Hulp bij uitbreiding Onkyo HTX-22HDX 2.1 set

Pagina: 1
Acties:

• volkano
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:43
Ik ben in het bezit van een Onkyo HTX-22HDX (2.1 opzet) waar ik zeer blij mee ben. Momenteel zit ik zo'n 3 meter van mijn 42inch TV af, waardoor het geluid goed genoeg is om tv, films en series te kijken via UPC, Netflix en XBMC. Af en toe heb ik echter het gevoel dat ik een centerspeaker mis voor de stemmen. Daarnaast speel ik ook geregeld muziek af via de Onkyo, die de woonkamer van 52m2 net aan goed vult, ook hier gaat alles net aan en mis ik af en toe meer "vermogen" van de speakers.

Binnenkort ga ik echter verhuizen, waarbij in het nieuwe huis een ingebouwde beamer met uitrolbaar projectiescherm is opgehangen en de ruimte tot de TV wordt vergroot tot zo'n 4 meter (schat ik). Tevens is de oppervlakte van de woonkamer zo'n 10m2 groter.

Mijn doel is om de ervaring van films kijken en muziek luisteren te vergroten en mijn bestaande set daarbij te gebruiken.

Wat is verstandig?
  1. De Onkyo set uitbreiden met de Onkyo SKS-22X (3 speakers) om zodanig er een 5.1 set van de maken
  2. (Geen idee of dit mogelijk is) Een losse versterker kopen om zo meer vermogen door te sluizen naar de speakers en de set in zijn geheel krachtiger te maken?
  3. Enkel een centerspeaker kopen
  4. Andere oplossing?
Ik zoek een?
Uitbreiding op mijn Onkyo HTX-22HDX set.

Wat is je budget?
+/- 200 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zie boven

Wat heb je zelf al gevonden?
http://tweakers.net/price...nkyo-sks-22x-(zwart).html
http://tweakers.net/price...kyo-ls-b40/specificaties/

Hoop dat jullie mij kunnen helpen _/-\o_ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:06
Met het gestelde budget is het helaas niet mogelijk om aan alle eisen te voldoen. Je kunt de film ervaring verbeteren door surround- en eventueel een center speaker erbij te kopen, maar het gebrek aan volume kun je helaas niet compenseren. 52m2 is bovengemiddeld voor een woonkamer, laat staan dat er nog 10m2 bij komt. Je hebt nu monitorspeakers, maar je wilt minimaal boekenplank- of beter nog zuilspeakers, met een passende receiver en subwoofer. Dat ga je zelfs tweedehands niet redden voor €200,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volkano
LA-384 schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 03:10:
Met het gestelde budget is het helaas niet mogelijk om aan alle eisen te voldoen. Je kunt de film ervaring verbeteren door surround- en eventueel een center speaker erbij te kopen, maar het gebrek aan volume kun je helaas niet compenseren. 52m2 is bovengemiddeld voor een woonkamer, laat staan dat er nog 10m2 bij komt. Je hebt nu monitorspeakers, maar je wilt minimaal boekenplank- of beter nog zuilspeakers, met een passende receiver en subwoofer. Dat ga je zelfs tweedehands niet redden voor €200,-
Helder. Het gestelde budget is een indicatie, waar van afgeweken kan worden, maar dan wel met goede redenen uiteraard. Ik had niet ingezien dat het nu slechts monitorspeakers waren en dat dat de voornamelijke reden is van het tekort komen op volume en vermogen. Wellicht dat ik dan toch ga overwegen het setje compleet te vervangen door een goede set boekenplankspeakers i.c.m. een receiver en subwoofer. In ieder geval dank voor je antwoord! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06 09:51
Met een losse receiver en boekenplank speakers haal je heel wat anders in huis. Je kunt wel vanuit gaan dat je zn 300 kwijt bent voor je receiver en ook minstens dat bedrag voor een setje speakers.

Bijvoorbeeld de Dali zensor 1

Een goede sub is ook een beste investeringen, kijk daarom ook is op marktplaats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:06
volkano schreef op zondag 03 januari 2016 @ 02:07:
Helder. Het gestelde budget is een indicatie, waar van afgeweken kan worden, maar dan wel met goede redenen uiteraard. Ik had niet ingezien dat het nu slechts monitorspeakers waren en dat dat de voornamelijke reden is van het tekort komen op volume en vermogen. Wellicht dat ik dan toch ga overwegen het setje compleet te vervangen door een goede set boekenplankspeakers i.c.m. een receiver en subwoofer. In ieder geval dank voor je antwoord! :)
Als ik het goed heb zit het zo:
De gevoeligheid (output spl) is hier het sleutelwoord. Grotere speakers betekent vaak ook een grotere gevoeligheid.

Deze onkyo speakers hebben een gevoeligheid van 80dB. Dat betekend dat ze bij een belasting van 1 watt, op een afstand van 1 meter, 80 dB geluid produceren (weet zo niet op welke frequentie). Elke verdubbeling in vermogen, betekent een verdubbeling in output spl. In het geval van dB, komt er 3 dB bij voor een verdubbeling. 2w geeft dus 83dB. 4w 86dB, 8w 89dB, 16w 92dB, 32w 95dB. Jouw speakers vragen maximaal 25w, dus geven ze maximaal zo'n 93,5 dB.

Nou lijkt dat vrij luid, maar het gaat hier om piekbelasting. Een geluidsspoor kent pieken en dalen voor wat betreft volume, dat geeft het dynamiek. De betere geluidssporen kunnen een dynamisch bereik van wel 20 dB hebben. Dat betekent dat alleen de pieken worden weergegeven op die 93,5 dB. De dalen zitten op 73,5 dB.

Dat is dus al niet zo luid meer en waarschijnlijk ook nog een erg gunstige representatie.

De genoemde Dalí Zensor 1 heeft een gevoeligheid van 86,5 dB. Dus bij een gelijk vermogen is de Zensor al 4x zo luid. Die zal geen moeite hebben om een dergelijke kamer van geluid te voorzien.

Misschien kun je de twee onkyo speakers nog als rear inzetten voor het surround effect, maar mogelijk ga je dat kwaliteitsverschil wel merken.

Een subwoofer is een heel ander verhaal. Daar wil je minstens het dubbele van jouw budget voor uitleggen. Investeer je daar niet in kwaliteit, dan zal het eerder de beleving verstoren dan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volkano
LA-384 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 09:14:
[...]

Als ik het goed heb zit het zo:
De gevoeligheid (output spl) is hier het sleutelwoord. Grotere speakers betekent vaak ook een grotere gevoeligheid.

Deze onkyo speakers hebben een gevoeligheid van 80dB. Dat betekend dat ze bij een belasting van 1 watt, op een afstand van 1 meter, 80 dB geluid produceren (weet zo niet op welke frequentie). Elke verdubbeling in vermogen, betekent een verdubbeling in output spl. In het geval van dB, komt er 3 dB bij voor een verdubbeling. 2w geeft dus 83dB. 4w 86dB, 8w 89dB, 16w 92dB, 32w 95dB. Jouw speakers vragen maximaal 25w, dus geven ze maximaal zo'n 93,5 dB.

Nou lijkt dat vrij luid, maar het gaat hier om piekbelasting. Een geluidsspoor kent pieken en dalen voor wat betreft volume, dat geeft het dynamiek. De betere geluidssporen kunnen een dynamisch bereik van wel 20 dB hebben. Dat betekent dat alleen de pieken worden weergegeven op die 93,5 dB. De dalen zitten op 73,5 dB.

Dat is dus al niet zo luid meer en waarschijnlijk ook nog een erg gunstige representatie.

De genoemde Dalí Zensor 1 heeft een gevoeligheid van 86,5 dB. Dus bij een gelijk vermogen is de Zensor al 4x zo luid. Die zal geen moeite hebben om een dergelijke kamer van geluid te voorzien.

Misschien kun je de twee onkyo speakers nog als rear inzetten voor het surround effect, maar mogelijk ga je dat kwaliteitsverschil wel merken.

Een subwoofer is een heel ander verhaal. Daar wil je minstens het dubbele van jouw budget voor uitleggen. Investeer je daar niet in kwaliteit, dan zal het eerder de beleving verstoren dan verbeteren.
Wauw, enorme dank voor de heldere uitleg. Zoals het er nu naar uitziet gaat dit al met al toch een kleine investering worden, maar daar ga ik het zeker voor over hebben. Dit geeft me een compleet beeld van de gehele situatie, enorme dank nogmaals!
Pagina: 1