BBG budget gamesysteem nov '15 geen beeld of biosloop

Pagina: 1
Acties:

• MacSan
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-02-2024
Goedemiddag Tweakers (en de beste wensen natuurlijk!),

Na een aantal weken van alles proberen, krijg ik mijn aangeschafte BBG budget-gamesysteem maar niet werkend. Daarom nu een uitroep voor hulp en advies! :)

Het systeem dat ik heb aangeschafd:
#OnderdeelProduct
1ProcessorAMD Athlon X4 860K Boxed
2MoederbordASRock FM2A68M-HD+
3Geheugen internCrucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
4VideokaartClub 3D Radeon R9 270 royalQueen
5Solid state driveCrucial BX100 250GB
6BehuizingCooler Master N200 Closed
7Voedingbe quiet! System Power 7 350W
8MonitorSamsung SD590

Mijn probleem
Na alles geinstalleerd te hebben en het systeem aangezet te hebben, kreeg ik geen beeld. De CPU ondersteund geen onboard graphics, dus moest de GPU gebruiken met HDMI uitgang.
Naast het niet geven van beeld, blijft het systeem in een loop gaan. Dat wil zeggen, de coolers gaan even vol aan, dan rustiger en vervolgens herhaalt zich dit na een seconde of 5-10. Hetzelfde is te zien aan de lampjes op de onderdelen.

Wat ik tot nu toe heb gedaan
Alle onderdelen heb ik los kunnen testen in andere systemen. Daarbij bleek alles te werken, behalve de processor. Die heb ik opgestuurd naar de winkel (Megekko) en deze bleek inderdaad DOA en is vervangen. Tevens heb ik daarvoor de mobo opgestuurd. Die bleek een update van de bios nodig te hebben, welke is gedaan.

Daarmee dacht ik het lek boven te hebben en na alles gisteren opnieuw te hebben geinstalleerd, opnieuw een poging gedaan om het systeem op te starten. Dit bleek hetzelfde resultaat te geven (geen beeld, bootloop).

Nu ben ik te werk gegaan door het systeem stap-voor-stap op te bouwen. Te beginnen met mobo+cpu. Dan piept de speaker 3x, omdat deze de ram mist. Logisch. Die erin gestopt en het systeem 'draait'. Dwz geen bootloop, maar tevens geen beeld - want geen GPU (en dus geen monitor) aangesloten.
Toen heb ik een andere GPU gepakt, die erin gedaan met een andere monitor (was DVI ipv HDMI). Dit gaf wel beeld (!).

Het probleem leek dus te liggen bij de GPU. Deze vervolgens in een ander systeem gestopt (weliswaar een Intel-setup) en deze gaf gewoon beeld. 8)7

Nu neigt het dus naar een compatibility-issue, maar hierover kan ik niks vinden, buiten dat het juist gewoon moet werken. Overigens was de andere kaart ook gewoon een Radeon.

Vraag: hoe moet ik nu verder en wat kan ik nog doen?

Alvast erg bedankt voor jullie input!

PS. Ik heb de GPU bij een andere winkel besteld (SiComputers) als de mobo en CPU (Megekko).

• CaPuT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-01 12:18
Wat extra info, we hebben ook een andere voeding geprobeerd om uit te sluiten dat deze misschien gaar was :)

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:07

rdejongjr

Gnome

Met een beetje geluk helpt de nieuwste bios?

1.90 12/22/2015
1. Update AGESA code.
2. Improve CPU and memory compatibility.

Dit kan tegenwoordig erg makkelijk bij asrock borden vanuit de bios onder het kopje tools. (zelfs via internet)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:15

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhonk. Schopje naar PMG.

• MacSan
rdejongjr schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 22:52:
Met een beetje geluk helpt de nieuwste bios?

1.90 12/22/2015
1. Update AGESA code.
2. Improve CPU and memory compatibility.

Dit kan tegenwoordig erg makkelijk bij asrock borden vanuit de bios onder het kopje tools. (zelfs via internet)
Bedankt, rdejongjr! Zeker het proberen waard. Ik laat weten wat uit deze actie komt.

• MacSan
Inmiddels (na het bestellen van een hdmi naar dvi adapter ivm andere ingang van de vervang-GPU) de update gedaan en het heeft nog niet het gewenste effect. Nog steeds geen beeld.

Wel lijkt het erop dat het een kleine verbetering is, daar de bootloop iig niet meer hoorbaar is. Echter, ik heb niet het idee dat de bios nu wél laadt. Ik moet de powerknop ingedrukt houden om 'm uit te doen ipv een korte druk wanneer de andere GPU erin zit (waarbij ik dus wel in het biosmenu kan komen).

Heeft iemand nog aanvullende tips? Weer bedankt alvast!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-01 13:13

Genius-General

Expect the Unexpected

Heb je in de bios je video adapter wel op pci-e staan?
Al eens een bios reset geprobeerd met de R9 270 erin?

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-01 09:35
Ik zou zeggen, vervang je PSU eens voor een wat zwaardere. 450W op z'n minst. Als het ding gaat rebooten met die "zware" videokaart erin heb je grote kans dat die voeding het niet trekt. Net even snel het lijstje in de eXtreme Power Supply Calculator gegooid, met 1 fan erin is de recommended PSU al 381W...

Edit: Ik zag in een review dat die PSU geen voedingsplug voor een videokaart heeft. Je videokaart heeft deze wel nodig. Heb je hier een adapter kabeltje aangesloten (2x Molex naar 6pin PCIe) om de videokaart van extra power te voorzien?

[ Voor 24% gewijzigd door DP Kunst op 04-01-2016 22:05 ]

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

die PSU heeft gewoon een 6+2 pin hoor, heb je die wel aangesloten?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• MacSan
Heren,

Bedankt voor jullie suggesties.

Een reactie per suggestie.

@jvelkers De bios staat 'goed' naar mijn weten. Zie: http://1drv.ms/1mCvoEc (krijg 'm niet als afbeelding embedded).
De Bios-reset nog een keer gedaan, echter niet met de kaart erin. Probleem is dat de jumper/batterij precies eronder zitten. :F

@DP Kunst & NLBUURMAN
Een zwaardere PSU ook al geprobeerd; een 700W model.
Overigens zit op de be quiet ook gewoon een vga-powersnoertje. Daarnaast heb ik 't geprobeerd met een adapter-kabeltje om na te gaan of het originele kapot was. Dit doet niks anders. Daarnaast is de vervang-gpu ook een 'zware', eentje met 2 6-pins PCIe aansluitingen - die werkt gewoon met de huidige voeding (via de calculator komt die op 341 W).

Overigens heb ik de zwaardere PSU nog niet geprobeerd na de biosupdate. Wellicht dat 't een dubbel issue was, dus dit zal ik vanavond nog proberen.

Op basis hiervan nog input?
Thanks weer!

• MacSan
Een update. Zonet een coolermaster 700 W in het systeem gehangen. Eerst gestart met de oude GPU. Zelfde verhaal; gewoon beeld. Daarna gehoopt dat 't dan ook moest werken met de R9 270. Helaas bleek dat niet zo te zijn.
Op dit moment zijn mijn mogelijkheden uitgeput. Ik moet nu, als er geen andere opties meer worden opgeworpen, bedenken wat te doen richting de shops waar ik de onderdelen heb gekocht. Maar wat ik het beste kan doen, weet ik nog niet. Als jullie daar nog ideeen over hebben, hoor ik het graag!

Bedankt wederom!

• MacSan
Zonet een idee gekregen vanuit Club-3D; namelijk om Windows te installen met de oude kaart en van daaruit die te uninstallen, de nieuwe erin te doen en zien wat dit doet. Het proberen waard voor nu.

Keep you posted..!

• MacSan
Win10 geinstalleerd en de stappen doorlopen. Dit heeft echter niet geresulteerd in het geven van beeld met de R9 270. Nog tips?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:30

Thomg

Aww yiss

Probeer eens PCI-E mode 2.0.
Als dat ook niet werkt heb je wel een gare compabiliteitsissue tussen de 270 en mobo die jij hebt.
Specifiek die van jou. Anders hadden we hier wel vaker over gehoord.

• MacSan
Thomg schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 00:18:
Probeer eens PCI-E mode 2.0.
Als dat ook niet werkt heb je wel een gare compabiliteitsissue tussen de 270 en mobo die jij hebt.
Specifiek die van jou. Anders hadden we hier wel vaker over gehoord.
Prima check om te doen!

Kun je aangeven hoe ik de mode kan aanpassen naar 2.0?

In de bios kan ik dit niet 'hard' opgeven. Alleen de multiplier/voltage van de cpu nb/gfx voltage (staat nu op 1.27500V) kan ik aanpassen. Alternatief kan ik de gehele CPU NB Frequency Multiplier (staat nu op x37.0 3700MHz) aanpassen

Dat lijkt mij niet direct de meest eenvoudige weg.

Thanks!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
als het wel werkt met de oude vga, maar niet met de nieuwe kan het natuurlijk ook zijn dat jij een doa gekregen hebt.

beste wat je kan doen is de videokaart in een ander systeem proberen om te kijken of hij het daar wel doet.

• MacSan
bluebear schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:18:
als het wel werkt met de oude vga, maar niet met de nieuwe kan het natuurlijk ook zijn dat jij een doa gekregen hebt.

beste wat je kan doen is de videokaart in een ander systeem proberen om te kijken of hij het daar wel doet.
Hey bluebear,
Thanks voor je reactie. Het is een hoop tekst bij elkaar, maar ergens heb ik al aangegeven dat ik dit al heb gedaan (in een intel systeem) en daar werkte 'ie naar behoren. Allemaal erg vreemd.

Ik neig naar een compatibility issue, maar gezien dit een bbg-opstelling is, lijkt me dat zo onwaarschijnlijk.

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
MacSan schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 12:51:
[...]

Hey bluebear,
Thanks voor je reactie. Het is een hoop tekst bij elkaar, maar ergens heb ik al aangegeven dat ik dit al heb gedaan (in een intel systeem) en daar werkte 'ie naar behoren. Allemaal erg vreemd.

Ik neig naar een compatibility issue, maar gezien dit een bbg-opstelling is, lijkt me dat zo onwaarschijnlijk.
ah Ok. Ik had het allemaal twee keer doorgelezen en vond het al vreemd dat ik het nergens al ge-adviseerd stond staan. :) (ik zie het nu staan in je intro-bericht!)

[ Voor 3% gewijzigd door bluebear op 07-01-2016 21:34 ]

• MacSan
Ik geef deze graag even een schopje, omdat ik concreet advies nodig heb. Het issue nog steeds niet verholpen (!), maar wel concreter geworden.

Statusupdate
Hele set is, na een aantal minder relevante stappen, uiteindelijk naar de leverancier van mobo/cpu (maar niet van de gpu) gestuurd. Daar getest en ik bleek (ook) een defecte gpu te hebben. Dat konden zij niet fixen, dus set teruggekregen en de gpu naar andere leverancier gestuurd.

Deze heeft de GPU naar de fabrikant gestuurd en is gemaakt/getest en teruggestuurd naar mij.

Toen ik alsnog de set testte, bleek ik nog steeds geen beeld te hebben. |:(

Omdat ik twijfelde of de GPU echt werkte, nogmaals opgestuurd en alle ingangen bleken te werken. Ik heb de kaart zelf ook nog in een ander systeem gedaan en die gaf prima beeld.

Conclusie/vraag
De kaart doet het niet in mijn specifieke systeem. Ik neem aan dat dit geen generieke compatibiliteitsissue is, daar dit een BBG-setup is. Oftewel, ik moet iets vervangen om het werkend te krijgen. Maar hoe weet ik precies wat? Hebben jullie nog andere tips?

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-01 10:42
Heb je bij dat intelsysteem dezelfde monitor gebruikt als die bij je budget gamesysteem?
Heb je die r9 270 ook al aangesloten gehad op de monitor waarop de oude kaart het wel deed?
Pagina: 1