Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
In mijn schuur ga ik middels bewegingssensor en schakelaars zorgen dat ik niet meer mij nek breek over de fiets van mijn vriendin voordat ik bij de lichtschakelaar ben. Echter hangt daar nu nog een barrel van een lamp dus die wil ik ook meteen even onder handen nemen.

Het betreft een buis van 1200mm met oude starter en buis van hetzelfde merk, zoiets:
http://www.lighting-galle...bum=2344&pos=35&pid=68738
Als ik nu de knop om zet klinkt het bekende: bzzzzm...plink.........plink....plink....plinkplinkplink....plink...licht. Minimaal vier a vijf seconden wachten. Dat moet dus ook gewoon snel.

Tegenwoordig zijn de LED TL-buizen ook te koop, maar ik heb twijfel of ze al de moeite waard zijn. Vele malen duurder dan een gewone een geeft vaak nog minder licht ook. Ze klinken echter wel aantrekkelijk omdat het licht per direct aan staat. In het LED topic vond ik er weinig over, is het kwalitatief al geschikt?

Of zal een moderne starter met nieuwe buis ook al snel starten tegenwoordig? De armatuur is ook al gammel, dus als die vervangen zou moeten worden is dat niet eens een geen idee.

Kleur licht is in een schuur niet erg belangrijk, hoeveelheid wel. Ik moet genoeg hebben om aan de fiets te kunnen prutsen. Bij een gewone buis zou ik denken aan zo'n standaard 840 ding.

Was is wijsheid?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Met led is de lichtopbrengst niet echt veel lager, mits je natuurlijk de juiste led verlichting hebt en een voldoende aantal. Het voordeel van led is naast dat het direct brand dat je ook direct een goede lichtopbrengst hebt. Met TL en spaarlampen duurt het even voordat je op volle sterkte zit, met name hoe ouder ze worden hoe langer het duurt voordat ze de maximale lichtopbrengst hebben. Zeker als je maar 5 minuten dat ding aan hebt is dat nogal vervelend.

Maar wat is wijsheid in dit geval, Met name omdat LED duurder is in aanschaf, hoewel het tegenwoordig een crime is om nog even een nieuwe starter te kopen en TL buizen ook niet al te makkelijk meer verkrijgbaar zijn (mijn ervaring).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Neem een goedkoop armatuur met E27 (grote fitting) en zet er een gloeilamp in, de beste en goedkoopste oplossing in jouw geval.

Iedere andere lichtbron is te duur of zeer inefficiënt (vooral de TL)

[ Voor 22% gewijzigd door keur0000 op 02-01-2016 20:54 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

keur0000 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:53:
Zeker wanneer je TL maar korte periode aan hebt staan. Schakelstroom van een TL is torenhoog en bij 5 minuten aan is een conventionele gloeilamp volgens mij goedkoper. Heb ooit begrepen dat eerste minuten door inschakelen van een TL het verbruik 7x zo hoog ligt, of dat waar is weet ik niet, maar zou best wel eens kunnen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Neem een goedkoop armatuur met E27 (grote fitting) en zet er een gloeilamp in, de beste en goedkoopste oplossing in jouw geval.

Yeah right!

Oude bak houden en ombouwen (paar draadjes veranderen) en je steekt er zo een led tl in van retrofix.
5 jaar garantie dus geen zorgen voor defect, en werkt perfect. Ik heb er 1 op zolder en in de schuur om dezelfde reden als de TS.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:49
TL is prima, neem een EVSA, en eentje die ook echt de gloeidraden voorverwarmd, in verband met de bewegingsmelder.

TL zal 60% licht geven bij het inschakelen, na een paar minuten is het 100%.

Op deze manier heb je zat genoeg licht om naar binnen te lopen, maar ook genoeg licht als werkplaats voor een incidenteel klusje.
Wim-Bart schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:57:
[...]
Heb ooit begrepen dat eerste minuten door inschakelen van een TL het verbruik 7x zo hoog ligt, of dat waar is weet ik niet, maar zou best wel eens kunnen.
Dit is dan weer onzin, een TL verbruikt (ook een knipperballast) tijdens het starten niet meer dan tijdens het branden. Enkel is er 60% minder licht.

Maar een LED TL is ook prima. Als je een stoffig armatuur hebt zonder reflector, gaat bij een TL al het licht dat naar boven uitgestraald wordt verloren, een LED heeft dat niet.

https://www.lampdirect.nl...6w-840-120cm-starter-incl

Deze kan bijvoorbeeld rechtstreeks, zonder herbedraden, jouw armatuur in. Er is ook 5 jaar all-in garantie, en de LED is niet duur, maar 2x zo duur als een TL bij de bouwmarkt. Wel komt er verzending en btw overheen.

[ Voor 58% gewijzigd door marcop23 op 02-01-2016 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Jongens, komop nou, voor die 2 minuten licht?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

marcop23 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:59:
TL is prima, neem een EVSA, en eentje die ook echt de gloeidraden voorverwarmd, in verband met de bewegingsmelder.

Op deze manier heb je zat genoeg licht om naar binnen te lopen, maar ook genoeg licht als werkplaats voor een incidenteel klusje.

[...]

Dit is dan weer onzin, een TL verbruikt (ook een knipperballast) tijdens het starten niet meer dan tijdens het branden. Enkel is er 60% minder licht.

Maar een LED TL is ook prima. Als je een stoffig armatuur hebt zonder reflector, gaat bij een TL al het licht dat naar boven uitgestraald wordt verloren, een LED heeft dat niet.

Deze kan bijvoorbeeld rechtstreeks, zonder herbedraden, jouw armatuur in. Er is ook 5 jaar all-in garantie, en de LED is niet duur, maar 2x zo duur als een TL bij de bouwmarkt. Wel komt er verzending en btw overheen.
toon volledige bericht
Je hebt gelijk, broodje aap verhaal. Vond een leuk artikel er over:

Laten we uitgaan van een standaard TL armatuur met 2 TL buizen van elk 58 Watt. Deze gebruikt dus 116 Watt.uur [=0,116 kWh] aan energie per uur. En per dag (24 uur) zou dat dus 0,116 x 24 = 2,8 kWh zijn. Om in één seconde (de gemiddelde starttijd van een TL-buis) 2,8 kWh te verbruiken zal niet lukken. Als je dan 100 TL buizen aanzet (of één armatuur 100 x aanzetten) zit je al aan het gemiddelde jaarverbruik van een woning van 2800 kWh.

Anders gezegd: het TL buis armatuur trekt een stoom van W = V x I --> 116 = 230 x I --> I = 0,5 Ampère. Als deze stoom gedurende 1 uur (= 3600 seconden) loopt is het verbruik dus 0,116 kWh. Als je ditzelfde verbruik in 1 seconde wilt hebben zou er dus een stoom van 3600 x 0,5 = 1800 Ampere moeten lopen. Van de zekering van 16 of 25 Ampere blijft dan niets over en van de meterkast waarschijnlijk ook niet, want voor dergelijke stromen, heb je polsdikke kabels nodig. En dan hebben we het over één armatuur; als je er 10 tegelijk (18.000 Ampère) aan zet is de wijktrafo ook ter ziele.

Het zal je inmiddels duidelijk zijn, dat het aanzetten van een TL-buis, niet kan leiden tot dergelijk grote stromen of stroomverbruiken. Tijdens het starten is het verbruik ongeveer even hoog als tijdens het normaal branden. Als je het verhaal over de werking van een TL-buis leest, zal duidelijk zijn dat de smoorspoel de stroom bepaald die maximaal kan optreden. En deze stroom is in dit voorbeeld, bij dit armatuur 0,69 Ampère. Voor TL buizen met kleinere vermogens worden uiteraard smoorspoelen gebruikt die nog minder Ampère's doorlaten.

Helaas moet ik de conciërge dus gelijk geven voor wat betreft het stroomverbruik [hopelijk geef je geen lessen techniek]. Zijn er verzachtende omstandigheden, zodat je nog een beetje gracieus deze afgang kunt pareren ?? Gelukkig wel, want volgens de IEC normen, waar de fabrikanten zich aan houden, wordt de economische levenduur van een TL buis mede bepaald door het aantal starts. De richtlijn zegt, dat de economische levensduur gehaald moet worden als je voldoet aan de cyclus 2 uur 45 minuten aan, en 10 - 15 minuten uit. Staat de TL buis dus korter dan 15 minuten uit, dan kun je hem beter laten branden volgens deze richtlijn en fabrikantgegevens. De economische levensduur wordt bereikt als de lamp nog 80% van zijn originele lichtopbrengst leverd (hij is dan nog niet stuk). Afhankelijk van het gebruikte fluorescentie poeder en TL type varieert dit van 5000 tot 15000 uur.

Waar het broodje aap verhaal over het hoge stroomverbruik tijdens starten vandaan komt is een beetje vaag. Het enige moment waarop er een stoompiek onstaat is op het moment dat de contacten van de starter open gaan, en de spanning in de smoorspoel oploopt tot zo'n 1000 Volt. Op dat moment zal de TL-buis ontsteken. Er gebeurt dan hetzelfde als bij een bougie, er wordt een vonk getrokken, of beter gezegd: de aanwezige lading in de smoorspoel komt vrij en veroorzaakt een vonk(je). Op dat moment is er even een hoge ontladingstroom gedurende slechts een milliseconde of minder. Deze ontladings energie heeft echter niets te maken met stroomverbruik uit het lichtnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik moet zeggen dat ik ook nu bij iets lagere temperaturen prima met mijn TL-buizen kan leven, het duurt wel een paar seconden (schat 3, zal het een opmeten) voordat de boel aan is. Voor heel kort/vaak schakelen is tl denk ik niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat een lamp moet opwarmen voor volledig licht vind ik niet erg, klussen duurt minimaal een half uur. Snel (direct) licht geven vind ik wel uitermate belangrijk.

Iedere andere lichtbron heeft niet het voordeel van een buislamp, namelijk de grote oppervlakte. Dat helpt ontzettend tegen slagschaduw wat prettig is bij klussen. Daarom ga ik wel voor een buis. :)
marcop23 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:59:

Die EVSA betekent dan toch dat ik mijn armatuur moet ombouwen vervangen? Nu zal het gewoon VSA met starter zijn gok ik?

Het armatuur is gewoon zo'n ouderwetse plastic houder, de stof zit op de buis dus het is al half licht. :')

Het feit dat die Philips maar de helft in lumen geeft dan zijn fluorescerende tegenhanger maakt niet uit door de beperkte hoek? Dus evenveel lux?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-04 14:26

BUR

...aan het typen

TL vs Gloeilamp?

TL geeft 5 tot 6 keer zoveel licht als een gloeilamp.
Bron: Wikipedia: Fluorescentielamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Inefficiëntie is juist de reden dat de gloeilamp niet meer verkocht wordt, maar dat is wellicht wat offtopic. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Gonadan schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:41:
Inefficiëntie is juist de reden dat de gloeilamp niet meer verkocht wordt, maar dat is wellicht wat offtopic. ;)
Nee wetgeving

http://www.milieucentraal...-halogeenlamp-verdwijnen/

[ Voor 22% gewijzigd door Fish op 02-01-2016 21:46 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

en door toepassing van halogeen in een gewone E27 bol een stuk efficiënter 8) t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gonadan schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:22:
Snel (direct) licht geven vind ik wel uitermate belangrijk.
...
Mijn drie buizen springen na ongeveer 2,25s(±0.15s(vooral minus wellicht nog iets meer ruimte)) aan, even grofweg gemeten, dus het duurt wel even. De armaturen zijn zoals gelinkt TCW060, het exacte type buis en hf-evsa zou ik desgewenst nog kunnen opzoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 02-01-2016 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-05 20:26
In mijn schuur hangt een TL buis met opschrift: Made in DDR
Bevalt prima ! Maar ik snap je vraag wel.
Ik heb me er alleen nog niet in verdiept zolang die buis nog brandt.
(alles verder led in huis trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

keur0000 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:49:
[...]

en door toepassing van halogeen in een gewone E27 bol een stuk efficiënter 8) t
dat is een redelijke wassen neus ja

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hier was ik met tl al op zolder voordat ik licht had, nu met de led tl meer licht en binnen een halve sec aan. Breek ik tenminste niet meer mijn nek. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Heb je het artikel zelf überhaupt gelezen, vanwege inefficiëntie dus. _O-
begintmeta schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:49:
[...]

Mijn drie buizen springen na ongeveer 2,25s(±0.15s(vooral minus wellicht nog iets meer ruimte)) aan, even grofweg gemeten, dus het duurt wel even. De armaturen zijn zoals gelinkt TCW060, het exacte type buis en hf-evsa zou ik desgewenst nog kunnen opzoeken.
Da's nog steeds best lang, ik zou gaan voor enkele tienden van seconden. De domotica software zou ook nog voor vertraging kunnen zorgen.

Hoe moet je zo'n LED TL-buis beschouwen bij het zoeken van draadloze schakelaars? Als LED of als TL? Er zit natuurlijk nog steeds een VSA in de armatuur.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Gonadan schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:09:
[...]

Heb je het artikel zelf überhaupt gelezen, vanwege inefficiëntie dus. _O-
zonder die wetgeving zou iedereen de goedkope gloeilampen kopen. geloof me het is niet de inefficientie maar de wetgeving. (anders was die wet ook niet nodig geweest ;) )

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:49
[...]
Die EVSA betekent dan toch dat ik mijn armatuur moet ombouwen vervangen? Nu zal het gewoon VSA met starter zijn gok ik?
Als die knippert tijdens het starten, is het inderdaad een magnetisch VSA met starter.
[...]

Het armatuur is gewoon zo'n ouderwetse plastic houder, de stof zit op de buis dus het is al half licht. :')
Tsja, dat gebeurt bij elke lichtbron he :P Maar een doekje erover en het is weer weg.
Het feit dat die Philips maar de helft in lumen geeft dan zijn fluorescerende tegenhanger maakt niet uit door de beperkte hoek? Dus evenveel lux?
Precies. Een TL straalt naar boven net zo veel licht uit als naar beneden. Het licht dat naar beneden schijnt, is direct nuttig. Het deel wat naar boven schijnt, ligt aan het armatuur. Stel dat er een reflector zit, dan kan het best zijn dat 70% van het licht wat naar boven ging, weer naar beneden wordt weerkaatst. Echter, heb je een stoffig armatuur zonder reflector, en een niet-reflecterend plafond, dan kan dat zomaar 10% zijn. Op die manier bereikt maar 50% + 5% = 55% van het uitgestraalde licht je ruimte. De LED straalt alles nuttig uit, dus daar is geen verlies.

De Philips lamp heeft een stralingshoek van 140 graden, dus er gaat geen licht naar je plafond, als er geen weerkaatsende dingen geweest zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Fish schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:13:
zonder die wetgeving zou iedereen de goedkope gloeilampen kopen. geloof me het is niet de inefficientie maar de wetgeving. (anders was die wet ook niet nodig geweest ;) )
Je mist het punt dat die wetgeving is geformuleerd vanwege de inefficiëntie. Daarom mag hij niet met verkocht worden. Zonder de inefficiëntie was de wetgeving er ook niet geweest. Wat mensen kopen is wat in de winkel ligt, gewoon het goedkoopste, dat staat er los van. ;)
marcop23 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:14:
Precies. Een TL straalt naar boven net zo veel licht uit als naar beneden. Het licht dat naar beneden schijnt, is direct nuttig. Het deel wat naar boven schijnt, ligt aan het armatuur. Stel dat er een reflector zit, dan kan het best zijn dat 70% van het licht wat naar boven ging, weer naar beneden wordt weerkaatst. Echter, heb je een stoffig armatuur zonder reflector, en een niet-reflecterend plafond, dan kan dat zomaar 10% zijn. Op die manier bereikt maar 50% + 5% = 55% van het uitgestraalde licht je ruimte. De LED straalt alles nuttig uit, dus daar is geen verlies.

De Philips lamp heeft een stralingshoek van 140 graden, dus er gaat geen licht naar je plafond, als er geen weerkaatsende dingen geweest zouden zijn.
Smalle hoek trouwens, maar zal wel voldoende zijn. Die dingen zijn draaibaar toch? Om te richten?

Het klinkt dan alsof LED de beste keuze is. Zelfde armatuur, zelfde hoeveelheid licht, zelfde kleur, start direct. Enige nadeel is de prijs, maar die boeit me niet bij deze bedragen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
De buis is inderdaad nog uit de DDR zie ik. _O-

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gonadan schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:09:
...

Da's nog steeds best lang, ik zou gaan voor enkele tienden van seconden. De domotica software zou ook nog voor vertraging kunnen zorgen.
...
Er zijn ontzettend veel verschillende voorschakelapparaten, volgens mij bestaan ook exemplaren ook die in <0,5s zouden moeten ontsteken. Heb net even gekeken, de VSA in mijn armaturen zouden een voorverwarmtijd van 1,6s hebbem, wat redelijk in de buurt zit van de minder grofwegge tijdsopname van 1,8s die ik net heb gedaan. Daar kan je dus zeker nog wel 1s afsnoepen lijkt me met een ander vsa.

[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 03-01-2016 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als je een bewegingssensor gaat gebruiken, let dan ook even op het stroomverbruik van de sensor zelf. Als dat bijvoorbeeld 20 mA is, dan kan je voor hetzelfde geld een kleine LED lamp 24 uur per dag laten branden.

Voor wie graag met buislampen werkt, zijn er tegenwoordig trouwens ook Linestra lampen in LED uitvoering.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
begintmeta schreef op zondag 03 januari 2016 @ 09:21:
Er zijn ontzettend veel verschillende voorschakelapparaten, volgens mij bestaan ook exemplaren ook die in <0,5s zouden moeten ontsteken. Heb net even gekeken, de VSA in mijn armaturen zouden een voorverwarmtijd van 1,6s hebbem, wat redelijk in de buurt zit van de minder grofwegge tijdsopname van 1,8s die ik net heb gedaan komt. Daar kan je dus zeker nog wel 1s afsnoepen lijkt me met een ander vsa.
Maar zit je dan niet meteen op een EVSA? Want dat betekent dan weer sleutelen, trouwens ook voor het vervangen van een gewone VSA.
aawe mwan schreef op zondag 03 januari 2016 @ 09:39:
Als je een bewegingssensor gaat gebruiken, let dan ook even op het stroomverbruik van de sensor zelf. Als dat bijvoorbeeld 20 mA is, dan kan je voor hetzelfde geld een kleine LED lamp 24 uur per dag laten branden.

Voor wie graag met buislampen werkt, zijn er tegenwoordig trouwens ook Linestra lampen in LED uitvoering.
Gewoon op batterijen, dus eigenlijk geen idee maar boeit me ook niet. Permanent een lamp aan is lichtvervuiling én zonde van de stroom, een sensor mogelijk alleen zonde van de stroom. Ik doe het niet om te bezuinigen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gonadan schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:42:

Tegenwoordig zijn de LED TL-buizen ook te koop, maar ik heb twijfel of ze al de moeite waard zijn. Vele malen duurder dan een gewone een geeft vaak nog minder licht ook. Ze klinken echter wel aantrekkelijk omdat het licht per direct aan staat. In het LED topic vond ik er weinig over, is het kwalitatief al geschikt?
Ik heb als pilot 2 verschillende LED-buizen in mijn lokaal gehad. Ik moet zeggen dat ik het ontzettend jammer vond dat ze weer weg gingen.

Ik had 2 kleuren: wit licht en een beetje TL-gelig licht. De witte beviel mij ontzettend goed. Veel lichtopbrengst, meteen aan. Ideaal om bij te werken in een praktijklokaal.

Vanuit dit oogpunt kan ik dan ook zeggen: ik zou voor LED gaan. Misschien duurder in aanschaf maar als je de goede balken hebt merk je het verschil wel.

De E27-aansluiting die hier genoemd wordt begrijp ik, maar dat geeft punt-licht, geen balk-licht. Voor het prutsen aan je fiets is een punt-licht niet zo heel handig, je zit altijd in je eigen schaduw te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gonadan schreef op zondag 03 januari 2016 @ 10:11:
...
Maar zit je dan niet meteen op een EVSA? Want dat betekent dan weer sleutelen, trouwens ook voor het vervangen van een gewone VSA.
...
De VSA's in mijn armaturen zijn ook E, alleen al daarin bestaan heel veel varianten, en dan heb je inderdaad nog diverse conventionele VA's met diverse starters. Zou niet weten of je zonder al te veel sleutelwerk veel kan veranderen, ik zie door de bomen het bos niet meer. Omdat de garageverlichting eerst een oud, vies, vrij kort buisje was, was voor mij was de schakeltijd en lichtopbrengst van de nieuwe apparaten eigenlijk altijd een vooruitgang, en bij drie armaturen+buizen voor <€90 hab ik het maar gewoon gedaan, zonder me al te veel in de VSA-varianten te verdiepen, mochten de VSA's aan hun eind komen zal ik ze wel door snellere vervangen denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 03-01-2016 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het VSA is een speciaal stuk elektronica in je armatuur, die moet je dan vervangen.

Heel kort door de bocht lijkt het neer te komen op:
• nieuwe buis met moderne starter: < €10
• LED buis met vervanging starter: ~ €17
• inbouwen nieuwe VSA: > €30
• armatuur met vsa vervangen: geen idee, vast nog meer.

Waarbij LED dus de snelste manier van inschakelen zou moeten zijn. Want het VSA wordt dan niet meer gebruikt toch?

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 03-01-2016 10:43 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 19:25

ktf

Een normale TL straalt alle kanten op, deze richt meer. Als je echt precies dezelfde lichtopbrengst (of meer) wilt hebben, dan moet je de UO-variant kopen. Het VSA kun je laten zitten, maar je kunt hem ook 'omzeilen' (koud kunstje, twee draadjes verwisselen), dan is het nog effcienter omdat je geen verlies over het VSA hebt.

https://www.lampdirect.nl...cm-starter-incl-draaibaar

In mijn situatie geeft die meer licht dan een TL-lamp, met 60% minder verbruik en direct aan.

[ Voor 12% gewijzigd door ktf op 03-01-2016 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gonadan schreef op zondag 03 januari 2016 @ 10:41:
Het VSA is een speciaal stuk elektronica in je armatuur, die moet je dan vervangen.
...
• inbouwen nieuwe VSA: > €30
• armatuur met vsa vervangen: geen idee, vast nog meer.
...
Ik weet in iedergeval dat de VSA's uit de nieuwe armaturen niet in de vorige armatuur hadden gepast... dus dat is ook iets om op te letten. Of een snelstartend nieuw EVSA >30€ zou moeten kosten vraag ik me trouwens wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:12

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Heb ooit eens een paar snelstarters gehad, ook voor de schuur. Van Conrad dacht ik. Resultaat was trouwens wisselend: van de 3 buizen gingen er meestal 2 direct aan, dus geen geknipper maar binnen 1 sec aan.
De andere bleef wat altijd wat achter. Resultaat was echter voldoende (fiets pakken zonder nek te breken).

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ktf schreef op zondag 03 januari 2016 @ 10:46:
Een normale TL straalt alle kanten op, deze richt meer. Als je echt precies dezelfde lichtopbrengst (of meer) wilt hebben, dan moet je de UO-variant kopen. Het VSA kun je laten zitten, maar je kunt hem ook 'omzeilen' (koud kunstje, twee draadjes verwisselen), dan is het nog effcienter omdat je geen verlies over het VSA hebt.
Die had ik ook gezien, maart waar staat uo dan voor? Ik zag alleen een verschil in lumen.

TL: 360 graden 3200 lumen: 8,9 lm per graad.
LED: 150 graden 1600 lumen: 10,7 per graad.
UO: 150 graden 2500 lumen: 16,7 per graad.
(Voor TL ga ik even uit van het klassieke 80lm per watt)

Aangenomen dat mijn houten plafond niet heel erg goed als reflector werkt zit de gewone LED toch al IP het benodigde niveau? De UO zou dan nog een stap beter zijn.
https://www.lampdirect.nl...cm-starter-incl-draaibaar

In mijn situatie geeft die meer licht dan een TL-lamp, met 60% minder verbruik en direct aan.
Het VSA hoef je niet weg te halen toch? Hij start evengoed direct een het VSA zit alleen maar niets te doen?
begintmeta schreef op zondag 03 januari 2016 @ 10:47:
Ik weet in iedergeval dat de VSA's uit de nieuwe armaturen niet in de vorige armatuur hadden gepast... dus dat is ook iets om op te letten. Of een snelstartend nieuw EVSA >30€ zou moeten kosten vraag ik me trouwens wel af.
Het totaalplaatje wel als ik op lamp direct kijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 19:25

ktf

Gonadan schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:11:
Die had ik ook gezien, maart waar staat uo dan voor?
Dat staat voor ultra output. Inderdaad meer lumen dus. Volgens mij zijn ze ook efficienter (meer lm/W)
Het VSA hoef je niet weg te halen toch? Hij start evengoed direct een het VSA zit alleen maar niets te doen?
Het hoeft niet inderdaad. Haal je het weg (of beter: laat je het zitten maar bypass je het) dan wordt het geheel nog 10 a 15% efficiënter. Als je ze laat zitten functioneren ze gewoon als verwarming ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ktf op 03-01-2016 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Heb het ook wel eens zitten uitrekenen of het financieel aantrekkelijk is maar de besparing is zo klein dat het de meerprijs van de buizen niet waard is. TVT van 30 jaar o.i.d.
Toch hebben we de 4 meest gebruikte buizen hier in de schuur vervangen door LED exemplaren. Alleen al het meteen opstarten van deze buizen is het eigenlijk al waard om ze te wisselen.
Maar ook de lichtopbrengst onder de buizen is hoger. Vooral omdat bijna geen licht onnodig rondgestrooid word maar alles richting de plek gaat waar je aan het werk ben. De 4 buizen achter in de schuur die niet zo veel gebruikt worden zijn nog gewoon oude TL buizen. Als de voorste 4 al branden is het langzamere starten van de achterste buizen niet zo storend meer.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Al die reacties lezend..

5M led strip 15,-
- bewegings sensor (los verkrijgbaar)
- tussen connectors los verkrijgbaar)

Ik verlicht hiermee mijn gehele zolder van 7x10 dus .. waarom moeilijk doen ?

verbruik 2,4w oid ????

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
vso schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:56:
Al die reacties lezend..

5M led strip 15,-

verbruik 2,4w oid ????
Met 2,4W ga je toch echt niet voldoende verlichting krijgen in een garage.

Ik zou gaan voor de LED buis! Heb er zelf ook in de garage, daar 1 van de 4 TL-buizen vervangen met deze LED balk en deze gaat nu altijd meteen aan, waardoor je oriëntatielicht hebt, erg handig. De andere 3 mogen er dan best een paar seconden over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-04 20:22

flippo765

4170 Wp subsidieloos

vso schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:56:
Al die reacties lezend..

5M led strip 15,-

verbruik 2,4w oid ????
De meeste strips zijn 7,2 of 14,4W per meter, dit zijn 30 of 60 leds per meter.
Vijf meter zou dan 5x zoveel verbruiken (36/72W).
Het lijkt me wel een heel zuinige ledstrip als je niet verder komt dan 2,4W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:02
Heb pas een 150 TL lampen in een bedrijf vervangen door LED TL verlichting. Meer licht dan de huidige TL en veel zuiniger en gaat inderdaad meteen aan.

Er hangen nu minder led tl lampen dan dat er oude tl lampen hingen (ongeveer de helft minder ) en de licht opbrengst is dan bijna of helemaal gelijk. Dit waren trouwens philips led tl verlichting

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nou hij hangt. Het is zo'n Philips UO versie geworden. Lekkere bak licht, per direct aan, geen gedoe, ideaal.

Nu nog de bewegingssensor aansluiten. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1