Huidige PC future-proof maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan XVII
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-12-2024
Beste tweakers,

Ik heb mijn huidige systeem een jaar of 4/5 geleden gekocht en ik ben er zeer tevreden over. Maar bij sommige spellen merk ik dat het toch weer toe is aan een upgrade (niet heel gek na zo'n lange periode). Een jaar geleden heb ik mijn GTX 560Ti al vervangen voor een GTX 970 maar ik merk dat ook de processor aan een upgrade toe is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Van alles, maar met name het volgende:
  • Internetten
  • Rapporten en verslagen maken (voor mijn opleiding)
  • Websites ontwerpen (Photoshop)
  • Gamen (zowel oude als nieuwe spellen)
  • Films, video's en series kijken
Wat mag de upgrade gaan kosten?
Ik zat te denken aan 350 tot 400 euro.

Hoe ziet je huidige systeem eruit?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1090T Black Edition€ 0,-€ 0,-
1ASRock 870 Extreme3€ 0,-€ 0,-
1EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0€ 348,-€ 348,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Elite 370€ 42,95€ 42,95
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
2Kingston KTA-MB1333/4G€ 39,-€ 78,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1be quiet! S6-SYS-UA-550W€ 0,-€ 0,-
1OCZ Vertex 2 60GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 468,95

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zat zelf te denken aan de nieuwe Intel processor, maar volgens mij werkt die niet op mijn huidige moederbord, dus vandaar dat ik ze allebei wil vervangen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 248,80€ 248,80
1MSI B150A GAMING PRO€ 111,95€ 111,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 360,75

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn merk voor processor gaat uit naar Intel, qua moederbord maakt het mij niet zoveel uit.

Ga je overklokken?
Nee, ik ga niet overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een aantal vragen waar ik mee zit:
  • In hoeverre zijn de i5-6600K en MSI B150A een goede keuze voor mijn computergebruik?
  • Heb ik aan mijn huidige 550W voeding wel voldoende?
  • Gaat het allemaal (goed) passen in mijn huidige computerkast of is die ook aan vervanging toe?
  • Kan ik mijn huidige processorkoeler blijven gebruiken?
Als jullie zelf nog tips, suggesties of opmerkingen hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Alvast onwijs bedankt voor jullie meedenken, ik weet dat ik een boel vraag O-)

Gr, Daniël

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-07 19:34
De 6600K verbruikt minder stroom dan je x6 nu. Dus dat zal werken als die nu ook werkt. (geen idee of het een kwaliteitvoeding is en alsnog handig is om te vervangen)

Opzich zal een 6600K met een b150 mobo werken, maar dan kan je niet overclocken. Als je niet gaat overclocken is een 6400 een goedkopere optie. Anders zou je toch echt een mobo met Z170 chipset moeten kopen om te overclocken.

Je mobo gaat passen in je case, dat is geen probleem.

Wel zou ik oppassen met CPU koeler. Technisch gezien gaat de mugen 2 wel passen, maar er zijn een hoop problemen met kapotgaande skylake cpus en bepaalde CPU koelers. Ik dacht dat scythe nieuwe beugels aanbood voor hun cpu koelers, maar geen idee of ze dat ook nog doen voor de mugen 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan XVII
Hoi Ardjee,

Bedankt voor je reactie!

Ga ik alleen niet een (redelijk) groot verschil merken in performance? Aangezien de 6400 standaard op 2,7GHz zit, en de 6600K zit standaard al op 3,5GHz.

Wellicht wordt het dan ook tijd voor een nieuwe koeler ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-07 22:03
Je kan ook de gewone 6600 nemen, die is letterlijk even snel. Bij de 6600 krijg je ook gelijk een koeler van intel erbij die je bij de 6600k niet erbij krijgt, hoef je daar ook niet meer over na te denken.

pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H als moederbord zou zeker al voldoen, komt uit de BBG en zit alles op wat je kan wensen (behalve overklokken dus).

pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213 nieuw DDR4 geheugen ga je ook nodig hebben voor de nieuwe processor en moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-07 19:34
Profzy schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:18:
Hoi Ardjee,

Bedankt voor je reactie!

Ga ik alleen niet een (redelijk) groot verschil merken in performance? Aangezien de 6400 standaard op 2,7GHz zit, en de 6600K zit standaard al op 3,5GHz.

Wellicht wordt het dan ook tijd voor een nieuwe koeler ;)
Baseclock is idd 2.7, maar skylakes hebben een turbofunctie waardoor ze uit zichzelf al iets hoger geclocked worden onder load. De effectieve clockspeed zal dus hoger liggen (max 3.2, 3 GHz op 4 cores)

Uiteraard is de 6600(k) hoger geclocked en sneller, maar prijs/performancetechnisch is het niet gunstig om boven de 6400 te zitten: De 6600 is ong 60 euro duurder dan de 6400: Dat is ong 30% duurder voor lang geen 30% performancewinst. Tegen de tijd dat de 6400 niet meer voldoet gaat het de 6600 echt niet veel beter af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Maar bij sommige spellen merk ik dat het toch weer toe is aan een upgrade
Heb je er al eens aan gedacht om met wat lagere grafische instellingen te spelen?

Voordeel daarvan is dat je het misschien nog een jaartje kan volhouden met deze cpu. Dan kun je doorsparen voor een bijna compleet nieuw systeem (Die 970 kan dan eerst wel mee waarschijnlijk).

Tegen die tijd zou Intel's Kabylake en AMD's Zen er ook zo ongeveer moeten zijn.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan XVII
rickbovenkamp schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:51:
Je kan ook de gewone 6600 nemen, die is letterlijk even snel. Bij de 6600 krijg je ook gelijk een koeler van intel erbij die je bij de 6600k niet erbij krijgt, hoef je daar ook niet meer over na te denken.

pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H als moederbord zou zeker al voldoen, komt uit de BBG en zit alles op wat je kan wensen (behalve overklokken dus).

pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213 nieuw DDR4 geheugen ga je ook nodig hebben voor de nieuwe processor en moederbord.
En die koeler heeft geen problemen als je langere tijd spellen als BF 4, FIFA 16, BO 3 speelt? Ik heb namelijk geen ervaring met stock koeling van de Skylake's. ;)
Ardjee schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:58:
[...]

Baseclock is idd 2.7, maar skylakes hebben een turbofunctie waardoor ze uit zichzelf al iets hoger geclocked worden onder load. De effectieve clockspeed zal dus hoger liggen (max 3.2, 3 GHz op 4 cores)

Uiteraard is de 6600(k) hoger geclocked en sneller, maar prijs/performancetechnisch is het niet gunstig om boven de 6400 te zitten: De 6600 is ong 60 euro duurder dan de 6400: Dat is ong 30% duurder voor lang geen 30% performancewinst. Tegen de tijd dat de 6400 niet meer voldoet gaat het de 6600 echt niet veel beter af.
Top, dank voor je toelichting!
NitroX infinity schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 14:10:
[...]

Heb je er al eens aan gedacht om met wat lagere grafische instellingen te spelen?

Voordeel daarvan is dat je het misschien nog een jaartje kan volhouden met deze cpu. Dan kun je doorsparen voor een bijna compleet nieuw systeem (Die 970 kan dan eerst wel mee waarschijnlijk).

Tegen die tijd zou Intel's Kabylake en AMD's Zen er ook zo ongeveer moeten zijn.
Daar heb ik zeker aan gedacht, maar aangezien ik inmiddels al zo'n 5 jaar met dit systeem werk lijkt het mij nu juist een mooi moment om te vernieuwen. Daarnaast zie ik de meerwaarde van een compleet nieuw systeem kopen niet echt. Ik ben tevreden over het huidige systeem en zodra ik merk dat iets aan vervanging toe is dan doe ik dat liever meteen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-07 22:03
Die koeler is gewoon goed, tenzij je gaat overklokken of wilt dat je PC echt super stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan XVII
rickbovenkamp schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 15:29:
Die koeler is gewoon goed, tenzij je gaat overklokken of wilt dat je PC echt super stil is.
Fijn!

Bedankt allemaal voor de feedback, ik ga er nog even over nadenken en zodra ik de knoop heb doorgehakt laat ik het weten _/-\o_
Pagina: 1