Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vaagheden omtrent staat/APK tweedehands occasion

Pagina: 1
Acties:

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-11 10:47

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Middels deze thread wilde ik eens wat informatie inwinnen gezien ik niet zo'n heel goed gevoel heb bij de aanschaf van mijn tweedehands occasion.

Ik zal op het moment nog geen naam noemen van deze autohandel gezien ik eerst wil afwachten hoe de situatie verloopt.

Op het moment ben ik nog niet in het bezit van de auto gezien ik sinds maandag wacht op de (door de handelaar) aangeboden nieuwe APK. Verder wordt dit mijn eerste auto, en heb ik twee personen meegenomen tijdens het bezichtigen die meer van auto's afweten dan ikzelf.

Het gaat om een Ford Focus stationwagon uit 2001 met een stand van 195000.
Zaken die mij zorgen maken zijn de vaagheid omtrent de staat van de distributieriem. Bij navraag werd er even met de garage gebeld waar de auto als laatste is geweest. Bij 144000 zou de riem zijn vervangen maar er ontbreekt een sticker onder de motorkap. Bij navraag hierover werd er gezegd dat dit kwam omdat de riem buiten werktijd is vervangen en dat er derhalve geen sticker is geplaatst.

Voor mijn gevoel klinkt dit op zijn zachtst gezegd dubieus. Ook heb ik uiteraard niet de naam gehoord van de garage waarmee gebeld is, dus de verkoper zou dit ook ter plekke verzonnen kunnen hebben.
Verder zal ik een week moeten wachten totdat de auto APK gekeurd is terwijl de auto werd geadverteerd met de tekst: "In top staat". Dit geeft voor mijn gevoel al aan dat de auto zich waarschijnlijk toch niet in geadverteerde staat bevindt, gezien een keuring normaal binnen een half uur gedaan kan zijn mocht de auto in orde zijn.

Ik heb 3 dagen later gebeld en gevraagd naar de status en hierin werd mij verteld dat de auto wel is worden nagekeken maar dat de aflevering nog ongeveer 2 dagen gaat duren ?

Wel moet ik zeggen dat de auto tijdens de korte proefrit zich keurig gedroeg. Derhalve ben ik ook overgehaald om alvast een kleine aanbetaling te doen, maar bij nader inzien spelen mijn onderbuikgevoelens op nadat ik meer nadenk over de bovenstaande zaken omtrent de staat van de auto.

Ik heb dan ook besloten dat ik op zijn minst een geldig APK keuringsrapport wil ontvangen voordat ik het gehele bedrag betaal / de auto meeneem, gezien ik weet dat er ook met zulke zaken gefraudeerd wordt.

Graag hoor ik wat jullie vinden van de door mij bovengenoemde zaken.

Lies are obvious to read because the truth is already written

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:23

SeatRider

Hips don't lie

Check de garage eens, weet je ongeveer wat voor vlees je in de kuip hebt: http://www.autoweek.nl/dealerreviews . Hoop voor je dat het niet A4 of Jet Cars is :).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
SeatRider schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 08:52:
Check de garage eens, weet je ongeveer wat voor vlees je in de kuip hebt: http://www.autoweek.nl/dealerreviews . Hoop voor je dat het niet A4 of Jet Cars is :).
Daar staat 1 (positieve) review op. Verder heeft dit bedrijf ook een stuk of 6 reviews op Google, maar dit zijn overdreven positieve berichten of erg negatieve berichten.

Verder gaat het gelukkig niet om Jet Cars/A4 ;).

Ik heb het bedrijf al van te voren gegoogeld voordat ik ging kijken naar de auto. Gezien er niet iets dramatisch negatiefs naar voren kwam, heb ik de gok maar genomen.

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-10 09:54
Makkelijk zat, geen sticker is niet uitgevoerd.

Want wat mag je verwachten als blijkt dat die riem toch niet vervangen is en de auto zichzelf in de soep rijd?
Als jij van de auto af wilt, ga jij dan hetzelfde verhaal ophangen? "Wel vervangen maar mist factuur/aantekening dat dit zo is"
Gelooft de garage/particulier natuurlijk geen snars van.

Onderbuik gevoelens krijg je als als je onraad ruikt, en die gevoelens gaan echt niet weg totdat die riem echt vervangen is.

Als ik jou was gewoon terug trekken uit de deal en verder kijken.
D'r zijn honderden, als niet duizenden auto's te koop die vast in betere staat zijn dan deze.

Algemeen advies: Neem je tijd met (grote) aankopen.

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Beetje vreemd om de stelling te nemen, geen sticker = geen nieuwe distributie.

Het verhaal is bijzonder, maar ook mijn garagist (wat een keurige zaak is) doet wel eens het e.e.a. buiten de reguliere werktijden. (alleen maken zij geen onderscheid volgens mij bij het plakken van een stickertje :) )

Ik heb hier overigens nog een sticker van één van mijn oude auto's. Die liet los van de distributiekap en hangt hier (al 7 jaar) achter een plakbandje op een kast in de garage. Vraag eventueel de verkoper naar wie de vorige garagist was (hoe weet hij dat? Zijn er boekjes bij de auto aanwezig?)

M.b.t. de APK. Bij inkoop van een auto doet de inkoper/verkoper een snelle optische inspectie, daarna wordt de auto eventueel gewassesn en de showroom in gerold of buiten gezet. Het kan zijn dat ze bij de APK nog wat zijn tegen gekomen dat ze niet wisten. Heb je gevraagd naar de reden waarom het zo lang duurt? Er zou zomaar een goede reden voor kunnen zijn.

BMW 535D

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:06
Is die riem sowieso niet aan vervanging toe? Ik zou gewoon vragen om die riem te vervangen en anders lekker verder kijken, genoeg auto's op de markt!

Float like a butterfly, sting like a bee.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
martinusz schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 09:16:
Is die riem sowieso niet aan vervanging toe? Ik zou gewoon vragen om die riem te vervangen en anders lekker verder kijken, genoeg auto's op de markt!
Riem moet elke 160K / 10 jaar vervangen worden bij dit type Ford Focus, dus als hij vervangen zou zijn zou de volgende keer pas over 5 jaar zijn.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Harry schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 09:11:

Het verhaal is bijzonder, maar ook mijn garagist (wat een keurige zaak is) doet wel eens het e.e.a. buiten de reguliere werktijden. (alleen maken zij geen onderscheid volgens mij bij het plakken van een stickertje :) )

Ik heb hier overigens nog een sticker van één van mijn oude auto's. Die liet los van de distributiekap en hangt hier (al 7 jaar) achter een plakbandje op een kast in de garage. Vraag eventueel de verkoper naar wie de vorige garagist was (hoe weet hij dat? Zijn er boekjes bij de auto aanwezig?)

M.b.t. de APK. Bij inkoop van een auto doet de inkoper/verkoper een snelle optische inspectie, daarna wordt de auto eventueel gewassesn en de showroom in gerold of buiten gezet. Het kan zijn dat ze bij de APK nog wat zijn tegen gekomen dat ze niet wisten. Heb je gevraagd naar de reden waarom het zo lang duurt? Er zou zomaar een goede reden voor kunnen zijn.
Geen boekjes aanwezig, en de informatie die ik heb ontvangen heeft hij telefonisch doorgekregen (hij heeft de garage gebeld nadat ik gegevens vroeg van o.a. de distributieriem). Dus ik moet hem geloven op zijn woord. Verder heb ik ook geen naam gekregen van de garage waar hij mee gebeld heeft.

Wel ben ik erachter gekomen via kentekencheck dat de auto 4 dagen bij een ander bedrijf heeft gestaan (garage ?) en daarna is doorverkocht aan de handelaar waar ik de auto bij gekocht heb.

De periodes hiervoor hebben 3 particulieren de auto meerdere jaren in bezit gehad, en de laatste particulier heeft afstand van de auto gedaan op de datum dat de APK afliep.

Reden voor de APK duur is dat de keuringsmeester waarschijnlijk druk is, maar toen ik gisteren belde kreeg ik juist de horen dat de auto is nagekeken (maar dus nog niet gekeurd).

[ Voor 10% gewijzigd door D33F op 01-01-2016 09:24 ]

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
rieshjart schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 09:03:
Makkelijk zat, geen sticker is niet uitgevoerd.

Want wat mag je verwachten als blijkt dat die riem toch niet vervangen is en de auto zichzelf in de soep rijd?
Als jij van de auto af wilt, ga jij dan hetzelfde verhaal ophangen? "Wel vervangen maar mist factuur/aantekening dat dit zo is"
Gelooft de garage/particulier natuurlijk geen snars van.

Onderbuik gevoelens krijg je als als je onraad ruikt, en die gevoelens gaan echt niet weg totdat die riem echt vervangen is.

Als ik jou was gewoon terug trekken uit de deal en verder kijken.
D'r zijn honderden, als niet duizenden auto's te koop die vast in betere staat zijn dan deze.

Algemeen advies: Neem je tijd met (grote) aankopen.
Ik neem aan dat ik wel nog kan terugtrekken ? Ik heb wel een aanbetaling gedaan, maar heb nog niks getekend. Dat ik misschien de aanbetaling kwijt ben kan ik nog mee leven.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Tip voor de volgende keer: geen aanbetaling doen. Nergens voor nodig!

Verder als ik je verhaal lees: walk away boy, walk away.

[ Voor 30% gewijzigd door Oogje op 01-01-2016 09:27 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Harry
David Regeling schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 09:20:
Geen boekjes aanwezig, en de informatie die ik heb ontvangen heeft hij telefonisch doorgekregen (hij heeft de garage gebeld nadat ik gegevens vroeg van o.a. de distributieriem). Dus ik moet hem geloven op zijn woord. Verder heb ik ook geen naam gekregen van de garage waar hij mee gebeld heeft.

Wel ben ik erachter gekomen via kentekencheck dat de auto 4 dagen bij een ander bedrijf heeft gestaan (garage ?) en daarna is doorverkocht aan de handelaar waar ik de auto bij gekocht heb.

De periodes hiervoor hebben 3 particulieren de auto meerdere jaren in bezit gehad, en de laatste particulier heeft afstand van de auto gedaan op de datum dat de APK afliep.

Reden voor de APK duur is dat de keuringsmeester waarschijnlijk druk is, maar toen ik gisteren belden kreeg ik juist de horen dat de auto is nagekeken (maar dus nog niet gekeurd).
3 voorgaande eigenaren is met een leeftijd van 15 jaar niet gek. Het zou kunnen dat het bedrijf waar de auto hiervoor heeft gestaan, daadwerkelijk de laatste 'echte' garagist is geweest. Een auto van +10 jaar oud is voor de meeste garagebedrijven niet bijster interessant meer en wordt doorgeschoven naar de handelaar.

Maargoed, je zou dus naar de reden van deze vertraging kunnen vragen en naar de gegevens van de garagist waar hij de auto heeft ingekocht, daarmee bellen en beslissen wat je gaat doen.

Als je onder de aankoop uit wil, zal je inderdaad naar alle waarschijnlijkheid je aanbetaling kwijt zijn.

BMW 535D

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
David Regeling schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 09:20:
[...]

Dan weet je genoeg. Er is iets met de auto waardoor de laatste particulier er afstand van gedaan heeft. Alleen dan doe je hem weg op de APK datum.

[ Voor 4% gewijzigd door PerlinNoise op 01-01-2016 09:29 ]

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

• Fore!
Harry schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 09:11:
Vreemd? Als jij aangeeft jouw handeling te garanderen door er een sticker te plaatsen en die zit er niet, dan kun je aannemen dat het niet is uitgevoerd.

Ik vind het vreemd dat je (de verkoper zelf!) simpelweg gaat geloven dat het wel is gedaan op het woord van een andere verkoper die het zich nog wel herinnerd?

Dat is gewoon naïef en jezelf onnodig in een vervelende situatie brengen terwijl er zat andere auto's te koop zijn die hun papiertje wel op orde hebben.

Verkopers willen maar 1 ding en dat is verkopen. Je krijgt een auto naar de prijs dat hij er kennelijk ook nog van kan slapen die aan je verkocht te hebben in de physieke en op papier aangegeven status.

Je moet jezelf niet vast bijten in 1 merk, type of specifieke auto bij garage x als er nog zoveel ander opties zijn!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
rieshjart schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 09:30:
[...]

Verkopers willen maar 1 ding en dat is verkopen. Je krijgt een auto naar de prijs dat hij er kennelijk ook nog van kan slapen die aan je verkocht te hebben in de physieke en op papier aangegeven status.

Je moet jezelf niet vast bijten in 1 merk, type of specifieke auto bij garage x als er nog zoveel ander opties zijn!
De prijs van de auto ligt in lijn met wat andere gelijkwaardige auto's waard zijn volgens Autowereld.nl, dus op het gebied van de prijs kan ik niet zeggen dat hij 'too good to be true' is. Alhoewel €1500,- geen wereldbedrag voor een auto is, is het voor mij op dit moment wel veel geld en wil ik toch een beetje zekerheid hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door D33F op 01-01-2016 09:36 ]

• Harry
rieshjart schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 09:30:
Vreemd? Als jij aangeeft jouw handeling te garanderen door er een sticker te plaatsen en die zit er niet, dan kun je aannemen dat het niet is uitgevoerd.
Ja, vreemd. Je doet een aanname dat het niet is gebeurd omdat een sticker ontbreekt. Ik geef aan hoe eenvoudig een sticker kan 'verdwijnen' zonder kwade bedoelingen.
Ik vind het vreemd dat je (de verkoper zelf!) simpelweg gaat geloven dat het wel is gedaan op het woord van een andere verkoper die het zich nog wel herinnerd?
Zolang je niet weet wie de vorige garagist is (garagisten/handelaars weten onderling echt wel wat een goed (betrouwbaar) bedrijf is en wat niet, dat heb ik in de afgelopen jaren wel geleerd), is het reageren op een onderbuikgevoel.

Daarnaast, op een auto van 1.500,- zal het de handelaar een zorg zijn. Dat is garantie tot het hek.
Dat is gewoon naïef en jezelf onnodig in een vervelende situatie brengen terwijl er zat andere auto's te koop zijn die hun papiertje wel op orde hebben.
Onderhoudshistorie en prijs zijn geen garantie voor een goede auto (helaas). Zelf ook mogen ondervinden met een 4 jaar auto auto (normaal geprijsd en bij een voor mij zeer bekende garage ingekocht, auto was vanaf nieuw daar in onderhoud).
Verkopers willen maar 1 ding en dat is verkopen. Je krijgt een auto naar de prijs dat hij er kennelijk ook nog van kan slapen die aan je verkocht te hebben in de physiekefysieke en op papier aangegeven status.

Ben ik met je eens.

Blijft over wat ik eerder al aangaf, vraag naar de vorige garagist en vraag naar de reden waarom het zo lang duurt voordat de apk geregeld is. Er zouden zomaar (niet naïeve) redenen voor kunnen zijn.

BMW 535D

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik vind de hele houding wel wat negatief. Het ligt bijv. ook aan de garage; hier lokaal kennen ze elkaar en hun eigen (en elkaars) klanten goed. Ze ruilen regelmatig occasions. Een auto kan bijvoorbeeld al jaren bij een bekende collega in onderhoud zijn en de gepensioneerde eigenaar doet er dan afstand van. Dus het hoeft allemaal niet verkeerd te zijn. Bovendien in de prijsklasse van 1.500 euro, 200.000km en 15 jaar oud moet je nu eenmaal geen sluitende historie verwachten.

En de APK; half Nederland, ook de monteurs, is gewoon vrij. Sterker nog een APK goedkeuring is te regelen... dus dat het even duurt is een goed teken.

Overigens:
Wikipedia: Buyer's remorse

[ Voor 14% gewijzigd door bombadil op 01-01-2016 10:00 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Fore!
Harry schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 09:53:
[...]

Ja, vreemd. Je doet een aanname dat het niet is gebeurd omdat een sticker ontbreekt. Ik geef aan hoe eenvoudig een sticker kan 'verdwijnen' zonder kwade bedoelingen.
De aanname van jou is dat het wel is gedaan a.d.h.v. "op het woord" terwijl mijn name uitgaat van de manier hoe ze het initieel hadden willen garanderen , die sticker...

Ik kies mijn aanname boven die van jouw... Ook met eventuele doorverkoop, moeten we dezelfde garages nabellen om aan te tonen dat de riem is vervangen? Is het natuurlijk makkelijker dat hij die sticker er alsnog op plakt... Maar iets zegt mij dat dit niet gaat gebeuren... Iets met garanties....
[...]

Onderhoudshistorie en prijs zijn geen garantie voor een goede auto (helaas). Zelf ook mogen ondervinden met een 4 jaar auto auto (normaal geprijsd en bij een voor mij zeer bekende garage ingekocht, auto was vanaf nieuw daar in onderhoud).
Klopt maar het zegt tenminste wel wat er is onderhouden en wat niet, de distributie riem is niet bepaald iets om vraagtekens bij te zetten, dat kost bij elke auto een flinke duit.
[...]

Ben ik met je eens.

Blijft over wat ik eerder al aangaf, vraag naar de vorige garagist en vraag naar de reden waarom het zo lang duurt voordat de apk geregeld is. Er zouden zomaar (niet naïeve) redenen voor kunnen zijn.
Dus mag de sticker erop, mocht er binnen 3 maanden toch die riem nog naar z'n grootje gaan kun je enige garantie verwachten, of beter vooraf eisen/zwart op wit hebben.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Waarom kan een monteur buiten werktijd geen sticker plakken?

Hoeveel heb je trouwens aanbetaald? Sowieso haak ik bij een aanbetaling af. Nergens voor nodig. Het is net als met vrouwen, geen hand vol maar een land vol.

Als je onderbuik nee zegt: rennen! Dat voorkomt een boel ergernis. Als de auto wel ok blijkt te zijn dan mis je die 'kans' natuurlijk wel, maar zoals ik zei zijn er zoveel auto's te koop.

Ik ben weg als:
  • De verkoper dingen zegt zoals: "geloof mij" of benadrukt dat hij/zij te vertrouwen is.
  • Er in de administratie gaten zitten of dingen niet overeenkomen, zaken anders zijn dan de verkooer aangegeven heeft
  • De verkoper heel erg snel zakt met zijn prijs

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Roenie schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 10:35:
Waarom kan een monteur buiten werktijd geen sticker plakken?

Hoeveel heb je trouwens aanbetaald? Sowieso haak ik bij een aanbetaling af. Nergens voor nodig. Het is net als met vrouwen, geen hand vol maar een land vol.

Als je onderbuik nee zegt: rennen! Dat voorkomt een boel ergernis. Als de auto wel ok blijkt te zijn dan mis je die 'kans' natuurlijk wel, maar zoals ik zei zijn er zoveel auto's te koop.

Ik ben weg als:
  • De verkoper dingen zegt zoals: "geloof mij" of benadrukt dat hij/zij te vertrouwen is.
  • Er in de administratie gaten zitten of dingen niet overeenkomen, zaken anders zijn dan de verkooer aangegeven heeft
  • De verkoper heel erg snel zakt met zijn prijs
€ 200 van de € 1400.

Auto stond voor € 1495 te koop en zijn uiteindelijk € 1400.- overeengekomen.
De reden waarom er geen sticker is, is dat de baas van de garage dat niet wilde (gezien het buiten werktijd is gemaakt).

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:01
Die reden is echt onzin, maar goed. Gezien de kilometerstand en leeftijd zou hij toch al vervangen moeten zijn. Aan de andere kant, wat verwacht je voor 1.500 euro? Lang niet altijd wordt er gestickerd of met stift op het blok geschreven.

Iets meer relativering mag ook wel:
3 particuliere eigenaren is niet veel. Ook de auto rond de APK inruilen is niet zo heel raar. De garage die hem ingeruild heeft, heeft de auto vervolgens aan de handel gedoneerd. Een auto uit 2001 is niet echt hot property. :p

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-11 15:07
Geen sticker betekend niet dat de riem niet is vervangen, net zo goed als dat WEL een sticker ook niet betekend dat het gebeurd is (het is een sticker? Koop een rol stickers voor €2) je kan hooguit kijken naar de staat van de multidimensionale gezien die meestal tegelijk met de distributievorm vervangen word.

Bij dit type Focus breekt de riem zoiezo als je ver boven de 120k km zit, dus deze zal echt vervangen zijn anders was hij allang gebroken. (Spreek uit ervaring)

Wat betreft de apk, ja vaak heeft een handelaar 1keurmeester en het is niet vreemd als die tussen kerst en nieuwjaar lekker thuiszit zoals half Nederland! Dat een andere monteur de auto dan nakijkt zegt niks over een eventuele slechte staat van de auto.

Als laatste: als je een auto koopt voor €1500 mag je ook niet teveel verwachten.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
RisingSun schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 11:50:

Als laatste: als je een auto koopt voor €1500 mag je ook niet teveel verwachten.
Uiteraard daar heb je ook gelijk in, maar verwacht wel iets meer dan een auto van € 500,- :+ .
Voor € 1500,- stonden er ook soortgelijke auto's te koop van particulieren die wel voorzien zijn van al het nodige onderhoud, maar gezien je bij een particulier echt garantie hebt tot de deur heb ik gekozen om hem bij een handelaar te kopen.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Even simpel gedacht hoor, maar de auto is 14 jaar oud en heeft 195k km gereden, terwijl een D-riem 10 jaar of 160k km mee gaat. De vorige eigenaar (of iemand daarvoor) heeft dus die grens van de D-riem al lang overschreden. Ik twijfel er niet aan dat hij/zij dat risico ook niet wilde nemen, dus de riem zal na 10 jaar wel met 144k km vervangen zijn. Dus jij kunt nog zo'n 6 jaar en zo'n 100k km verder. In ieder geval heb ik geen enkele twijfel over de D-riem als ik je verhaal zo lees.

Als de auto in goede staat verkeert, wil dat nog niet zeggen dat er niks aan hoeft te gebeuren voor hij afgeleverd wordt. De APK-keuring kan wat dingen aan het licht brengen die niet levensbedreigend zijn, maar wel aangepakt moeten worden. Die goede staat zal slaan op het uiterlijk en hoe de motor en versnellingsbak zich gedragen, hoe hij remt en veert, etc.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Grrrrrene schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 11:57:
Even simpel gedacht hoor, maar de auto is 14 jaar oud en heeft 195k km gereden, terwijl een D-riem 10 jaar of 160k km mee gaat. De vorige eigenaar (of iemand daarvoor) heeft dus die grens van de D-riem al lang overschreden. Ik twijfel er niet aan dat hij/zij dat risico ook niet wilde nemen, dus de riem zal na 10 jaar wel met 144k km vervangen zijn. Dus jij kunt nog zo'n 6 jaar en zo'n 100k km verder. In ieder geval heb ik geen enkele twijfel over de D-riem als ik je verhaal zo lees.

Als de auto in goede staat verkeert, wil dat nog niet zeggen dat er niks aan hoeft te gebeuren voor hij afgeleverd wordt. De APK-keuring kan wat dingen aan het licht brengen die niet levensbedreigend zijn, maar wel aangepakt moeten worden. Die goede staat zal slaan op het uiterlijk en hoe de motor en versnellingsbak zich gedragen, hoe hij remt en veert, etc.
Klinkt inderdaad aannemelijk als je het zo stelt. Begrijp mij niet verkeerd, dit is mijn eerste auto en ben nogal op mijn hoede na alle verhalen op internet te hebben gelezen. Verder heb ik dus ook geen verstand van auto's of de handel eromheen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je zou een aankoopkeuring kunnen doen, dan krijg je vaak wel een goed beeld over de auto.
Dit kan bij de ANWB of bij de Dekra, bij die laatste kost het 265 euro maar wordt echt elk hoekje van de auto onderzocht.
Misschien een beetje duur voor een auto van 1400 euro maar dan weet je wel precies wat je koopt.

[ Voor 46% gewijzigd door Ernemmer op 01-01-2016 12:10 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:55
David Regeling schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 11:56:
[...]

Uiteraard daar heb je ook gelijk in, maar verwacht wel iets meer dan een auto van € 500,- :+ .
Voor € 1500,- stonden er ook soortgelijke auto's te koop van particulieren die wel voorzien zijn van al het nodige onderhoud, maar gezien je bij een particulier echt garantie hebt tot de deur heb ik gekozen om hem bij een handelaar te kopen.
Auto's in deze prijsklasse zijn sowieso kansloos qua garantie. Altijd weg gedaan ivm leeftijd en komende onderhoud.
Zorg dat je 1000-1500€ reparatie buffer hebt voor je een auto koopt, ik reken in de aanschaf in gedachten altijd de eerste reparatie mee in de aanschaf.

Over het algemeen heb ik in de eerste drie maanden wel wat dingen gehad en moeten laten doen, daarna met m'n oudere autos jaren gereden. Qua distributieriem zou ik voorstellen het bij een garage te laten checken. Een riem die al 15 jaar en bijna 200k km op de auto zit ziet er niet fris meer uit, als ie er nog op zit.

Overigens zit op mijn nieuwe oude auto ook geen sticker maar heb ik wel een factuur van het werk bij de auto. Dus moest daar maar op vertrouwen. Blijft een risico.

Wil je dit niet? Koop bijv een KIA 2ehands bij de dealer en dan zit er 1 jaar van voor tot achter garantie op. Hoef je dat onderhouds potje niet aan te houden en kun je wellicht een iets jonger model rijden.
David Regeling schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 12:00:
[...]

Klinkt inderdaad aannemelijk als je het zo stelt. Begrijp mij niet verkeerd, dit is mijn eerste auto en ben nogal op mijn hoede na alle verhalen op internet te hebben gelezen. Verder heb ik dus ook geen verstand van auto's of de handel eromheen.
Paar regels:
Onder de 5.000€ zijn autos over het algemeen einde van hun bestaan. Mensen doen autos > 7 jaar meestal weg omdat er onderhoud aan komt. Handelaren lappen ze op tot ze rijden en slijten ze aan de eerste die erin tuint. Je kunt dan mazzel hebben en bijv 1-2 jaar rijden en hem dan dumpen of inleveren bij de sloperij. Mooier kun je het niet krijgen, al is een goede aankoop waar je langer lol van hebt niet onmogelijk maar wel onwaarschijnlijk.

Voor 1400€ koop je nu eenmaal weinig auto, dus ik heb weinig hoop dat je een pareltje treft al kun je er mits goed uitgezocht best een jaartje mee rijden.

Kopen bij een particulier kan als voordeel hebben dat je nette mensen treft, die willen hun auto verkopen zonder je op te lichten omdat ze zelf ook graag goed slapen. Zo heb ik via het fok-forum een prima autotje gekocht jaren terug - lieve papa en mama van een fokker. Rijdt mijn broer nu met plezier in.

[ Voor 31% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-01-2016 12:13 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ernemmer schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 12:03:
Je zou een aankoopkeuring kunnen doen, dan krijg je vaak wel een goed beeld over de auto.
Dit kan bij de ANWB of bij de Dekra, bij die laatste kost het 265 euro maar wordt echt elk hoekje van de auto onderzocht.
Misschien een beetje duur voor een auto van 1400 euro maar dan weet je wel precies wat je koopt.
Aan de andere kant: als je verder nergens over twijfelt, kun je voor die 265 euro misschien ook de garage zover krijgen dat ze de D-riem vervangen. Als je dus echt twijfelt, maar ik zie niet zoveel reden om te twijfelen :) Het is niet realistisch dat de D-riem nog nooit vervangen is en met een levensduur van 10 jaar / 160k km zou nu vervangen hoe dan ook zonde van het geld zijn.

Ik zou wel proberen te achterhalen wie de vorige keer de D-riem vervangen heeft, zodat je dat voor je eigen administratie in de gaten kunt houden. De naam van die andere garage zou belangrijke informatie voor je kunnen zijn, want je kunt ze dan bellen of ze weten van andere dingen die eraan zitten te komen. Heb ik bij mijn eerste auto ook gedaan, maar ik weet nog goed dat ik dat (voor een budget van ook zo'n 1500 euro) ook best spannend vond.

Mijn tweede auto kocht ik particulier. Dat zou ik trouwens zo weer doen, want een particulier is vaak eerlijker over z'n auto en je krijgt meer auto voor je geld. Nadeel is dat je een eventuele APK zelf moet regelen, maar met een fatsoenlijke onderhoudshistorie in de vorm van bonnetjes weet je al snel waar je aan toe bent qua onderhoud :)

[ Voor 12% gewijzigd door Grrrrrene op 01-01-2016 12:11 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
David Regeling schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 11:56:
[...]

Bij een handelaar is de garantie niet heel anders hoor (recht hebben is niet gelijk aan recht krijgen). Tenzij je bijv. BOVAG garantie erbij neemt, maar daar betaal je ook voor en is het niet waard op dit bedrag.

Voordeel van kopen van een particulier in deze prijsklasse is vaak dat hij of zij van de auto af moet (anders ruil je hem wel in) omdat auto bezit nou eenmaal duur is, uitgezonderd enkele speciale auto's.

Ook een APK van een handelaar is altijd discutabel. Die drukken ze er zo door heen en naast het risico van een mogelijk onveilige auto krijg jij die kosten over een jaar.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 12:06:
[...]

Auto's in deze prijsklasse zijn sowieso kansloos qua garantie. Altijd weg gedaan ivm leeftijd en komende onderhoud.
Zorg dat je 1000-1500€ reparatie buffer hebt voor je een auto koopt, ik reken in de aanschaf in gedachten altijd de eerste reparatie mee in de aanschaf.

Over het algemeen heb ik in de eerste drie maanden wel wat dingen gehad en moeten laten doen, daarna met m'n oudere autos jaren gereden. Qua distributieriem zou ik voorstellen het bij een garage te laten checken. Een riem die al 15 jaar en bijna 200k km op de auto zit ziet er niet fris meer uit, als ie er nog op zit.

Overigens zit op mijn nieuwe oude auto ook geen sticker maar heb ik wel een factuur van het werk bij de auto. Dus moest daar maar op vertrouwen. Blijft een risico.

Wil je dit niet? Koop bijv een KIA 2ehands bij de dealer en dan zit er 1 jaar van voor tot achter garantie op. Hoef je dat onderhouds potje niet aan te houden en kun je wellicht een iets jonger model rijden.
Ik ben het met je eens dat je rekening moet houden met een eventuele reparatie, maar helaas heb ik deze auto gekocht van mijn laatste centjes (rijbewijs heeft meer dan € 3000,- gekost).

Ik hoopte er een jaartje mee te rijden (wel elke maand netjes geld reserveren voor onderhoud of andere auto volgend jaar), gezien wij een behoorlijke gezinsuitbreiding hebben gekregen (tweeling) en een auto onmisbaar en dringend is.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je zou ook een aankoopgarantie kunnen afsluiten bij een verzekering, dan zijn de meeste defecten na aankoop wel gedekt, dan heb je toch iets meer zekerheid bij je aanschaf.
http://www.autotrust.nl/p...rust-garantieverzekering/

In mijn ervaring zal ik nooit meer een 2e hands auto kopen zonder die verzekering of een aankoopkeuring, het heeft mij al genoeg geld gekost.

[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 01-01-2016 12:13 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Zeker als je er een jaartje mee wilt rijden, zou ik me niet zorgen maken om die D-riem. Dat zou alleen een probleem zijn als iemand in de eerste 4 jaar 160k km had gereden en dat geloof ik nooit. Gezien de leeftijd/km-stand gaat het om een benzineauto en met zo'n jaarlijks kilometrage kocht je dan wel een diesel ;)

Een risico blijft het altijd natuurlijk zo'n auto van 1500 euro, maar daar doe je niks aan.

• NiGeLaToR
David Regeling schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 12:11:
[...]

Ik ben het met je eens dat je rekening moet houden met een eventuele reparatie, maar helaas heb ik deze auto gekocht van mijn laatste centjes (rijbewijs heeft meer dan € 3000,- gekost).

Ik hoopte er een jaartje mee te rijden (wel elke maand netjes geld reserveren voor onderhoud of andere auto volgend jaar), gezien wij een behoorlijke gezinsuitbreiding hebben gekregen (tweeling) en een auto onmisbaar en dringend is.
Snap ik, is ook lastig. Onze eerste auto was ook van laatste geld en brak binnen een week de uitlaat spruitstuk van de motor af. Kon ik geld gaan bietsen om m'n auto te laten maken. Latere autos bij handelaren ook matige ervaringen - later bij particulier of garagisten gekocht met duidelijk meer passie voor het vak. Maar in je prijsklasse is dat lastig, zeker omdat er bij 1400€ voor de verkoper simpelweg weinig ruimte is.

Als je uit de distri bent en je vertrouwt je hulp die mee was dan heb je er in ieder geval wat aan gedaan om je geluk met je eerste auto wat te forceren. Succes met de kleintjes :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 12:18:
[...]

Snap ik, is ook lastig. Onze eerste auto was ook van laatste geld en brak binnen een week de uitlaat spruitstuk van de motor af. Kon ik geld gaan bietsen om m'n auto te laten maken. Latere autos bij handelaren ook matige ervaringen - later bij particulier of garagisten gekocht met duidelijk meer passie voor het vak. Maar in je prijsklasse is dat lastig, zeker omdat er bij 1400€ voor de verkoper simpelweg weinig ruimte is.

Als je uit de distri bent en je vertrouwt je hulp die mee was dan heb je er in ieder geval wat aan gedaan om je geluk met je eerste auto wat te forceren. Succes met de kleintjes :)
Bedankt :). En iedereen die gereageerd heeft uiteraard ook. Zal het even op geluk moeten laten aankomen. Komende week weet ik in ieder geval meer / zal ik uitgebreid gaan touren met mijn eerste auto.

• NiGeLaToR
Dat is sowieso leuk! :) vind het ook nog steeds elke keer spannend. Enjoy!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Zit er niet een kentekenplaathouder op van de garage die het onderhoud deed? Die kun je dan even bellen.

Waarom? Omdat het kan!!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Lolhozer schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 12:30:
Zit er niet een kentekenplaathouder op van de garage die het onderhoud deed? Die kun je dan even bellen.
Niet dat ik heb kunnen waarnemen, maar zal hier komende week eens uitgebreid naar gaan kijken.

• dion_b
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

David Regeling schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 11:09:
[...]

€ 200 van de € 1400.

Auto stond voor € 1495 te koop en zijn uiteindelijk € 1400.- overeengekomen.
Nog even los van hele verhaal over distributieriem, APK of andere zaken, gezien bovenstaande zit je vast aan de aankoop. Overeenkomst is overeenkomst, ook als het mondeling is. Of een handelaar de moeite neemt om je voor het resterende bedrag te dagvaarden als je wegloopt is een tweede, maar met die overeenkomst hebben jullie wil getoond de auto voor dat bedrag van eigenaar te doen wisselen.

Verder idd met vele anderen:
- dat een APK tussen kerst en oud&nieuw niet a la minute geregeld kan worden lijkt me normaalste zaak van de wereld en niets iets om je druk over te maken. Wil je wel stante pede alles op orde? Koop dan buiten de feestdagen :z
- voor dit bedrag kun je erg weinig eisen stellen. Misschien is EUR 1500 voor jou een groot bedrag, maar het is misschien 5% van de nieuwprijs van een dergelijke auto. Enige wat beloofd is, is APK. Kan dat niet geleverd worden, dan heeft verkoper pech. Ga in dat geval ZEKER niet in op aanbiedingen om op jouw kosten die brik alsnog door APK te slepen. Hem met APK verkopen is verkopersrisico :o
- in deze prijscategorie zou ik zelf veel eerder particulier dan via handelaar willen kopen, om de redenen die NiGeLaToR al noemde. Wil niet zeggen dat alles bij handelaars schroot is, maar overgroot deel van hun voorraad komt dus van mensen die bij APK geconfronteerd werden met (te) hoge kosten om de auto rendabel op de weg te houden. Bij particulieren is er iig nog kans dat je een prima werkend geval treft die om andere redenen weg gaat.

En uiteindelijk zit je gewoon in een lastige situatie als je noodgedwongen een (ruime) auto nodig hebt maar het van je allerlaatste geld moet kopen. Mocht je (bijv omdat APK onhaalbaar blijkt) onder deze auto uit kunnen zou ik in zo' situatie aanraden om juist ouder en goedkoper te kijken, dus bijv iets uit 1996 ipv 2001, en dan voor +- EUR 700 ofzo. Dat is natuurlijk ouder, maar het verschil in betrouwbaarheid is verwaarloosbaar en met het verschil in aankoopbedrag heb je tenminste enige reserve voor de kosten die je waarschijnlijk gaat moeten maken :o

Oslik blyat! Oslik!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:55
Een APK is maar een momentopname, zolang hij op dat moment aan de eisen voldoet krijg je een stempel, maar dat kan een week later al anders zijn.
Natuurlijk moet hij APK geleverd worden maar ga er niet van uit dat de auto dan 100% is, dat hoeft ook niet, veel dingen vallen niet onder de APK eisen. Dat gaat alleen over basic dingen.
Versleten remblokken kunnen nog best voldoende remmen maar kort daarna toch echt versleten zijn en je remschijven vern&*ken.
En zo zijn er zat dingen op te noemen. Koppelingsplaten, dynamo, startmotor, etc.
En zoals gezegd, een niet vervangen distributieriem had er al lang uitgelegen.
Ga op je gevoel af als je er mee rijdt, de anderen die je meenam hebben waarschijnlijk er ook mee gereden en naar gekeken, en niets raars kunnen vinden/merken.

Ga gaandeweg verder weg met touren, en test de auto op extremen zolang je garantie hebt, meteen groningen - maastricht kan vervelend aflopen als de auto het begeeft met een tweeling op de achterbank.

Veel geluk ermee iig, doorgaans heb je voor 1500 een knap tweedehandsje.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 01-01-2016 15:03 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
David Regeling schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 08:22:
Zaken die mij zorgen maken zijn de vaagheid omtrent de staat van de distributieriem. Bij navraag werd er even met de garage gebeld waar de auto als laatste is geweest. Bij 144000 zou de riem zijn vervangen maar er ontbreekt een sticker onder de motorkap. Bij navraag hierover werd er gezegd dat dit kwam omdat de riem buiten werktijd is vervangen en dat er derhalve geen sticker is geplaatst.
Het plaatsen van stickers en nette briefjes wordt door buurtgarages nog wel eens nagelaten. Dat is nog niet zo heel vreemd. Een Ford Focus van 2001 komt niet snel meer bij de dealer.

Distributieriemen moeten of na een X aantal km vervangen worden of na een X aantal jaar. Net wat eerder komt. De enige controle die je kan doen is visueel, kijken of je beschadigingen kan zien aan de riem of uitdrogingsverschijnselen.

Indien je twijfelt over de distributieriem kan je die ook zelf preventief (laten) vervangen. Dan heb je gemoedrust dan de riem goed is.
Dit geeft voor mijn gevoel al aan dat de auto zich waarschijnlijk toch niet in geadverteerde staat bevindt, gezien een keuring normaal binnen een half uur gedaan kan zijn mocht de auto in orde zijn.
Als je auto APK gekeurd moet worden zal deze de hele dag bij de garage moeten staan. Waarom? Steekproef van de RDW. Als ze de auto afmelden krijgt de garage meteen te horen of ze een steekproef krijgen op de auto. Ze moeten dan wachten op de controleur en pas nadat deze akkoord is mogen ze de auto weer teruggeven.

Een APK keuring duurt ook wat langer dan een half uurtje. Trek daar maar snel een uur of wat meer voor uit, ze moeten e.e.a. nalopen.

Dit alles moet nu tussen de feestdagen in gebeuren, dus dikke kans dat de garage op halve kracht loopt qua personeel.
Wel moet ik zeggen dat de auto tijdens de korte proefrit zich keurig gedroeg. Derhalve ben ik ook overgehaald om alvast een kleine aanbetaling te doen, maar bij nader inzien spelen mijn onderbuikgevoelens op nadat ik meer nadenk over de bovenstaande zaken omtrent de staat van de auto.

Ik heb dan ook besloten dat ik op zijn minst een geldig APK keuringsrapport wil ontvangen voordat ik het gehele bedrag betaal / de auto meeneem, gezien ik weet dat er ook met zulke zaken gefraudeerd wordt.
Wat hadden je experts te zeggen? Je lijkt bijster weinig vertrouwen in ze te hebben. Je zelf ook niet de kennis om een second opinion te doen op je APK keuring.

Die APK komt er wel, ik heb eigenlijk zelden meegemaakt dat ze dat niet waar kunnen maken.
David Regeling schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 12:00:
Verder heb ik dus ook geen verstand van auto's of de handel eromheen.
Tijd voor een sleutelcursus? Een Ford Focus uit 2001 is niet een heel moeilijk auto lijkt mij. Met een beetje kennis kan je e.e.a. aan onderhoud best zelf doen.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
CMD-Snake schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 15:48:

[...]

Wat hadden je experts te zeggen? Je lijkt bijster weinig vertrouwen in ze te hebben. Je zelf ook niet de kennis om een second opinion te doen op je APK keuring.

Die APK komt er wel, ik heb eigenlijk zelden meegemaakt dat ze dat niet waar kunnen maken.

[...]

Tijd voor een sleutelcursus? Een Ford Focus uit 2001 is niet een heel moeilijk auto lijkt mij. Met een beetje kennis kan je e.e.a. aan onderhoud best zelf doen.
Wat betreft mijn onderbuikgevoelens had ik het voornamelijk over het missen van de sticker. Wat betreft de proefrit en hun mening erover heb ik toen besloten akkoord te gaan met de aanbetaling.

En wat betreft het sleutelen aan een auto, zal dit niet vergelijkbaar zijn met het sleutelen aan een computer O-)

Mocht er een lampje/slang o.i.d. vervangen moeten worden zal ik uiteraard wel even via internet kijken of het mogelijk is om het zelf te vervangen, anders zal ik toch de service van een monteur inschakelen. Net zoals ik zelf vaak gevraagd wordt om computerproblemen te verhelpen die eenvoudig lijken maar voor de leek toch complex lijken / ze bang zijn om iets verkeerd te doen.

• CMD-Snake
David Regeling schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 17:17:
Wat betreft mijn onderbuikgevoelens had ik het voornamelijk over het missen van de sticker. Wat betreft de proefrit en hun mening erover heb ik toen besloten akkoord te gaan met de aanbetaling.
Als je zo twijfelt zou ik uit voorzorg de riem vervangen. Dan weet je het zeker.
En wat betreft het sleutelen aan een auto, zal dit niet vergelijkbaar zijn met het sleutelen aan een computer O-)
Nee, hoor. Is exact hetzelfde. Een motor demonteren is niet heel anders dan je PC uit elkaar halen. Gewoon de instructies volgen. Enige verschil is dat je bij je auto wat olie aan je handen krijgt. Een werkplaatshandboek voor je auto is erg handig om te hebben.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
CMD-Snake schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 17:51:
[...]

Als je zo twijfelt zou ik uit voorzorg de riem vervangen. Dan weet je het zeker.

[...]

Nee, hoor. Is exact hetzelfde. Een motor demonteren is niet heel anders dan je PC uit elkaar halen. Gewoon de instructies volgen. Enige verschil is dat je bij je auto wat olie aan je handen krijgt. Een werkplaatshandboek voor je auto is erg handig om te hebben.
Fijn om te weten :) Dan zou ik het inderdaad eens overwegen om zaken die te doen zijn qua onderhoud zelf uit te voeren of met wat hulp.

Verwijderd

Volgens mij zit je er volledig aan vast toch? Mondelinge overeenkomst, je hebt zelfs al een aanbetaling gedaan.

Het hele verhaal doet bij mij alarmbelletjes rinkelen. Laat ik maar eerlijk zijn, het klinkt heel slecht. Mondeling navraag doen bij een garage is niets waard.

Vraag iig na waar de auto zijn onderhoud heeft gehad en bel zelf met die garage. Of ga er langs. Probeer zo veel mogelijk zwart op wit te krijgen. En reserveer een budget voor achterstallig onderhoud, de kans is levensgroot dat er wat aan komt.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik had die vaagheid van geen sticker plaatsen na het vervangen van de distributieriem ook (naast dat ze ook een dopje van de plastic motor afscherming kap vergaten). Ik kan heel erg slecht tegen prutsers, zoiets vergeet je niet als je een goede monteur bent.

Ik ben het zelf maar even gaan checken of de nieuwe riem er überhaupt op zat, en dat was gelukkig wel het geval. Toen heb ik zelf maar een sticker gekocht via Ebay, en ik ga gewoon nooit meer naar die prutstent van een Kwik-fit. Als je dat soort dingen al mist, wat mis je dan nog meer?

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 15:03:
Volgens mij zit je er volledig aan vast toch? Mondelinge overeenkomst, je hebt zelfs al een aanbetaling gedaan.

Het hele verhaal doet bij mij alarmbelletjes rinkelen. Laat ik maar eerlijk zijn, het klinkt heel slecht. Mondeling navraag doen bij een garage is niets waard.

Vraag iig na waar de auto zijn onderhoud heeft gehad en bel zelf met die garage. Of ga er langs. Probeer zo veel mogelijk zwart op wit te krijgen. En reserveer een budget voor achterstallig onderhoud, de kans is levensgroot dat er wat aan komt.
Officieel wel ja, maar als zaken zoals APK niet correct geleverd worden kan ik alsnog de koop ontbinden. Verder zal ik uiteraard vragen bij welke garage de auto onderhoud heeft gehad, alhoewel zij mij dit niet in dank gaan afnemen gezien ze het al vervelend vonden dat ik allemaal 'lastige' vragen begon te stellen over de auto.

Het is dat de proefrit naar tevredenheid was (en de auto op het eerste gezicht goed genoeg lijkt) en het bedrijf gelukkig ook positieve feedback heeft op Autoweek/Google, anders was ik direct omgedraaid.

[ Voor 3% gewijzigd door D33F op 02-01-2016 22:36 ]

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Bartjuh schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 16:11:
Ik had die vaagheid van geen sticker plaatsen na het vervangen van de distributieriem ook (naast dat ze ook een dopje van de plastic motor afscherming kap vergaten). Ik kan heel erg slecht tegen prutsers, zoiets vergeet je niet als je een goede monteur bent.

Ik ben het zelf maar even gaan checken of de nieuwe riem er überhaupt op zat, en dat was gelukkig wel het geval. Toen heb ik zelf maar een sticker gekocht via Ebay, en ik ga gewoon nooit meer naar die prutstent van een Kwik-fit. Als je dat soort dingen al mist, wat mis je dan nog meer?
Dat is de vraag inderdaad. Verder weet ik van horen zeggen dat ik ver uit de buurt moet blijven van Kwit-Fit :+

Ik ben dan ook op zoek gegaan naar een garage in de buurt die zijn werk nog met hart en ziel uitvoert (en betaalbaar) mocht ik binnenkort een reparatie nodig hebben.

• CMD-Snake
David Regeling schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:35:
Officieel wel ja, maar als zaken zoals APK niet correct geleverd worden kan ik alsnog de koop ontbinden.
Hoe wil je dit controleren? Enige lastige kan zijn als de auto de APK niet doorkomt. Maar veelal moet dat wel lukken, anders bieden ze het niet aan.

Als je de koop ontbind ben je de aanbetaling kwijt. Dus denk er over na.

Voor wat de onderhoudshistorie, het kan zijn dat ze hert niet weten. Dat kan zeker zo zijn als de auto ergens ingekocht is. Je beste hoop is nog een onderhoudsboekje wat netjes afgetekend is.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou me niet zo druk maken over die kmstand van distributiewissel. Gezien de kmstand van de auto is dat ws. al wel gebeurd (anders was ie inmiddels wel geknapt) en aangezien de garage aangeeft dat ie bij 144K is vervangen moet je daar ook vanuit gaan. Laat ze dat ook op de factuur zetten, zodat je nog bewijs hebt daarvan, mochten er problemen ontstaan.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:01
En die week levertijd... meeste garages hebben buiten vakanties ook verplichtingen naar andere klanten zoals gepland onderhoud e.d. Ze hebben geen rek met monteurs klaarstaan om uitgerekend jouw auto gelijk te doen. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Verwijderd

Palomar schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:59:
Ik zou me niet zo druk maken over die kmstand van distributiewissel. Gezien de kmstand van de auto is dat ws. al wel gebeurd (anders was ie inmiddels wel geknapt) en aangezien de garage aangeeft dat ie bij 144K is vervangen moet je daar ook vanuit gaan. Laat ze dat ook op de factuur zetten, zodat je nog bewijs hebt daarvan, mochten er problemen ontstaan.
Ik zou wel willen weten wanneer dat is gebeurd, bij heel veel occasions (zeker de oudere) klopt de km stand niet, dan weet je helemaal niet meer hoe lang je distributieriem nog mee gaat.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:35:
[...]

Ik zou wel willen weten wanneer dat is gebeurd, bij heel veel occasions (zeker de oudere) klopt de km stand niet, dan weet je helemaal niet meer hoe lang je distributieriem nog mee gaat.
Gelukkig is de kilometerstand wel NAP goedgekeurd/logisch, dus waarschijnlijk zal de stand kloppen.

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:35:
[...]

"Bij veel occasions" lijkt me erg overdreven. Zeker sinds de NAP bestaat valt er niet zo heel veel meer te sjoemelen. En dan nog kun je vaak aan de auto (pedalen, bekleding...) wel zien of het een logische stand is of niet. Een auto heeft met 120k km nog geen versleten bekleding en pedalen, om maar wat te noemen ;)

Verwijderd

http://www.autoblog.nl/ar...audegevoelig-en-gedateerd
Het antwoord is eenvoudig: de Nationale Auto Pas is fraudegevoelig en wie de boel wil belazeren, kan zijn gang gaan. Dat geldt voor autodealers, autohandelaren en consumenten. De vraag of de Nationale Auto Pas actueel is of gedateerd, is ook niet moeilijk te beantwoorden: de Nationale Auto Pas is gedateerd. En volgens de Stichting NAP is er met minstens 350.000 kilometertellers geknoeid.
Ik heb de garagist waar ik mijn auto liet onderhouden ooit heel hard laten lachen met de opmerking dat sinds NAP eindelijk die km-standen een beetje kloppen. Sjoemelen is volgens hem doodsimpel.

Ik weet niet of er veel veranderd is sinds de RDW de km-standen beheert (2014 meen ik). Voor oude auto's verandert dat nog niets lijkt me, als in het verleden de stand is gemanipuleerd.

• Grrrrrene
  • Niet online
Dan nog geloof ik de uitspraak "bij heel veel occasions" niet, ik vind het nogal overdreven :). Vroeger kon een verkoper gewoon de teller terugdraaien: als een auto met 300k km ingeruild werd, verkocht hij hem naar 175k zetten en geen haan die er naar kraaide. Het is moeilijk gemaakt, maar niet onmogelijk natuurlijk. De suggesties aan het eind van het artikel dat jij linkt zijn ook allemaal te omzeilen. Ik vraag me ook af hoeveel consumenten nu werkelijk hun kilometerstand jaarlijks terug laten zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Grrrrrene op 03-01-2016 15:04 ]

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Naja, nu kan je in ieder geval niet verder terug dan de km-stand bij de vorige beurt/apk/grote (>150e) reparatie (anders stand onlogisch). Dus in ieder geval zal er een monotoon stijgende lijn in de km-stand zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Bartjuh op 03-01-2016 15:05 ]

Verwijderd

Vlakbij mijn woning zit 1 van de beruchtste autohandelaren van NL, A&D auto's (categorie Jet Cars of A4). Oplichtersbende van het onzuiverste water. Ik ga af en toe door hun autobestand heen omdat er bijzondere auto's tussen zitten. Verdacht lage km-standen zijn standaard, toch worden ze vrijwel allemaal met NAP geleverd.

Een van de grootste misvattingen bij kopers van occasions is dat de km-stand wel goed zit met NAP.

Van de RDW-site:
Als een auto namelijk bij een RDW-erkende garage komt voor onderhoud, wordt daar gelijk het kenteken en het aantal kilometers op dat moment opgeslagen.
Hoeveel % van de garages is RDW-erkend? Volgens mij zijn ze dat lang niet allemaal. Als de auto elders wordt onderhouden, is het de vraag wat er wordt geregistreerd, wanneer en hoe.

Komt bij dat we het hier hebben over de categorie auto's waar autobedrijven HEEL weinig winst op maken. Het is nauwelijks rendabel om auto's van om en nabij de 1000 euro op je terrein te hebben staan. Moet je schoon houden, op zijn tijd onderhoud plegen. Waar halen ze dan die winst uit? Imo komt tellerfraude in deze categorie vaker voor.

Ik vertrouw het iig niet. Ik wil een volledig gedocumenteerde onderhoudshistorie zien (kun je garagebedrijven evt. nabellen), en de label en plakkers onder de motorkap. En dan nog weet je het niet.

• CMD-Snake
David Regeling schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 08:22:
De leeftijd en kilometers vind ik wel passen bij elkaar. Het gaat immers om een benzine auto, die koop je niet om veel te mee gaan rijden. Gemiddeld heeft deze auto ongeveer 13.000km per jaar gereden. Dat is zo vreemd niet.

Iedereen verwacht hier kennelijk bij een auto van 1500 EUR de service die hoort bij het kopen van een nieuwe Mercedes of BMW.

Dat van de distributieriem is vervelend, maar je kan eenvoudig zekerheid krijgen door die te (laten) vervangen.

En wat betreft bijzondere auto's met lage kilometerstanden voor lage prijsje, als het te mooi is om waar te zijn dan is het dat ook.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
CMD-Snake schreef op zondag 03 januari 2016 @ 16:31:
[...]

Iedereen verwacht hier kennelijk bij een auto van 1500 EUR de service die hoort bij het kopen van een nieuwe Mercedes of BMW.

Dat van de distributieriem is vervelend, maar je kan eenvoudig zekerheid krijgen door die te (laten) vervangen.

En wat betreft bijzondere auto's met lage kilometerstanden voor lage prijsje, als het te mooi is om waar te zijn dan is het dat ook.
Naar mijn weten valt de Ford Focus niet bepaald onder de bijzondere auto's (zeker de station variant niet) en willen mensen hem graag kwijt gezien ze een kleinere/zuinigere auto willen hebben. Verder verwacht ik ook niet de service van een nieuwe Mercedes of BMW.

Als de auto het een jaar uithoudt ben ik meer dan blij :). Dit is in ieder geval mijn uitgangspunt.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Auto is inmiddels binnen, tot dus ver tevreden. Ik hou jullie op de hoogte of hij na een week/maand nog steeds rijdt ;).

Verder heb ik de naam van de vorige garage doorgekregen, weet iemand of ik op basis van kenteken gegevens kan opvragen over voorgaande beurten/gebreken ?

• NiGeLaToR
Gefeliciteerd! :) je eerst auto! Ik zal de mijne nooit vergeten, geweldig. Veel plezier ermee!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op maandag 04 januari 2016 @ 21:24:
Gefeliciteerd! :) je eerst auto! Ik zal de mijne nooit vergeten, geweldig. Veel plezier ermee!
Ja blijft even wennen het besef van een eigen auto :). Bedankt en ga de komende dagen in ieder geval eens lekker touren :).

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Update:

Ik heb vandaag eens met de garage gebeld die de handelaar aan mij doorgegeven had. Alles blijkt precies te kloppen wat betreft vervanging distributieriem, laatste beurt e.d.

Auto heeft altijd netjes zijn beurten gehad, en volgende beurt zou rond 203K moeten zijn. Ook wist de garage geen bijzonderheden te vermelden (gebreken). Klinkt alsof ik toch wel geluk gehad heb :).

• Teijgetje
Nee, geen geluk, gewoon een eerlijke tweedehandsdealer. ;)

(die je zelf uitgezocht hebt, dus dat je die vond is imo ook geen geluk maar heb je zelf gedaan)

[ Voor 49% gewijzigd door Teijgetje op 05-01-2016 12:37 ]

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Teijgetje schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:35:
Nee, geen geluk, gewoon een eerlijke tweedehandsdealer. ;)
Da's waar maar tegenwoordig zijn die toch moeilijk te vinden :).

• Teijgetje
Er zijn er een paar louche, maar daar kom je redelijk snel achter tegenwoordig.
Zoals jij ook gezocht hebt.
En bent gaan kijken met twee man die er (meer) verstand van hadden voor je een beslisssing nam.
De meeste handelaren zijn bonafide, hoewel een auto een stukje techniek is waar zomaar iets mee kan zijn, hebben de meeste geen baat bij slechte reclame in deze tijd. Vertrouwen komt namelijk te voet en vertrekt te paard.

Dus zal het eerdere regel zijn dat een auto van een kwaliteit is die bij de prijs past of waarmee geadverteerd wordt.
Net zoals het geen geluk is als je bij de bakker een brood koopt dat lekker is en niet verbrand, maar ook die heeft wel eens een misbaksel. ;)

Veel geluk en plezier met jullie nieuwe gouden koets. :)

(foto?)

PS: Blijf nog even weg uit de noordelijkste provincies..... :+

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 05-01-2016 12:53 ]

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Leuk! En fijn dat het verhaal goed afloopt! Een foto is inderdaad op zijn plek :)

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
gysman11 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:56:
Leuk! En fijn dat het verhaal goed afloopt! Een foto is inderdaad op zijn plek :)
Die komt er straks aan :)

Verwijderd

David Regeling schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:33:
Update:

Ik heb vandaag eens met de garage gebeld die de handelaar aan mij doorgegeven had. Alles blijkt precies te kloppen wat betreft vervanging distributieriem, laatste beurt e.d.

Auto heeft altijd netjes zijn beurten gehad, en volgende beurt zou rond 203K moeten zijn. Ook wist de garage geen bijzonderheden te vermelden (gebreken). Klinkt alsof ik toch wel geluk gehad heb :).
Mooi nieuws! :)

Heel veel plezier met je bolide.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cPwTvAe.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door D33F op 05-01-2016 20:18 ]

• dion_b
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben jij zo brak geparkeerd, of is dat parkeervak achter je echt maar iets van 2.5m lang ofzo? :X

Prima ogende auto verder, als hij even mooi rijdt en dat blijft doen: :)

Oslik blyat! Oslik!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:44:
Ben jij zo brak geparkeerd, of is dat parkeervak achter je echt maar iets van 2.5m lang ofzo? :X

Prima ogende auto verder, als hij even mooi rijdt en dat blijft doen: :)
Klein parkeervak inderdaad, en niet al te geweldig geparkeerd (beginnend bestuurder) gezien ik snel iemand heb afgezet en foto heb genomen alvorens weer te vertrekken :).

Verwijderd

Ik zou lekker verder zoeken en bij een particulier kopen. Dat APK verhaal bij aflevering vind ik altijd maar niks, zulke auto's hebben vaak maanden bij handelaren gestaan wat een auto totaal geen goed doet, kun je meteen alles van de ophang vervangen, door stilstand slijt een auto nog 10x zo hard.

Als het toch bij een dealer/handelaar moet koop er eentje die net is overgenomen en nog APK heeft.

En distributieriem doe ik standaard bij welk 2e hands auto die ik ook koop, die stickers zeggen namelijk helemaal niks. Kan iedere niksnut erop plakken. En genoeg auto's waar de sticker netjes op geplakt is en die er weer af is gegaan of de tekst onleesbaar is geworden. En dan maar hopen dat ook de spanrol is vervangen en niet alleen de riem wat vaak het geval is. En de riem begeeft het eigenlijk nooit, het is altijd de spanrol waarvan de lagers defect raken of compleet vastloopt en waardoor de riem begint te slijten en kapot springt. Riem kost onder de 10 euro en een spanrol tussen de 30-80 euro, dat is dan toch weer winst als ze die niet vervangen en wel lekker op de bon zetten en probeer dat maar eens te controleren.

Je kunt met zo een speciaal luisterapparaat luisteren, versleten lagers hoor je meteen en de riem kun je ook visueel inspecteren, haarscheuren herken je meteen. En gelukkig hebben we in Nederland een best goed klimaat dus hier halen ze die 10 jaar/100.0000 (afhankelijk merk/type auto). Maar in de desert van Californie of de winters in Zweden is even andere koek. En ook hier geldt weer, lange stilstand is slecht.

Vergelijk het met een harddisk, leg die maar eens 10 jaar op de plank. Uiteraard doen ze het wel, maar fabrikanten zeggen ook, het is er niet goed voor.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Het is niet de bedoeling 2-3-4 reacties achter elkaar te plaatsen. Als je op meerdere personen wilt reageren, pas je je post gewoon aan

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:23

SeatRider

Hips don't lie

Even nieuwe nummerplaatjes erop he, dit is geen gezicht zo ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38

iichel

Gazoooo

ach de 'baby on board' is genoeg :p veel goeie kilometers gewenst!

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Even een kleine update. Ik ben vandaag met de auto langs de garage geweest gezien ik mij zorgen maakte om een (zeer lichte) zoete geur uit de uitlaat / koppeling die hoog aangrijpt. Uiteindelijk heeft deze garage vastgesteld dat de auto nog keurig in orde is. Al met al heb ik er al de nodige plezierige kilometers mee gereden :).

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
je hebt nog steeds een beetje die twijfel over de staat van de auto in je achterhoofd, en dat is logisch heb ik ook. Daardoor is alles wat even gek ruikt, voelt of klinkt opeens iets verdachts.

Meestal valt het wel mee, zeker bij een oudere auto waar soms gewoon af en toe iets geks is.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Dirk33 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 19:52:
je hebt nog steeds een beetje die twijfel over de staat van de auto in je achterhoofd, en dat is logisch heb ik ook. Daardoor is alles wat even gek ruikt, voelt of klinkt opeens iets verdachts.

Meestal valt het wel mee, zeker bij een oudere auto waar soms gewoon af en toe iets geks is.
True, gezien het feit dat ik totaal geen verstand van auto's heb en soms te veel lees over zaken maakt je ook ongerust. Uiteraard wil je ook zo lang mogelijk plezier hebben van je eerste auto :).

Pagina: 1