Losse stereoreceiver voor muziek/tv/series (Netflix)/PS4

Pagina: 1
Acties:

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-07 23:44

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

Topicstarter
In het Kleine Audio vragen topic had ik onderstaande post staan. Het lijkt me beter dat ik deze hier naartoe verhuis :)

-------------
Voor mijn PS4, TV (films, series via Netflix op de PS4) en muziekervaring (Spotify) ben ik op het moment naar een upgrade.
Hierbij twijfel ik tussen de volgende opties (totaal prijs inclusief speakers rond de €1000 max):

-Een Marantz M-CR611 icm Q-Acoustics 3020's: veel opties, zeer grote verbetering voor de muziekbeleving. Echter, ik weet niet hoe een dergelijk set presteert voor films, series en PS4 gaming. Is dit aan te raden voor deze doelen, of ben ik dan toch beter af met een andere setup?
-Een Cambridge Audio Minx Xi icm Q-Acoustics 3020's: idem, maar slechts 1 optical in, ipv 2 optical ins bij de Marantz. Ik kan hier dus niet EN de TV EN de PS4 rechstreeks op aansluiten
-Een Sonos Playbar: eenvoud, weet de film en serie ervaring flink te verbeteren. Vraag me echter af, in welke mate de Playbar een stereobeeld (qua breedte) weet te creëren voor muziek. Evenaart dit bv. bovenstaande opties?

Heeft iemand van jullie ervaring met dergelijke setups, en kan hij/zij misschien hier iets over roepen?
Een volledige HT upgrade (5.1 of hoger setup) zit er niet in, iets met eenvoud, WAF en kabels ;).
Ik heb zelf al een (korte) luistersessie gehad met de Cambride Audio Minx Xi, maar alleen mbt muziek. Ik werd hiervan super enthousiast, terwijl ik voorheen erg soundbar gefocust was.
--------------------

Ondertussen neig ik toch meer naar een losse stereoreceiver ipv een soundbar.
Verder ben ik door iemand anders gewezen op de Denon Ceol N9 (zonder speakers). Qua geld lijkt me dit een koopje, maar zal het ook een kwalitief goede aankoop zijn? Ik ben absoluut geen audiofiel, maar wil wel bewuste keuzes maken die ook kwalitatief goed zijn. Zal ik het verschil merken tussen bv een Xi en een Denon N9? Hi-def audio (24/96 of 24/192) heb ik nog niet, maar wil ik zeker wel aanschaffen.

Nog een andere optie is een losse versterker (bv de Denon PMA-50) incl. een Chromecast audio. Zelf heb ik wel liever een native oplossing, of is dat een wens die 'overdreven' is en zal een Chromecast oplossing prima functioneren?

Al met al heel wat vragen, graag hoor ik hoe jullie er over denken!

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jammer dat je budget niet omhoog kan. Anders had je deze ook nog kunnen overwegen: http://www.speakerland.nl/apparatuur/cocktail-audio.html
Heb dat ding gehoord daarzo en het ding is echt briljant namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 18:17
Om nog meer opties toe te voegen (want we zoeken nagenoeg hetzelfde!); de Denon DRA-100 checked bij mij alle boxes, alleen is in NL nog erg duur met ~€1000.
Als je er behoefte aan hebt kan ik mijn research en pro/con lijstjes nog wel even uiteenzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Even qua aansluitingen: ik zou gewoon voor een home cinema receiver gaan. Digitale aansluitinegn zat en qua bediening niet moeilijker dan een standaard receiver :€

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Topicstarter
SndBastard schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 05:49:
Om nog meer opties toe te voegen (want we zoeken nagenoeg hetzelfde!); de Denon DRA-100 checked bij mij alle boxes, alleen is in NL nog erg duur met ~€1000.
Als je er behoefte aan hebt kan ik mijn research en pro/con lijstjes nog wel even uiteenzetten.
Zou top zijn als je t wilt delen!
Die DRA-100 is toch te prijzig, ik moet een budget stellen he ;) Speakerstandaards (evt.) en bekabeling komen er ook nog eens bij, waardoor ik €1000 max voor de receiver en speakers een mooi bedrag vind.
The Eagle schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 10:56:
Even qua aansluitingen: ik zou gewoon voor een home cinema receiver gaan. Digitale aansluitinegn zat en qua bediening niet moeilijker dan een standaard receiver :€
Form factor heeft het niet mee: ik wil toch geen surround setup meer, en het komt bovenop een tv meubel te staan, waardoor het klein/compact moet blijven.

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Kijk eens bij Marantz en Pioneer dan, die hebben ook slim versies die een stuk lager (maar mog steeds 43cm breed) zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Zoals gezegd zoek ik ook een audio apparaat voor in de woonkamer, belangrijk daarbij is dat hij niet al te groot is, tenminste stereo goed kan afspelen, en ook nog een warme/rijke klank geeft als muziek heel zacht staat, en dat ik er mijn TV op kan aansluiten (toslink). Daarnaast is Spotify Connect primair de manier waarop ik muziek ga afspelen.

Hier volgt even een lijstje van de apparaten die ik nu in het visier heb. Speakers even daargelaten, maar ik ben van plan om voor ofwel Dali Zensor 1, Q acoustics 2020i / 3020 of Wharfedale Diamond 220 te gaan. Welke precies hangt af van luister sessies en de precieze versterker, maar doet in een technische discussie minder van toepassing wmb. Zensor 1 heeft qua formaat en klank bij ophangen wel de voorkeur.

In het audio meubel waar ik hem neer wil zetten heb ik verticaal gezien ongeveer 12cm ruimte. Er is meer ruimte + ventilatie in de hoogte maar door een "plint" aan de bovenkant is ruimte beperkt.

Mijn totale budget is ongeveer € 1000,- (incl alle kabels etc) maar als ik voor de helft daarvan iets goeds heb ben ik ook tevreden; net als dat ik een paar euro extra kan uitgeven voor toegevoegde waarde.

Long-list - Standalone muziek steamers incl versterker

pricewatch: Denon Ceol N9 Zwart
Prijs: € 449,-
Voordelen:
  • Veel functionaliteit voor de prijs.
  • Compact.
  • Geen aptx.
  • CD speler.
  • 2 x optisch in.
  • Ingebouwde voeding (geen losse brick).
Nadelen:
  • Software lijkt twijfelachtig (geldt eigenlijk voor bijna alle opties).
  • Apparaat kan over enkele jaren qua ondersteuning helemaal uit de tijd zijn.
  • Glossy plastic behuizing.
  • Relatief veel ervaringen met kapot zijn/gaan.
pricewatch: Marantz M-CR511 Zwart
Prijs: € 329,- (in de aanbieding, normaal € 448,-).
Voordelen:
  • Heel sterke prijs (zeker met aanbieding).
  • Héél compact.
  • Warm geluid (schijnbaar - moet nog luisteren).
Nadelen:
  • Geen CD speler
  • Plastic behuizing.
  • Oudere bluetooth versie.
pricewatch: Marantz M-CR611 Melody Media
Prijs: € 649,-
Voordelen:
  • Warm geluid (schijnbaar - moet nog luisteren).
  • A+B speakers geeft flexibiliteit in opstelling.
Nadelen:
  • Stuk hoger qua formaat
  • Plastic behuizing.
  • Oudere bluetooth versie.
pricewatch: Cambridge Audio Minx Xi zwart
Prijs: € 649,-
Voordelen:
  • compact.
  • mooi apparaat (subjectief)
  • goed geluid - wellicht beste uit de lijst
Nadelen:
  • software loopt ver achter op de rest
  • Geen CD speler
Versterker / systeem incl. chromecast
Denon D-M40DAB (niet in PW)
Prijs: ~€ 300,- excl speakers, € 400 incl speakers (en die schijnen best goed te zijn)
Voordelen:
  • Systeem best geroemd om kwaliteit.
  • Goedkoop.
  • 2 x optische ingang.
  • DAB radio.
Nadelen:
  • 1 x optische ingang al nodig voor chromecast.
  • Te hoog, plaatsing is een uitdaging (wel heel smal).
pricewatch: Denon PMA-50 Zwart
Prijs: € 399,-
Voordelen:
  • Mooi ding.
  • Grote volumeknop.
  • USB DAC geeft wat tweaker flexibiliteit qua streamers - bijv een raspberry Pi of NAS.
  • Flexibel in plaatsing (rechtop of plat - display draait mee!).
  • Erg goed geluid.
Nadelen:
  • 1 x ingang al nodig voor chromecast.
  • volume niet (volledig) in spotify app in te stellen.
Vreemde eenden opties
Toch een receiver, waarschijnlijk een pricewatch: Pioneer VSX-S510 Zwart of een pricewatch: Yamaha RX-S601 Zwart
Beide komen qua specs prima uit, maar hebben veel mogelijkheden die ik niet zal gebruiken. HDMI switching heeft wel voordelen maar mijn TV heeft geen ARC, dus toch gedoe als ik dat door elkaar wil gebruiken (optische ingang + HDMI switching).

pricewatch: Revo SuperConnect + een SMSL Q5 of SA-50 versterker (oid).
De Revo is echt heel goed en kan op zichzelf al best goed muziek afspelen. Ik zou hem in een andere hoek van de woonkamer kunnen zetten (bijvoorbeeld in handbereik van de eettafel) waardoor je eigenlijk een extra optie hebt qua bediening/geluid. Voor serieus muziek afspelen / streaming zet je dan de versterker aan, die ergens anders in een hoekje zit. Kost nagenoeg geen ruimte zo.

Waar ik op dit moment mee worstel, is dat de wereld van streaming diensten heel hard gaat. Ik neig ernaar om een niet al te duur apparaat te kopen zoals de Marantz CR511 (zeker als die aanbieding blijft / terug komt!), maar ik ben er bang voor dat zo'n ding over 2 of 3 jaar misschien helemaal niet meer bij kan blijven. Uiteraard kan je er dan alsnog een kleine streaming dongle zoals de chromecast audio aan hangen, maar dan beter nu voor een kwalitatief betere versterker gaan. De Denon PMA-50 is misschien een beetje een gimmick, maar ik vind het tegelijk een soort droom versterker. Daarnaast kan zoiets makkelijk nog naar een andere kamer omdat je hem in principe overal kwijt kan.

Tegelijk ben ik erg gecharmeerd van de Revo SuperConnect. Dat ding is duur maar staat mooi en klinkt fantastisch voor wat het is. De bediening wint met afstand van alle andere opties. Uiteraard nog beter met een Denon PMA-50 als versterker, maar dan gaat het budget helemaal te ver.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, vul gerust aan als je opmerkingen of andere opties hebt!

[ Voor 4% gewijzigd door TweakMDS op 01-01-2016 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Topicstarter
Over de PMA-50 of een andere versterker incl. Chromecast: het nadeel van een dergelijke optie is dat je (dacht ik) altijd je telefoon/tablet nodig hebt om de internet/netwerk functionaliteit aan te spreken. Voor Spotify Connect zal dit altijd toch al zo zijn, dus geen probleem. Echter, ik wil ook af en toe gewoon radio kunnen luisteren (via FM of Internet), en dit is dan minder handig. Het mooiste zou zijn dat je met een simpele druk op een knop op de afstandsbediening, wat wel kan met een receiver waar deze functionaliteit native inzit.

Een Revo klinkt ook mooi met losse amp, maar dan moet je wel flink wat kabels trekken: in mijn geval vanuit de keuken naar de woonkamer..Niet echt practisch dus.
Zelf neig ik nu eigenlijk naar de Ceol N9 of toch de Minx Xi. De Minx Xi heeft als enige nadeel inderdaad 1 optical in, maar ik vraag me eigenlijk af of ik TV geluid via de stereo wil laten verlopen. De PS4 kan ik dan wel optisch aansluiten.

Software lijkt inderdaad voor alle all-in-one oplossingen tamelijk brak helaas. Ik vraag me wel af of dit een probleem zou zijn, ik denk het haast niet. Het enige waar ik de telefoon voor zou gebruiken zou Spotify Connect zijn, alle andere netwerk functionaliteiten zijn ook te benaderen via de meegeleverde remote bij dergelijke systemen.

[ Voor 29% gewijzigd door Thrace Grumble op 01-01-2016 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je vergeet de Marantz NR series receivers. Die zijn extra plat, 10 cm hoog ofzo. Zie http://www.marantz.nl/nl/...receiver&productid=nr1606 en verder :)
Denon en Marantz app zijn verder prima stukjes software. Evt zijn er wel betere, betaalde apps (paar euro) verkrijgbaar die nog wat beter zijn. Maar meteen op de software afschrijven is onzin.

Qua aansluitingen: je TV is over een paar jaar afgeschreven en dan zou je willen dat je die mogelijkheden ineens wel had. TV's die meer dan 10 jaar meegaan bestaan, maar vindt je meestal bij de kringloop. Qua AC: gewoon optisch aansluiten. Tot en met DTS kan ook over optical, heb je geen HDMI voor nodig. Dat heb je alleen voor evt via OSD instellen van je receiver. Maar ARC kun je gewoon uitlaten. Werkt prima :)

Ondersteuning uit de tijd: alleen bij een pure amp ga je dat niet zien, die versterkt gewoon stereo analoog en that's it. Voor de rest verouderen alle apparaten (zie ook opmerking over de TV).

Tot slot: waar komt die CD speler ineens vandaan als pro/con en hoe zeer is dat een eis of een nice to have? Indien eis: hoe sta je tegenover simpelweg rippen en streamen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foto-ed
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Is de Yamaha R-N602 niet wat voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Topicstarter
The Eagle schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 23:19:
Je vergeet de Marantz NR series receivers. Die zijn extra plat, 10 cm hoog ofzo. Zie http://www.marantz.nl/nl/...receiver&productid=nr1606 en verder :)
Denon en Marantz app zijn verder prima stukjes software. Evt zijn er wel betere, betaalde apps (paar euro) verkrijgbaar die nog wat beter zijn. Maar meteen op de software afschrijven is onzin.

Qua aansluitingen: je TV is over een paar jaar afgeschreven en dan zou je willen dat je die mogelijkheden ineens wel had. TV's die meer dan 10 jaar meegaan bestaan, maar vindt je meestal bij de kringloop. Qua AC: gewoon optisch aansluiten. Tot en met DTS kan ook over optical, heb je geen HDMI voor nodig. Dat heb je alleen voor evt via OSD instellen van je receiver. Maar ARC kun je gewoon uitlaten. Werkt prima :)

Ondersteuning uit de tijd: alleen bij een pure amp ga je dat niet zien, die versterkt gewoon stereo analoog en that's it. Voor de rest verouderen alle apparaten (zie ook opmerking over de TV).

Tot slot: waar komt die CD speler ineens vandaan als pro/con en hoe zeer is dat een eis of een nice to have? Indien eis: hoe sta je tegenover simpelweg rippen en streamen? :)
Bovenstaande post is van SndBastard, hij zit in dezelfde situatie qua wens als ik. Voor mij is een CD speler geen must, maar wel handig :) Toch heb ik nog geen goed gevoel bij een AVR, zoals die van Marantz of Pioneer: het zijn AVR's die (denk ik) uitblinken voor AVR-doeleinden, maar kunnen niet tippen aan een standaard 2.0 stereosetup. Of: je betaalt veel voor mogelijkheden die ik niet zal gebruiken. Daarnaast, de formfactor (43cm) is toch nog te groot.
foto-ed schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 08:33:
Is de Yamaha R-N602 niet wat voor jou?
Misschien wel voor SndBastard, maar mij is het toch te groot. Ik kom van een standaard Harman Kardon AVR, maar wil nu een mooi, klein 'doosje' die bovenop het tv meubel kan staan.

Is er iemand die ervaring heeft met bv een Denon N9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
The Eagle schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 23:19:

De hoogte van de NR serie van marantz is exclusief voetjes, maar komt inclusief rond de 12cm uit. Ik heb hem niet direct op mijn lijstje staan omdat ik hem nog even fysiek na wil meten, maar is inderdaad wel een prima optie verder.

CD speler is voor mij niet direct een eis maar wel praktisch om te hebben omdat ik nog een aantal fysieke CD's heb waarvan ik het hoesje ook belangrijk vind (omdat ik de cover artwork foto's ervan heb gemaakt).

Budget-technisch; Ik vond overigens ook de Teac AI-101DA nog (http://www.teac.com/product/ai-101da/).
Deze is vergelijkbaar met de Denon PMA-50 maar met wat minder power (2 x 20W @ 4 ohm, 1kHz en 1% thd). Wel kleiner en al te koop vanaf € 245,-.
Toch wel een heel interessante opties aangezien je dan USB, bluetooth, 2 optische ingangen, een line-in (met 3.5mm jack), auto-standby en een ingebouwde power supply hebt.
Bijkomend voordeel is dat deze Teac een volumeknop met een min en max heeft, zodat je het volume kan instellen zonder iets te hoeven horen / display te zien. Da's wel een ding wat bij sommige van de andere apparaten mist.

Nu ik de afgelopen weken fervent naar reviews aan het kijken ben begin ik wel steeds meer te twijfelen hoeveel de verschillen in audio op versterkers in de praktijk hoorbaar zijn. Ik lees steeds over bijna subjectieve beoordelingen die misschien ook meer een moment opname zijn. Uiteraard zullen er grote verschillen zijn tussen hoe versterkers klinken, maar het grootste verschil zit hem toch in de speakers.

[ Voor 4% gewijzigd door TweakMDS op 02-01-2016 12:15 ]

Pagina: 1