Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Internet in nieuwe woning werkt niet (Sitecom X3 N300)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik ben sinds kort verhuisd naar een containerwoning in Amsterdam. Alles is nu zo goed als af, alleen het internet werkt nog niet.
Dit complex gebruikt een centraal modem, ik moet dus een internetkabel uit de muur aansluiten op mijn Sitecom X3 N300. Ik heb alles gedaan om de router in te stellen. Toen ik mijn laptop op de wifi probeerde aan te sluiten kon ik wel verbinding maken, echter stond er bij de wifi "Verbonden, beveiligd". Ik heb ook geprobeerd via de draad te verbinden met m'n laptop, dit werkt ook niet en er staat opnieuw "Verbonden, beveiligd".
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Bij voorbaat dank!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 21:38

Nox

Noxiuz

Krijgt je router wel een IP adres? Zoja wat voor een adres?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Topicstarter
NoxiuZ schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:48:
Krijgt je router wel een IP adres? Zoja wat voor een adres?
Dat zou ik nu niet weten. Het is een beetje lastig omdat ik daar nu niet ben. Wat zou het probleem zijn als ik geen IP-adres krijg?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:48

Barrycade

Through the...

Mag/kan je wel een router aansluiten op het netwerk?
Waarschijnlijk niet en kan je maar 1 device aansluiten. Dus even laptop aan het kabeltje hangen en kijken of dit wel werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Barrycade schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:05:
Waarschijnlijk niet en kan je maar 1 device aansluiten. Dus even laptop aan het kabeltje hangen en kijken of dit wel werkt.
Ja ik mag wel een router aansluiten op het netwerk. Dat heeft de beheerder gezegd tijdens de oplevering. Toch bedankt voor het meedenken. :)

• Nox

Nox

Noxiuz

Barrycade schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:05:
Router is ook 1 apparaat, kan vaak dus prima. Al laten Sitecoms soms 2 mac adressen zien en kan de switch daardoor blokkeren.
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:00:
[...]

Dat zou ik nu niet weten. Het is een beetje lastig omdat ik daar nu niet ben. Wat zou het probleem zijn als ik geen IP-adres krijg?
Zonder IP adres kan je niks versturen ontvangen en ben je dus anoniem. Zie het als een postcode en huisnummer. Wie is de beheerder eigenlijk? Vaak hebben deze allemaal een eigen netwerk met wat regels enz.

[ Voor 5% gewijzigd door Nox op 02-01-2016 13:11 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Topicstarter
Zonder IP adres kan je niks versturen ontvangen en ben je dus anoniem. Zie het als een postcode en huisnummer. Wie is de beheerder eigenlijk? Vaak hebben deze allemaal een eigen netwerk met wat regels enz.
De woning is van woningcoöperatie De Key. Als ik weer in Amsterdam ben, hoe kan ik dan zien of er een IP-adres is aangemaakt? Persoonlijk denk ik dat het wat te maken heeft met het feit dat er "beveiligd" staat. Aangezien er wel verbinding wordt gemaakt (heb 3/4 streepjes).

Verwijderd

Ik heb zelf dat beveiligd er ook bij staan, werkt gewoon perfect. Misschien dat het met meerde routers te maken heeft sinds het allemaal op 1 centraal punt is aangesloten?

• Nox

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:18:
[...]

De woning is van woningcoöperatie De Key. Als ik weer in Amsterdam ben, hoe kan ik dan zien of er een IP-adres is aangemaakt? Persoonlijk denk ik dat het wat te maken heeft met het feit dat er "beveiligd" staat. Aangezien er wel verbinding wordt gemaakt (heb 3/4 streepjes).
Je maakt een IP adres niet aan maar die krijg je toegewezen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NoxiuZ schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 16:18:
[...]

Je maakt een IP adres niet aan maar die krijg je toegewezen.
Een legacy IPv4 adres niet nee - als het om IPv6 gaat maakt je PC het juist wel zelf aan.
Maar kans dat dat hier een rol speelt is klein

TS, als je er weer bent, zoek gelijk ook alle info op, zowel voor jezelf als voor ons (als je er niet gelijk uitkomt).

Denk daarbij aan:
- Wie is de provider?
- Welke informatie heb je gekregen over hoe het internet op te gaan?
- Sluit sowieso om te beginnen alleen je laptop aan met netwerkkabel erin. Dus geen router en geen WiFi. Pas als je alles bedraad met die laptop werkend hebt, gaan klussen met router en pas als dat bedraad werkt prutsen met WiFi.
- Wat voor IP krijg je als je direct op de muur aansluit (publiek? privaat? APIPA (169.254.x.x, wat je krijgt als je geen IPv4 via DHCP kunt krijgen)?)
- Als je een publiek of privaat IP krijgt, probeer dan te pingen:
-- je eigen IP
-- de default gateway
-- 8.8.8.8
-- www.google.nl

Als router relevant wordt:
- Exact welke router is het (Sitecom heeft wel meer "N300 X3" gevallen)?
- Welk firmwareversie draait erop?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 19:31:
[...]

Een legacy IPv4 adres niet nee - als het om IPv6 gaat maakt je PC het juist wel zelf aan.
Maar kans dat dat hier een rol speelt is klein

TS, als je er weer bent, zoek gelijk ook alle info op, zowel voor jezelf als voor ons (als je er niet gelijk uitkomt).

Denk daarbij aan:
- Wie is de provider?
- Welke informatie heb je gekregen over hoe het internet op te gaan?
- Sluit sowieso om te beginnen alleen je laptop aan met netwerkkabel erin. Dus geen router en geen WiFi. Pas als je alles bedraad met die laptop werkend hebt, gaan klussen met router en pas als dat bedraad werkt prutsen met WiFi.
- Wat voor IP krijg je als je direct op de muur aansluit (publiek? privaat? APIPA (169.254.x.x, wat je krijgt als je geen IPv4 via DHCP kunt krijgen)?)
- Als je een publiek of privaat IP krijgt, probeer dan te pingen:
-- je eigen IP
-- de default gateway
-- 8.8.8.8
-- www.google.nl

Als router relevant wordt:
- Exact welke router is het (Sitecom heeft wel meer "N300 X3" gevallen)?
- Welk firmwareversie draait erop?
Bedankt! _/-\o_ Waarschijnlijk ben ik er dinsdag weer, dus dan horen jullie meer van me.

• Nox

Nox

Noxiuz

Voor sitecom geldt ook dat je hun cloud security uit moet schakelen. (Persoonlijk ben ik er voorstander van om het ding gelijk het raam uit te sodemieteren maar dat terzijde, mocht je ooit opnieuw een keuze mogen maken, laat ze liever links liggen is mijn advies).

Verwijderd

Topicstarter
NoxiuZ schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:49:
Voor sitecom geldt ook dat je hun cloud security uit moet schakelen. (Persoonlijk ben ik er voorstander van om het ding gelijk het raam uit te sodemieteren maar dat terzijde, mocht je ooit opnieuw een keuze mogen maken, laat ze liever links liggen is mijn advies).
Dat zou ook nog wel eens het probleem kunnen zijn. Ik heb daar op dat moment ook nog over nagedacht, maar wat ik me nu kan herinner heb ik dat niet geprobeerd uit te schakelen. Wat is het probleem wanneer Cloud Security aan staat?
Thanks!

• Nox

Nox

Noxiuz

Het is een raar filter, maar dat moet je uitschakelen als je wel een ip adres hebt maar geen internet. Kan me herinneren dat je eerst die installatie door moet lopen voor je een verbinding kan opzetten.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is een sitecom. Die hebben standaard WPA2 aan staan. Code vind je in het boekje - of je moet zelf een nieuwe code instellen door het ding te benaderen. Dan moet je dr even een kabeltje aan hangen en naar uit mijn hoofd naar 192.168.100.1 gaan en inloggen :) Zie verder de handleiding :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Nox

Nox

Noxiuz

The Eagle schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 23:48:
Het is een sitecom. Die hebben standaard WPA2 aan staan. Code vind je in het boekje - of je moet zelf een nieuwe code instellen door het ding te benaderen. Dan moet je dr even een kabeltje aan hangen en naar uit mijn hoofd naar 192.168.100.1 gaan en inloggen :) Zie verder de handleiding :)
Hij is al verbonden, zie de melding "verbonden, beveiligd". Zit hem elders in het netwerk blijkbaar.

Verwijderd

Topicstarter
NoxiuZ schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:08:
[...]

Hij is al verbonden, zie de melding "verbonden, beveiligd". Zit hem elders in het netwerk blijkbaar.
Ik heb het probleem nog even aan een kennis voorgelegd. Hij zegt dat ik de router moet instellen als "acces point". Dit omdat er nu twee firewalls zijn en dat werkt niet volgens hem. Zou dit volgens jullie het probleem kunnen oplossen?

• Nox

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 16:28:
[...]

Ik heb het probleem nog even aan een kennis voorgelegd. Hij zegt dat ik de router moet instellen als "acces point". Dit omdat er nu twee firewalls zijn en dat werkt niet volgens hem. Zou dit volgens jullie het probleem kunnen oplossen?
Nee, doorgaans zijn containerwoningen in complexen geplaatst met honderden tegelijk en wordt daar gewoon Internet centraal aangelegd en wordt het dan per woning verdeeld. Op campussen gebruiken ze daar gewoon UTP kabel voor.

Als je hem als accesspoint instelt zal ieder apparaat (telefoon, laptop, tablet etc.) een publiek IP-adres opvragen wat veel te veel is. Pas als je zeker weet dat je een private IP-adres hebt en je er meerdere mag gebruiken kun je dat doen en dan is dat de simepele oplossing. Als je een publiek IP-adres hebt kan dit niet.

Pagina: 1