12V pc fan aansluiten op stroom adapter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:59
Ik heb mijn ps4 en mijn htpc in een gesloten tv meubel staan. En beiden worden erg warm na een tijdje en dan gaan de fans enorm blazen. Dit maakt uiteraard ook zeer veel lawaai.
Als ik de kastjes open houd dan is er niks aan de hand, maar dit is ten eerste niet mooi, en ten tweede heeft de kleine het deurtje al eens gesloopt door er op te leunen. Het liefst wil ik dus de deuren gesloten houden.

Aan de achterkant van het meubel zitten 2 openingen voor kabels, maar die zijn erg klein. Ik zal zelf te denken om nog een extra opening te maken, en daar een pc fan op te monteren zodat de warme lucht eruit geblazen wordt. Nu is mijn vraag, hoe sluit ik een pc fan aan op een standaard stroom adapter/kabel?
Is hier al wat voor of kan ik zoiets zelf makkelijk bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 22:45
De simpelste manier is om het stekkertje van je stroom adapter eraf te knippen. En hetzelfde te doen bij je fan. Draadjes aan elkaar solderen (zwart op zwart, kleur op kleur) en een krimpkousje erover.

Iets netter is bij de elektronicaboer een paar verloop stekkertjes halen. Kost je misschien €2
Wel naar de echte elektroboer gaan, waar ze losse onderdeeltjes verkopen. En niet naar een Gamma of Mediamarkt.

Of even op internet kijken natuurlijk. Maar dan betaal je waarschijnlijk meer aan verzendkosten dan het onderdeel zelf kost.

[ Voor 13% gewijzigd door RocketKoen op 02-01-2016 12:34 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:53
En dan zou je evt nog een weerstand er tussen kunnen plaatsen als de fan te hard draait en je geen andere mogelijkheid van reguleren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:59
RocketKoen schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:34:
De simpelste manier is om het stekkertje van je stroom adapter eraf te knippen. En hetzelfde te doen bij je fan. Draadjes aan elkaar solderen (zwart op zwart, kleur op kleur) en een krimpkousje erover.

Iets netter is bij de elektronicaboer een paar verloop stekkertjes halen. Kost je misschien €2
Wel naar de echte elektroboer gaan, waar ze losse onderdeeltjes verkopen. En niet naar een Gamma of Mediamarkt.

Of even op internet kijken natuurlijk. Maar dan betaal je waarschijnlijk meer aan verzendkosten dan het onderdeel zelf kost.
Ok dat klinkt vrij simpel.. zou ik ook nog eventueel een schakelaar of fancontroller er tussen kunnen zetten of is dat weer een stuk complexer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Als je HTPC altijd aan staat, of in ieder geval tegelijk met de PS4, waarom dan niet de extra fan voeden vanuit de HTPC? Scheelt weer een adapter.
analogworm schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:42:
En dan zou je evt nog een weerstand er tussen kunnen plaatsen als de fan te hard draait en je geen andere mogelijkheid van reguleren hebt.
Of als je toch een adapter moet kopen, neem dan een exemplaar met verschillende uitgangsspanningen. Dan zet je de adapter gewoon op een lagere spanning als de fan te hard draait op 12V.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:21

watercoolertje

Untertitel

bones schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:43:
[...]

Ok dat klinkt vrij simpel.. zou ik ook nog eventueel een schakelaar of fancontroller er tussen kunnen zetten of is dat weer een stuk complexer?
Werkt eigenlijk precies hetzelfde maar dan met een schakelaar of controller ertussen :)

adapter > controller > fan

adapter > schakelaar > fan

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:24
bones schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:29:
...

Nu is mijn vraag, hoe sluit ik een pc fan aan op een standaard stroom adapter/kabel?
Is hier al wat voor of kan ik zoiets zelf makkelijk bouwen?
Klinkt me wel een beetje alsof je hem direct op 230V wil aansluiten 8)7 Of had je wel begrepen dat dat niet zomaar gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 22:45
BastiaanCM schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:49:
[...]

Klinkt me wel een beetje alsof je hem direct op 230V wil aansluiten 8)7 Of had je wel begrepen dat dat niet zomaar gaat ?
Ja het moet wel een adapter zijn ergens tussen de 7 en 12 volt natuurlijk.
Dus niet een van een laptop of een telefoonlader. En helemaal niet direct met een stekker in je stopcontact.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je een 5V fan neemt kan je hem op een USB poort aansluiten

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:53
memphis schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 17:01:
Als je een 5V fan neemt kan je hem op een USB poort aansluiten
Dat zou dan natuurlijk ook een mooie manier zijn om de fan wellicht enkel te laten draaien als het apparaat aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
https://www.conrad.nl/nl/...c-20-tot-70-c-117323.html

deze heb ik ooit voor mijn UPC box gemaakt.
Pagina: 1