Advies houtkachel en verlichting in overkapping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:11
Afgelopen najaar een nieuw schuurtje met overkapping gebouwd samen met mijn pa.

Nu zijn we druk bezig met het afronden van de elektra en willen gaan beginnen met de verlichting en het plaatsen van een kachel.

De overkapping (let niet op de rommel):
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20151226_134214_zpsxcgtugj6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160102_104613_zpsmdldpsy0.jpg
Onderin de balken (50mm breed en 150mm hoog) willen ik ledspotjes maken, ik kwam op het idee doordat ze bij een houthandel in de buurt te koop waren. Maar de prijs van €50,- per stuk vond ik veel te duur. Ik weet helaas niet meer welk merk dit is.

Hier zou ik er ook graag 3 of 4 willen hebben:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160102_104628_zpsctybnfeo.jpg

Al met al kom je op een stuk of 10 ledjes. Nu vond ik bijvoorbeeld dit:
Afbeeldingslocatie: http://garden-lights.nl/algemeen/afbeeldingen/producten/normaal/20120427092434.jpg
http://garden-lights.nl/details.php?product_id=141

Afbeeldingslocatie: http://myshop.s3-external-3.amazonaws.com/shop1554900.pictures.Garden%20Lights%20Power%20Led%20GU5.3_6158011_G.jpg
http://www.buitenverlichting-kopen.nl/artikelen/6158011.html

Van Garden-lights heb ik ook de verlichting in de voortuin, samen met een 12V trafo werkt dit goed.
Ik zoek dus kleine ledspotjes, iemand die een goede tip heeft?

Daarnaast wil ik een kachel plaatsen bij de paal in het midden van de overkapping (achter de stoelen). We hebben veel afvalhout van pallets in de tuin liggen.

Ik zie veel leuke modellen langskomen, maar heb zo geen idee wat voor vermogen ik nodig ben. Heb ook gekeken naar elektrische heaters maar wil eigenlijk beginnen met een kachel.
De overkapping is 3.5 meter breed, 3 meter diep en 2.25-1.95 hoog (loopt af). Zeg maar een 23m3. Nu kan je met een ruimte van dergelijke inhoud volstaan met een kleine kachel. Maar aangezien de boel 2 kanten open is geldt dat niet, ik wil het wel aangenaam hebben daar wanneer de temperatuur zo rond het vriespunt is.

Iemand die bijvoorbeeld een soortgelijke overkapping heeft met een houtkachel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:54

Galois

1811 - 1832

Aan de foto's te zien zitten je buren niet ver van je af. Een houtkachel zorgt voor overlast. De een vindt de geur van brandend hout niet erg, een ander verschrikkelijk. Bovendien zadel je de buren met een hoeveelheid fijnstof op waar ze niet voor gekozen hebben. Als jij de kachel aan doet, zullen je buren de (slaapkamer)ramen dicht moeten doen.

Denk dat je deze gevolgen goed moet bekijken. Zeker als je van plan bent om met niet schoon hout te branden (pallets). Volgens mij is het zelfs zo dat je bij wet (?) verplicht bent om met schoon brandhout te stoken.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 21:40

backupdevice

Boeh!

Met boven.

Een houtkachel buiten in een rijtjeshuis is voor jou leuk maar voor je directe buren een potentiële bron van overlast.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Kan idd echt niet, midden in een woonwijk afvalhout opstoken in je achtertuin. Houtkachel is daar sowieso geen goed idee. Al snap ik dat je het sfeervol vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:56

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Goed, geen afvalhout stoken dus - terug naar de LED spotjes. Ik heb voor iets soortgelijks een oude PC voeding gepakt uit mijn rommelhoekje, 10 LED gehaald van DX http://www.dx.com/p/g4-1-...c-12v-126235#.VokFLRUrLmE en gecombineerd met http://www.dx.com/p/12-24...beige-279807#.VokFTRUrLmE om de "sfeer" wat te kunnen regelen.
Werkt prima, de LEDjes simpel in een kroonsteentje gestoken en lichtjes aangedraaid. Ik had ook nog oude IKEA fittingen liggen, maar dat vond ik weer een heel gedoe om deze uit de behuizing te halen en dergelijke.

Enfin, voor minder dan 20 euro heb je 10 LED met de lichtopbrengst van een 10W halogeen, je bent verder alleen enkele middagen knutselwerk kwijt en een oude voeding. Tip: wil je toch El Cheapo fittingen dan even bij de lokale kringloop langs.

Schiet mij nog te binnen: LED niet op/tegen het hout, even op een metalen stripje met isolatie lijmen, ze worden op volle sterkte best wel warm.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb zelf een hoekwoning. Het schuurtje van de buren zie je ook op de foto staan, maar daar zitten ze niet. De rest van het rrijtje huizen zit direct bij de achterdeur. Wij achterin de tuin omdat ik hier vergunningsvrij mocht plaatsen. Achter de overkapping is niks meer te zien.

Ik snap jullie dat afvalhout verbranden eigenlijk niet kan in verband met de buren. Het pallethout is er heel snel doorheen. Maar als het echt stinkt dan voer ik het alsnog af. Daarna komt er gewoon schoon brandhout uit het houthok van mijn ouders. Die hebben een houtkachel.

De bedoeling is om een rookdoorvoer te maken met een pijp naar boven die rond de 250 cm hoogte uitkomt. De overlast zal dan wel meevallen toch? In de zomer branden ze hier allemaal met vuurkorfjes, deze zorgen voor meer overlast lijkt mij omdat de rook direct de tuin in waait.

Jullie zetten me wel aan het denken hoor, ik wil het wel goed doen en niet gewoon een kachel in de tuin zetten.

@DeBolle, leuke informatie. Goed idee. Ik heb ook nog wat fittingen liggen van een oude Ikea lamp. Dat geeft wel nieuwe ideen. Ik had laatst ook LED's die heel erg warm werden, had ik niet verwacht dus moet er wel wat isolatie komen. Ik heb zulke LED's in mijn keukenkastje, maar dan groter. Zal eens kijken of ik hier iets van kan maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Binnetie op 03-01-2016 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het gaat er niet alleen om dat het stinkt, maar dat je je buurt vergiftigd met afvalhout. Afvalhout verbranden midden in een woonwijk is volgens mij 100% illegaal. Dat vind ik ronduit schandalig, al begrijp ik dat er geen kwade opzet bij komt kijken.

Een houtkachel in je tuin kan forse overlast veroorzaken. Tranende ogen bij je buren etc., die geur worden ze snel zat. En in de zomer met je slaapkamerraam dicht moeten slapen is onprettig. 250cm is peanuts, dat is niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Eensch. 250cm komt nauwelijks boven de eerste verdieping uit, niet voor niets dat een gewone afvoer van de cv óp het dak staat: bij een gemiddelde woning meer dan 5 m hoog. Ik ben een uitzondering, maar ik ben járen misselijk, echt ziek geworden van houtrook, ook al is het rook van schoon hout.

Je kan er dus wel degelijk behoorlijke overlast mee veroorzaken, terwijl het niet nodig is.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:12
Ardana schreef op zondag 03 januari 2016 @ 15:04:
Eensch. 250cm komt nauwelijks boven de eerste verdieping uit, niet voor niets dat een gewone afvoer van de cv óp het dak staat: bij een gemiddelde woning meer dan 5 m hoog. Ik ben een uitzondering, maar ik ben járen misselijk, echt ziek geworden van houtrook, ook al is het rook van schoon hout.

Je kan er dus wel degelijk behoorlijke overlast mee veroorzaken, terwijl het niet nodig is.
Eh, de rookgasafvoeren van C.V. installaties zitten hier in de wijk heel erg veel op een 3 meter, sommige gewoon op 2m (muurdoorvoer), dat heeft niets met bepaalde hoogtes te maken, meer met de locatie van je CV ketel.

Bij een houtkachel kan ik mij wel voorstellen dat je de afvoer zo hoog mogelijk wil in verband met mogelijke overlast. Ik heb hier ook een vuurkorf in de tuin gehad, en als je hier geschikt hout op gooit valt het m.i. wel wat mee.
Hangt natuurlijk erg van je omgeving af en de weersomstandigheden.
Dat ding stook je normaliter ook niet bij zomerse temperaturen...
Ik denk dat ze meer last van de BBQ hebben :+

Ik ben zelf ook op zoek naar een houtkachel voor in de overkapping.
Aangezien het grotendeels open is zou ik voor een zo groot mogelijk vermogen kiezen (>10kW)
Marktplaats heeft af en toe wel geschikte voor een normale prijs vermeld.

[ Voor 10% gewijzigd door JvdW op 03-01-2016 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Anoniem: 654400 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:35:
Het gaat er niet alleen om dat het stinkt, maar dat je je buurt vergiftigd met afvalhout. Afvalhout verbranden midden in een woonwijk is volgens mij 100% illegaal. Dat vind ik ronduit schandalig,
Waarom beginnen veel reageerders hier over afvalhout :?
Daar heb ik TS niet over gehoord hoor ?
Of heeft TS zijn post geedit ?
Galois schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 23:29:
Zeker als je van plan bent om met niet schoon hout te branden (pallets).
Pallets valt bij mij onder schoon hout hoor, goed het is geen 2 jaar gedroogd eikenhout of beukenhout, maar dat maakt het nog geen afvalhout.
Het zijn geen oude geverfde kozijnen of spoorbielzen ofzo.

Het gene wat de grootste overlast zal veroorzaken is de te lage schoorsteen (lager als de daken van je buren dus)
Bij een te korte schoorsteenlengte heb je ook kans op te weinig trek.

[ Voor 3% gewijzigd door bluemoon23 op 03-01-2016 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bluemoon23 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:57:
[...]

Waarom beginnen veel reageerders hier over afvalhout :?
Daar heb ik TS niet over gehoord hoor ?
Of heeft TS zijn post geedit ?
8)7

"We hebben veel afvalhout van pallets in de tuin liggen."
Pallets valt bij mij onder schoon hout hoor, goed het is geen 2 jaar gedroogd eikenhout of beukenhout, maar dat maakt het nog geen afvalhout.
Het zijn geen oude geverfde kozijnen of spoorbielzen ofzo.
Ligt er aan of het gebeitst, gelakt of anderszins behandeld is he?
Het gene wat de grootste overlast zal veroorzaken is de te lage schoorsteen (lager als de daken van je buren dus)
Bij een te korte schoorsteenlengte heb je ook kans op te weinig trek.
Je moet eens weten wat je iemand aan doet die niet goed tegen houtrook kan. Ik kan er wel tegen overigens, vind het ook lekker ruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Ja, ok sorry :$
TS begint in zijn post 2x over kachel, post was een beetje onduidelijk en lang met al die foto`s ertussen

Maar ook al zegt hij zelf "afvalhout van pallets" dan hoeft iedereen nog niet in paniek te raken.
Pallets zijn over het algemeen onbehandeld en zitten niet onder olie of verf, als ze al behandeld zijn dan is het een hittebehandeling om de "beestjes" dood te stoken.
Als de gemeente/hoveniersbedrijf de bomen bij jou in straat snoeit dan is alles wat eraf komt ook afvalhout, maar dat maakt het nog niet slecht. ;)
Al zal die kachel vermoedelijk niet zo gek veel branduren maken, het blijft natuurlijk een buitenkachel en een hebbedingetje.
Voor een kachel in een huis als hoofdverwarming had ik het niet gedaan, dan zit de schoorsteen veel te laag, en al helemaal midden in een rijtjeshuis, midden in de woningbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik begrijp dat er best veel weerstand kan ontstaan door een kachel te plaatsen.
Ik heb afgelopen zomer veel gebruikt gemaakt van een grote vuurkorf en er niemand over gehoord. Helaas is dit niet handig onder een overkapping omdat de rook dan onder de overkapping blijft hangen.

Met afvalhout bedoel ik die wegwerp palletjes die je met een beetje kracht zo uit elkaar trekt. Dat is van onbehandeld hout. Zijn van die dunne latjes die met spijkers of nietjes aan elkaar vastzitten. Bielsen branden volgens mij heel slecht, die heb ik gratis weggeven aan iemand die er iets van ging bouwen :)

Wat JvdW zegt, ben ik wel met hem eens. Van een BBQ die nog niet goed aan is heb je meer last. Ik zelf trouwens niet, de geur kan ik goed hebben. Ik woon aan een openbare weg met kruisend fietspad. De buren rechtstreeks naast mij hebben vaak een vuurkorf aan en daar ervaar ik geen last van. Aan de andere kant staat het dichtstbijzijnde huis op 25 meter afstand. Uit ervaring met de de vuurkorf zag ik dat de rook heel snel verwaait. Het soort hout is ook heel erg van belang.

Het is niet zo dat ik er dagelijks gebruik van ga maken, het zal in het weekend af en toe eens zijn.

Aan zoiets zit ik te denken: http://link.marktplaats.nl/m1007309191

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Als het af en toe is dan haal je je heel wat op de hals met een grote kachel aanschaffen, kachelpijp en hout drogen en opslaan. En moet je elke keer als je de kachel wilt gebruiken, kijken naar de heersende windrichting.

De vergelijking met een barbeque gaat niet op. Tenzij je barbeque op hout brandt en dezelfde capaciteit heeft.

Voor jouw budget zijn ook terrasheaters op gas of infrarood te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Terrasheaters op infrarood heb ik ook gezien, mooie dingen maar dan mis ik het gevoel van gezelligheid. Op gas is vrij duur, op elektra maakt me niet veel uit omdat ik zonnepanelen heb.

Qua verlichting ben ik ook wat verder: http://www.verlichtingkop...lichting-veranda-overstek

Spotjes als dit bijv:
Afbeeldingslocatie: http://www.verlichtingkopen.nl/image/cache/data/ledspots/1W-mini-ledspot-rond-200x200.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.verlichtingkopen.nl/image/cache/data/ledspots/1W-minilampje-led-200x200.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.verlichtingkopen.nl/image/cache/data/ledspots/led-minispot-rond-sterrenhemel-200x200.jpg
Deze zijn dimbaar (ook met afstandsbediening te dimmen). En kosten veel minder dan de spotjes die ik zag voor 45 euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 724506

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 724506 op 06-02-2016 19:00 ]

Pagina: 1