Investeren in Sandy Bridge update of upgraden naar Skylake?

Pagina: 1
Acties:

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-01 16:26
Op dit moment sta ik voor het volgende dilemma: ik heb een systeem wat op zich niet slecht is voor wat ik er mee doe, maar met het oog op de (nabije) toekomst kom ik op het punt: ga ik er nog meer geld in steken of is het handiger wat ik nu heb te verkopen en in nieuwe spullen te investeren?

Ik heb nu:

Intel 2500K CPU (stock clock)
Gigabyte H67 moederbord
Scythe Mugen 4 PCGH Edition CPU koeler
8GB (2x4) DDR3 1333MHz RAM
Samsung 840 Pro 512 GB SSD x2
3DClub AMD R9 290X videokaart
Samsung UHD scherm
Windows 10 Pro 64bit

Mijn probleem: de 8GB is te weinig voor de fotobewerking die ik nu doe (HDR 360 graden fotografie, >2GB files) dus ik wil in ieder geval naar 16GB RAM.

Verder: ik ben aardig wat met VR aan het doen en wil binnenkort een Rift CV1 kopen waarvoor de stock 2500K niet helemaal voldoende is. Ook is de verwachting dat ik meer met 4K video bewerking ga doen de komende maanden.

Nu kan ik de 2500K na jaren stock gaan voorzien van een aardige overclock, maar daarvoor moet ik een ander moederbord kopen, want de huidige ondersteund dat niet. Nu zijn socket 1155 moederborden redelijk zeldzaam aan het worden, en tweedehands krijg ik het niet meteen warm van.

Volgens mij kan ik met de huidige videokaart nog wel een jaartje vooruit.

Dus de afweging op dit moment is:
  • koop ik 2x 4GB RAM er bij + een Z77 moederbord (gokje: 150-ish euro) voor de korte termijn?
  • koop ik een nieuwe CPU (i5 6600K?) + moederbord (Z170) + 16GB RAM voor de iets langere termijn en verkoop ik de MB/CPU/RAM combo voor 150-ish euros?
Wat zouden jullie doen?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:49
is een lastige keuze. een i5 6600k is een prima keuze. en AMD komt pas eind 2016 met zijn nieuwe cpu lijn. daar op wachten lijkt mij ook niet geweldig. en vermoed zelf dat hij niet sneller als een i5 6600k zal zijn. hooguit zal hij goedkoper worden als een i5 6600k voor minder of gelijke prestaties.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:26
Is een i7 misschien het overwegen waard? Of het nou voor je huidige socket is of 1151.

Of je doet het meteen 'extreem' en gaat naar socket 2011-3 met een hexacore met hyperthreading.

Ligt er maar net aan wat je budget is.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• arnoud_h
Ik zat een beetje te denken aan een maximale investering van 500€. Daarmee kom ik wel uit, maar een 6700K i7 gaat daar toch net weer overheen...

En AMD GPU vind ik prima, maar voor mijn CPUs ga ik toch liever bij Intel shoppen.

• NitroX infinity
Tweedehands maar toch nieuw;

Core i7 4790 €249;
V&A aangeboden: Intel Core i7-4790 Boxed nieuw
V&A aangeboden: Intel Core i7-4790 Boxed

ASRock Fatal1ty H97 Killer €75;
V&A aangeboden: ASRock Fatal1ty H97 Killer

Dan hou je €175 over voor geheugen en kun je zelfs nieuw 32GiB kopen;

2x pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU

Tweedehands is het niet waard om geheugen te kopen, prijzen zijn veels te hoog.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• arnoud_h
Is zoveel investeren in een 2 generaties oude setup niet zonde?

• NitroX infinity
Haswell is slechts 1 generatie oud en het prestatieverschil tussen Haswell en Skylake is zeer klein. Het grote voordeel van Haswell op dit moment is dat het een stukkie goedkoper is, helemaal tweedehands ;)

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03-2025
Haswell en DDR3 zijn EOL.. Voor hetzelfde geld heb je de nieuwste generatie I5, DDR4 en een moederbord met M2/USB 3.1.. Trouwens, Haswell is 2 generaties oud.. :)

• NitroX infinity
Het mag EOL zijn maar is nog volop beschikbaar. En ook wel degelijk goedkoper nog dan Skylake, helemaal tweedehands.

Ik vergat Broadwell, maar hoe vaak is die in een voorstel voor een pc voorbij gekomen? Vrijwel nooit.

Tegen de tijd dat die SATA SSD niet meer voldoet zal er waarschijnlijk alweer een opvolger voor M2 zijn. Daarnaast is de doorvoersnelheid van USB 3.0 nog goed genoeg, tenzij je dagelijks honderden gigabytes aan data over die bus heen duwt.

• arnoud_h
Ik loop met mijn huidige SSD al regelmatig aan tegen de maximale sequentiele lees en schrijfsnelheid aan tijdens het stitchen van 360 graden panorama foto's in PTGui en daarna bewerking in Photoshop, dus de upgrade mogelijkheid voor een NVMe SSD is zeker iets wat ik meeneem in de beslissing.

Maar ik ga geen tweedehands compleet systeem bij elkaar scharrelen, daar heb ik ook weer geen zin in. Maar vooral omdat het of met minimale middelen het huidige systeem nog een beetje oplappen wordt, of een iets grotere investering om hem meteen goed aan te pakken. Ik wil er toch wel weer een paar jaar tegen kunnen dan.

Ik begin toch wel een beetje richting de 'nieuwe' optie te neigen. Ik heb het geld nu, laat ik het dan maar doen met een blik op de toekomst. Als het nu zeker was dat over één à twee jaar een nieuwe generatie uit zou komen die de performance weer substantieel zou verbeteren ten opzichte van de huidige generatie zou wachten misschien zin hebben, maar dat zie ik ook niet direct gebeuren.

• NitroX infinity
Zit je schijf wel op de SATA-600 poort aangesloten?

Overigens heeft dat moederbord in de V&A ook een M.2 interface.

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03-2025
Die maar tot 10GB/s gaat, en een Skylake M.2 tot 32GB/s..

• NitroX infinity
Zie trouwens dat je 2 840 Pro's hebt. Is RAID een optie?

• arnoud_h
Ja, de SSD's zitten op de SATA600 poorten, maar als ik naar de Windows taakbeheer kijk zit ik tijdens het data verwerken steevast tegen de 500MB/s aan.

Ik neem aan dat de "10GB/s" dan over gigabit gaat, en niet gigabytes? Want voordat ik 10GB/s als een bottleneck ga zien moet er toch nog wel wat gebeuren...

RAID zou een optie kunnen zijn, maar ik hou de complexiteit liefst zo laag mogelijk. Maar misschien op een nieuw mainboard met meer dan 2 SATA600 poorten die twee in RAID zetten als werkschijven en een derde er bij voor mijn bootdisk zou nog wel kunnen in plaats van een M.2 variant er bij.

• NitroX infinity
En dan wijs ik wederom naar dat moederbord in de V&A met 6 SATA-600 poorten.

Als ik een beetje drammerig overkom wat betreft dat tweedehands (maar toch nieuw) spul; excuses. Ik heb geleerd dat voor het type werk wat jij met je pc doet (helemaal 4K videobewerking) 8 threads beter zijn dan 4.

En met 16GiB geheugen (in plaats van de 32 die ik noemde) heb je ook nog geld over voor een 250GiB SSD.

• arnoud_h
De bottleneck die ik op dit moment vooral heb is het gebrek aan RAM tijdens de pieken. Dus naar 16GB RAM is vooral de vereiste. 32GB als optie voor de toekomst wil ik zeker open houden.

Door het gebrek aan RAM wordt de SSD ook vol belast, de huidige 2500K is nog niet eens de bottleneck aangezien die tijdens het stitchen nauwelijks boven de 60% uit komt. Dat komt ook omdat de GPU op deze momenten vooral gebruikt wordt.

Geld overhouden voor SSDs is niet nodig, ik heb er genoeg hier op de plank liggen om er eentje als extra boot-schijf in te kunnen zetten.

• NitroX infinity
Dan heb ik mijn zegje gedaan. Hoop dat je er uit komt en een goede upgrade krijgt :Y)

• arnoud_h
Dank voor het meedenken in ieder geval :)

• arnoud_h
Update: ik ben (zoals misschien wel een beetje verwacht) uiteindelijk toch maar voor de nieuwe onderdelen gegaan in plaats van investeren in mijn oude setup.

Met een beetje geluk worden morgen een 6600K, MSI Tomahawk MB en 16GB DDR4 geheugen afgeleverd. Dan kunnen we gaan knutselen...

Mocht iemand belang hebben bij een i5 2500K + 8GB DDR3 + Gigabyte H67 MB + Asus 5450 videokaart dan hoor ik het wel :)

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-02 18:30
arnoud_h schreef op maandag 04 januari 2016 @ 22:09:

Mocht iemand belang hebben bij een i5 2500K + 8GB DDR3 + Gigabyte H67 MB + Asus 5450 videokaart dan hoor ik het wel :)
DM ;)
Pagina: 1