Op dit moment sta ik voor het volgende dilemma: ik heb een systeem wat op zich niet slecht is voor wat ik er mee doe, maar met het oog op de (nabije) toekomst kom ik op het punt: ga ik er nog meer geld in steken of is het handiger wat ik nu heb te verkopen en in nieuwe spullen te investeren?
Ik heb nu:
Intel 2500K CPU (stock clock)
Gigabyte H67 moederbord
Scythe Mugen 4 PCGH Edition CPU koeler
8GB (2x4) DDR3 1333MHz RAM
Samsung 840 Pro 512 GB SSD x2
3DClub AMD R9 290X videokaart
Samsung UHD scherm
Windows 10 Pro 64bit
Mijn probleem: de 8GB is te weinig voor de fotobewerking die ik nu doe (HDR 360 graden fotografie, >2GB files) dus ik wil in ieder geval naar 16GB RAM.
Verder: ik ben aardig wat met VR aan het doen en wil binnenkort een Rift CV1 kopen waarvoor de stock 2500K niet helemaal voldoende is. Ook is de verwachting dat ik meer met 4K video bewerking ga doen de komende maanden.
Nu kan ik de 2500K na jaren stock gaan voorzien van een aardige overclock, maar daarvoor moet ik een ander moederbord kopen, want de huidige ondersteund dat niet. Nu zijn socket 1155 moederborden redelijk zeldzaam aan het worden, en tweedehands krijg ik het niet meteen warm van.
Volgens mij kan ik met de huidige videokaart nog wel een jaartje vooruit.
Dus de afweging op dit moment is:
Ik heb nu:
Intel 2500K CPU (stock clock)
Gigabyte H67 moederbord
Scythe Mugen 4 PCGH Edition CPU koeler
8GB (2x4) DDR3 1333MHz RAM
Samsung 840 Pro 512 GB SSD x2
3DClub AMD R9 290X videokaart
Samsung UHD scherm
Windows 10 Pro 64bit
Mijn probleem: de 8GB is te weinig voor de fotobewerking die ik nu doe (HDR 360 graden fotografie, >2GB files) dus ik wil in ieder geval naar 16GB RAM.
Verder: ik ben aardig wat met VR aan het doen en wil binnenkort een Rift CV1 kopen waarvoor de stock 2500K niet helemaal voldoende is. Ook is de verwachting dat ik meer met 4K video bewerking ga doen de komende maanden.
Nu kan ik de 2500K na jaren stock gaan voorzien van een aardige overclock, maar daarvoor moet ik een ander moederbord kopen, want de huidige ondersteund dat niet. Nu zijn socket 1155 moederborden redelijk zeldzaam aan het worden, en tweedehands krijg ik het niet meteen warm van.
Volgens mij kan ik met de huidige videokaart nog wel een jaartje vooruit.
Dus de afweging op dit moment is:
- koop ik 2x 4GB RAM er bij + een Z77 moederbord (gokje: 150-ish euro) voor de korte termijn?
- koop ik een nieuwe CPU (i5 6600K?) + moederbord (Z170) + 16GB RAM voor de iets langere termijn en verkoop ik de MB/CPU/RAM combo voor 150-ish euros?