Merten instabus eib/ knx domoticasysteem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 722379

Topicstarter
Hallo allemaal, allereerst nog de beste wensen voor 2016.
Ik ben tijdens de feestdagen bezig geweest met bovenstaand systeem waaruit naar voren is gekomen dat een aantal dimmaktoren defect zijn geraakt, 4 stuks.
Het betreft de merten dimmaktor 649429
Hier ben ik nu naar op zoek, alleen blijkt dat dat een moeilijke opgaaf gaat worden, vandaar mijn vraag op dit forum, of iemand mij verder kan helpen.
Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat er ergens een aantal winkeldochters moeten liggen te verstoffen.
Graag reactie.
Gr. Wilfred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-07 15:52

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Voor dit soort dingen is ebay.de handig.

Hier staat er één te koop: http://www.ebay.de/itm/Me...f5e4e6:g:jBoAAOSwVL1WEZDs

En hier is een viervoudige dimactor om ze alle vier in één keer te vervangen: http://www.ebay.de/itm/Me...b09c23:g:nAEAAOSwa-dWhinv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:33
Het voordeel van knx/eib is natuurlijk dat het een standaard protocol is en dat je in principe iedere dimactor kunt plaatsen. Ook gangbare beter te verkrijgen modellen.

Het nadeel is dat je ETS software nodig hebt om de nieuwe module te adresseren en programmeren (ookal koop je identieke modellen). Heb je die? En heb je het oorspronkelijke programma nog?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voore reactie,

Femme, kan ik op die viervoudige dan ook vier verschillende schakelaars toewijzen, dus elke uitgang een eigen schakelaar?

Xander, ik zou dus ook een DTS- dimmer mogen toepassen in een merten installatie?

P.s. Voor de software ken ik iemand die dit voor me kan programmeren, hij heeft alleen geen onderdelen, kan alleen nieuw leveren en dan van Schneider electric.

Zomaar; ik zie ook soms een Siemens logo i.c.m. Een knx schakeling. Wat doet de logo hierin? Misschien dat de 0BA8 in een eigen netwerk een toevoeging zou kunnen zijn. Wat denken of weten jullie hierover?

Thanks alvast, wilfred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-07 14:08
Met een 4-voudige dimactor heb je het voordeel van prijs: 1x 4-voudige is een pak goedkoper dan 4x 1-voudige.
Je kan een dimactor van eender welk merk kopen. In een KNX installatie mag je onbeperkt componenten van verschillende merken mixen: KNX is een standaard en elke fabrikant die het KNX logo op zijn componenten mag zetten is gecertifieerd, maw je bent er zeker van dat deze componenten samenwerken met eender welke andere KNX componenten.
Wel belangrijk is dat je naar de functionaliteit kijkt. Ik ken de Merten dimactors niet specifiek, maar als je daar bv scenes in kunt programmeren (en als die functionaliteit gebruikt wordt in je huidige installatie), moet je er natuurlijk voor zorgen dat het vervangcomponent dit ook kan. Verschillende merken steken verschillende functionaliteit in hun sensoren en actoren. Soms heb je ook verschillende series van dezelfde fabrikant: de goedkopere 'standaard' reeks, en een 'comfort' reeks die duurder is maar die meer functionaliteit aanbiedt.
Die kennis van je gaat je er zeker bij kunnen helpen om het uit te zoeken.

Een Siemens Logo (of andere PLC) icm een KNX installatie wordt toegepast om uitgebreide en geavanceerde logica toe te passen, die niet of moeilijk te vinden is in de andere componenten. Hiervoor zit er een KNX-interface op de Logo, zodat deze op de bus kan meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nogmaals dank.

Ik ga met deze info aan de slag, en ik denk dat het allemaal wel goed komt.

Gr. Wilfred
Pagina: 1