Foto's van iPhoto naar Photos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-06 12:49
Heb een oude MacBook waar nog veel foto's op staan en een nieuwe MBP waar ik al deze foto's ook op beschikbaar wil hebben.

De oude MB heeft nog iPhoto; daar heb ik geprobeerd om via de exporteer functie deze foto's naar en externe HD over te zetten en ze daarna dan op de MBP over te zetten. Helaas loopt iPhoto om de en of andere reden al vrij snel vast bij het exporteren van de foto's.

Bij het zoeken naar een andere oplossing kom ik alleen maar dergelijke suggesties tegen, waarbij beide fotobibliotheken al op een en dezelfde machine staan:How to Move an iPhoto Library into Photos for Mac

Veel van deze foto's hebben waarde voor mij en ik heb helaas niet van alles de foto's op SD kaarten (niet alles is door mijzelf geschoten), dus daarvandaan over zetten gaat helaas niet lukken.
Wel is het voor mij belangrijk dat in ieder geval de datum waarop de foto's genomen zijn goed komen te staan in Photos. Eventuele titels en dergelijke hoeven niet perse mee overgenomen te worden.

Hoe pak ik dit goed aan?

Edit: heb nu net Phoshare gevonden en dat is nu bezig om m'n iPhoto library te kopiëren naar de externe HD. So far so good.

[ Voor 7% gewijzigd door TimmieN op 02-01-2016 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Als je nooit hebt lopen klooien met de datums in de EXIF kan je altijd nog doormiddel van de rechtermuis knop op de bibliotheek in Finder klikken op Toon Pakketinhoud. De map "Masters" zijn alle originele foto's

Als je nog geen gebruik hebt gemaakt van Foto's op je MBP kun je ook het gehele bestand kopiëren deze weer plaatsten in de map afbeeldingen en dan openen. Dan opent Foto's hem en zet hem om naar de nieuwe structuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
Had dus wel al Photos gebruikt op de MBP, de manier van kopiëren op externe HD met Phoshare lijkt gelukt te zijn.

Ondertussen staan de foto's ook al op de MBP in Photos.

[ Voor 20% gewijzigd door TimmieN op 03-01-2016 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-01-2022

Y.Y.Eagle

Black&White

Exporteren bij iPhoto kan mislukken doordat je er video's tussen hebt staan. Verplaats eerst alle video's handmatig en verwijder deze uit iPhoto. Probeer dan eens te exporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
Y.Y.Eagle schreef op zondag 03 januari 2016 @ 17:29:
Exporteren bij iPhoto kan mislukken doordat je er video's tussen hebt staan. Verplaats eerst alle video's handmatig en verwijder deze uit iPhoto. Probeer dan eens te exporteren.
Goed om te weten, stonden inderdaad wel wat filmpjes tussen, maar hij gaf aan vast te lopen op het exporteren van een normale (.jpg) foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle

Y.Y.Eagle

Black&White

Is het gelukt met Phoshare dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
Foto's zijn allemaal goed overgezet via Phoshare, inclusief datum, lensinformatie, etc. Bij sommige foto's zie ik opeens zelfs een locatie toegevoegd staan, iets wat ik zelf nooit gedaan heb.

Alleen de titels van de albums zijn niet meegekopieerd, dus die moet ik nog toevoegen.
Phoshare kopieerde de titels wel naar de externe HD, maar Photos pikt dat helaas niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik neem aan dat je Photos op je nieuwe Mac al had gebruikt en daarin ook al foto's had... anders had het niet zo moeilijk gehoeven.

Als je nu je gekopieerde foto's in mapjes (albums) hebt dan zou ik ze per map in Photos slepen. Per import kun je ze toevoegen aan een album.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle

Y.Y.Eagle

Black&White

TimmieN schreef op maandag 04 januari 2016 @ 09:42:
[...]

Foto's zijn allemaal goed overgezet via Phoshare, inclusief datum, lensinformatie, etc. Bij sommige foto's zie ik opeens zelfs een locatie toegevoegd staan, iets wat ik zelf nooit gedaan heb.

Alleen de titels van de albums zijn niet meegekopieerd, dus die moet ik nog toevoegen.
Phoshare kopieerde de titels wel naar de externe HD, maar Photos pikt dat helaas niet op.
Als je een foto maakt met je iPhone en je hebt gps toegestaan voor camera dan weet ie precies waar je de foto hebt gemaakt. Dat vind ik echt een handige en leuke optie. Ik doe dit al sinds mijn iPhone 3GS, dus kan ik op een wereld kaart zien waar ik allemaal ben geweest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferryve
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-10-2022
photoshare is dus het programma om om de iphoto fotos naar fotos over te zetten?

Ik zit namelijk met hetzelfde, heb een heel groot foto bestand gekoppeld aan mijn airport extreme.

Dus niks op de computer staan (en wil ik zo houden)

Kan je dan net zoals met iphoto de bibliotheek toewijzen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
Je kan inderdaad Photos net als bij iPhoto zeggen waar de bibliotheek staat waar hij in moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:07
Pendora schreef op zondag 03 januari 2016 @ 15:57:
Als je nooit hebt lopen klooien met de datums in de EXIF kan je altijd nog doormiddel van de rechtermuis knop op de bibliotheek in Finder klikken op Toon Pakketinhoud. De map "Masters" zijn alle originele foto's

Als je nog geen gebruik hebt gemaakt van Foto's op je MBP kun je ook het gehele bestand kopiëren deze weer plaatsten in de map afbeeldingen en dan openen. Dan opent Foto's hem en zet hem om naar de nieuwe structuur.
Handig om te weten dat de originele foto's in de map master staan! Ik heb nog nooit alles in foto's geïmporteerd omdat ik bang was dat je dan echt alles in het Apple systeem gooit. Dus dat je zelf de volledige controle kwijt bent. Wat bedoel je met de datums klooien? Als je de eigenschappen van de foto ooit heb bewerkt qua datum dan krijg je ze niet te zien in de map masters? Ik gebruik foto's nog niet, wil het eigenlijk wel maar vind het best een ingewikkeld programma om alles goed in te stellen. Ik had bijvoorbeeld een album 2014 gemaakt, ik wou daar weer een subalbum inmaken met de naam "uitgaan" ik krijg dat gewoon niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:29
dennis_rsb schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 13:09:
[...]

Handig om te weten dat de originele foto's in de map master staan! Ik heb nog nooit alles in foto's geïmporteerd omdat ik bang was dat je dan echt alles in het Apple systeem gooit. Dus dat je zelf de volledige controle kwijt bent. Wat bedoel je met de datums klooien? Als je de eigenschappen van de foto ooit heb bewerkt qua datum dan krijg je ze niet te zien in de map masters? Ik gebruik foto's nog niet, wil het eigenlijk wel maar vind het best een ingewikkeld programma om alles goed in te stellen. Ik had bijvoorbeeld een album 2014 gemaakt, ik wou daar weer een subalbum inmaken met de naam "uitgaan" ik krijg dat gewoon niet voor elkaar.
Dat is ook niet echt de manier hoe Apple werkt. Mappen met submappen is iets wat ik zelf ook nog altijd doe van uit mijn geschiedenis met windows. Bij Apple is het eigenlijk in de delen door je foto's tags mee te geven. Je zou bijvoorbeeld alle uitgaansfoto's een tag kunnen geven met 'uitgaan' als je vervolgens op een bepaalde datum range zoekt icm uitgaan krijg je de uitgaansfoto's van 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
SquareOne schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 13:19:
[...]

Dat is ook niet echt de manier hoe Apple werkt. Mappen met submappen is iets wat ik zelf ook nog altijd doe van uit mijn geschiedenis met windows. Bij Apple is het eigenlijk in de delen door je foto's tags mee te geven. Je zou bijvoorbeeld alle uitgaansfoto's een tag kunnen geven met 'uitgaan' als je vervolgens op een bepaalde datum range zoekt icm uitgaan krijg je de uitgaansfoto's van 2014.
Kan ook handig werken, als je het eenmaal goed weet te zitten en alles. Jij zegt dat je nog met mappen en submappen werkt. Begrijp ik goed dat jij gewoon de foto's in de finder beheert, en dus niet de foto app gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
dennis_rsb schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 13:34:
[...]

Kan ook handig werken, als je het eenmaal goed weet te zitten en alles. Jij zegt dat je nog met mappen en submappen werkt. Begrijp ik goed dat jij gewoon de foto's in de finder beheert, en dus niet de foto app gebruikt?
Foto's staan in mapjes op mijn NAS. Heb wel iCloud Foto's aan staan, maar dat is meer om de foto's van m'n iPhone te backuppen. En zodat ik niet een kabeltje aan mijn iPhone hoef te hangen om ze te importeren :P .

Eerlijk gezegd wil ik ook wel een keer naar de Apple manier toe, maar vraag me af hoe dat goed gaat met grote fotocollecties. Als ik alles wat op mijn NAS staat in Photo's zet, dan moet ik het grootste iCloud abonnement nemen. Als ik iets in Photo's ga zetten om echt te beheren, wil ik dat ook met alles doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
SquareOne schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 14:03:
[...]

Foto's staan in mapjes op mijn NAS. Heb wel iCloud Foto's aan staan, maar dat is meer om de foto's van m'n iPhone te backuppen. En zodat ik niet een kabeltje aan mijn iPhone hoef te hangen om ze te importeren :P .

Eerlijk gezegd wil ik ook wel een keer naar de Apple manier toe, maar vraag me af hoe dat goed gaat met grote fotocollecties. Als ik alles wat op mijn NAS staat in Photo's zet, dan moet ik het grootste iCloud abonnement nemen. Als ik iets in Photo's ga zetten om echt te beheren, wil ik dat ook met alles doen...
Ah oke! Ik heb al mijn foto's nu (nog) op mijn windows bak staan. (En meerdere backups op externe schijven en usb sticks) Maar wil op niet al te lange termijn Windows volledig los laten.

Hoe je sowieso foto's kunt bekijken én navigeren in osx (zonder de foto app) is als volgt. Ik open in de finder t mapje van de foto's en zet de weergave op coverflow. Dan klik ik eenmaal op een willekeurige foto in het mapje. Tot slot druk ik op de spatiebalk. Vanaf nu kun je alle foto's in het mapje navigeren. Dus wellicht dat ik de foto app gewoon niet ga gebruiken, maar het lekker op deze manier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
dennis_rsb schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:10:
[...]

Ah oke! Ik heb al mijn foto's nu (nog) op mijn windows bak staan. (En meerdere backups op externe schijven en usb sticks) Maar wil op niet al te lange termijn Windows volledig los laten.

Hoe je sowieso foto's kunt bekijken én navigeren in osx (zonder de foto app) is als volgt. Ik open in de finder t mapje van de foto's en zet de weergave op coverflow. Dan klik ik eenmaal op een willekeurige foto in het mapje. Tot slot druk ik op de spatiebalk. Vanaf nu kun je alle foto's in het mapje navigeren. Dus wellicht dat ik de foto app gewoon niet ga gebruiken, maar het lekker op deze manier doen.
Dat kan wel, leuk om even te bekijken maar als je vervolgens iets wilt doen met die foto moet je hem openen in voorvertoning. Voor elke foto doet die dat apart in een nieuwe venster. Niet heel chill.

Ben ondertussen alweer een jaar of 5 over op OS X. Maar qua foto's heb ik nog steeds geen goede workflow gevonden die past bij mijn wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
SquareOne schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 16:02:
[...]

Dat kan wel, leuk om even te bekijken maar als je vervolgens iets wilt doen met die foto moet je hem openen in voorvertoning. Voor elke foto doet die dat apart in een nieuwe venster. Niet heel chill.

Ben ondertussen alweer een jaar of 5 over op OS X. Maar qua foto's heb ik nog steeds geen goede workflow gevonden die past bij mijn wensen.
Als je hem opent d.m.v. dubbel klikt krijg je inderdaad die betreffende foto. Maar via de manier die ik beschreef kun je navigeren tussen je foto's a la Windows. Ik zou zeggen probeer het eens :P

http://www.onemorething.n...e-fotos-simpel-weergeven/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
dennis_rsb schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 16:40:
[...]

Als je hem opent d.m.v. dubbel klikt krijg je inderdaad die betreffende foto. Maar via de manier die ik beschreef kun je navigeren tussen je foto's a la Windows. Ik zou zeggen probeer het eens :P

http://www.onemorething.n...e-fotos-simpel-weergeven/
Ik weet hoe het werkt :). Maar toch nie ideaal.
Pagina: 1