Omdat mijn huidige pc aan vervanging toe is, maar er waarschijnlijk wel een paar onderdelen mee kunnen, zou ik graag advies bij jullie willen inwinnen over hoe ik het mainstreamsysteem van de laatste BBG zo goed mogelijk kan aanpassen binnen m'n budget.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast het gebruikelijke officewerk, wil ik de nieuwste games met hoge graphics vloeiend kunnen spelen. Onlangs Siege aangeschaft en kijk erg uit naar The Division.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil hier niet meer dan € 1000,- aan besteden, excl. verzendkosten. Assemblage doe ik zelf. Windows installatie verwacht ik mee te kunnen nemen door hergebruik SSD.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb twee monitoren (2x Dell Ultrasharp U2412M), toetsenbord, muis, speakers en headset. Verder heb ik thuis een NAS met 2TB ruimte. Ik heb daardoor niet veel extra opslag op PC nodig.
Onderstaande onderdelen denk ik mee te kunnen nemen van m’n oude pc:
Ik heb op een aantal punten de BBG aangepast:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet per se, al betaal ik liever iets meer als me dat een degelijker merk oplevert.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind het vooral van belang dat ik met dit systeem weer een aantal jaar vooruit kan, dus dat het ook voorzien is van de nieuwere technieken.
Daarnaast vind ik het erg prettig als er niet te veel geluid van het systeem af komt, zeker niet bij het reguliere office/surf-gebruik.
Verder interesseert de kleurstelling me totaal niet. Dichte kast komt onder bureau te staan. Niemand die de binnenkant ziet
.
Ga je overklokken?
Nee is niet nodig.
Wat verwacht je van ons?
Ze zaten al verstopt in het verhaal hierboven, maar concreet heb ik de volgende vragen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast het gebruikelijke officewerk, wil ik de nieuwste games met hoge graphics vloeiend kunnen spelen. Onlangs Siege aangeschaft en kijk erg uit naar The Division.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil hier niet meer dan € 1000,- aan besteden, excl. verzendkosten. Assemblage doe ik zelf. Windows installatie verwacht ik mee te kunnen nemen door hergebruik SSD.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb twee monitoren (2x Dell Ultrasharp U2412M), toetsenbord, muis, speakers en headset. Verder heb ik thuis een NAS met 2TB ruimte. Ik heb daardoor niet veel extra opslag op PC nodig.
Onderstaande onderdelen denk ik mee te kunnen nemen van m’n oude pc:
- Voeding: pricewatch: Corsair Builder CX600 V2. Vermogen lijkt me voldoende, maar heb ik voldoende aansluitingen voor de nieuwe pc? Is overigens bijna 4 jaar oud, dus misschien sowieso aan vervanging toe?
- SSD: pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB. Werkt nog prima, heeft ook de Windows installatie er al op staan. Voorlopig nog wel voldoende ruimte voor het installeren van games. Kan me voorstellen dat ik later uitbreid met een nieuwe grotere SSD.
- HDD: pricewatch: Seagate Desktop HDD ST500DM002, 500GB. Standaard en ook nog niets mis mee. Heb niet veel extra’s nodig ivm gebruik NAS.
Ik heb op een aantal punten de BBG aangepast:
- I5 6500 ipv 6400, omdat ik heb begrepen dat die net een stapje hoger is en ik – door het meenemen van SSD etc. – wat ruimte in het budget heb.
- MSI moederboard ipv Gigabyte, ivm opmerking in BBG over gedoe met herkennen RAM-geheugen.
- Sapphire GPU ipv Gigabyte, omdat ik goede recensies heb gelezen over de Sapphire kaart. Zou ook een stillere variant zijn.
- Andere RAM geheugen, ivm opmerkingen op het forum over het niet samenwerken van i5 6500 en DDR 2.400Mhz. Dat zou buggy zijn en daar ben ik absoluut allergisch voor
. Gekozen voor Crucial RAM obv een reactie op de BBG, andere suggesties uiteraard welkom!
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6500 Boxed | € 213,90 | € 213,90 |
| 1 | MSI H170M-A PRO | € 105,- | € 105,- |
| 1 | Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate | € 360,54 | € 360,54 |
| 1 | Fractal Design Define S | € 81,- | € 81,- |
| 2 | Crucial CT4G4DFS8213 | € 19,95 | € 39,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 800,34 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet per se, al betaal ik liever iets meer als me dat een degelijker merk oplevert.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind het vooral van belang dat ik met dit systeem weer een aantal jaar vooruit kan, dus dat het ook voorzien is van de nieuwere technieken.
Daarnaast vind ik het erg prettig als er niet te veel geluid van het systeem af komt, zeker niet bij het reguliere office/surf-gebruik.
Verder interesseert de kleurstelling me totaal niet. Dichte kast komt onder bureau te staan. Niemand die de binnenkant ziet
Ga je overklokken?
Nee is niet nodig.
Wat verwacht je van ons?
Ze zaten al verstopt in het verhaal hierboven, maar concreet heb ik de volgende vragen:
- Kan ik mijn oude voeding meenemen naar het nieuwe systeem? Zo nee, dan lijkt aanschaf van Cooler Master GM G550M prima?
- Is aanschaf van een aparte processorkoeler raadzaam, of wordt het systeem daar niet merkbaar stiller van? Ik neem aan dat meegeleverde koeler de processor voldoende koel houdt.
- Als voeding mee kan en processorkoeler niet nodig is, komt mijn wishlist nu uit op €800,-. Zoals eerder gezegd hoeft het budget niet op, maar als er binnen die €200 ruimte nog significante verbeteringen kunnen worden aangebracht, dan hoor ik dat graag!