[Windows 8.1] oorzaak 100% schijf gebruik?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 722626

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb een Asus N76VZ notebook die sinds een maand problemen geeft met opstarten. Wanneer ik m koud opstart of opnieuw opstart krijg ik eerst het asus logo en daarop volgend het windows logo te zien. Dan kan het vervolgens nog een minuut (soms zelfs langer) duren voordat ik het inlogscherm ervoor krijg. In de tussentijd krijg ik een zwart scherm met cursor. Na ingelogd te hebben blijft mn laptop traag. Het activiteitslampje van de HD blijft continue branden. Als ik geluk heb, dan duurt dat soms 10 minuten. Het is wel eens erger en dan duur het gewoon een half uur voordat ik aan de slag kan.

Ik heb mn notebook als eerste teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Standaard krijg je dan Windows 8 er weer op. Dit verhielp het niet. Ik heb de notebook een dag later nog eenmaal teruggezet en toen leek het even goed te gaan, maar de dag erna toen ik de updates wilde gaan installeren begon het probleem weer.

Ik heb toen via cdm run als administrator sfc /scannow uitgevoerd. Ik kreeg als resultaat ''Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired them.'' Heb dezelfde test later ook nog een keer in veilige modus gedaan en toen werden er geen problemen meer gevonden.

Daarna heb ik chkdsk uitgevoerd. Toen ik die via de normale opstart modus uitvoerde, werden er geen problemen gevonden. Ik heb later de test nogmaals uitgevoerd via veilige modus en toen kreeg ik de foutmelding ''The Volume Bitmap in incorrect. Windows has checked the file system and found problems'.
Ik heb toen chkdsk c: /offlinescanandrepair uitgevoerd. Daarna werden er geen problemen meer gevonden.

Ook dit verhielp het probleem niet. Ik heb toen eerst alle updates (inclusief windows 8.1) uitgevoerd. Echter, wat ik ook wel verwachtte onder windows 8.1 precies hetzelfde probleem. Aangezien een medewerker van Asus aangaf dat mn HD wel eens kapot kon zijn, heb ik Speccy en SeatoolsforWindows gedownload. Speccy geeft aan dat de status goed is en in de checklist daaronder staan alle onderdelen van de test op groen - goed. Ook passed mn HD de test van Seagate. Ik denk dan ook dat de schijf zelf niet kapot is.

Als ik in taakbeheer kijk dan is het continue hetzelfde proces dat de schijf gijzelt. Het gaat om:
Servicehost: Lokaal Systeem (netwerkbeperkingen)
Daar vallen een aantal onderdelen onder:
- Windows Driver Foundation
- WLAN AutoConfig
- Diagnostic System Host
- Distributed Link Tracking Client
- Superfetch
- Program Compatibility Assistant Service
- Network Connections
- Network Connections Broker
- Windows Audio Endpoint Builder.

Vaak blijft het onder de 1,0 MB/s. Heel af en toe gaat ie wel eens omhoog. Maar overall is het laag en blijft de activiteit op of iets onder de 100%.

Aangezien er WLAN wordt genoemd in het bovenstaande proces, ben ik bezig gegaan met de Intel Centrino Wireless N-2230 adapter. Ik heb eerst de driver geupdate. Merkte geen verschil. Echter, toen ik de notebook opnieuw opstartte en wifi daarna heb gedisabled ging plots het schijfgebruik omlaag. Echter tot nu toe werkte dit trucje maar een paar keer. Geen blijvende oplossing. Onder de oude driver en de nieuwe driver merk ik geen verschil.

Ik heb de meeste programma's al uitgesloten zoals McAfee, Firefox, Ccleaner en wat bloatware van asus. Zowel met als zonder merk ik geen verschil. Wat ik wel vreemd vind, maar misschien hoort dat in windows 8.1 is dat ik in veilige modus de HD niet kan optimaliseren. Bovendien geeft schijfcontrole in veilige modus aan dat er fouten worden worden gevonden, maar vervolgens kan ik die niet herstellen in veilige modus. Ik ben nu al een aantal dagen bezig om een oplossing te vinden en heb daarvoor al vele forumtopics bekeken. Maar ik kom maar niet op een oplossing. Vandaar mijn vraag: kan iemand mij hier misschien hiermee helpen. Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:59
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad op Windows 8(.1), en op internet komt het ook zeer regelmatig naar boven... Oplossingen welke ik onder andere toen geprobeerd heb was automatische updates uitzetten (zou het probleem volgens "het internet" moeten verhelpen) en indexing uitschakelen, verschillende hardware in- en uitgeschakeld, in het register heel wat aangepast en herstellen naar fabrieksinstellingen, niks mocht baten...

Uiteindelijk heb ik er een andere schijf ingezet (de stap gemaakt van HDD naar SSD) en toen was het probleem verholpen. Ik heb dan ook sterk het vermoeden dat het echt een hardware-issue was, ondanks het feit dat de HDD onder Windows 7 nog zonder problemen werkte. Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Ik heb dit euvel ook gehad met, als ik het me goed herinner, een Seagate schijf, maar dat kan ik nu niet meer achterhalen. In mijn geval waren de symptomen bijna hetzelfde als bij jou: Continu het schijfgebruik op 100%, de toegangsindicator aan, en weinig wat echt geschreven werd naar de disk: Het ging dus om veel korte requests. Op het moment dat er wel hogere bandbreedte naar de schijf was ging het gebruik juist naar minder dan 100%. Ik heb, onder garantie, de schijf laten vervangen en toen deed het issue zich niet meer voor. Uitsluiten dat het aan de hardware ligt zou ik voorlopig niet doen...

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb standaard automatische updates op uit staan. Indexeren uitschakelen ga ik morgen even testen.

Mn notebook is 2.5 jaar oud en dus valt ie buiten de fabrieksgarantie. Asus wil m wel repareren, maar ik las ook ergens dat ze gereviseerde onderdelen gebruiken daar. Misschien dat ik er dan beter een SSD kan laten inzetten. Hebben jullie ook enig idee hoeveel GB de SSD minimaal moet zijn? Ik heb er nu een 1TB HD inzitten, maar met minder zou ik ook overweg kunnen.

Als iemand nog een andere mogelijke oplossing voorhanden heeft, hoor ik dat natuurlijk graag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 09:29

AzzKickah

06-CENSORED

Klinkt als een verrotte harde schijf. Draai eens CrystalDiskInfo of iets vergelijkbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Veel gezien dit probleem. Het ligt vaak niet aan een technisch mankement, maar aan een technische beperking van de schijf.

Vergeet niet dat Windows 8.1 wel even iets zwaarder is dan XP en dat 4200 rpm disks nou niet bepaald snel zijn. Ook is er geen offloading van de processor. Allemaal zaken waardoor je al snel naar 100% CPU gebruik schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
AzzKickah schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 23:00:
Klinkt als een verrotte harde schijf. Draai eens CrystalDiskInfo of iets vergelijkbaars.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2l8b4b7.jpg
Trommelrem schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 23:07:
Veel gezien dit probleem. Het ligt vaak niet aan een technisch mankement, maar aan een technische beperking van de schijf.

Vergeet niet dat Windows 8.1 wel even iets zwaarder is dan XP en dat 4200 rpm disks nou niet bepaald snel zijn. Ook is er geen offloading van de processor. Allemaal zaken waardoor je al snel naar 100% CPU gebruik schiet.
Onder Windows 8 2 jaar lang geen problemen gehad. Het is trouwens een schijf met 5400rpm. Met de i7 cpu is niets aan de hand. Het gaat om de schijfactiviteit die op 100% blijft steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-07 09:05
Download de Windows Performance Toolkit en maak een boot trace, daarmee kan je precies zien - vanaf de eerste seconde - wat Windows doet. Een vertraging is vaak makkelijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De Windows Performance Tool valt onder Windows Assessment and Deployment Kit (Windows ADK) for Windows 8.1 Update. Enig idee welke tools ik moet installeren die daaronder vallen en wat ik moet aanvinken om de boot trace goed te kunnen bekijken?

Update: ik merk bij mn laptop de laatste 2 dagen dat op moment dat de toegangsindicator continue brandt, ik ook in de buurt van de Linker luidspreker een tik geluid hoor. Het klinkt tik tik - tik tik - tik - tik. Is dit de HD? ik weet niet waar die bij Asus n76vz wordt geplaatst aangezien er plaats is voor twee hdd's in mn notebook. Wanneer de toegangsindicator niet brandt, is dit geluid er ook niet meer. Ik heb dit geluid in het begin nooit gehoord. Ik hoorde de HD wel eens natuurlijk, maar dit heb ik niet eerder gehoord.

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 722626 op 04-01-2016 14:58 ]

Pagina: 1