Vraag

Anoniem: 693815

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ga aankomend jaar veel reizen en ik ben op zoek naar een nieuwe camera want die ik nu heb is al erg oud. Ik heb al veel gezocht en gelezen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer, dus ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen adviseren.

Ik ben op zoek naar een camera (compact, systeem) met de volgende eisen (ongeveer):
  • Max €500
  • Full HD / 4K (Ik film veel)
  • Flinke optische zoom
  • Kantelbaar scherm
  • Accu los op te laden, niet in de camera (zodat ik de mogelijkheid heb om 2 extra accu's mee te nemen en te verwisselen indien nodig)
  • Redelijke accuduur
  • Flitser moet automatisch omhoog gaan (heb er nu een met een knopje en dat vind ik niet fijn)
  • Lens hoeft niet verwisselbaar te zijn (vooralsnog geen plannen om andere lenzen te kopen)
  • Goed in de hand liggen (ik heb dunne en kleine handen)
  • Automatische stand moet mogelijkheid zijn
Heb zelf al gekeken naar de Sony Alpha en de Nikon 1, maar beide voldoen niet helemaal aan mijn eisen.

Hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen!
Bedankt!

En alvast een fijne jaarwisseling allemaal :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718373

Probleem, voor 500 euro, zal je geen enkel toestel vinden die aan al je wensen kan voldoen.

Voor een kleine €100 extra heb je de Panasonic FZ300.
Lichtsterke 24x zoom, kantelbaar scherm,
4K video, goede automode, aparte batterijlader bijgeleverd.
Een veelzijdig toestel dat zeer snel werkt.

Het beste voor 2016,
Rudi

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 718373 op 01-01-2016 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 22:18
De FZ300 heeft een hele kleine sensor, die ongeveer even klein is als een smartphone sensor. Hierdoor presteert hij slecht in weinig licht en heeft weinig dynamic range.
Kijk eens naar een van de volgende camera's
Systeem:High-end Bridge::Alle 4 de camera's hebben zo hun voor- en nadelen. Zo filmen de Panasonics in 4k maar de Sony's in zeer hoge kwaliteit 1080p. De systeemcamera's hebben verwisselbare lenzen, de bridgecamera's een vaste lens, etc.

Ga er dus vooral een in verdiepen wat je nu echt nodig hebt, en dan veel reviews doorlezen / -kijken om erachter te komen welke jij nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De mindere kwaliteit van kleine sensors bij weinig licht is sterk overdreven. Het grootste deel van de mensen kijken alleen maar naar foto's op een (klein) scherm en zullen nauwelijks het verschil zien tussen een 1600iso foto van een kleine sensor camera en een met een grotere sensor.
Trouwens boven genoemde camera's hebben minder zoom en/of kosten een heel stuk boven de $500.
Rudi

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 718373 op 01-01-2016 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:51

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
4k moet je maar laten varen denk ik. Als ik filter in de pw blijven er een stuk of tien over, allemaal te duur iig missen iets. Je komt zelf maar weinig met wat je zelf gevonden hebt, waarom bevielen die net niet?

@rudimaes: niet alleen bij weinig licht maar over de hele linie presteren hele kleine sensoren minder. De vraag is alleen of de ts daar eisen aan stelt en welk toepassingsgebied hij zoekt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gonadan schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 19:01:
4k moet je maar laten varen denk ik. Als ik filter in de pw blijven er een stuk of tien over, allemaal te duur iig missen iets. Je komt zelf maar weinig met wat je zelf gevonden hebt, waarom bevielen die net niet?

@rudimaes: niet alleen bij weinig licht maar over de hele linie presteren hele kleine sensoren minder. De vraag is alleen of de ts daar eisen aan stelt en welk toepassingsgebied hij zoekt.
Dat is juist, maar weinig mensen zullen het verschil zien. 99% gebruikt ook hun toestel in auto mode.
Bijna evenveel is heel tevreden met de kwaliteit van hun smartphone camera. Daarom is het zinloos dergelijke mensen, een DSLR of andere camera met grote sensor, aan te raden.(tenzij ze van plan zijn zich meer in fotografie te verdiepen)
Als zij tevreden zijn met een camera met kleine sensor, waarom niet.
Rudi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Eens, maar daar wil ik liever geen aannames over doen als om advies gevraagd wordt. In dit geval weet je dat een dslr niet hoeft, maar dat zegt nog niet dat 1/3.1" ook meteen acceptabel is. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Balance schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 12:50:
[...]

De FZ300 heeft een hele kleine sensor, die ongeveer even klein is als een smartphone sensor. Hierdoor presteert hij slecht in weinig licht en heeft weinig dynamic range.

[...]

Kijk eens naar een van de volgende camera's
Systeem:High-end Bridge::Alle 4 de camera's hebben zo hun voor- en nadelen. Zo filmen de Panasonics in 4k maar de Sony's in zeer hoge kwaliteit 1080p. De systeemcamera's hebben verwisselbare lenzen, de bridgecamera's een vaste lens, etc.

Ga er dus vooral een in verdiepen wat je nu echt nodig hebt, en dan veel reviews doorlezen / -kijken om erachter te komen welke jij nodig hebt.
Dankje! Ik had inderdaad al gekeken naar de Alpha, maar ik heb niet kunnen vinden of de flitser daarvan automatisch opklapt indien nodig.

De gewenste 'eisen' had ik inderdaad al benoemd, maar gaat me vooral om Full HD filmen, een goede optische zoom, kantelbaar scherm en losse accu. Ik denk doordat ik graag een kantelbaar scherm wil, al de helft van de camera's afvallen (van wat ik zelf zag op Coolblue). Maar dat scherm lijkt me toch wel heel handig als ik vanuit verschillende hoeken film/fotografeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gonadan schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 19:01:

Ja, ik heb na veel lezen ook maar besloten dat 1080 goed genoeg is! Ik ben al 4 dagen non stop aan het zoeken, reviews lezen, productvideo's bekijken etc. Maar inderdaad blijft er weinig over, ik denk door het kantelbare scherm wat ik graag wil. De enkele die ik heb gevonden, zijn dan toch weer boven budget, dus dan ga ik toch voor de belangrijkste dingen: Full HD, goede optische, losse accu en kantelbaar scherm. Ondanks dat het scherm de 'boosdoener' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verstandig denk ik, je kunt je afvragen wat er nog van de meerwaarde van 4K over blijft als je uit de hand met een fototoestel gaat filmen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gonadan schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 20:32:
Verstandig denk ik, je kunt je afvragen wat er nog van de meerwaarde van 4K over blijft als je uit de hand met een fototoestel gaat filmen. ;)
Niet met de hand hoor :) Doe eigenlijk alles met statief (met af en toe een uitzondering).

Kom nu toch weer terug bij de Nikon J5, maar lees niet veel positiefs over de accuduur, jammer. Ik ga verder kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Maakt toch geen zak uit als hij verwisselbaar is? Koop je gewoon extra.

Overigens is dat scherm wel kantelbaar, maar slechts één kant op. Wil je daar echt voordeel van hebben zou ik liever een kantel én draaibaar scherm hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toestellen zoals de Panasonic FZ300 en FZ1000, hebben een heel goede stabilisator.
Een frame van een 4K video is een 8mp foto. Dus bij snel bewegend onderwerpen kan men toch een foto van het "juiste moment" hebben.
In hun 4K Photo mode,kan men alles zoals bij een gewone foto instellen. Zo kan men een kortere sluiter tijd gebruiken, om bewegingsonscherpte te voorkomen.
Rudi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gonadan schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 20:47:
Maakt toch geen zak uit als hij verwisselbaar is? Koop je gewoon extra.

Overigens is dat scherm wel kantelbaar, maar slechts één kant op. Wil je daar echt voordeel van hebben zou ik liever een kantel én draaibaar scherm hebben.
Grof gezegd, maar 270 opnames met 1 accu vind ik wel erg weinig en ik ben niet van plan om 5 extra accu's te gaan aanschaffen en deze een paar keer per dag te verwisselen.
Qua scherm: wat mij betreft is kantelbaar genoeg, maar als ik er een tegenkom die beide heeft en verder aan mijn wensen voldoet, ga ik daar voor natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 718373 schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 20:48:
Toestellen zoals de Panasonic FZ300 en FZ1000, hebben een heel goede stabilisator.
Een frame van een 4K video is een 8mp foto. Dus bij snel bewegend onderwerpen kan men toch een foto van het "juiste moment" hebben.
In hun 4K Photo mode,kan men alles zoals bij een gewone foto instellen. Zo kan men een kortere sluiter tijd gebruiken, om bewegingsonscherpte te voorkomen.
Rudi
Hm, ik ga eens goed kijken naar de FZ1000, dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De FZ1000 is een uitstekende en veelzijdige camera.
Ik ben er heel tevreden over.
Rudi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De Panasonics vind ik toch wel te groot om handig mee te nemen, daarom toch op zoek naar compact/systeem en geen DSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad, maar ik denk dat er dan compromissen moeten worden gemaakt en zal je bepaalde eisen moeten laten vallen.
Rudi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk eens naar de Canon G5X.
Rudi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 693815 schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 20:54:
Grof gezegd, maar 270 opnames met 1 accu vind ik wel erg weinig en ik ben niet van plan om 5 extra accu's te gaan aanschaffen en deze een paar keer per dag te verwisselen.
Qua scherm: wat mij betreft is kantelbaar genoeg, maar als ik er een tegenkom die beide heeft en verder aan mijn wensen voldoet, ga ik daar voor natuurlijk :)
Snap ik, maar kijk even hoe dat in de praktijk uit pakt. 270 is voor een compact niet bijzonder slecht en de tests zijn vrij streng.

@rudi: je naam staat naast je post, eronder hoeft niet meer. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 01-01-2016 21:16 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lichtsterke zoom(24x), kantelbaar scherm, HD Video, goede auto stand. 540 opnames op een volle batterij.
Aparte lader meegeleverd.
De Panasonic FZ200 voldoet aan deze eisen. Niet recent, geen wifi, maar nog steeds een goede camera.
Rudi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gonadan schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 21:15:
[...]

Snap ik, maar kijk even hoe dat in de praktijk uit pakt. 270 is voor een compact niet bijzonder slecht en de tests zijn vrij streng.

@rudi: je naam staat naast je post, eronder hoeft niet meer. ;)
Mijn naam onder een bericht, dat doe ik al lang en op alle forums waar ik lid van ben. 't Is een (slechte?) gewoonte. ;)
Rudi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

offtopic:
Op dit forum is het niet gewenst, net als meerdere posts na elkaar, dan liever met edit samen voegen. Ik zeg het vast omdat je anders mogelijk een modje achter je aan krijgt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 22:18
Die CIPA test gaat helemaal nergens over. Zo moet er volledig in- of uitgezoomd of worden voor elk shot, elke tien foto's de camera uitgezet worden en om de andere foto de flitser gebruikt worden, en nog veel meer andere bullshit. Dus camera's die verder kunnen zoomen en harder kunnen flitsen zijn automatisch benadeeld. Ik haal soms 300 foto's en andere keren 2000, terwijl hij er 420 zou moeten kunnen maken. Het hangt puur van je fotografeer stijl af.

Extra batterijen kosten geen drol en zijn gemakkelijk mee te nemen. Ik heb zelf standaard 2 reserve batterijen in m'n cameratas zitten.

Verder de automatische filtser: Volgens mij hebben maar heel weinig camera's die, en dat gaat je weinig helpen met het filmen. Waar heb je hem eigenlijk voor nodig?

Verder is de 1080p kwaliteit van de RX10 beter dan die van de FZ1000, dus kijk daar ook naar. De RX10 gebruikt namelijk de volledige 20MP sensor, terwijl de FZ1000 pixels overslaat of samenvoegt.

Ik denk dat de Alpha 5100 of de RX10 de camera is die je zoekt. Lees je eens in op deze twee camera's.

PS: Als je nog iets aan je post toe wil voegen en je laatste post is van jou, dan kan je die gewoon bewerken. Dat houd het forum overzichtelijk en voorkomt dubbelposts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:55

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Je hebt al wat tips hier gekregen van de andere forummers, en ik beaam het bij deze nog even. Je naam onder een post is niet helemaal gewenst op Tweakers. Je kan eventueel in een ondertitel een groet zetten als je wilt, maar dat is het dan ook wel :).

En wat anderen wederom al aangaven, je kan je post aanpassen. Ben je de laatste post in een topic, pas dan je laatste reactie aan als je iets wilt toevoegen.

Thanks en verder een groot welkom op Tweakers :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vreemde regels, ben ik nog nergens tegengekomen.
Ik heb altijd geweten dat je naam plaatsen, een elementaire vorm van beleefdheid is. Nu, een mens is nooit te oud om bij te leren.(dat je je post kan aanpassen dat wist ik wel). :)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 718373 op 02-01-2016 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:24

SeatRider

Hips don't lie

Anoniem: 693815 schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 20:54:
[...]

Vind je 1000+ foto's per dag dan niet een beetje overdreven? Kom je terug van vakantie, heb je nog een keer twee weken nodig om te kijken wat je eigenlijk allemaal gezien hebt. Of "willen jullie de foto's zien?" en dan een slideshow van 4+ uur opzetten :+.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Zit hem ook in het feit dat je niet onbeperkt het scherm aan kan hebben. Ik kon op huttentocht in de bergen bij mijn X100 niet uren foto's terugkijken, camera 24/7 aan hebben staan of veel fotograferen via het achterste schermpje. Kostte allemaal veel energie, kon de batterijen niet altijd opladen onderweg. Zelfs met 5 accu's op zak moest ik voorzichtig doen. Geeft een fijn gevoel als je je daar geen zorgen over hoeft te maken :)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Aantal shots per accu is ontzettend afhankelijk van hoe je fotografeert. Mijn 5d3 zou 950 shots per accu moeten kunnen volgens de specs. In de praktijk kan ik ruim meer dan 2000 per accu schieten.
Gemiddeld gezien, wanneer ik terug kom van een echt lange bruiloft en bij wijze van 2600 shots geschoten heb, dan staan beide accu's in de grip alsnog boven de 50%.
(en dat ook nog eens met bijna 4 jaar oude accu's, die al 150.000 shots hebben verwerkt)

Kortom, het ligt dusdanig aan hoe je fotografeert, dat het echt niet meer is dan een indicatie. Door zuinig te werken met je LCD/liveview, kan je al ruimschoots meer per accu.

edit: (al zal het vooral bij een dslr zijn, dat je het aantal shots flink kan oprekken. Een compact camera zal dat minder hebben)

[ Voor 36% gewijzigd door Nomad op 03-01-2016 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is de J5 geworden. Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Dat is een mooi ding, dus nooit een verkeerde keuze :). Ken een hoop mensen die er blij mee zijn (inclusief ik, met een iets oudere Nikon 1)

Pagina: 1