel games ondersteunen zelfs geen multi-GPU meer.

Ik zie 2 redenen om voor SLI te gaan: je hebt nu alle mogelijke grafische kracht nodig, meer dan mogelijk met een enkele videokaart (voor 4K is dat inderdaad zo), of je wilt VR gamen, maar daar zijn nog weinig gegevens over.

Een SM951-nvme is btw ongeveer even snel als een 950 Pro dus ja die is ook goed. Kom je toe met 250GB?

Een tweedehands GTX Titan X ga je volgens mij niet vinden en zelfs dan blijft de GTX 980 Ti interessanter, kan me niet voorstellen dat iemand een Titan X nu weg doet voor minder dan €800.

En waarom zou je wachten met overklokken van die 5820K? Doe dat gewoon meteen, maar ook niet te gek, gewoon genoeg om de core snelheid van de 6700K te evenaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Een SM951 ook niet heel veel goedkoper dan een 950 pro 250gb.

En systeem met een 980ti verbruik tijdens gamen ong 360-400. Dus met een goede 850 zit je prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2016 @ 01:32:
[...]

Zie topic update voor meer info

2de kaart = SLI
Thnx; Wat heeft hij nu eigenlijk voor systeem. En wat voor opslag is er nu?

Wat is het uiteindelijke doel qua zwaardere formaten; wel gewoon online editen, zij het met lagere res previews? Hij edit nu de genoemde formaten maar dan met proxy's?

RED Dragon .R3D Redcode is wel een van de zwaardere formaten die er zijn, decoden is zeer cpu en vram intensief en de-Bayeren flink gpu intensief. Redcode decompressed naar je ram als cache en full res 6k is in je ram zo 2,4GB per seconde footage. :/
1 clip 1/1 res realtime decoden gaat al eigenlijk niet op een 5820k, met oc of niet. Gelukkig zit het de-Bayeren nu op de gpu maar ook dat is pittig.. Met meerdere lagen clips icm effecten heb je natuurlijk fikse belasting al werk je in 1/2, 1/4 of 1/8 res. Hij doet qua RED niks met Redcine X om te transcoden oid, gewoon direct premiere in?

In deze context geval zou ik tenminste gaan voor de 8 cores van de 5960x. (in princiepe heb je met heftige RED footage ook wat aan dual xeons maar het moet een beetje reeel blijven qua prijs) Een optie is ook even een 5820k er in en wachten tot de nieuwe 10 core opvolger van de 5920x uit is. Maar als je gewoon nu wilt kopen heeft de 5960x een stuk meer power en er is met een OC ook nog meer uit te halen. Ook in AE hebben die cores zin. Turbo zonder OC is 3,5ghz, niet zo snel als de 6700 in Ps en werken met C4D maar ook niet traag. OC'en helpt daar natuurlijk, en ook bij bijv. de warp stabilizer.

Ram is ook belangrijk en 16GB is gewoon te weinig. Ga minimaal dan nu voor 32GB in 4 latjes zodat je er later nog 32GB bij kunt zetten. Icm met RED materiaal is zo hoog mogelijk geclocked ddr4 ook zinvol. (met max 2+GB per seconde footage cache zit iig elke hoeveelheid ram zo vol lol :) )

En omdat het erg snel erg duur wordt allemaal, zou ik in de eerste instantie iets rustiger aan doen qua gpu en bijv een 970 nemen. Die is altijd nog makkelijk up te graden. Of die uiteindelijk voldoende is hangt af van veel factoren. Voor full res 6K R3D de-Bayeren zal hij niet genoeg zijn maar wie weet is dat helemaal niet nodig. Op 1/2 of 1/4 editen maakt al een wereld van verschil. Ook voor overig materiaal en effecten kan een 970 al prima zijn. Ook hangt het af van de hoeveelheid schermen en resoluties die je er aan hangt. (en daar ben je nog niet helemaal over uit)

En "graden", tja, dat kun je ook zo gek maken als je het zelf wilt qua scherm. Dat doe je gewoon in premiere? Of Resolve ofzo?

Wat is je doel van SLI? Gamen? Sli is niet nodig voor meerdere kaarten voor bijv. renderen van effecten in Premiere. Ook zou ik daar sneller voor 1 snelle kaart gaan (980 ti) dan bijv. 2x 970. Veel functies gebruiken ook niet de 2de gpu.

Die 951 nvme ssd zou ik niet doen, OEM geval wat erg heet wordt. Je kunt ook prima beginnen met een sata ssd voor je OS en apps. Maar nvme is wel leuk. :)

Je opslag is ook een vraag apart, met dit soort formaten kan de IO substantieel worden. Gezien de hoeveelheid MB's is SSD voor footage niet echt betaalbaar. Iig wat snelle HD's in raid lijkt met beter. Wat voor hoeveelheden GB's hebben we het over?

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 03-01-2016 14:52 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MacPoedel schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:22:
SLI doe je nu of niet. Als het een kwestie is van later "goedkoper" te upgraden, dat is onzin. Tegen zijn de opvolgers van de huidige kaarten er, en is het interessanter om de huidige kaart te verkopen en een nieuwe te kopen. SLI schaalt ook niet perfect, je maakt dus zelden of nooit 100℅ winst, en veel games ondersteunen zelfs geen multi-GPU meer.

Ik zie 2 redenen om voor SLI te gaan: je hebt nu alle mogelijke grafische kracht nodig, meer dan mogelijk met een enkele videokaart (voor 4K is dat inderdaad zo), of je wilt VR gamen, maar daar zijn nog weinig gegevens over.

Een SM951-nvme is btw ongeveer even snel als een 950 Pro dus ja die is ook goed. Kom je toe met 250GB?

Een tweedehands GTX Titan X ga je volgens mij niet vinden en zelfs dan blijft de GTX 980 Ti interessanter, kan me niet voorstellen dat iemand een Titan X nu weg doet voor minder dan €800.

En waarom zou je wachten met overklokken van die 5820K? Doe dat gewoon meteen, maar ook niet te gek, gewoon genoeg om de core snelheid van de 6700K te evenaren.
Het maakt niet uit dat er later een opvolger komt
Reden voor SLi is voor 4K
ssd: als je naar de snelheid gaat kijken, de SM915 heeft hogere schrijfsnelheid en is iets goedkoper

wachten met overklokken is omdat mijn kennis het zelf wil doen en dat later nog allemaal wil leren/ontdekken.

"Als ik het goed begrijp, behaal je geen winst met een SLi voor games?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
loki504 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:13:
Een SM951 ook niet heel veel goedkoper dan een 950 pro 250gb.

En systeem met een 980ti verbruik tijdens gamen ong 360-400. Dus met een goede 850 zit je prima.
"Dus met een goede 850 zit je prima." Eerder is me toch verteld dat sata een bottleneck zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maratropa schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:59:
[...]

Thnx; Wat heeft hij nu eigenlijk voor systeem. En wat voor opslag is er nu?

Wat is het uiteindelijke doel qua zwaardere formaten; wel gewoon online editen, zij het met lagere res previews? Hij edit nu de genoemde formaten maar dan met proxy's?

RED Dragon .R3D Redcode is wel een van de zwaardere formaten die er zijn, decoden is zeer cpu en vram intensief en de-Bayeren flink gpu intensief. Redcode decompressed naar je ram als cache en full res 6k is in je ram zo 2,4GB per seconde footage. :/
1 clip 1/1 res realtime decoden gaat al eigenlijk niet op een 5820k, met oc of niet. Gelukkig zit het de-Bayeren nu op de gpu maar ook dat is pittig.. Met meerdere lagen clips icm effecten heb je natuurlijk fikse belasting al werk je in 1/2, 1/4 of 1/8 res. Hij doet qua RED niks met Redcine X om te transcoden oid, gewoon direct premiere in?

In deze context geval zou ik tenminste gaan voor de 8 cores van de 5960x. (in princiepe heb je met heftige RED footage ook wat aan dual xeons maar het moet een beetje reeel blijven qua prijs) Een optie is ook even een 5820k er in en wachten tot de nieuwe 10 core opvolger van de 5920x uit is. Maar als je gewoon nu wilt kopen heeft de 5960x een stuk meer power en er is met een OC ook nog meer uit te halen. Ook in AE hebben die cores zin. Turbo zonder OC is 3,5ghz, niet zo snel als de 6700 in Ps en werken met C4D maar ook niet traag. OC'en helpt daar natuurlijk, en ook bij bijv. de warp stabilizer.

Ram is ook belangrijk en 16GB is gewoon te weinig. Ga minimaal dan nu voor 32GB in 4 latjes zodat je er later nog 32GB bij kunt zetten. Icm met RED materiaal is zo hoog mogelijk geclocked ddr4 ook zinvol. (met max 2+GB per seconde footage cache zit iig elke hoeveelheid ram zo vol lol :) )

En omdat het erg snel erg duur wordt allemaal, zou ik in de eerste instantie iets rustiger aan doen qua gpu en bijv een 970 nemen. Die is altijd nog makkelijk up te graden. Of die uiteindelijk voldoende is hangt af van veel factoren. Voor full res 6K R3D de-Bayeren zal hij niet genoeg zijn maar wie weet is dat helemaal niet nodig. Op 1/2 of 1/4 editen maakt al een wereld van verschil. Ook voor overig materiaal en effecten kan een 970 al prima zijn. Ook hangt het af van de hoeveelheid schermen en resoluties die je er aan hangt. (en daar ben je nog niet helemaal over uit)

En "graden", tja, dat kun je ook zo gek maken als je het zelf wilt qua scherm. Dat doe je gewoon in premiere? Of Resolve ofzo?

Wat is je doel van SLI? Gamen? Sli is niet nodig voor meerdere kaarten voor bijv. renderen van effecten in Premiere. Ook zou ik daar sneller voor 1 snelle kaart gaan (980 ti) dan bijv. 2x 970. Veel functies gebruiken ook niet de 2de gpu.

Die 951 nvme ssd zou ik niet doen, OEM geval wat erg heet wordt. Je kunt ook prima beginnen met een sata ssd voor je OS en apps. Maar nvme is wel leuk. :)

Je opslag is ook een vraag apart, met dit soort formaten kan de IO substantieel worden. Gezien de hoeveelheid MB's is SSD voor footage niet echt betaalbaar. Iig wat snelle HD's in raid lijkt met beter. Wat voor hoeveelheden GB's hebben we het over?
Zie #2UPDATE in topic

Sata ssd is me afgeraden omdat dat een bottleneck zou worden ivm lagere snelheden.
"Ram is ook belangrijk en 16GB is gewoon te weinig. Ga minimaal dan nu voor 32GB in 4 latjes zodat je er later nog 32GB bij kunt zetten."
In het overzicht staat 32GB totaal (2x 16GB)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2016 @ 15:36:
[...]

"Dus met een goede 850 zit je prima." Eerder is me toch verteld dat sata een bottleneck zou worden.
950 bedoel ik de m.2 ssd. en een goede 850 bedoel ik een goede 850W voeding:P

/edit
oops dacht dat je een 850W voeding. begrijp je verwarring meteen

[ Voor 11% gewijzigd door loki504 op 03-01-2016 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2016 @ 15:35:
[...]

Het maakt niet uit dat er later een opvolger komt
Reden voor SLi is voor 4K
ssd: als je naar de snelheid gaat kijken, de SM915 heeft hogere schrijfsnelheid en is iets goedkoper

wachten met overklokken is omdat mijn kennis het zelf wil doen en dat later nog allemaal wil leren/ontdekken.

"Als ik het goed begrijp, behaal je geen winst met een SLi voor games?
Er zijn games waar je met SLI/Crossfire geen winst boekt en dat worden er steeds meer. De meest gebruikte techniek voor het benutten van meerdere videokaarten is momenteel AFR (Alternate Frame Rendering), waarbij videokaarten dus afwisselend een frame renderen. Een game moet dat ondersteunen, als games data gebruikt uit opeenvolgende frames, zoals tegenwoordig steeds vaker met bv temporal reprojection, dan kan AFR niet werken omdat elke videokaart het vorige frame niet heeft (maar dat van 2 er voor).

Dat je SLI wilt gebruiken voor 4K, kan ik inkomen. Maar we maken even de rekensom om te vergelijken tussen beide situaties:

1) Beginnen met één GTX 980 Ti (€700), later een tweede GTX 980 Ti goedkoper bij kopen (€400) = €1200. Prestaties met SLI zijn dan (tegenover één GTX 980 Ti) +0-80%.

2) Beginnen met één GTX 980 Ti (€700), later die GTX 980 Ti verkopen (-€400) en de Pascal opvolger kopen (€700) = €1000. Prestaties van GP300 (flagship Pascal?) zijn waarschijnlijk rond de 50% beter dan GM200 (HBM 2.0 geheugen, nieuw 16nm FF procédé, hogere kloksnelheden, architecturale verbeteringen).

Door de opvolger te kopen, spendeer je dus minder en haal je betrouwbaarder hogere prestaties. Tel daar ook nog bij dat je de hele tijd een voeding hebt die 300W te sterk is (en €40 meer kost in het geval van de Corsair RMx reeks http://tweakers.net/product/449333/corsair-rmx/), en dat met SLI het energieverbruik verdubbelt, dan worden twee videokaarten nog veel duurder.

Het was een ander verhaal als jij had gezegd dat je nu meteen SLI met GTX 980 Ti wou doen, want er is niets snellers verkrijgbaar dan een GTX 980 Ti dus alleen met SLI haal je hogere prestaties.

In verband met de SM951 SSD, specificaties zeggen niet alles, de 950 Pro is wel degelijk iets sneller, mits degelijk gekoeld, maar ze liggen kort genoeg bij elkaar dat je er niets van merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MacPoedel schreef op zondag 03 januari 2016 @ 17:27:
[...]

Er zijn games waar je met SLI/Crossfire geen winst boekt en dat worden er steeds meer. De meest gebruikte techniek voor het benutten van meerdere videokaarten is momenteel AFR (Alternate Frame Rendering), waarbij videokaarten dus afwisselend een frame renderen. Een game moet dat ondersteunen, als games data gebruikt uit opeenvolgende frames, zoals tegenwoordig steeds vaker met bv temporal reprojection, dan kan AFR niet werken omdat elke videokaart het vorige frame niet heeft (maar dat van 2 er voor).

Dat je SLI wilt gebruiken voor 4K, kan ik inkomen. Maar we maken even de rekensom om te vergelijken tussen beide situaties:

1) Beginnen met één GTX 980 Ti (€700), later een tweede GTX 980 Ti goedkoper bij kopen (€400) = €1200. Prestaties met SLI zijn dan (tegenover één GTX 980 Ti) +0-80%.

2) Beginnen met één GTX 980 Ti (€700), later die GTX 980 Ti verkopen (-€400) en de Pascal opvolger kopen (€700) = €1000. Prestaties van GP300 (flagship Pascal?) zijn waarschijnlijk rond de 50% beter dan GM200 (HBM 2.0 geheugen, nieuw 16nm FF procédé, hogere kloksnelheden, architecturale verbeteringen).

Door de opvolger te kopen, spendeer je dus minder en haal je betrouwbaarder hogere prestaties. Tel daar ook nog bij dat je de hele tijd een voeding hebt die 300W te sterk is (en €40 meer kost in het geval van de Corsair RMx reeks http://tweakers.net/product/449333/corsair-rmx/), en dat met SLI het energieverbruik verdubbelt, dan worden twee videokaarten nog veel duurder.

Het was een ander verhaal als jij had gezegd dat je nu meteen SLI met GTX 980 Ti wou doen, want er is niets snellers verkrijgbaar dan een GTX 980 Ti dus alleen met SLI haal je hogere prestaties.

In verband met de SM951 SSD, specificaties zeggen niet alles, de 950 Pro is wel degelijk iets sneller, mits degelijk gekoeld, maar ze liggen kort genoeg bij elkaar dat je er niets van merkt.
Sorry had er bij moeten vermelden dat budget van €2500 voor nu geldt. Later is er weer meer te spenderen dus budget hoeft niet meegerekend te worden voor toekomstige upgrades.

Welke psu raad je mij dan aan? Rekening houdend met eventueel sli

Ssd: als ze dicht bij elkaar zitten dan lijkt het me toch goed om de 950 pro over te slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
loki504 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 15:46:
[...]

950 bedoel ik de m.2 ssd. en een goede 850 bedoel ik een goede 850W voeding:P

/edit
oops dacht dat je een 850W voeding. begrijp je verwarring meteen
Aha ik snap het. Ik had eerst ook een 850watt voeding geselecteerd maar toen werd er gezegd is te veel. Dus vervolgens de 750watt in lijst gezet. Nu blijkt dus bij partpicker dat 750watt niet voldoende is voor een sli set up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:13

br00ky

Moderator Harde Waren
/pro-tip 1: laat het quoten achterwege als je op de post boven je reageert. Scheelt heel vele nutteloze tekst. Als je wilt dat iemand wel de notificatie krijgt, doe het dan zo;
/pro-tip 2: 2 quotes kunnen makkelijk in 1 post.

Dan inhoudelijk, één 980ti zit rond 280W bij piekbelasting. Dat ga je zonder benchmarken niet redden, maar is handig om als max te nemen. Voor de GPU's alleen dus 560. Voor de rest kan je 150-200 rekenen. Dus met 750 zit je prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2016 @ 15:44:
[...]

Zie #2UPDATE in topic

Sata ssd is me afgeraden omdat dat een bottleneck zou worden ivm lagere snelheden.
"Ram is ook belangrijk en 16GB is gewoon te weinig. Ga minimaal dan nu voor 32GB in 4 latjes zodat je er later nog 32GB bij kunt zetten."
In het overzicht staat 32GB totaal (2x 16GB)
rgr. Op zich niks mis met sata SSD's hoor. Die doen ook gewoon 500MB per sec, dat is dus niet meteen automatisch een bottleneck. En als ze dat wel zijn dan zet je er 2 in raid. Voor je OS en applicaties is het ook prima. Maar nvme is wel leuk en met 1 opslag apparaat heb je meteen een hoge doorvoer.
Die 951 is een OEM ssd en heeft dus ook o.a. minder garantie. Als je nvme gaat zou ik gewoon voor de 950 pro gaan.

Ik heb voor de grap even 2 R3D sample files voor je in een pr pro sequence gezet, een 6k en een 5k file met lumetri color correction, een cross disolve, de 5k file opgeschaald naar 6144x3160 en met 3-way color corrector. Preview full res Cineform maar playback res op 1/2. Sequence duur 16 seconden. Mijn machine is een 3930k op 4,6ghz met 32GB, een gtx 670 met 2gb en als werkopslag een heel snel ssd volume. 5820k met oc'tje zal in de buurt liggen van deze cpu qua werksnelheid.

Op 1/2 gaat het redelijk zo, iig met deze korte clips. Maar 1/1 is dus niet te doen, daar heb je veel meer cores voor nodig, en een 980 ti. Maar op 1/2 heeft de gpu het tijdens het werken een stuk minder zwaar, en is het vooral de cpu die bottlenecked. (continu redcode decoden) Realiseer je ook dat puur het decoden van R3D al je hele cpu en een dot van je gpu vraagt. Als je gaat exporteren naar bijvoorbeeld HEVC dan zit je dus eigenlijk met dubbele cpu en gpu load. Dat zie je ook op mijn machine; 16 seconden aan 6K timeline kost 155 seconden aan exporttijd naar 6K HEVC. Mijn al wat oudere gpu krijgt ook niet snel genoeg data door de te trage cpu en zit dus lang niet aan z'n max lijkt het. Export naar Cineform duurt maar een minuut. Logisch want dat is veel minder zwaar om te encoden (en dus veel groter)

Anyway, daarom dus 5960x. Dat is ook nog niet ideaal maar met een OC heb je verruit de beste prijs-prestatie. Een 980 ti klinkt leuk maar het lijkt me zonde als deze niet optimaal gebruikt wordt. Die kun je er altijd nog inzetten.

Deze is wat over budget, maar daar valt nog wel wat aan te schaven. Maar je hebt dus HD's voor bulk opslag?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5960X Boxed€ 1.099,-€ 1.099,-
1Asus X99-A/USB 3.1€ 262,-€ 262,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 363,95€ 363,95
1Phanteks Enthoo Evolv ATX Grijs€ 166,95€ 166,95
1Corsair Hydro H110€ 115,51€ 115,51
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4B3000C15€ 245,50€ 245,50
1Corsair RM750x€ 111,95€ 111,95
1Samsung 950 Pro 512GB€ 327,95€ 327,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.692,81

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jij gaat met 6k aan de gang, het is de bedoeling om niet hoger dan 4k te schalen.
Hoe zal het systeem nu dan gaan draaien?

Vind het super tof dat je helpt met je adviezen/tips en aanbevelingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2016 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De Skylake i7 6700K veegt de vloer aan met de i7 5820k in tools van o.a. Photoshop, zonde dus om méér uit te geven (omdat je dan meer cores hebt), terwijl X99 eigenlijk zo langzamerhand achterhaald begint te worden (icm de 5800 serie CPU's). Zie bijvoorbeeld http://www.tomshardware.c...k-core-i5-6600k,4252.html. Ik zou dan dus de i7 6700k nemen en hem dan overclocken, mocht je echt nog meer performance er uit willen persen.

Alternatief op de build van Maratropa, zou je als CPU eventueel de pricewatch: Intel Core i7-5930K Boxed kunnen overwegen. Die heeft 2 cores minder en wat minder cache, maar is wel veel goedkoper in prijs, waarmee je dan wel weer binnen budget uitkomt. Voordeel is wel, dat de 5930 een 500MHz hogere base clock heeft, maar denk niet, dat je dat in de praktijk veel zult merken. Vergelijking op ark.intel.com van beide CPU's.

[ Voor 60% gewijzigd door CH4OS op 03-01-2016 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De 6700k is een quadcore, juist de 6 cores of meer zijn in mijn geval nodig. Zoals eerder ook al gezegd, zelfs de 5960X is niet ideaal.

De 5930K is een optie, vraag me alleen af wat de, buiten de ghz en cache om, meerwaarde is tov 5820K

Of zie ik het verkeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2016 00:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 00:28:
De 6700k is een quadcore, juist de 6 cores of meer zijn in mijn geval nodig.
Tja, de review van Tom's Hardware liegt er niet om. De i7 5820 legt het gewoon af tegen de i7 6700k. Als je serieus de i7 5820K overweegt, ben je denk ik echt beter af met een i7 6700. Dan mis je weliswaar maar twee cores / 4 threads, toch blijft de Skylake familie voor op Haswell-E. In de meeste gevallen is de i7 6700 sneller, op enkele specifieke gevallen na, met name in (multithreaded) rendering met Cinebench legt de i7 6700 het af tegen de 5820, 5930 en 5960.
De 5930K is een optie, vraag me alleen af wat de, buiten de ghz en cache om, meerwaarde is tov 5820K.
Voor de specs kijk ik altijd in de ARK pagina's van Intel:
http://ark.intel.com/compare/82931,82932,82930

De 5820k is wat trager en beschikt over minder PCIe lanes. :)
Hoe het performance verschil zich in de praktijk verhoudt, kun je het beste terugvinden in de reviews, onder andere van Tom's Hardware.

EDIT:
Ark comparison met de i7 6700k: http://ark.intel.com/compare/88195,82931,82932,82930
Vind het ergens wel opvallend (in de review van Tom) dat de i7 6700K langs de CPU's van het X99 platform fietst, maakt die 500MHz (tov de 5930) en 1GHz (tov de 5960) zoveel uit? Of gaat er een boel via de integrated GPU voor rendering, in programma's zoals die van Adobe?

EDIT2:
Het is wat twijfelachtig, momenteel is jouw workflow vooral met Adobe programma's, dan lijkt de i7 6700 de betere te zijn (uitgaande van de review van Tom's Hardware), ik kan echter zo gauw niet vinden, wat Cubase graag hebben wilt en ik weet natuurlijk niet of en hoe jouw workflow in de toekomst wellicht gaat veranderen.

[ Voor 160% gewijzigd door CH4OS op 04-01-2016 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor een SLi (toekomstplan) ben ik met de X99 beter af ivm PCI Express Port Configurations

X99: 2x16 and 1x8 or 5x8
Z170: 1x16, 2x8, 1x8+2x4

bron: http://ark.intel.com/products/90591/Intel-GL82Z170-PCH
http://www.intel.com/cont...efs/x99-chipset-brief.pdf

Workflow zal voorlopig blijven zoals in topic aangegeven. Weet niet hoe lang het zal duren voor we allemaal uitgekeken zijn op 4K en de volgende trend komt.

Edit #1
Zou je dan een lijst kunnen opstellen met wat jij denkt het beste is?

Ben dan ook benieuwd naar reacties van anderen.

Ben daarnaast ook aan het wachten op een reactie van @maratropa want die heeft blijkbaar ervaring hierin en kan vertellen hoe het er in de praktijk aan toe gaat.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2016 02:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ja, dat is in de theorie. In de praktijk hebben GPU's nog nooit laten zien de volle bandbreedte te gebruiken. GPU's geven 0 verschil als ze 16x draaien tov 8x. Om die PCIe lanes hoef je het dus niet te doen naar mijn idee. Daarnaast verschilt die verdeling van PCIe lanes ook heel erg. Dat wat Intel aangeeft, zijn niet de enige mogelijkheden, zover ik weet, dat is wat Intel aanraadt, denk ik eerder.
Workflow zal voorlopig blijven zoals in topic aangegeven. Weet niet hoe lang het zal duren voor we allemaal uitgekeken zijn op 4K en de volgende trend komt..
Ik vind zelf 4K redelijk nutteloos, aangezien 8K vrij vlot ná 4K (net als 720p en 1080p bijvoorbeeld) komt (heb ooit eens erover gelezen, weet echter niet meer waar), waardoor ikzelf 4K liever over sla, al gebruik ik dergelijke resoluties niet om zelf foto's en video's in te gebruiken, waardoor ik niet echt antwoord daarop kan geven, hoe lang 4K als resolutie in de workflow blijft.

[ Voor 79% gewijzigd door CH4OS op 04-01-2016 02:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

Zou je niet dual-socket kunnen gaan xeliasx en dan twee goedkopere quadcores/hexacores bij elkaar prikken?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 01:56:
[...]
...want die heeft blijkbaar ervaring hierin en kan vertellen hoe het er in de praktijk aan toe gaat.
Mijn praktijk ervaring ligt vooral bij 3D, af en toe wat video.. :)

Mijn eerdere 6K/5K RED voorbeeld was idd nog een stukje zwaarder dan 4K. Maar het punt wat ik wilde maken was vooral dat redcode gewoon erg zwaar is voor de cpu, en dat blijf je met 4K R3D's ook houden, zij het wat minder. Als ik weer even 2 15sec 4K R3D clips met wat lumetri preset / color correction en een cross disolve in een sequence zet; op 1/2 res lijkt het editen redelijk goed te doen, cpu (3930k op 4,6ghz) is veel zwaar belast (tot wat nodig is van de clip in je ram zit). Exporteren naar 4K HEVC .mp4 duurt voor 30 sec aan clip bijna 2 minuten. 670 2GB (uit 2012) trekt het nog. En dit is nog een simpel voorbeeld met korte clips en een paar effecten. Heb je meer en groter materiaal dan is dat nooit allemaal te cachen en is je cpu veel meer continu bezig, en dan weet ik ook niet, omdat jouw timeline en eisen niet de mijne zijn, wanneer je met een 5820k misschien tegen jouw limieten op loopt. Bij exporteren naar bijv. HEVC/H.265 is de cpu de bottleneck. Dat hoeft ook niet erg te zijn, als jij o.k. bent met 0.25 x realtime export snelheid. Sommigen boeit export snelheid weinig.

(en terzijde, want mijn zaak niet, maar 6K kan ook leuk zijn voor een 4K pipe, het kan IQ verbeteren, en wat ook veel gedaan wordt is breed schieten op 6K en dan kun je later nog je shot in post reframen.. Als er toch een RED Epic gehuurd wordt... :) )

Vooral belangrijk is hier dat je binnen je budget een goede gpu-cpu verhouding kiest en geen geld stopt in de verkeerde hardware..

Vandaar dus, stop het geld nu in een 5960x ipv een 980 ti. Ik heb dus niet het idee dat je met een 5820k die 980-ti optimaal gebruikt, en dat je met een 5960x en gtx 970 meer balans hebt en een betere edit ervaring voor dit budget. En een 5960X is ook leuker voor After Effects. Ik ga er ook even van uit dat er een beetje overclocked wordt; dan raakt de 5960x ook z'n nadeel tegenover de quadcore skylakes ook kwijt in bijv. Phtotoshop.
Racing_Reporter schreef op maandag 04 januari 2016 @ 11:04:
Zou je niet dual-socket kunnen gaan xeliasx en dan twee goedkopere quadcores/hexacores bij elkaar prikken?
Met dit budget is geen competatieve dual xeon te maken hiervoor.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kijk dit zijn info waar ik echt iets aan super bedankt!
Ik zal de lijst in topic aanpassen naar 5960x en gtx 970. Mijn kennis is hiervan op de hoogte en vindt het ook redelijk wat jij zegt.

Nu hebben wij echter 1 probleem: Is het echt noodzakelijk om een pci-e ssd te nemen?
Hij heeft momenteel zelf:
- Intel 330 120GB @ 500/450MB/s
- Samsung 850 EVO 500GB @ 540/520MB/s
- 2x2TB Seagate Backup Plus Desktop (usb-extern)
- WD 4TB HDD @5400RPM

Hij gebruik de ssd's en de interne hdd voor het systeem en alles wat hij af heeft verplaatst hij naar de externe usb hdd's om het permanent daar te laten staan.

Als wij voor de 950 pro gaan, met zelfs de 256GB dan overschrijden we zijn budget.

Is het echt erg om zijn huidige opslag mee te nemen?

Daarnaast is het belangrijk om later een 2e gtx 970 aan te schaffen, is 750Watt voldoende? rekeninghoudend met een beetje overclock van cpu.

Ik denk dat ik er al bijna uit ben. Alleen bovenstaande punten nog.

#1 EDIT:
voldoet de MSI X99S Krait Edition niet ipv de asus?
belangrijk zijn de kleuren (zwart-wit-thema) en usb3.0/3.1

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2016 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 23:48:
[...]

kijk dit zijn info waar ik echt iets aan super bedankt!
Ik zal de lijst in topic aanpassen naar 5960x en gtx 970. Mijn kennis is hiervan op de hoogte en vindt het ook redelijk wat jij zegt.

Nu hebben wij echter 1 probleem: Is het echt noodzakelijk om een pci-e ssd te nemen?
Hij heeft momenteel zelf:
- Intel 330 120GB @ 500/450MB/s
- Samsung 850 EVO 500GB @ 540/520MB/s
- 2x2TB Seagate Backup Plus Desktop (usb-extern)
- WD 4TB HDD @5400RPM

Hij gebruik de ssd's en de interne hdd voor het systeem en alles wat hij af heeft verplaatst hij naar de externe usb hdd's om het permanent daar te laten staan.

Als wij voor de 950 pro gaan, met zelfs de 256GB dan overschrijden we zijn budget.

Is het echt erg om zijn huidige opslag mee te nemen?

Daarnaast is het belangrijk om later een 2e gtx 970 aan te schaffen, is 750Watt voldoende? rekeninghoudend met een beetje overclock van cpu.

Ik denk dat ik er al bijna uit ben. Alleen bovenstaande punten nog.

#1 EDIT:
voldoet de MSI X99S Krait Edition niet ipv de asus?
belangrijk zijn de kleuren (zwart-wit-thema) en usb3.0/3.1
Da's toch prima, 330 voor het os en apps en de 850 EVO om van te editen. Met een extra EVO er bij heb je later ook 1000mb per sec doorvoer mocht dat nodig zijn. De lage latency en hoge random IO van een nvme ssd zijn leuk, maar met video draait het ook erg om mb's per seconde.

En waarom perse die 2de gpu later? Als ik later nog geld in de gpu zou willen stoppen dan zou ik de 970 inruilen voor een 980 ti. Daar heb je tenminste overal wat aan, ipv het "soms" van 2 losse gpu's.

Dat moederbord was een redelijk random keuze. Bekend met Asus maar zo'n beetje alle instap x99 borden lijken op elkaar. Misschien dat iemand anders daar nog wat nuttigs over kan zeggen..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maratropa schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 00:01:
[...]

Da's toch prima, 330 voor het os en apps en de 850 EVO om van te editen. Met een extra EVO er bij heb je later ook 1000mb per sec doorvoer mocht dat nodig zijn. De lage latency en hoge random IO van een nvme ssd zijn leuk, maar met video draait het ook erg om mb's per seconde.

En waarom perse die 2de gpu later? Als ik later nog geld in de gpu zou willen stoppen dan zou ik de 970 inruilen voor een 980 ti. Daar heb je tenminste overal wat aan, ipv het "soms" van 2 losse gpu's.

Dat moederbord was een redelijk random keuze. Bekend met Asus maar zo'n beetje alle instap x99 borden lijken op elkaar. Misschien dat iemand anders daar nog wat nuttigs over kan zeggen..
Perfect! Precies wat ik ook dacht.

Ik ben er helemaal uit. Ik weet niet hoe ik je kan bedanken voor je hulp! Super!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

maratropa schreef op maandag 04 januari 2016 @ 21:25:
[...]

Mijn praktijk ervaring ligt vooral bij 3D, af en toe wat video.. :)

Mijn eerdere 6K/5K RED voorbeeld was idd nog een stukje zwaarder dan 4K. Maar het punt wat ik wilde maken was vooral dat redcode gewoon erg zwaar is voor de cpu, en dat blijf je met 4K R3D's ook houden, zij het wat minder. Als ik weer even 2 15sec 4K R3D clips met wat lumetri preset / color correction en een cross disolve in een sequence zet; op 1/2 res lijkt het editen redelijk goed te doen, cpu (3930k op 4,6ghz) is veel zwaar belast (tot wat nodig is van de clip in je ram zit). Exporteren naar 4K HEVC .mp4 duurt voor 30 sec aan clip bijna 2 minuten. 670 2GB (uit 2012) trekt het nog. En dit is nog een simpel voorbeeld met korte clips en een paar effecten. Heb je meer en groter materiaal dan is dat nooit allemaal te cachen en is je cpu veel meer continu bezig, en dan weet ik ook niet, omdat jouw timeline en eisen niet de mijne zijn, wanneer je met een 5820k misschien tegen jouw limieten op loopt. Bij exporteren naar bijv. HEVC/H.265 is de cpu de bottleneck. Dat hoeft ook niet erg te zijn, als jij o.k. bent met 0.25 x realtime export snelheid. Sommigen boeit export snelheid weinig.

(en terzijde, want mijn zaak niet, maar 6K kan ook leuk zijn voor een 4K pipe, het kan IQ verbeteren, en wat ook veel gedaan wordt is breed schieten op 6K en dan kun je later nog je shot in post reframen.. Als er toch een RED Epic gehuurd wordt... :) )

Vooral belangrijk is hier dat je binnen je budget een goede gpu-cpu verhouding kiest en geen geld stopt in de verkeerde hardware..

Vandaar dus, stop het geld nu in een 5960x ipv een 980 ti. Ik heb dus niet het idee dat je met een 5820k die 980-ti optimaal gebruikt, en dat je met een 5960x en gtx 970 meer balans hebt en een betere edit ervaring voor dit budget. En een 5960X is ook leuker voor After Effects. Ik ga er ook even van uit dat er een beetje overclocked wordt; dan raakt de 5960x ook z'n nadeel tegenover de quadcore skylakes ook kwijt in bijv. Phtotoshop.

[...]

Met dit budget is geen competatieve dual xeon te maken hiervoor.
pricewatch: Intel Xeon E5-1620 v3 Tray

x2

+ dual-socket moederbord voor paar honderd euro. Twee koelers en gaan, resulting in 8 cores met 16 threads. There you go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Racing_Reporter schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 08:59:
[...]

pricewatch: Intel Xeon E5-1620 v3 Tray

x2

+ dual-socket moederbord voor paar honderd euro. Twee koelers en gaan, resulting in 8 cores met 16 threads. There you go.
Ok das best prima, maar je hebt dan niet meer cores/threads dan 1 8-core, zit meteen met 2 140 watt tdp cpus, je mist overclocken en sommige dingen verliezen efficiency verspreid over 2 sockets. Best een optie maar imho niet snel te verkiezen boven een single socket systeem met 8 cores hier.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

maratropa schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 09:18:
[...]

Ok das best prima, maar je hebt dan niet meer cores/threads dan 1 8-core, zit meteen met 2 140 watt tdp cpus, je mist overclocken en sommige dingen verliezen efficiency verspreid over 2 sockets. Best een optie maar imho niet snel te verkiezen boven een single socket systeem met 8 cores hier.
Even op volgorde: het is wel goedkoper. 2x de TDP heb je helemaal gelijk in, hoewel je dat alleen terugziet als je volgas bezig bent. Overclocking.. was daar echt sprake van door topicstarter? En heb je voorbeelden van efficiëntieverlies met bron? Ik kan niet meteen iets vinden daarvoor.

Afbeeldingslocatie: https://static.spiceworks.com/attachments/post/0016/8530/revit.PNG

Hier een voorbeeldje hoe het dus wel uit kan pakken. Maar een heel goede GPU blijft noodzakelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Racing_Reporter schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 09:43:
[...]

Even op volgorde: het is wel goedkoper. 2x de TDP heb je helemaal gelijk in, hoewel je dat alleen terugziet als je volgas bezig bent. Overclocking.. was daar echt sprake van door topicstarter? En heb je voorbeelden van efficiëntieverlies met bron? Ik kan niet meteen iets vinden daarvoor.

[afbeelding]

Hier een voorbeeldje hoe het dus wel uit kan pakken. Maar een heel goede GPU blijft noodzakelijk!
Ik zat eerder niet op te letten, een 1620v3 kan natuurlijk helemaal niet in dual. (want geen qpi link) Een dual cpu met dezelfde clocks is een 2637v3, en die is 1000+ euro p/s.. :) (ik was ook even in de war :p)

Die benchmark resultaten lijken me van een 3d cad/viz app ofzo? Dat is ook niet meteen helemaal te betrekken op video.

In princiepe is er wat performance penalty als bijv. 1 cpu uit de cache van een andere cpu wat nodig heeft. Liever alles op 1 "die" met 1 cache. Met 3D renderen zie je dat trouwens niet terugkomen, dat schaalt zeer goed met cores en cpu's..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Build is finished. De 970 ging rma ivm defect helaas dus hebben we toch nog een 980 ti genomen.

Vraag: is er nog een speciale manier van instelling/opstelling van os/hardware om premiere pro optimaal te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:49:
[...]

Build is finished. De 970 ging rma ivm defect helaas dus hebben we toch nog een 980 ti genomen.

Vraag: is er nog een speciale manier van instelling/opstelling van os/hardware om premiere pro optimaal te gebruiken?
Nah niet echt, zorg dat je altijd hardware MPE aan hebt bij elke sequence en zorg dat de juiste scratchdisks gebruikt worden. Ook kun je een RAM max instellen, die zou ik lekker hoog zetten, maar dat is ook afhankelijk van wat je er naast draait...

specs

Pagina: 1