Pc freezed random en start alleen in "clear-cmos" jumper

Pagina: 1
Acties:

• H5319Y
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-02-2021
Beste tweakers,

Mijn pc heeft sinds kort een probleem, namelijk dat hij random na 10 minuten of na enkele uren ineens freezed, de pc zit dan helemaal vast en dan moet ik het hard rebooten. Na enkele keren te hebben gereboot weigerde de pc om beeld te geven bij het booten. Toen heb ik geprobeerd om de cmos batterij even eruit te halen met een clear-cmos jumper en sindsdien geeft de pc alleen maar beeld bij clear-cmos jumper mode. als ik de jumper op de normale plek zet start de pc wel op, maar verder komt ie niet(geen beeld, toetsenbord werkt ook niet etc.) Ik heb de ram reempjes al een voor een getest door met een single ram te starten en plekken te switchen, deze zijn helemaal goed. Mijn vraag aan jullie is wat er mogelijk mis kan zijn, ik kom er zelf niet meer uit. Mijn specs zijn de volgende:

CPU: AMD A10-5800K Boxed
MOBO: ASRock FM2A88X-ITX+
RAM: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Voeding: be quiet! System Power 7 350W
cpu wordt gekoeld door een corsair h55i en hiernaast heb ik ook een dikke noctua fan in de kast, trouwens het betreft hier een mini-itx systeem.

Hoor graag van jullie!

• H5319Y
update- pc gaf net een een windows error " memory_management" aan na een plotse reboot uit zichzelf. gelijk de microsoft diagnose gestart waaruit blijkt dat er niks mis is met de ram iig.

[ Voor 30% gewijzigd door H5319Y op 01-01-2016 23:05 ]

Verwijderd

H5319Y schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 22:53:
update- pc gaf net een een windows error " memory_management" aan na een plotse reboot uit zichzelf. gelijk de microsoft diagnose gestart waaruit blijkt dat er niks mis is met de ram iig.
Dat kun je beter met memtest testen, een nachtje lang als het even kan.
Heb je de temperaturen van het systeem gecontroleerd?
Wat heb je gedaan dat je nu wel in windows komt?
Loop ook even de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door.
Geef aan wat je getest hebt en wat het resultaat was.

• H5319Y
Ik heb vandaag de pc aangezet, net na het opstarten van windows viel die uit met daarna 6beeps, deze bleef maar doorgaan dus heb m gewoon uitgezet. Ik kan ook niks op internet vinden over 6beeps

• H5319Y
Ik ben op het punt om het moederbord te vervangen, hoop dat het een oplossing is.

Verwijderd

Ik wil je graag helpen maar als je geen antwoord geeft op mijn vragen en niet gaat troubleshooten kan ik daar verder niet veel mee.
Moederbord vervangen is een wilde gok, het kan imho op dit moment van alles zijn.

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-01 15:37
Ga antwoord geven op E65 zijn vragen anders kon je net zo goed geen topic hier openen als je random dingen gaat proberen.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

6 beeps ( kort / lang) is keyboard / mouse of cmos battery.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• H5319Y
Ik heb de troubleshoot globaal even afgewerkt, ik heb 1 ram reepje eruit gehaald en voila de systeem startte zonder enkel probleem. Nu even kijken of hij zo stabiel gaat blijven, btw welke programma raden jullie mij aan om de temps te checken of zal ik dat via de bios doen? En ik ben van plan om de memtest vannacht te runnen. De systeem had ik gister aan het praat gekregen door een beetje te sjoemelen met de jumper en cmos battery(puur toeval dat hij het opeens deed imo)

[ Voor 26% gewijzigd door H5319Y op 02-01-2016 13:46 ]

Verwijderd

H5319Y schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:43:
Ik heb de troubleshoot globaal even afgewerkt, ik heb 1 ram reepje eruit gehaald en voila de systeem startte zonder enkel probleem. Nu even kijken of hij zo stabiel gaat blijven, btw welke programma raden jullie mij aan om de temps te checken of zal ik dat via de bios doen? En ik ben van plan om de memtest vannacht te runnen. De systeem had ik gister aan het praat gekregen door een beetje te sjoemelen met de jumper en cmos battery(puur toeval dat hij het opeens deed imo)
Mooi, volgende vraag: doet dat reepje geheugen het in alle memory slots?
Je hebt er 2 of 4 denk ik, zo ja dan kun je er bijna 100% vanuit gaan dat het ene reepje stuk is en het moederbord in orde is.
Verder zou ik dat reepje dat werkt nog wel even testen met memtest.

• H5319Y
Ik zal zometeenkijken of het reepje ook in de andere slot werkt(ik heb 2 slotten)
daarnaast zal ik ook even memtest runnen vanavond

• H5319Y
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 15:21:
[...]

Mooi, volgende vraag: doet dat reepje geheugen het in alle memory slots?
Je hebt er 2 of 4 denk ik, zo ja dan kun je er bijna 100% vanuit gaan dat het ene reepje stuk is en het moederbord in orde is.
Verder zou ik dat reepje dat werkt nog wel even testen met memtest.
Zojuist het reepje in de andere slot gezet, werkt ook heel smooth tot nu toe. ik denk dat idd het andere reepje stuk is. voor alle zekerheid ga ik de systeem zo even wat onder druk zetten met games, even kijken of die dan weer gaat crashen o.d.
-EDIT-
Heb memtest gerund voor max 10minuten met de ram in de andere slot, uiteindelijk is de beeld uitgevallen waarbij de toetsenbord en muis ook niet werkten. Dus ik zou denken dat de ene ram slot op de mobo kapot is?

[ Voor 14% gewijzigd door H5319Y op 02-01-2016 16:41 ]

• H5319Y
Het probleem ligt idd bij de 2e ram slot, al met al kan ik concluderen dat deze defect is. Beide reepjes op enkel slot geprobeerd en werkten perfect.
-EDIT-
boozdoenertje was de ram die niet compatibel is met de mobo :S:S

[ Voor 20% gewijzigd door H5319Y op 03-01-2016 21:21 ]

Pagina: 1