DLINK wifi Extender

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 722596

Topicstarter
Hi allemaal ;)

Ben nieuw hier, hoop dat dit de goede groep is om mijn vraag te plaatsen....

ik heb een wifi extender in huis aangesloten, nu heb ik gelezen dat de snelheid door de extender tot 50% kan afnemen ???
mijn hoofdrouter, met de naam routerA
en de extender met de naam routerB ( heeft ook een ander naam en wachtwoord als routerA )

mijn vraag is nu eigenlijk, de apparatuur die draadloos gekoppeld is met RouterA kunnen die ook last hebben van snelheidvermindering ??

of is het alleen de apparatuur die gekoppeld zijn op de extender ( routerB ) die last hebben van mindere snelheid ?

wij wonen in spanje en daar is de internet snelheid al niet zo hoog, op de hoofdrouter hebben we misschien net 20mb ;(

bedankt alvast
groetjess Alisha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Id3ntityX
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-07 23:07
Met extenders die draadloos met een andere router gekoppeld kan inderdaad snelheidverlies verwacht worden. Mocht het mogelijk zijn om de extender met netwerkkabel aan te sluiten, dan speelt dat probleem niet. Het eventuele snelheidsverlies is alleen voor de apparaten die verbonden zijn via de extender,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja en nee ;)

De internetsnelheid die je haalt hangt af van drie dingen in zo'n situatie:

1) Hoe snel de verbinding op de modem is. 20Mbps zeg je.
2) Hoeveel bandbreedte er beschikbaar is direct op je modem/router
3) Hoeveel bandbreedte er beschikbaar is via de repeater. Dit is inderdaad wat je op de plek van de repeater zou halen met je laptop, en dan gehalveerd. Bovendien levert elke Mbps die je achter de repeater gebruikt een belasting op het netwerk van de modem/router van 2Mbps.

In NL zijn de internetverbindingen doorgaans (veel) sneller, waardoor alles wat je binnenhuis met WiFi doet de beperkende factor wordt. In ES mag je ongelofelijk blij zijn met 20Mbps. Als ik collega's die bij Telefonica werken hoor mogen veel mensen in de binnensteden van Madrid en Barcelona al blij zijn met 2 a 3 Mbps :X

Dat biedt mogelijkheden.

Maar... met zo weinig info over je situatie is weinig concreets te zeggen. Maak onderscheid tussen netwerksnelheid en internetsnelheid. De internetsnelheid is nooit sneller dan de zwakste schakel. Jouw draadloze netwerk kan een stuk sneller zijn. In dat geval heb je minder of geen last van de halvering van capaciteit door de repeater.

Stel dat je op de mode 20Mbps haalt. Als je overal tussen modem/router en repeater minimaal 40Mbps haalt, zul je weinig tot geen hinder ervaren van je repeater, en zul je achter de repeater potentieel de volle 20Mbps halen.
Heb je tussen modem en repeater minder dan 40Mbps, dan zal een apparaat achter de repeater dat de volle internetsnelheid probeert te benutten beide netwerken plattrekken.

Dus wat te doen:
Ga met laptop oid (iets waarmee je goed snelheid kunt meten, dus geen brakke smartphone ofzo) meten welke snelheid je verbonden op modem/router haalt in de buurt van je repeater.

>40Mbps? Prima, ding laten staan en voorzover je er extra dekking mee schept heb je er geen last van.
<40Mbps? Dan moet je de repeater verplaatsen dichterbij je modem/router totdat je wel minimaal 40Mbps haalt op je laptop op die plek.

Het kan zijn (in NL heel snel, in ES doe ik geen uitspraken) dat je dan de repeater zo dicht bij modem/router hebt moeten plaatsen dat je er niets meer aan hebt, dus dat je geen dekking boven meer hebt. In dat geval is een repeater simpelweg geen geschikte oplossing in jullie situatie.

Wat dan wel? Een bedrade Access Point (AP). Verschil is dat de verbinding tussen AP en modem/router bedraad is, waardoor je geen halvering van WiFi-performance hebt en geen dubbele belasting van je netwerk. Nadeel is natuurlijk dat je een draad nodig hebt. Maar de betere oplossing is het altijd.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Id3ntityX schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:43:
Met extenders die draadloos met een andere router gekoppeld kan inderdaad snelheidverlies verwacht worden. Mocht het mogelijk zijn om de extender met netwerkkabel aan te sluiten, dan speelt dat probleem niet. Het eventuele snelheidsverlies is alleen voor de apparaten die verbonden zijn via de extender,
Bedankt voor je reaktie Id3ntityX, het is een draadloze extender dus valt helaas niet aantesluiten via kabel,
maar het ging mij inderdaad alleen om de apparaten die verbonden zijn met de router...

helemaal TOP, bedankt nogmaals
alisha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:19:
Ja en nee ;)

De internetsnelheid die je haalt hangt af van drie dingen in zo'n situatie:

1) Hoe snel de verbinding op de modem is. 20Mbps zeg je.
2) Hoeveel bandbreedte er beschikbaar is direct op je modem/router
3) Hoeveel bandbreedte er beschikbaar is via de repeater. Dit is inderdaad wat je op de plek van de repeater zou halen met je laptop, en dan gehalveerd. Bovendien levert elke Mbps die je achter de repeater gebruikt een belasting op het netwerk van de modem/router van 2Mbps.

In NL zijn de internetverbindingen doorgaans (veel) sneller, waardoor alles wat je binnenhuis met WiFi doet de beperkende factor wordt. In ES mag je ongelofelijk blij zijn met 20Mbps. Als ik collega's die bij Telefonica werken hoor mogen veel mensen in de binnensteden van Madrid en Barcelona al blij zijn met 2 a 3 Mbps :X

Dat biedt mogelijkheden.

Maar... met zo weinig info over je situatie is weinig concreets te zeggen. Maak onderscheid tussen netwerksnelheid en internetsnelheid. De internetsnelheid is nooit sneller dan de zwakste schakel. Jouw draadloze netwerk kan een stuk sneller zijn. In dat geval heb je minder of geen last van de halvering van capaciteit door de repeater.

Stel dat je op de mode 20Mbps haalt. Als je overal tussen modem/router en repeater minimaal 40Mbps haalt, zul je weinig tot geen hinder ervaren van je repeater, en zul je achter de repeater potentieel de volle 20Mbps halen.
Heb je tussen modem en repeater minder dan 40Mbps, dan zal een apparaat achter de repeater dat de volle internetsnelheid probeert te benutten beide netwerken plattrekken.

Dus wat te doen:
Ga met laptop oid (iets waarmee je goed snelheid kunt meten, dus geen brakke smartphone ofzo) meten welke snelheid je verbonden op modem/router haalt in de buurt van je repeater.

>40Mbps? Prima, ding laten staan en voorzover je er extra dekking mee schept heb je er geen last van.
<40Mbps? Dan moet je de repeater verplaatsen dichterbij je modem/router totdat je wel minimaal 40Mbps haalt op je laptop op die plek.

Het kan zijn (in NL heel snel, in ES doe ik geen uitspraken) dat je dan de repeater zo dicht bij modem/router hebt moeten plaatsen dat je er niets meer aan hebt, dus dat je geen dekking boven meer hebt. In dat geval is een repeater simpelweg geen geschikte oplossing in jullie situatie.

Wat dan wel? Een bedrade Access Point (AP). Verschil is dat de verbinding tussen AP en modem/router bedraad is, waardoor je geen halvering van WiFi-performance hebt en geen dubbele belasting van je netwerk. Nadeel is natuurlijk dat je een draad nodig hebt. Maar de betere oplossing is het altijd.
Hoi dion_b,

Reuze bedankt voor je uitgebreide uitleg, ja het internet is hier ( gran canaria ) echt knudde, vooral waar wij wonen in de bergen, maar goed, we mogen niet klagen haha
ik zal de snelheden wel eens uitproberen voor de extender en achter de extender, maar het gaat er mij eigenlijk om, dat de apparaten die de wifi pakken van de router niet veel verlies hebben....
maar ben dus bang als onze kleine gaat downloaden met z´n ps4 achter de extender dat die dus dan ook de wifi wegtrekt van de gewone router ;-(

mocht het te slecht worden, dan inderdaad maar overgaan na een netwerk wat bedraad is ;)

bedankt nogmaals ;) ;)
Alisha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals ik aangeef, het is geen rocket science.

De bandbreedte die achter de repeater gebruikt wordt, komt dubbel ten laste van het netwerk van de reguliere router. Als je dus tussen router en repeater meer dan twee keer je internetbandbreedte hebt, heb je geen probleem. Heb je minder dan twee keer je internetbandbreedte, dan heb je een probleem.

Het ligt eigenlijk iets ingewikkelder, het gaat om hoe lang de antenne bezet gehouden wordt door de client, in dit geval de repeater, maar bij benadering is bovenstaande nauwkeurig genoeg.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je reaktie, ik moet de snelheden nog opmeten, maar ben inderdaad bang dat als er achter de repeater gedownload word ( spellen op de PS4 ), dat het internet tussen de router en repeater ver wegzakt.
maar gaan we bekijken

bedankt nogmaals ;)
Alisha
dion_b schreef op zondag 03 januari 2016 @ 00:59:
Zoals ik aangeef, het is geen rocket science.

De bandbreedte die achter de repeater gebruikt wordt, komt dubbel ten laste van het netwerk van de reguliere router. Als je dus tussen router en repeater meer dan twee keer je internetbandbreedte hebt, heb je geen probleem. Heb je minder dan twee keer je internetbandbreedte, dan heb je een probleem.

Het ligt eigenlijk iets ingewikkelder, het gaat om hoe lang de antenne bezet gehouden wordt door de client, in dit geval de repeater, maar bij benadering is bovenstaande nauwkeurig genoeg.
Pagina: 1