Toon posts:

Bit Shift?

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een compaq EN PIII 866

In de Bios kan je de mode van de Harddisk wijzigen naar de volgende opties:

LBA assisted
User
Bit Shift

Die eerste 2 zijn duidelijk, maar ik heb geen idee wat die BIT Shift mode is. Zelfs bij compaq en de site van de fabrikant van de hardisk (quantum) kan ik daar niks over vinden.

Iemand een idee..??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Bit shift is een manier (net als LBA) om meer hdd ruimte te kunnen adresseren zonder het maximum van 1024 cylinders te overschrijden (officieel 10 bits voor cylinders, 6 bits voor sectors en 4 bits voor koppen - 528 MB was het max.).

Het leuke was namelijk dat er wel 8 bit beschikbaar was voor de koppen, alleen de lower ATA layers gebruikten er toen maar 4 van, bij sectoren idem |:( .

Bit shifting zorgt er dan voor dat een schijf met bijv. 16384 cylinders en 16 koppen door het bios werd geraporteerd als een schijf met 1024 cylinders en 256 koppen. Zo blijven zowel cylinder als koppen waarden binnen het bereik van de INT 13 register velden.

LBA doet het overigens beter (andere manier).

Zoek anders ff in Google op "Bit Shift" en ik weet zeker dat je er genoeg info over vindt..

Voor in je bios: gewoon op LBA of auto laten staan.

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK.. lijkt me duidelijk! Dank u