Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb een canon eos 1100D Camera. Nu zou ik daar graag macro foto's mee maken. (visjes closeup in mijn aquaria)

Ik ben een leek op camera gebied, maar mijn oog is gevallen op de Tamron 70-300 CAN 4.0-5.6 a 119 euro.

Is dit een goede keuze mbt mijn doelstelling? En wat zouden eventueel betere keuzes zijn in die prijsklasse?

Mvg
Tom

Alle reacties

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

Hoe groot zijn die visjes? die bepalen de benodigde vergroting qua macrolens.

Heb je ook andere lenzen nu in bezit :) ?

Mijn ervaringen met Goedkope telezooms is dat ze niet scherp zijn, maar een leek als jij kan daar misschien prima mee leven. Als het even kan koop dan een lens met stabilisatie, zeker als je nog geen statief of flitser hebt. Jij wil visjes fotograferen, die waarschijnlijk niet in fel daglicht staan, dus je zal iets moeten hebben dat voor korte sluitertijden gaat zorgen. omdat het er voor de camera relatief donker is. Anders heb je alleen maar bewogen en onscherpe foto's

Want met statief zorg je dat de camera niet beweegt (=langere acceptable sluitertijden) en met een flitser kan je ook beweging bevriezen

Mij lijkt de 70-300 CAN nu niet bepaald de beste keus voor macro. maar het is beter dan niets.
Toch zou ik je adviseren om te kijken of je budget niet wat ruimer kan en een goede lens koopt.

Of dat je met omkeeringen, tussenringen, en voorzetlenzen an de slag gaat. dat zijn ook goedkope methoden om toch leuke macro foto's te maken, en naar mijn mening waardevoller dan een slechte lens kopen

[ Voor 31% gewijzigd door mrc4nl op 01-01-2016 23:18 ]

ora et labora

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:52
Waarom lukt het niet met je huidige lens?

Statief en/of beeldstabilisatie helpt alleen als de vissen stil in het water blijven hangen.
Bewegingsonscherpte doordat de vissen bewegen kun je daarmee niet mee voorkomen.
Het belangrijkste is dat je voldoende licht in de bak krijgt. Aquariumlampen leveren meestal te weinig licht.

Verwacht er ook niet teveel van. Het aquariumglas is nou niet bepaald gunstig voor de beeldkwaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
De visjes varieren van 2 mm tot 20 cm. Het licht is vrij goed (licht van aquariumlampen) Ik fotografeer van ca 30cm afstand.

Hier een paar voorbeelden

ca 4 cm
http://i67.tinypic.com/14kb34k.jpg

20 cm
http://i68.tinypic.com/2yobocw.jpg

2mm achterin aquarium
http://i63.tinypic.com/2s923w0.jpg

Hij focust op mijn achtergrond, maar dat visje rechts van 2cm krijg ik er wel mooi op. Het zou mooi zijn om dat kleintje achterin (rechts van die garnaal) er scherp op te krijgen.

Het objectief wat ik gebruik is die standaard wordt meegeleverd. EFS 18-55 MM/ macro 0.25m/0.8ft staat erop.

Mvg,
Tom

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2016 23:56 ]

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 23:42:
De visjes varieren van 2 mm tot 20 cm. Het licht is vrij goed (licht van aquariumlampen) Ik fotografeer van ca 30cm afstand.
Voor macro (1:1 vergroting) heb je veel meer licht nodig dan voor normale foto's. zeker als je ze ook met grote scherptediepte wil fotograferen
je hebt 2 dezelfde foto's :+
Hij focust op mijn achtergrond, maar dat visje rechts van 2cm krijg ik er wel mooi op. Het zou mooi zijn om dat kleintje achterin (rechts van die garnaal) er scherp op te krijgen.

Mvg,
Tom
Het zal niet makkelijk worden om die visjes in focus te krijgen. dat focusen op de achtergrond is ook een probleem, de visjes zijn klein waardoor de AF er moeite mee kan hebben. je kan namelijk alleen op bepaalde punten scherpstellen. als de visjes buiten de punten zitten kan het alleen handmatig.

ora et labora

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04:18

Fiber

Beaches are for storming.

Ik denk dat je beter kan doorsparen voor een echte macro lens, nieuw of gebruikt. Bijvoorbeeld deze
pricewatch: Tamron 90mm f/2.8 Di VC USD Macro (Canon) of iets vergelijkbaars van Canon, Tokina of Sigma.

En inderdaad veel licht er bij. Hoeven niet per se flitsers te zijn, ik zou eens gaan experimenteren met een bouwlamp of zo.

[ Voor 17% gewijzigd door Fiber op 02-01-2016 00:00 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

In welke stand fotografeer je nu? En hoe gebruik je de focuspunten? Kies je die zelf of laat je de camera kiezen?

Een macrolens kan helpen om die kleintjes wat dichterbij en dus groter op de foto te zetten. Maar AF problemen dat de camera de achtergrond pakt los je daar niet 1,2,3 mee op en wordt mogelijk alleen maar erger en blijft toch een kwestie van oefenen en de camera doorkrijgen en beter ook om zelf dingen in te stellen en niet de auto stand alles laten bepalen. Zelf een bak staan met voornamelijk kleine vissen van 1,5cm met paar uitschieters naar 3,5cm. Maar blijft lastig zeker ook om dat er met macro en langere lenzen zo van dichtbij nauwelijks scherpte diepte overblijft en met klein diafragma word licht ook lastig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de post aangepast mrc4nl.

Soinair; Met de automatische (groen vierkantje) en de sportstand. Met die focuspunten wacht ik tot mijn doel op 1 van die rode puntjes komt.

• wappiewappie
De camera weet niet wat het onderwerp is. je kunt daarom beter zelf één focuspunt selecteren een daarmee op het visje mikken.

Ik zou je ook aanraden om zo snel mogelijk de basistechniek van het fotograferen (sluitertijd, diafragma en lichtgevoeligheid) onder de knie te krijgen, zodat je één van de handmatige standen (Tv, Av en M) kunt gebruiken. Daarmee heb je veel meer controle over de camera.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks. In die M stand krijg ik ze er wel mooier op idd.
http://oi65.tinypic.com/263emqd.jpg

Maar wat zou nou een goede keuze zijn rond de 100-150 euro qua lens, voor dit soort doeleinden?

• wappiewappie
In die prijsklasse niks.
Tamron 70-300 die je in de eerste post noemt heeft een minimum focusafstand van een meter.
Dan kun je verder inzoomen, maar moet je ook meer afstand nemen. Daar schiet je dus niet veel mee op.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 00:57:
Thanks. In die M stand krijg ik ze er wel mooier op idd.
http://oi65.tinypic.com/263emqd.jpg

Maar wat zou nou een goede keuze zijn rond de 100-150 euro qua lens, voor dit soort doeleinden?
Ik vind het moeilijk, persoonlijk denk ik dat je voordeliger uit bent door accessoires te kopen zodat je betere foto's kan maken, en een hogere vergroting haalt.De tamron 70-300 CAN ken ik niet, wel deze: pricewatch: Tamron AF 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro (Canon)

echt scherp is ie niet , met 1:2 vergroting niet heel veel groter dan de 1:2,7 die je met een kitlens haalt. is dat het waard?

Ik zou eerst proberen meer uit je kitlens te halen, die visjes van 2cm zijn nu niet eens scherp, maar met wat moeite moet dat toch echt lukken met de lens die je nu hebt. Gewoon wat meer proberen ipv te denken dat een andere lens al jouw problemen op gaat lossen.

Wil je toch meer vergroting: Ik neem aan dat jij een 17-55 hebt, die doet het prima met wat extension tubes.
http://www.cameranu.nl/nl...ion-tube-set-canon-chroom
wil je goedkoper dan kan je een omkeer-ring gebruiken (let op de juiste diameter!)
pricewatch unsorted: Caruba RR-EOS Omkeerring 52MM

een nadeel van deze opties is echter weer dat je een korte minimum focus afstand hebt, veel meer da 6cm ga je er niet mee halen.Het kan zijn dat de vissen te ver van je lens zitten en niet in focus te krijgen zijn (met de lens tegen het glas)

Wil je het goed doen dan zou ik nog even doorsparen voor een echte macro lens ;)

[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 02-01-2016 01:45 ]

ora et labora

• wappiewappie
Op de foto's is nu de drukke achtergrond behoorlijk storend in beeld.
Als je de visjes verder naar voren weet te lokken, valt de achterwand buiten het focus gebied en wordt de foto een stuk rustiger.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de input jongens. Ik kan een Sigma 105mm EX 2.8 macrolens overnemen. Ben erg benieuwd naar de resultaten.

Mvg
Tom

• wappiewappie
Dat is ook een mooi lensje (net als alle macro lenzen overigens). d:)b
Wel veel oefenen. Macrofotografie is niet de makkelijkste vorm van fotografie.

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 18:02
Ik zou een go-pro pakken die in je aquarium doen en dan foto/video maken.
Kan je veel leukere dingen mee doen dan die grote spiegelreflex camera tegen het glas aan duwen! Daarbij haal je het voordeel van goed fototoestel onderuit door de lichtbreking van het glas en het vieze aquarium.
Voorbeeld:
YouTube: GoPro Meets Dad's Oscar Aquarium
Pagina: 1