Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Topicstarter
Beste tweakers,

ik loop tegen het volgende probleem aan; mijn PC lijkt random zichzelf uit te zetten. Als ik hem aanzet dan duurt het soms 10 seconden, deze sessie inmiddels al een aantal minuten, en dan schakelt de computer uit. En ook meteen, bam keihard uit, dus geen nette afsluiting.

(Later)Inmiddels duurt deze sessie al een minuutje of 30, dus mijn vermoeden is dat het een warmte issue is.

Ik heb de event-viewer bekeken (ik heb NL versie, dus de Logboeken) en het gekke is dat ik daar niet direct een hint vind over dit probleem.
Is er iemand die misschien iets zinnigs kan zeggen over dit probleem?

Dit is een sessie eerder vandaag van 14:01:22 tot en met 14:09:54 waarna de computer stopte:
https://docs.google.com/s...bIi6_DfI/edit?usp=sharing

Systeem: W7
Moederboard: Asus P6T

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Wat heb je zelf geprobeerd?

Wat zijn je temperaturen van je CPU?
wat voor voeding heb je ?
Wat is je setup ( Moederbord/CPU/Geheugen/Videokaart/enz..)
hoe oud is je systeem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
Hoi Frankym, ik Cooler Master 620 voeding (staat niet meer in de pricewatch) dus dat zegt al iets over de leeftijd van m'n systeem :-) Ik heb i7 920, die ook al niet meer vermeld is...

Zelf heb ik de logboeken nagekeken op eventuele problemen.

Zojuist heb ik m'n systeem opgestart, in de bios gebleven en de temperaturen gecheckt. Hij klapte er 1 keer uit bij 66 graden celsius, en na de tweede keer opstarten stabiliseerde hij op 84 graden, wat, zo neem ik aan, erg warm is. Wel vreemd dat de lucht die uit mijn kast komt, koel aanvoelt.

Ik ben bang dat het toch m'n moederboard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke van de drie? http://tweakers.net/price...GSjpKBYnpqcGZValKVoYGBrUA
en
pricewatch: Intel Core i7 920 Boxed
Wat voor cpu koeler gebruik je? Draaien de fans van die koeler, is de koelpasta wel eens vervangen, zo ja wanneer en is de koeler daarna juist gemonteerd?
Welke behuizing gebruik je, aantal fans in de kast etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 18:08
En zeker geen conclusies gaan trekken zonder iets te testen.

Andere voeding proberen(lenen)
Zoveel mogelijk hardware loskoppelen,
Memtest86 laten lopen 12 uur lang,
1 geheugen reepje proberen, dan de andere,
zonder harde schijf starten, via een bootable cd/usb stick met linux erop,
etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
Ik zou eerst even kijken of je koeler stofvrij is, zoals je aangeeft wordt je temperatuur van je cpu wel erg heet, als deze er uitklapt zou dat een thermische beveiliging kunnen zijn.

Stap 1: koeler los maken van Socket en helemaal cleanen.
Gelijk nieuwe koelpasta er op ( verouderd na verloop van tijd)

Stap 2: andere koeler proberen.

Uit je pc zal niet heel snel warme lucht komen mits je er een pittige videokaart in heb zitten. Of dat de pc in de fik staat 😝.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
Jeetje, wat bizar dat ik zelf die voeding en cpu in de pricewatch niet terug kon vinden :| Dat zijn wel de componenten die ik bedoel, en deze kast: Cooler Master Cosmos 1000

De 3 fans in de kast draaien allemaal, evenals die van de voeding en bijgeleverde fan van de CPU. De kast zuig ik regelmatig (1 keer per 2 maanden) uit, dan neem ik ook de ventilatoren mee. Voor zover ik kan zien zijn ze redelijk stofvrij.

Ik ga morgen memtest draaien en van het weekend zal ik koelpasta kopen (want dat heb ik in 5+ jaar nooit opnieuw aangebracht). Hoewel ik stiekem al een beetje had zitten kijken naar een nieuw moederboard (+CPU + geheugen +...), heb ik eigenlijk nog niet genoeg gespaard voor een nieuwe, dat gaat na de dure decembermaand nog even niet lukken :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
Je fans kunnen er wel stofvrij uitzien, alleen waar het om gaat bij de koeling zijn de "koel-ribbels" hier gaat na verloop van tijd een hele hoop stof/vilt tussen zitten.

Laat maar weten hoe het is afgelopen.

Ik denk dat iedereen wel een beetje last van z'n portomonee heeft na de feestdagen
😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamelNLD
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-09 21:45
Schoonmaken doe ik meestal met zo'n perslucht flesje. Bij de action kosten ze hooguit 3eu per stuk en kun je wel even mee verder. Je moet de hond of kat er niet mee pesten want dan is hij wel zo leeg. Na het stofvrij spuiten even met de stofzuiger erdoor en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
CamelNLD schreef op maandag 04 januari 2016 @ 09:18:
Schoonmaken doe ik meestal met zo'n perslucht flesje. Bij de action kosten ze hooguit 3eu per stuk en kun je wel even mee verder. Je moet de hond of kat er niet mee pesten want dan is hij wel zo leeg. Na het stofvrij spuiten even met de stofzuiger erdoor en klaar.
En dit raad ik je dus af , als je op de inhoud van het flesje kijkt , zie je dat de er als verdrijfgas butaan wordt gebruikt.

1 het is heel erg brandbaar ( moet ook op een goed geventileerde plek gebruikt worden)

2 als het uit het slangetje komt is de vloeistof meestal nog niet helemaal verdampt, dit spul kan een residu achterlaten op je printplaat/electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
frankym schreef op maandag 04 januari 2016 @ 10:16:
[...]

En dit raad ik je dus af , als je kijkt op de inhoud van het flesje kijkt , zie je dat de er als verdrijfgas butaan wordt gebruikt.

1 ...
2 ...
3 En misschien ook niet verstandig om de hond of kat er mee te pesten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamelNLD
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-09 21:45
Dat loopt niet zo'n vaart. Als je bij de gemiddelde hardware boer komt dan kom je ook een aantal van die busjes tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
Toen ik zojuist mijn computer ging aanzetten, zette ik de stekkerbak aan, en vervolgens klikte ik de schakelaar van de voeding aan, en toen viel het me op dat ik een knetterend geluid hoorde, niet te al te luid, dus wellicht dat ik het niet eerder hoorde terwijl het er wel was. De computer wilde ook niet starten, dus ik vermoed dat een nieuwe voeding nodig gaat zijn... Het zou zo maar kunnen dat dit de oorzaak is van mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
Als afsluiting, ik heb een nieuwe voeding en de computer loopt weer als een zonnetje. Dus, zoals hierboven beschreven, de voeding was kaduuk...

Iedereen bedankt voor het reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
kijk! mooi om te horen dat je pc weer hellemaal joppie werkt!

leuk dat je het ook eff meld, :)

kunnen we dan ook weer een lering uit trekken! :d

nog een fijne avond! en heel veel plezier nog met je pc
Pagina: 1