Toon posts:

Nieuwe game pc obv BBG

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mijn huidige pc aan vervanging toe is, maar er waarschijnlijk wel een paar onderdelen mee kunnen, zou ik graag advies bij jullie willen inwinnen over hoe ik het mainstreamsysteem van de laatste BBG zo goed mogelijk kan aanpassen binnen m'n budget.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast het gebruikelijke officewerk, wil ik de nieuwste games met hoge graphics vloeiend kunnen spelen. Onlangs Siege aangeschaft en kijk erg uit naar The Division.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil hier niet meer dan € 1000,- aan besteden, excl. verzendkosten. Assemblage doe ik zelf. Windows installatie verwacht ik mee te kunnen nemen door hergebruik SSD.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb twee monitoren (2x Dell Ultrasharp U2412M), toetsenbord, muis, speakers en headset. Verder heb ik thuis een NAS met 2TB ruimte. Ik heb daardoor niet veel extra opslag op PC nodig.

Onderstaande onderdelen denk ik mee te kunnen nemen van m’n oude pc:Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb op een aantal punten de BBG aangepast:
  • I5 6500 ipv 6400, omdat ik heb begrepen dat die net een stapje hoger is en ik – door het meenemen van SSD etc. – wat ruimte in het budget heb.
  • MSI moederboard ipv Gigabyte, ivm opmerking in BBG over gedoe met herkennen RAM-geheugen.
  • Sapphire GPU ipv Gigabyte, omdat ik goede recensies heb gelezen over de Sapphire kaart. Zou ook een stillere variant zijn.
  • Andere RAM geheugen, ivm opmerkingen op het forum over het niet samenwerken van i5 6500 en DDR 2.400Mhz. Dat zou buggy zijn en daar ben ik absoluut allergisch voor :). Gekozen voor Crucial RAM obv een reactie op de BBG, andere suggesties uiteraard welkom!
Totaallijst is als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 213,90€ 213,90
1MSI H170M-A PRO€ 105,-€ 105,-
1Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate€ 360,54€ 360,54
1Fractal Design Define S€ 81,-€ 81,-
2Crucial CT4G4DFS8213€ 19,95€ 39,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 800,34

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet per se, al betaal ik liever iets meer als me dat een degelijker merk oplevert.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind het vooral van belang dat ik met dit systeem weer een aantal jaar vooruit kan, dus dat het ook voorzien is van de nieuwere technieken.

Daarnaast vind ik het erg prettig als er niet te veel geluid van het systeem af komt, zeker niet bij het reguliere office/surf-gebruik.

Verder interesseert de kleurstelling me totaal niet. Dichte kast komt onder bureau te staan. Niemand die de binnenkant ziet :).

Ga je overklokken?
Nee is niet nodig.

Wat verwacht je van ons?
Ze zaten al verstopt in het verhaal hierboven, maar concreet heb ik de volgende vragen:
  • Kan ik mijn oude voeding meenemen naar het nieuwe systeem? Zo nee, dan lijkt aanschaf van Cooler Master GM G550M prima?
  • Is aanschaf van een aparte processorkoeler raadzaam, of wordt het systeem daar niet merkbaar stiller van? Ik neem aan dat meegeleverde koeler de processor voldoende koel houdt.
  • Als voeding mee kan en processorkoeler niet nodig is, komt mijn wishlist nu uit op €800,-. Zoals eerder gezegd hoeft het budget niet op, maar als er binnen die €200 ruimte nog significante verbeteringen kunnen worden aangebracht, dan hoor ik dat graag!
Veel dank!

• GuNMaN16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-11 06:32
Processorkoeler ligt vooral aan je eigen voorkeur, zoals je al zelf zegt, je kan je pc wat stiller maken als je een aftermarket koeler er op zet (ipv de stock).

Je voeding lijkt mij nog voldoende, qua bouwjaar en opties. Je kan, wanneer je zeker wilt zijn van energieverbruik en veiligheid voor je nieuwe hardware, zeker een nieuwe aanschaffen.

• NFS3HP1
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-01-2023

NFS3HP1

Helpt graag bij BBG's

Ik kan me goed vinden in de situatie die je scherts (sterker nog, het zou mijn eigen kunnen zijn). Je voeding kan - in principe - mee naar je nieuwe systeem. Hoewel ik zelf iemand ben die het liefst zijn vorige PC intact laat, zou ik het zeker (indien ik mijn PC niet per se intact zou laten) overwegen om mijn 5 jaar oude 750W 80+ gold voeding over te zetten naar een andere PC.
(mijn oude PC, een dual-core met 9600GT is bijvoorbeeld prima voor oude games en tekstverwerking voor famillieleden)

Zoals ik in een eerdere post heb gezegd, ik heb goede voedingen meegemaakt die het na 20 jaar (waarvan een groot deel intensief) gebruik nog steeds prima doen/deden en voedingen die na 4 jaar totaal onbetrouwbaar waren. Hoewel je voeding geen bronze-certificering heeft (wat ik zelf een pré vind bij een budget met 1000 euro) is hij van een degelijk merk en heeft hij goede recensies ontvangen van andere gebruikers. Hoewel het onvermijdelijk en vanzelfsprekend is dat het risico met de loop van tijd ietsje bij beetje zal toenemen, zou ik persoonlijk een betrouwbare voeding van 4 jaar oud zonder enkele zorgen in een andere PC monteren.

Betreffende de rest van je specificaties: Ik denk dat je vanwege je budget en vanwege het feit dat je veel onderdelen mee kan nemen een prima keuze hebt gemaakt met de processor. Er is inderdaad discussie over het prestatieverschil van de I5 - 6400 en de I5 - 6500. Voor allebei de processoren valt wat te zeggen. De I5-6500 loopt standaard wat hoger (hoewel ze elkaar in turbo-mode niet veel ontlopen) en vanwege het feit dat we met jou budget niet iedere cent tien keer hoeven om te draaien in principe een goed te verantwoorden keuze.

Ik vind je moederbord aan de dure kant. Hier kun je natuurlijk goede redenen voor hebben (zoals betrouwbaarheid en aansluitingen die je nodig hebt). Desalniettemin raad ik zelf graag mensen aan om via de pricewatch twee belangrijke zaken te selecteren (DDR4 geheugen en Socket 1151) en vervolgens vanaf het goedkoopste moederbord te gaan kijken welk moederbord qua aansluitingen aan de wensen van de koper voldoet. De kans lijkt mij prima aanwezig dat je minimaal 20-30 euro kunt besparen door kritisch te kijken naar wat je écht nodig hebt. Natuurlijk is het altijd goed om de recensies van het moederbord te lezen (zowel op Nederlandstalige als Engelstalige websites) en indien er geen al te gekke dingen uit komen prima te verantwoorden in het kader van betrouwbaarheid.

Betreffende de koeling. Ik zou het gewoon met de stock koeler proberen. Indien deze niet voldoet aan je stilte/warmte eisen kun je altijd nog een aftermarket koeler bestellen. Het feit dat je een goede kast koopt betekent over het algemeen dat ondanks het feit dat de Intel koeler over het algemeen iets meer geluid zal maken (waarschijnlijk peanuts in vergelijking tot oudere computers) je er weinig tot geen last van zult hebben.

RAM geheugen - ik heb deze opmerking inderdaad gemaakt. Hoewel ik het gekozen RAM natuurlijk zelf niet heb gestest is het onlosmakelijk zo dat 2400MHz geheugen wordt terug geklokt en de betrouwbaarheid volgens enkele gebruikers beter is indien er niet voor het 2400MHz wordt gekozen. Tevens kun je 7 euro in je zak houden.

Qua het overgebleven budget. Het enige waar ik aan kan denken is een zwaardere videokaart. Nu heb je een in principe prima videokaart geselecteerd. Voor ongeveer 410-420 euro is het op het moment mogelijk om een 390x te kopen; dat zou mijn eerste stap zijn binnen het kader van prestatieverbetering, maar zie bovenstaand. De 390x is een kaart die qua prestaties de 980 op z'n hielen kan zitten. Mocht je hiervoor gaan, dan zou het overwegen om alsnog een nieuwe voeding aan te schaffen (600 watt zonder bronze/silver/gold kwalificatie wordt een beetje krap voor de 390x).

De volgende stappen betreffende bang-for-the-buck zouden opeenvolgend de I5-6600 zijn, daarna 16GB RAM en daarna een Z170 moederbord in combinatie met een K processor en DDR4 geheugen dat op een hogere frequentie loopt. (De laatste stap is tevens gericht op overklokken en is in verband met hogere prijzen voornamelijk daarmee te rechtvaardigen. Waar je aangeeft hier geen behoefte aan te hebben, zou ik hiervan afzien.

Indien je besluit je voeding te vervangen zou ik - ook met de 390 - een 600 watt voeding in overweging nemen in plaats van 550. Hoewel het waarschijnlijk wel zal lopen geeft het net iets meer ruimte wat in het kader van betrouwbaarheid te verantwoorden is.

Ik hoop je hiermee een eind op weg te hebben geholpen.

Intel Core I5 760 2.8GHz (@3.6GHz OC) - Nvidia GeForce MSI GTX480 (1.038V, Core Clock @825MHz, Shader Clock @1650MHz, Memory Clock @ 2000MHz OC) - 8GB Kingston DDR3 RAM (1380MHz) - 1TB Samsung HDD - CM GX750(w) - CM Gladiator 600 - Win 10 - Stock koeler

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:03
*Dubbel post*

[ Voor 93% gewijzigd door Puddi Puddin op 02-01-2016 09:54 ]

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:03
Ik zou toch wel voor een nieuwe voeding gaan. De Corsair heeft nu matige interne componenten en die zou ik persoonlijk niet meer in dit systeem willen steken. (4jaar oud, geen toppertje) ik denk dat de coolermaster gm550 een prima voeding is

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties.

De videokaart houd ik nog wel gelijk. De betere X-variant is toch weer bijna €100,- duurder (kijkend naar MSI) en ik twijfel zelf of dat een overkill is voor mijn gebruik. Ik bespaar dat geld nu liever, zodat ik dat straks kan steken in een grotere SSD of een processorkoeler als het allemaal toch te veel herrie maakt. Moederbord is met de cashback-actie wel weer aantrekkelijk; ongeveer even duur als de Gigabyte variant uit de BBG.

De voeding zal ik op basis van jullie reactie gaan vervangen. Ik ga Voeding advies en informatie topic - Deel 31 er maar even op nalezen. Ik heb overigens wel al veel gelezen dat 550W (zeker indien minimaal Bronze) genoeg zou moeten zijn voor de R390. Wat kan er toe leiden dat ik toch die extra 50W nodig ga hebben?

En dank dus ook voor de tip over het RAM-geheugen! :)

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Een heel systeem met een overgeklokte i7 en een 390x trekt tijdens intensief gamen maximaal 370W. Een 550w voeding is dus ruim voldoende om desnoods nog een flinke overklok van je kaart aan te kunnen.

http://nl.hardware.info/p...gaming-8gb/testresultaten
(Verbruikscijfers helemaal onderaan de tabel)

Verwijderd

Topicstarter
Van 550W voldoende ben ik dan overtuigd. Dan gaat ie er nu zo uitzien:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 211,95€ 211,95
1MSI H170M-A PRO€ 103,-€ 103,-
1Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate€ 360,54€ 360,54
1Fractal Design Define S€ 77,95€ 77,95
2Crucial CT4G4DFS8213€ 19,95€ 39,90
1Cooler Master GM G550M€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten