Macbook Pro random bluetooth disconnects

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-06 14:17
Sinds kort een nieuwe Apple Magic Keyboard in gebruik via bluetooth, helaas krijg ik constant willekeurige reconnects. Dacht eerst dat het aan het keyboard zelf lag, maar na mijn oudere Apple Wireless Keyboard ook nog eens te proberen lijkt het wel aan de Macbook Pro zelf te liggen.

Als ik het keyboard (of elk ander bluetooth-apparaat die aangesloten is) niet gebruik lijkt de bluetooth-adapter alles te disconnecten elke 30 seconden. De keyboards herverbinden dan automatisch na een 5-tal seconden. Dit is heel vervelend, zeker tijdens het typen, omdat je dan even niet kan typen en het gebeurt ook super vaak. Als ik eenmaal echt aan het typen ben op een van de keyboards lijkt het beter te gaan, maar er zijn dan nog steeds disconnects.

Op internet staan veel trucjes die ik al geprobeerd hebt (PMR OF SMC reset, bluetooth-preferences-file deleten, opnieuw paren met devices etc.), maar geen enkele blijkt te helpen. Ik weet niet of er misschien een sportzender (wifi?) zit waardoor ik dit probleem ervaar en zal ook eens testen op verschillende locaties. Ik heb de laatste Mac OS X versie geïnstalleerd, namelijk 10.11.2, die ook een fix zou moeten hebben voor het disconnecten van bluetooth-devices. Ik weet niet of dit er nu wat mee te maken heeft, want ik heb al een tijdje geen bluetooth-devices meer gekoppeld aan deze Macbook Pro.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen of enig idee heeft waarom ik deze 'random?' disconnects krijg met bluetooth-devices gekoppeld aan deze Macbook Pro. Ik heb hier ook een nieuwer model (late 2014) en die werkt zonder enige problemen.

Verdere informatie:

Macbook Pro retina 15" (early 2013)
Bluetooth-devices getest die disconnecten (reconnecten): HTC One M7, Apple Wireless Keyboard, Apple Magic Keyboard.

LOGREGELS VAN BLUETOOTH ADAPTER:
02/01/16 16:16:57,000 kernel[0]: **** [IOBluetoothHostControllerUSBTransport][InterruptReadHandler] -- Received kIOReturnNotResponding error - retrying: 1
02/01/16 16:16:58,000 kernel[0]: **** [IOBluetoothHostControllerUSBTransport][ClearFeatureInterruptEndpointHalt] -- successfully posting another read for the mInt0InterruptPipe -- mInterruptPipeInOutstandingIOCount = 1 -- this = 0x1800
02/01/16 16:16:58,121 SystemUIServer[343]: [BluetoothHIDDeviceController] EventServiceDisconnectedCallback
02/01/16 16:16:58,121 blued[85]: [BluetoothHIDDeviceController] EventServiceDisconnectedCallback
02/01/16 16:16:58,122 blued[85]: [BluetoothHIDDeviceController] EventServiceDisconnectedCallback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• int3nz0r
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-09 17:44
Heb hetzelfde op een Macbook Pro 13" late 2011 zonder oplossing helaas, ik zal meekijken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ik weet niet hoe het komt, maar het probleem is plots verdwenen. Het is nu te hopen dat het zo blijft... . Wel even interessant om te melden dat er hier iemand naast me zat (vriend) met een iPhone, Apple Wireless Keyboard, Macbook Pro (late 2014) en Macbook (de nieuwste met USB type-c).

Op alle devices bluetooth uitgezet, maar toen bleek het niet opgelost, helaas. Maar nu hij weg is, plots geen problemen meer. Problemen zijn zo'n 3 dagen geleden gestart, toen ik het nieuwe keyboard voor het eerst in gebruik nam, vriend was ook al aanwezig... .
int3nz0r schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:42:
Heb hetzelfde op een Macbook Pro 13" late 2011 zonder oplossing helaas, ik zal meekijken in dit topic.
Heb jij toevallig andere Apple-devices in de buurt van je Macbook Pro met bluetooth? Het kan dus wel degelijk zijn dat een storing hier een rol speelt. Al vind ik het toch vreemd, want wij hadden hier alle andere bluetooth-devices uit gezet zodat enkel de Macbook Pro en de Apple Magic Keyboard nog bluetooth verbindingen hadden.

[ Voor 33% gewijzigd door Qlii256 op 02-01-2016 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• int3nz0r
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-09 17:44
Qlii256 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:33:
Ik weet niet hoe het komt, maar het probleem is plots verdwenen. Het is nu te hopen dat het zo blijft... . Wel even interessant om te melden dat er hier iemand naast me zat (vriend) met een iPhone, Apple Wireless Keyboard, Macbook Pro (late 2014) en Macbook (de nieuwste met USB type-c).

Op alle devices bluetooth uitgezet, maar toen bleek het niet opgelost, helaas. Maar nu hij weg is, plots geen problemen meer. Problemen zijn zo'n 3 dagen geleden gestart, toen ik het nieuwe keyboard voor het eerst in gebruik nam, vriend was ook al aanwezig... .

[...]

Heb jij toevallig andere Apple-devices in de buurt van je Macbook Pro met bluetooth? Het kan dus wel degelijk zijn dat een storing hier een rol speelt. Al vind ik het toch vreemd, want wij hadden hier alle andere bluetooth-devices uit gezet zodat enkel de Macbook Pro en de Apple Magic Keyboard nog bluetooth verbindingen hadden.
Ik heb het vaker op het werk dan thuis. Op m'n werk denk ik dat er aardig wat telefoons en tablets in de buurt zijn waarvan de BT aanstaat. Thuis heb ik alleen wat iPhones en een iPad in de buurt maar daarvan staat BT nooit aan en gebruik qua BT alleen een magic mouse. Het zou dus idd door storing kunnen komen maar dat zou niet zo mogen zijn lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
int3nz0r schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 23:18:
[...]

Ik heb het vaker op het werk dan thuis. Op m'n werk denk ik dat er aardig wat telefoons en tablets in de buurt zijn waarvan de BT aanstaat. Thuis heb ik alleen wat iPhones en een iPad in de buurt maar daarvan staat BT nooit aan en gebruik qua BT alleen een magic mouse. Het zou dus idd door storing kunnen komen maar dat zou niet zo mogen zijn lijkt me?
Het zou inderdaad niet mogen dat wat enkele apparaten, waarvan zelfs bluetooth uit staat(?), storing geven en hierdoor alle apparaten op een Macbook Pro laat disconnecten. Ik zit hier nu al twee uur met het keyboard te typen zonder enige problemen of disconnects. Ik heb verder niets veranderd, buiten dat mijn vriend weg is met zijn Macbook Pro (late 2014), Macbook en iPhone 6s (waarvan bluetooth uit stond).

Toch even melden nog dat mijn vriend geen enkele problemen ondervond met beide bluetooth keyboards, dus geen disconnects.

EDIT: Toch even melden dat ik wel degelijk nog disconnects ervaar, maar veel minder (2 in de laatste paar uren). Dus het probleem is zeker nog niet verholpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Qlii256 op 03-01-2016 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Het probleem is opgelost, althans, dat hoop ik! Ik heb vanalles geprobeerd, inhoudende het uitschakelen van mijn wifi-toestellen, het aanpassen van de wifi-channels, het compleet wissen van de wifi en bluetooth preferences in Mac OS X. Niets hielp, tot ik uiteindelijk beslist heb om een complete clean installatie uit te voeren van Mac OS X El Capitan.

De clean installatie heeft veel andere problemen opgelost, zoals laggy UI, distorted screen na waken vanuit slaapstand, wifi die extreem traag is na slaapstand (moest elke keer wifi uit en terug aan zetten om dit op te lossen), en nu blijkbaar mijn bluetooth-probleem!

Ik wil er wel nog even bij vermelden dat het bluetoothprobleem kort na de nieuwe installatie opnieuw op trad, en ik ben dan nog eens dieper gaan zoeken op het net en ben het volgende tegengekomen:
sudo kextunload -b com.apple.iokit.BroadcomBluetoothHostControllerUSBTransport
sudo kextload -b com.apple.iokit.BroadcomBluetoothHostControllerUSBTransport
Na uitvoeren van bovenstaande commando's blijft mijn keyboard nu werken zonder enige disconnects. De range lijkt ook veel beter te zijn! Ik had snel disconnects als ik met m'n Macbook Pro nog maar een aantal korte meters (3 - 4 meter) verwijderd was van het wireless keyboard. Ik had ook nog wat zitten testen met een oudere variant (de Apple Wireless Keyboard), en ook die had problemen met disconnects, waardoor ik 99 % zeker was dat het niet aan mijn nieuwe Apple Magsafe Keyboard lag.

Ik hoop dat dit anderen kan helpen (door eerst even bovenstaande 2 regels code te executen in de terminal met sudo) met bluetooth disconnects of vergelijkbare problemen. De oplossing heb ik gevonden op onderstaande link:
http://forums.macrumors.c...h-yosemite-10-10.1803267/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:02

nelizmastr

Goed wies kapot

3-4 meter is anders al aardig buiten de specificatie voor bluetooth hoor :P

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
nelizmastr schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 14:51:
3-4 meter is anders al aardig buiten de specificatie voor bluetooth hoor :P
MacBooks hebben Bluetooth Class 2, welke tot ~10 meter gaan. Dat zou het probleem niet moeten zijn. Wat veel vergeten wordt is dat Bluetooth het spectrum deelt met o.a. WiFi op 2.4GHz, mogelijke andere draadloze apparaten, en het behoorlijk gevoelig is voor bijvoorbeeld een magnetron. Het debuggen van WiFi en Bluetooth kan behoorlijk ingewikkeld zijn als je niet de exacte omstandigheden weet, het kan aan de MacBook liggen, aan de bluetooth randapparatuur of een externe factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
ThomasG schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 15:08:
[...]
MacBooks hebben Bluetooth Class 2, welke tot ~10 meter gaan. Dat zou het probleem niet moeten zijn. Wat veel vergeten wordt is dat Bluetooth het spectrum deelt met o.a. WiFi op 2.4GHz, mogelijke andere draadloze apparaten, en het behoorlijk gevoelig is voor bijvoorbeeld een magnetron. Het debuggen van WiFi en Bluetooth kan behoorlijk ingewikkeld zijn als je niet de exacte omstandigheden weet, het kan aan de MacBook liggen, aan de bluetooth randapparatuur of een externe factor.
Inderdaad, maar of het nu aan wifi lag betwijfel ik, aangezien ik nu al 2 weken zonder wegvallende keyboard kan werken na het uitvoeren van bovenstaande code (en misschien ook de combinatie met de clean installatie die mijn trage wifi na slaapstand oplost).
Pagina: 1