Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 os in 1?

Pagina: 1
Acties:

• project_x
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-07-2019
Hallo

Ik probeer al een tijdje een oplossing te vinden voor het volgende: Ik heb 2 computers met op de ene win98 en op de andere winXP de 2e werkt nog behoorlijk maar de eerste met win98 amper. Zou het mogelijk zijn om HDD van pc1 in pc2 te rammen?
Op pc1 (win98) staat er nog een oud programma waarmee ik instellingen kan veranderen van een machine, maar de pc is zo slecht geworden dat ik het programma zelfs nie kan opstarten. Ik heb genoeg poorten in pc2 om de 2e HDD aan te sluiten, maar moet ik dan de eerste HDD verwijderen en booten vanaf de nieuwe HDD? Of moet ik ze er alle twee instoppen en via de BIOS booten vanaf de 2e schijf?
Of is er een manier om toegang te hebben op de 2e schijf via winXP zonder win98 te laten draaien in de 2e pc?

Mvg, kevin

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik zou hem niet te hard er in rammen, wel de pc's uitzetten voor dat je er iets uit haalt. Ik neem even aan dat het beide ide disks zijn.

Ik neem aan dat je het programma niet kan her installeren onder xp?

Ik zou eerst een kopie maken van het programma op de win98 disk en deze op de winxp computer uit proberen. Lukt dat niet, dan kan je nog proberen de win98 schijf als enige er in te doen (lees hieronder)

Als je de win98 disk bij de windows xp doet, dan kan je die win98 disk lezen, het file systeem is toegankelijk. Of het programma ook werkt, is niet te zeggen maar mogelijk wel. (werkt het programma uberhaubt onder xp?).

Je kan ook de win98 als eerste (of enige!) disk in de winxp computer doen en kijken of deze boot in win98.
meestal gaat dat wel redelijk goed, mogelijk moet je drivers installeren, houd je win98 disk bij de hand

Check de jumper setting op de harddisk ivm met master/slave als je ze er beide tegelijk in doet, en leg van te voren vast hoe ze stonden, zodat je altijd de oude situatie terug kan zetten

Omdat het belangrijk is zou ik er eerst een backup van de win98 schijf maken voordat je die ergens in steekt, in theorie lukt alles, maar als het in de praktijk tegenvalt dan heb je problemen.

Waarom werkt de win98 computer niet meer goed?

Everything is better with Bluetooth

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Een OS wordt geïnstalleerd op een specifieke hardwareconfiguratie.
Je kunt niet zomaar een HDD met een OS verplaatsen naar een andere PC en dan verwachten dat je probleemloos kunt booten vanaf deze HDD.

Wat is de configuratie van beide PC's?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• project_x
De pc is al vrij oud wat te verwachten is, de hardware die erin zit was volgens mij nie de beste op dat moment: 400mhz cpu, 128mb ram..., 15 jaar oud.

Als ik een backup maak kan dit op een usb disk? Want ik heb momenteel geen reserve HDD liggen.

Kendo: Wat bedoel je met configuratie? 32of 64 bits zoiets?(sorry moet nog veel leren)

Ik dacht al dat zomaar wisselen van os via HDD niet mogelijk was, maar blijkbaar mag ik het toch proberen.

Alvast bedankt Mvg, kevin

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou lekker een nieuwe/fatsoenlijke PC neerzetten en met Virtual Machines gaan werken. Je kunt dan nog steeds een Windows98 "Computer" hebben met de software die je moet gebruiken voor het instellen van je machine.

Zo heb je fysiek maar 1 computer staan waar meerdere systemen op kunnen draaien. Dit is voor jezelf ook veel makkelijker in onderhoud en vernieuwing, wanneer je weer eens toe bent aan een nieuwe computer.

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-11 22:01

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Je zou met virtual pc aan de slag kunnen, een gratis windows tool waarmee je een oudere versie van windows (bijvoorbeeld 98) kan draaien op een pc waar windows xp op staat. Ik weet niet of het helemaal compatible is omdat het om oude hardware gaat, maar het is het proberen waard. Daardoor kan je het programmaatje draaien als dit niet werkt met windows xp.

En geld uitgeven hoeft niet direct, met wat geduld is heel veel mogelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Bensjero op 02-01-2016 13:34 ]

• project_x
Oke Virtual PC dus en moet ik dan de HDD die pc zetten? Waarschijnlijk wel. Of gewoon op een usb of extra harde schijf?

Alvast bedankt voor de info
Mvg, kevin

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor een virtuele PC heb je geen extra disk nodig. Het ding draait immers virtueel

• project_x
ja, klinkt logisch maar ik wilde weten of ik de disk met daarop win98 in die pc moet stoppen of als het ook een kopie mag zijn ervan?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het makkelijkste is gewoon een nieuwe install te draaien (ook ivm drivers) in die virtuele machine, en daar je software dan op installeren.
Pagina: 1