Onbekend probleem met zelfgebouwde pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Wat is er aan de hand:
OF:
PC valt spontaan uit. Wil vervolgens niet aan (geen reactie op powerknop case/voeding). Na een cmos reset (batterij uit/in) gaat de pc aan. Na een tijdje (onregelmatig) weer hetzelfde verhaal.
OF:
De PC belandt in een bootloop. Reboot na moederbord post- screen.

PC staat maximaal 1 uur per dag aan, soms minder. Op alle onderdelen zit nog garantie.

Wat heb ik tot nu toe zelf getest/gedaan:
  1. cmos batterij vervangen door een nieuwe
  2. - geen resultaat
  3. peperclip test
  4. - psu reageert goed
  5. bios update naar meest recente versie
  6. - geen resultaat
  7. RAM reepjes eruit gehaald en 1 voor terug
  8. - tot nu toe werkt de PC normaal, sinds dinsdag 5 jan

Wat heb ik buiten de pc liggen om te testen:
  1. X99 Mobo
  2. DDR4 RAM
  3. 750Watt Corsair

Specs:
  • Corsair / Carbide Series SPEC-01
  • Gigabyte GA-X99-UD3
  • CPU: Intel Core i7 5820K
  • CPU Koeler: Corsair Hydro H75
  • MSI GTX 980 4GD5 OCV1
  • Crucial 32GB DDR4-2133Mhz (4x8)
  • Samsung SSD 256 850 Pro
  • TP-LINK Wifi/Bluetooth
  • LG DVD
  • ICY BOX 5.25" Multi Cardreader met o.a eSATA/USB 2.0 & 3.0 aansluitingen
  • 2x Cooler Master Silent Fan 120mm
  • MS-N850-VAL Rev. B (geen 80+)

Daarnaast vraag ik me of de CPU voltage wel klopt.
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/McqQjZx

Waar is het beste om mee te beginnen?
Wat ik eerder al las, PSU vervangen. Maar wat kan ik als reden opgeven om dat ding RMA te doen als hij wel werkt?

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2016 04:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-09 18:00
Geen reactie op de aan/uit knop kan 2 dingen betekenen, op beide heeft de batterij geen invloed (die zorgt hoogstens voor een verlies van instellingen).

Mogelijkheid 1:
Er is een probleem met het moederbord of de verbindingen van de aan/uit knop richting het mobo, de manier om dit uit te sluiten zie je onder mogelijkheid 2 :P

Mogelijkheid 2:
De voeding is op, dit kun je testen door op het moment dat de PC niet reageert op de aan/uit knop onderstaand trucje uit te voeren:

http://marcomiltenburg.co...test-an-atx-power-supply/

Als het probleem richting mogelijkheid 1 gaat dan kun je nog proberen de aan/uit knop proberen te omzeilen door de bewuste contactpunten waarop deze zit aangesloten te kortsluiten om de PC aan te zetten, een kleine schroevendraaier voldoet hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FouT schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 01:55:
Geen reactie op de aan/uit knop kan 2 dingen betekenen, op beide heeft de batterij geen invloed (die zorgt hoogstens voor een verlies van instellingen).

Mogelijkheid 1:
Er is een probleem met het moederbord of de verbindingen van de aan/uit knop richting het mobo, de manier om dit uit te sluiten zie je onder mogelijkheid 2 :P

Mogelijkheid 2:
De voeding is op, dit kun je testen door op het moment dat de PC niet reageert op de aan/uit knop onderstaand trucje uit te voeren:

http://marcomiltenburg.co...test-an-atx-power-supply/

Als het probleem richting mogelijkheid 1 gaat dan kun je nog proberen de aan/uit knop proberen te omzeilen door de bewuste contactpunten waarop deze zit aangesloten te kortsluiten om de PC aan te zetten, een kleine schroevendraaier voldoet hiervoor.
In geval van 1:
- Dan zou de psu toch niet weer aan kunnen na een cmos reset?

2:
De paperclip test heb ik al uitgevoerd, resultaat: psu werkt (fan begint dan te draaien)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FouT
De eerste stappen tijdens een boot van een moederbord zelf houdt weinig rekening met een cmos, helemaal geen reactie op de aan/uit knop wijst toch sterk op een hardware issue. Het reageren na een cmos reset kan simpelweg worden toegewezen aan het per ongeluk aanraken van de kabels (in het beste geval, gewoon slecht contact). Dit kun je uitsluiten door het kortsluiten van de contactpunten.

Als dat ook niet echt een duidelijke oorzaak oplevert zou ik het mobo RMA sturen om eerlijk te zijn, er zijn niet echt veel andere mogelijke oorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FouT schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 02:09:
De eerste stappen tijdens een boot van een moederbord zelf houdt weinig rekening met een cmos, helemaal geen reactie op de aan/uit knop wijst toch sterk op een hardware issue. Het reageren na een cmos reset kan simpelweg worden toegewezen aan het per ongeluk aanraken van de kabels (in het beste geval, gewoon slecht contact). Dit kun je uitsluiten door het kortsluiten van de contactpunten.

Als dat ook niet echt een duidelijke oorzaak oplevert zou ik het mobo RMA sturen om eerlijk te zijn, er zijn niet echt veel andere mogelijke oorzaken.
Bedankt voor je reacties,

Ik ga het eens proberen.
Je denkt dus niet dat het aan de psu kan liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FouT
Als de psu gewoon functioneert (en dit consequent blijft doen) met de paperclip truc dan lijkt mij de kans groter dat het hogerop in de boom zit, of in het moederbord of in de bekabeling naar de aan/uit knop. Dit soort issues blijven lastig om te troubleshooten echter omdat ze niet direct zijn te reproducen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-09 21:15

rdejongjr

Gnome

Ehm... 2 puntjes

- Ontzettend slechte voeding, pauperdingen die MS-Tech.
gezien de prijs mag je geeneens verwachten dat het een fatsoenlijke 450W voeding inhaalt.
Goede kans dat het met een paar minuten rust (vervangen van de batterij) weer aan wil gaan maar toch steeds er uit klapt
De 400-450W varianten zijn nog nuttig om zo nu en dan een pc nog een paar maanden aan de praat te houden verder zou ik er niet op bouwen.

- Interne cardreaders ben ik geen fan van die krengen zijn vaak zo slecht ontworpen en zo goedkoop mogelijk in elkaar gezet, ook hier de kans dat het met een paar min rust geen problemen meer veroorzaakt en de pc laat starten.

Verder:
- Kast staat in geen verhouding met de inhoud, redelijk stevige apparatuur in een krappe en matige kast.
Niet het meest luchtige exemplaar en mooi vind ik ze niet maar smaken verschillen en klant is koning zeggen ze vaak.

Hoe dan ook is het aan te raden om die voeding te vervangen voor iets wat meer gebouwd is voor een duurzaam systeem.
Link naar PW met een lijst die om te beginnen al 200% beter is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

Vervang die paupervoeding eerst maar eens voordat je verder gaat. :X

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

Als ik het verhaal zo lees wordt het batterijtje door iets vernaggeld. Kan de voeding zijn, maar ik vermoed in ieder geval een kortsluiting ergens, kan net zo goed het moederbord of de kast zijn (eens meegemaakt, supervaag). Met wat er in die kast zit kan ik er eigenlijk niet bij dat er bespaard is op de voeding, maar om meteen die als schuldige aan te wijzen vind ik net iets te ver gaan. Het is een beetje zonde om alsnog een kwaliteitsvoeding te halen alleen maar om te zien dat er niks mis is met de MS-Tech (alhoewel, voor de langere termijn sowieso een upgradepunt). Ik zou het volgende proberen (sorry voor de Jip en Janneke taal):

1. Alles uitbouwen.
2. Enkel moederbord, processor + koeler, videokaart en voeding aansluiten
3.1. Booten met een schroevendraaier ofzo (of knopje op moederbord, als dat erop zit)
3.2. Probleem blijft? Andere PSU
3.3. Probleem blijft? Zeer waarschijnlijk moederbord
4. Stap voor stap een component extra aansluiten en weer proberen te booten. Kom je er snel genoeg achter wat de boosdoener is
5. Alles weer inbouwen natuurlijk ;-)

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Met deze voeding is het vragen om problemen. Hij zal de pc misschien net aan kunnen trekken en dan met een hele slechte kwaliteit stroom. Het zal mij niets verbazen dat er onderdelen als gevolg van een te hoge ripple defect zijn geraakt.
Stap 1 is dus een nieuwe voeding halen en wel eentje van goede kwaliteit. Een voeding van €40,- in een systeem van €1500,- of meer is natuurlijk een heel erg verkeerde bezuiniging. Advies pricewatch: Corsair RM550x of pricewatch: Cooler Master V Series V550 - 80+ Gold. Ja het kost wat, maar is wel in lijn met de overige onderdelen in het systeem.
Daarna testen zoals Phatfish hierboven vermeld heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:24

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhonk. Schopje naar PMG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderinozie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 09:44
Als ik het zo lees klinkt het naar mijn idee alsof er iets mis is met het moederbord.
Op het moment dat je de batterij eruit haalt reset je alleen de instellingen van je moederbord, je geeft aan dat door die te resetten de pc weer werkt (tijdelijk). Blijft het apart dat er een instelling in zijn moederbord verkeerd springt zonder dat hij iets in de bios doet.

Voeding lijkt mij niet, want daarna heb je dezelfde hardware aangesloten en start de pc wel. Als de voeding de componenten niet aan zou kunnen zou die dan ook niet op moeten starten.

Kabel zou kunnen.... Maar ik hoor niet dat je daar iets anders mee doet en toch start de pc na de batterij erin en eruit. Het zou kunnen dat je met het openen en bewegen van de kast ervoor zorgt dat de kabels (voor even) weer goed zitten, maar dat ze daarna weer niet goed gaan zitten lijkt mij apart. Maar zoals al vaak hierboven is aangegeven inderdaad schroevendraaier test als de pc de volgende keer weer niet aan gaat :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:30

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Het probleem doet me denken aan iets wat ik heb meegemaakt. Na bijna een jaar probleemloos gebruik, kwam mijn computer op een dag niet meer uit de stand-by: het was precies alsof de schakelaar stuk was. Ik dacht toen ook aan het resetten van de CMOS, maar het indrukken van de CMOS reset schakelaar was niet voldoende: ik moest de batterij loshalen en pas daarna werkte het systeem weer als vanouds. Een maand of wat later gebeurde precies hetzelfde.
Het bleek dat dit bij mijn moederbord een bekend probleem is en de fabrikant heeft er een BIOS update voor uitgebracht. Die heb ik geïnstalleerd en daarna is het probleem niet meer voorgekomen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
De voeding is inderdaad waardeloos. Als je naar de technische specificaties kijkt, dan zie je dat deze voeding 2 12V rails heeft die elk 27A kunnen leveren. Dat is 2 keer 325 Watt over de 12V rails. Zou voldoende moeten zijn, zo lang de voeding daadwerkelijk een stabiele 12V kan leveren.

Daarbij zijn bij merken als MS-tech die vermogens vaak ook het piek-vermogen en niet het continue-vermogen, zoals bij kwaliteitsvoedingen. De kans is klein, maar het zou zelfs zo kunnen zijn dat het systeem teveel van 1 van de 2 rails vraagt, waardoor problemen ontstaan. Het zou in ieder geval wel wat waard zijn om het systeem eerst eens tijdje te testen met een fatsoenlijke PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties.

Het probleem is, ik kan dit moeilijk testen met een andere mobo of psu omdat het probleem zich niet meteen voor doet.

Het kan een week maar ook een half jaar duren. Die kennis van me kan dat ding niet zo lang missen. Een week kan nog wel.

Verder ja is de case idd niet de mooiste, is de psu niet de beste dat weet ik ook maar het is niet mijn keuze geweest hij wilde het per se zo hebben.

Ik zou graag spullen rma willen doen maar wat? De voeding of moederbord?

En wanneer hij terug bij winkel is en hij wordt getest, dan blijkt dus dat ze wel gewoon werken. Wat dan?

Bios staat op laatste beschikbare versie van gigabyte.

Man wat een gedoe, zo veel computer gebouwd en verkocht maar dit is de eerste keer dat ik zoiets mee maak.

Ik ga maandag of dinsdag dat ding halen en zet hem een weekje bij mij of eens even te kijken waar het precies mis gaat.

Ook dan kan ik rustig in de bios kijken of alles goed staat ingesteld.

Ik zal weer verder gaan hier als de pc bij mij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 13:10
Ik had ongeveer hetzelfde probleem met mijn PC. Alles geprobeerd, uiteindelijk mijn processor opgestuurd naar Intel en een nieuwe ervoor teruggekregen. Het probleem zat hem in een gekookte processor. Ik zal als ik jou was eens een andere processor erin stoppen.
Maar ik zal inderdaad ook eerst kijken of een betere voeding wel werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter15
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-09 22:36
Ik zou investeren in een goede voeding. de andere componenten in deze pc zijn allemaal A merken, waarom dan bezuinigen op het belangrijkste onderdeel van de hele pc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Een MStech voeding hoeft niet persee een probleem te zijn. Ik heb hier ook een simpel office/internet pc'tje staan dat al 5 jaar pima werkt op de met de kast meegeleverde MStech voeding.

Wanneer mogelijk, een weekje testen met een andere voeding. Probleem weg -> PSU, Probleem nog aanwezig -> moederbord.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De grootste kans is dat het probleem de voeding is. Die voeding kan amper 300 watt stabiel leveren. Verbruik je meer dan dat, dan is de kans ook nog eens erg groot dat de rest van je systeem kapot gaat of zelfs in de fik vliegt. Je moet voor de gein eens wat verhalen opzoeken van deze voedingen.

Ze zijn amper of gewoon niet beveiligd tegen overbelasting, overspanning, onderspanning en dergelijke en dat terwijl dat al gauw gebeurd met MS-TECH. De voeding is het belangrijkste component van een PC. Ik bedoel het niet stom ofzo, maar het is gewoon echt heel erg dom om die voeding met zo'n systeem te gebruiken.

@kendo Als je een zuinig systeem hebt wat misschien 200 watt verbruikt dan zou het nog kunnen gaan.

Persoonlijk zou ik liever een voeding van 2 tientjes meer nemen dan dat ik een nieuwe PC van €1500,- moet kopen.

En mocht op wonderlijke wijze de voeding dit probleem niet veroorzaken, dan is het dus aan te raden hem alsnog vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2016 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel - san
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 15:14
Bovenstaande heb ik eerder meegemaakt en totaal aardig wat tijd gekost. Van de 3X bleek het volgende de oorzaak te zijn:
#1 Brakke PSU (dit is hier relevant)
#2 Kortsluiting op USB Headerpins mainboard
#3 Defecte CD/DVD-burner

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, veel success ermee alvast.

En zoals velen al gezegt hebben is het ondanks de wensen van de klant, het strekt tot aanbevelen om te switchen naar een topvoeding. Zeker met deze specs ga ik ervan uit dat persoon in kwestie enige tijd met dit systeem aan de gang wilt zijn. (Action alike C-keuzes zijn hier zeker niet van toepassing)

[ Voor 34% gewijzigd door Daniel - san op 02-01-2016 17:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Dit is bijna te gek voor woorden..
Zo'n monster pc en dan zo'n voeding dat kan echt niet.
Die voeding kan zo wel 100 graden worden en daar houden de rest van de componenten niet echt van.
Waarschijnlijk ligt het aan de voeding, maar ook al ligt het daar niet aan zou ik die sowieso vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Alles over de max, en dan zo'n prut voeding..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik was ook liever met een corsair of seasonic de zee in gegaan maar hij weigerde advies aan te nemen en kwam met de mstech aanzetten.

Maar wat gebeurt er na het resetten van de cmos, want na reset werkt het systeem weer (een tijdje). Blijkbaar gebeurt er iets waardoor de cmos weer gereset moet worden.

Hij komt het systeem dinsdag brengen en laat hem een week bij mij staan.
Dan kan ik ook tests uitvoeren om eens te kijken waar dit nou aan kan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daniel - san schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 17:19:
Bovenstaande heb ik eerder meegemaakt en totaal aardig wat tijd gekost. Van de 3X bleek het volgende de oorzaak te zijn:
#1 Brakke PSU (dit is hier relevant)
#2 Kortsluiting op USB Headerpins mainboard
#3 Defecte CD/DVD-burner

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, veel success ermee alvast.

En zoals velen al gezegt hebben is het ondanks de wensen van de klant, het strekt tot aanbevelen om te switchen naar een topvoeding. Zeker met deze specs ga ik ervan uit dat persoon in kwestie enige tijd met dit systeem aan de gang wilt zijn. (Action alike C-keuzes zijn hier zeker niet van toepassing)
#1: zou inderdaad kunnen
#2: kun je dit meten? dan nog, veroorzaakt een kortsluiting het probleem dat hij ervaart?
#3: dit is niet het geval

Hij is zeker van plan om er lang mee aan de gang te gaan. Een SLI binnenkort staat op de planning volgens hem.

Hij wil maar niet geloven dat de psu die hij heeft zuigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Maak de vergelijking maar met een Accu uit een Auto die heb je ook van 30 euro en van 130 euro.

En ja daar zit behoorlijk verschil in.

MS-tech is goedkope troep, laat hem onze minst investeren in een goede voeding.
En anders kan je altijd zeggen dat als de voeding wel klapt hij waarschijnlijk ze halve pc kan vervangen.

Misschien wil dan dan wel wat uitgeven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:09:
Laat hem er lekker mee doorspelen, nu is het nog instabiliteit en straks is de boel gefrituurd. ;)

Als hij het niet wil geloven zoekt hij het toch zelf mooi uit? Ik haal m'n vingers er redelijk snel van af als iemand zonder kennis beweert het beter te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 18:31
[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:09:
[...]

#2: kun je dit meten? dan nog, veroorzaakt een kortsluiting het probleem dat hij ervaart?

Hij is zeker van plan om er lang mee aan de gang te gaan. Een SLI binnenkort staat op de planning volgens hem.[quote]

Nog 2 redenen om een goede PSU te kopen! Het is dan tevens aan te raden om nu een PSU te kiezen die dat ook aan kan!

Wil hij niet aan een andere PSU; handen er van aftrekken en hem zelf laten klooien. Anders krijg jij straks nog de schuld van alles.
(Sommige mensen hebben een harde leerschool nodig)

[ Voor 4% gewijzigd door jovadca op 02-01-2016 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jovadca schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:34:
[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:09:
[...]

Hij is zeker van plan om er lang mee aan de gang te gaan. Een SLI binnenkort staat op de planning volgens hem.[quote]

Nog 2 redenen om een goede PSU te kopen! Het is dan tevens aan te raden om nu een PSU te kiezen die dat ook aan kan!

Wil hij niet aan een andere PSU; handen er van aftrekken en hem zelf laten klooien. Anders krijg jij straks nog de schuld van alles.
(Sommige mensen hebben een harde leerschool nodig)
Ben het zeker met je eens. Maar stel je eens voor dat het niet aan de psu ligt...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H5319Y
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-02-2021
Als de ram niet compatibel is zou ik deze omwisselen, heb je reserve ram reepjes die je kan testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:45:
[...]

Ben het zeker met je eens. Maar stel je eens voor dat het niet aan de psu ligt...?
Kan, echter is MS-TECH net zoiets als Sweex en vaak al gaar uit de doos 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

[...]

Dan is hij iig af van een tikkkende tijdbom? :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 18:31
[...]

Dan heeft hij nu een goede PSU en niet één die elk moment het kan begeven en je PC naar de knoppen kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
H5319Y schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:51:
Als de ram niet compatibel is zou ik deze omwisselen, heb je reserve ram reepjes die je kan testen?
2133mhz ddr4 zou compatibel moeten zijn maar dat de CT2K8G4DFD8213 niet in de lijst staat vermeldt wil toch niet zeggen dat het per se niet compatibel is toch?

Heb hier geen ddr4 reepjes liggen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H5319Y
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-02-2021
probeer anders eens met een enkele reepje te starten in verschillende sloten
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:17:
[...]

2133mhz ddr4 zou compatibel moeten zijn maar dat de CT2K8G4DFD8213 niet in de lijst staat vermeldt wil toch niet zeggen dat het per se niet compatibel is toch?

Heb hier geen ddr4 reepjes liggen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Hij is zeker van plan om er lang mee aan de gang te gaan. Een SLI binnenkort staat op de planning volgens hem.

Als je met deze voeding SLI wilt gaan draaien dan ontploft de voeding onder load gegarandeerd. Verder heeft hij niet eens genoeg aansluitingen voor 2x een GTX980. Zelfs niet voor 1! Een MSI 980 heeft 2x een 6+2 pins aansluiting nodig van de voeding. De voeding heeft 1x 6+2 en 1x 6 pins, dus de huidige GPU krijg al niet eens voldoende stroom.

-EDIT-
Ik zat naar de verkeerde 980 te kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2016 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
H5319Y schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:20:
probeer anders eens met een enkele reepje te starten in verschillende sloten

[...]
Dat zal ik dinsdag gaan doen als de pc hier staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:27:
[...]

Als je met deze voeding SLI wilt gaan draaien dan ontploft de voeding onder load gegarandeerd. Verder heeft hij niet eens genoeg aansluitingen voor 2x een GTX980. Zelfs niet voor 1! Een MSI 980 heeft 2x een 6+2 pins aansluiting nodig van de voeding. De voeding heeft 1x 6+2 en 1x 6 pins, dus de huidige GPU krijg al niet eens voldoende stroom.
Volgens mij heeft de gtx 980 2x6-pin nodig...?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2016 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

UPDATE#1:
-- hij startte pc op, moederbord intro in beeld, net voor het bereiken van de loading screen van windows 10 start de pc opnieuw op. Na 2 reboots viel het systeem uit en reageert het dus niet meer op de powerknop.
Heb hem gezegd dat hij de stekker eruit moet trekken en het systeem in zijn huidige staat moet laten staan. Dinsdag a.s. komt de pc bij mee voor een week zodat ik kan uitzoeken wat de oorzaak is.
Dit gaat inderdaad toch naar de voeding rieken. Alsof deze piekbelasting niet trekt, wat bij zo'n voeding niet heel raar is. Iedere boot is nu Russisch roulette voor dat systeem.
UPDATE#2:
Ik zie nu dat Gigabyte een lijst heeft opgesteld met ram dat compatibel is met de ga-x99-ud3. De ram die hij heeft staat hier niet tussen. Hoe serieus moet je de lijst nemen?
Hij heeft: Crucial CT2K8G4DFD8213
Hier zou ik niet al te lang bij stilstaan, zeker als je conservatieve timings hanteert. Dat het RAM niet op de QVL staat betekent eigenlijk alleen maar dat de combinatie niet getest is. Het is daardoor nog steeds mogelijk dat het RAM niet compatible is met dit moederbord, maar de kans dat het problemen geeft is nihil.

Even het verhaal over niet reageren op de powerknop:

Op het moment dat deze wordt ingedrukt, creëer je feitelijk kort een kortsluiting tussen twee pins op het moederbord. Dit zorgt dat er een signaal naar de PSU gaat (paperclip methode zeg maar) om aan te gaan. Als de PSU gaar is, krijgt hij wellicht constant dit signaal, er zit dan een kortsluiting in de PSU zelf. Dit hoef je ook niet direct te merken. Kan zijn dat er een trafo of condensator niet ok is, waardoor er lading of spanning opbouwt, wat de PSU als de benodigde kortsluiting voor aan/uit gaat registreren. Nogmaals, dit kan nog altijd van het moederbord, kast (aan/uit knop dan), of overige apparatuur zoals de cardreader komen. Maar zoals je merkt heeft MS-Tech geen goede reputatie en dat heeft een reden. Als die maat van je er echt bij zweert (en ik ken zulke types, zweren bij één merk om de domste redenen), laat hem er dan lekker zelf achter komen dat het slechts €40,- kost om een PC van €1500,- te frituren. Topdeal, als je het mij vraagt.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marko3333
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-09 12:55
Het makkelijkst om te vervangen/tijdelijk te testen met een ander model > PSU

Heb je gekeken of de voltages stabiel blijven onder langdurige max load, liefst met hoge temp?

Als ik een gokje mag wagen, zou ik toch mijn geld op een defecte mobo zetten bij deze verschijnselen (zelfs al is de psu niet van de juiste Q).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zou dan de oorzaak zijn van het defecte mobo? Juist, een gare voeding die spanning levert met een veel te hoge ripple. Een nieuw moederbord zal hetzelfde overkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:00
Gooi nou in godsnaam die voeding er uit ten eerste! En kijk daarna verder.

Die voeding is zo'n onzekere factor dat je alle andere onderdelen niet kunt vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Dan laat je hem toch dit draadje eens lezen (en er is genoeg andere informatie beschikbaar online) om hem duidelijk te maken dat hij er toch echt wel naast zit mbt MS-Tech voedingen.

Zoals hierboven al aangegeven, zodra hij er nog een GTX980 naast wil prikken, dan zul je gigantische problemen krijgen met die voeding. Deze voeding kan amper een piekvermogen van 650Watt leveren op de 12V lijn. Continue vermogen is een stuk lager en 2 GTX980's en een 2011-3 setup verbuiken samen ook behoorlijk wat.

Zoals iemand anders ook al zei, ga eens kijken wat de spanningen doen, wanneer het systeem goed belast wordt. Blijft 12V wel in de buurt van de 12V? Of zakt deze in richting 11V bv. Een programma als HWiNFO64 laat je goed zien wat er gebeurd en je kunt er ook mee loggen zodat je na een potje gamen kunt zien wat er gebeurd is.

http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=6914

Lees daar eens door heen. www.jonnyguru.com is 1 van de sites om te bezoeken om meer over voedingen te weten te komen. Lees in de forum-link reactie #3 maar eens goed en klik eventueel door naar de FAQ die hij daar post. Wellicht dat je dan beter gaat begrijpen waarom dit probleem best wel eens een PSU probleem kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
De MS-TECH voeding heeft 2x 29A 12V ,
12V 1 en 12V 2, (360W per lijn) ik stel dan ook me vraagtekens bij de componenten , omdat het zoizo een budgetvoeding is , hebben ze mogelijk 2 losse 12 V modules gebruikt
Het werkt wel,maar wordt deze ongelijk belast heb je kans dat het systeem er van tript.

Op een goede voeding staat 1x de amperage van de 12V vermeld, op mijn corsair (750W)staat b.v 1x 68A. 12V , dit duid er al op dat er hoogwaardige componenten worden gebruikt (die hogere belasting aan kunnen).
Op deze voeding worden de 2X 12V lijnen van 1 12V bron afgetapt.

ik zeg je eerlijk ik had voorheen ook een MS-TECH (750W) alleen had ik na het vervangen van mijn videokaart (R9 290X) ineens spontaan last van het crashen van mijn pc tijdens het spelen van een spel.

Mij advies ; test met een andere voeding, mogelijk is je probleem hiermee opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
frankym schreef op zondag 03 januari 2016 @ 09:23:
De MS-TECH voeding heeft 2x 29A 12V ,
12V 1 en 12V 2, (360W per lijn) ik stel dan ook me vraagtekens bij de componenten , omdat het zoizo een budgetvoeding is , hebben ze mogelijk 2 losse 12 V modules gebruikt
Het werkt wel,maar wordt deze ongelijk belast heb je kans dat het systeem er van tript.

Op een goede voeding staat 1x de amperage van de 12V vermeld, op mijn corsair (750W)staat b.v 1x 68A. 12V , dit duid er al op dat er hoogwaardige componenten worden gebruikt (die hogere belasting aan kunnen).
Op deze voeding worden de 2X 12V lijnen van 1 12V bron afgetapt.

ik zeg je eerlijk ik had voorheen ook een MS-TECH (750W) alleen had ik na het vervangen van mijn videokaart (R9 290X) ineens spontaan last van het crashen van mijn pc tijdens het spelen van een spel.

Mij advies ; test met een andere voeding, mogelijk is je probleem hiermee opgelost.
Zo werkt multi-rail eigenlijk nooit. Bij MS-TECH zijn het ook allemaal single rail voedingen, multi-rail kost alleen maar meer geld kost immers extra om de beveiliging te implementeren. Dus ze zetten op het label wel dat het een veiligere multi-rail voeding is maar in de praktijk is het gewoon single rail zonder beveiliging tegen overbelasting.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voeding is inmiddels vervangen en het probleem lijkt hiermee te zijn verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Top dat je de oplossing post! 👍
Kunnen we weer een hoop van leren met z'n allen.

En jij heel veel succes en nog heel veel pleZier met je pc!
Pagina: 1