Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:05
Dag allemaal,

Sinds afgelopen week flink aan de slag met een Synology DS415+. Het grootste gedeelte lukt wel met instellen maar momenteel loop ik tegen een probleem aan waar ik ook met google niet helemaal uit kom.

Ik wil graag vanaf een externe netwerk bestanden op de Synology benaderen vanaf een Mac (protocol maakt met niet zoveel uit, wat het snelste is? AFP?).

DDNS is ingesteld met domein.synology.me en is gekoppeld aan mijn externe IP. De status is "normaal". Verder heb ik ook nog DNS Server geïnstalleerd, en mijn eigen domeinnaam gekoppeld, nu kan ik via synology.domeinnaam.nl mijn synology benaderen. Via EZ Internet is mijn router (AirPort Extreme) gekoppeld, en vrijwel alle services staan aangevinkt (bestanden delen met Mac, Mac Linux bestandsserver, FTP-bestandsserver, WebDav, etc).

Als ik op de Mac naar finder ga, en vervolgens via 'verbind met server' synology.domeinnaam.nl of domein.synology.me invul krijg ik direct een foutmelding "er heeft zich een probleem voorgedaan bij de verbinding met server ......". Ik krijg niet eens de mogelijkheid om de gebruikersnaam of wachtwoord in te vullen. Als ik via finder verbinding probeer te maken via webdav http://domein.synology.me, krijg ik de optie om in te loggen, maar vervolgens weer dezelfde foutmelding.

Zijn er settings die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:45
vrijwel alle services staan aangevinkt (bestanden delen met Mac, Mac Linux bestandsserver, FTP-bestandsserver, WebDav, etc).
Denk je ook aan de veiligheid?

Ik heb geen kaas gegeten van Mac's maar zelf maak ik voor het mounten van de netwerkschijven gewoon gebruik van het interne IP van de Synology, werkt het dan wel goed? Als dat wel werkt gaat er waarschijnlijk iets niet goed met je NAT Loopback of de poortjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:23
Ik gok dat de firewall in je router de verbinding blokkeert. Poort openzetten zou dan voldoende moeten zijn. Wat je ook kunt doen is het VPN package installeren dit lijkt mij de meest veilige oplossing.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
nooberke schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 16:33:
[...]

Denk je ook aan de veiligheid?

Ik heb geen kaas gegeten van Mac's maar zelf maak ik voor het mounten van de netwerkschijven gewoon gebruik van het interne IP van de Synology, werkt het dan wel goed? Als dat wel werkt gaat er waarschijnlijk iets niet goed met je NAT Loopback of de poortjes
Via het interne IP kan ik op het lokale netwerk wel gewoon verbinding maken. Als ik op verbinding test klik, komt overal "Ok" te staan. Poorten lijken dus ook gewoon open te staan. Wat betreft veiligheid, gebruikers moeten toch altijd inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord, ik heb inlogpogingen gelimiteerd tot 5.

Waar moet ik kijken voor NAT Loopback :)? Is er een andere manier dan via de Synology checken of mijn poorten goed staan?

Als ik naar synology.domeinnaam.nl in mijn browser ga, krijg ik wel het inlogscherm van de Synology. Dus dat lijkt goed ingesteld.
jvanderkroon schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 16:34:
Ik gok dat de firewall in je router de verbinding blokkeert. Poort openzetten zou dan voldoende moeten zijn. Wat je ook kunt doen is het VPN package installeren dit lijkt mij de meest veilige oplossing.
Qua firewall heb ik niks in de settings gedaan op de Synology of AirPort. Ik heb even snel gegoogled op de Firewall settings voor de AirPort maar deze staan standaard aan DHCP en NAT. En lijkt me ook wenselijk, ik kan daar volgens mij niks handmatig aanpassen.

[ Voor 22% gewijzigd door SquareOne op 02-01-2016 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-09 23:17
Ik zit met de zelfde vraag/probleem.
Ik heb verschillende dingen geprobeerd.
Mijn eerste keus ging uit naar AFP, direct toegang tot je NAS is heel makkelijk. Zeker als je een timemachine backup hebt draaien is het fijn. Het probleem met AFP is dat het niet gecodeerd is. De risico's zijn groot als je naar het onderscheppen van je data kijkt. Ook het direct kunnen benaderen van rauwe data is niet erg veilig.
Een andere manier is webDAV, dit maakt gebruik van het https protocol en is dus als het goed is wel veilig. Dat heb ik ook geprobeerd maar het werkt gewoon niet goed. Het downloaden van bestanden is traag en werkt niet heel goed. Dit wil je eigenlijk ook niet omdat het dus niet stabiel werkt.
Met een VPN verbinding kan je wel op een veilige manier een afp verbinding maken. Dit omdat het via een veilige tunnel loopt.

Een mooi voorbeeld van vpn verkiezen boven webDAV. Ik zat bij mijn oma en wilde foto's downloaden. Via de webDAV verbinding kreeg ik niet eens de bestanden te zien die wel in een bepaalde map stonden. Dit werkte dus voor geen meter. Via de webinterface downloaden ging ook niet goed. Hij stopte na 800mb en had er toen geen zin meer in. Totaal ben ik 3 kwartier bezig geweest en daarna heb ik een vpn verbinding gemaakt en was het binnen 5 minuten gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:23
als je de VPN verbinding instelt ben je waar ook ter wereld in jou lokale netwerk en zou je dus ook bij de netwerk shares moeten kunnen. Je moet wel de vpn poort open zetten en doorlussen naar he Synology

Webdav klinkt als een goede oplosssing alleen moet dan wel de port forwarding aan staan zodat de externe webdav poort uitkomt bij je Synology server. https://support.apple.com/kb/ph18514?locale=nl_NL

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
AFP of SMB over WAN zou ik je niet aanraden. De meeste providers blokkeren SMB sowieso al. Neem SSHFS, WebDAV of een VPN verbinding waar je AFP of SMB overheen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
jvanderkroon schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 17:33:
als je de VPN verbinding instelt ben je waar ook ter wereld in jou lokale netwerk en zou je dus ook bij de netwerk shares moeten kunnen. Je moet wel de vpn poort open zetten en doorlussen naar he Synology

Webdav klinkt als een goede oplosssing alleen moet dan wel de port forwarding aan staan zodat de externe webdav poort uitkomt bij je Synology server. https://support.apple.com/kb/ph18514?locale=nl_NL
johnkeates schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 17:34:
AFP of SMB over WAN zou ik je niet aanraden. De meeste providers blokkeren SMB sowieso al. Neem SSHFS, WebDAV of een VPN verbinding waar je AFP of SMB overheen doet.
Dank voor de reacties. Ik ga denk ik inderdaad maar voor een VPN verbinding. Ik heb het probleem ondertussen ontdekt. De Synology geeft de poorten niet goed door aan mijn AirPort. Na het handmatig toevoegen heb ik toegang via AFP.

Ondertussen heeft zich wel een nieuw probleem voorgegaan en het is ook een beetje stom dat ik daar niet aan heb gedacht. Ik heb een Mac Server hier staan waar ook DNS op is ingesteld. Deze kan ik ook benaderen via het externe IP. Twee verschillende servers over 1 extern IP gaat natuurlijk niet lukken. VPN krijg ik denk ik daarom ook (nog) niet aan de praat.

Het vreemde is, via synology.domeinnaam.nl en via server.domeinnaam.nl kom ik via de browser beide terecht bij mijn Synology. Als ik via finder met een server probeer te verbindingen synology.domeinnaam.nl en ik vul inloggegevens in van een user op de Synology krijg ik een foutmelding (gebruikersnaam of wachtwoord onjuist), als ik vervolgens daar (dus via synology.domeinnaam.nl) inloggegevens van de mac server in vul, dan kom ik terecht op een file share van de mac.

Iemand enig idee hoe dat ik dat kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:08
Je kan prima 2 servers draaien hoor. Waar je van buiten af terecht komt hangt van je forwarding af. Als je poort 5000/5001 geforward hebt, heb je dit op een specifieke interne op ingesteld. Ga je van buiten af naar synology.mijndomein.nl op poort 5000 dan toont die 192.168.1.50 (nas) oid. Heb je poort 80 ingesteld en open je een service op die poort van buiten af, dan ga je naar op 192.168.1.100(Mac) dan kom je op je Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
sweebee schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 18:19:
Je kan prima 2 servers draaien hoor. Waar je van buiten af terecht komt hangt van je forwarding af. Als je poort 5000/5001 geforward hebt, heb je dit op een specifieke interne op ingesteld. Ga je van buiten af naar synology.mijndomein.nl op poort 5000 dan toont die 192.168.1.50 (nas) oid. Heb je poort 80 ingesteld en open je een service op die poort van buiten af, dan ga je naar op 192.168.1.100(Mac) dan kom je op je Mac.
Thanks! Ik ga even knutselen in mijn router.
Pagina: 1