Zon-instraling omrekenen naar opbrengst

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:28

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ben voor jSunnyreports bezig om een verwachte opbrengst grafiek te berekenen. Ik heb intussen al een tijdje voor elkaar om de instralingshoek op de zonnepanelen te berekenen.

De rode lijn om precies te zijn:

Afbeeldingslocatie: http://trinity.familie-kleinman.nl/actual-sun-angle-Solarmax2000S.png

Om 11:10 is het hoogtepunt met 6.02 graden voor deze set. Op dat moment wekte de set 400W op ( vol in de zon ). De maximale instraling komt precies overeen met de maximale piek voor deze set op dat moment.

Afbeeldingslocatie: http://trinity.familie-kleinman.nl/actual-Solarmax2000S.png

Alleen hoe kan ik nu met hulp van de berekende instralingshoek en de hoeveelheid Wp aangesloten op die omvormer uitkomen op ongeveer 400W?

Edit:
Op 21-6 ( hoogste dag ) is de instralingshoek maar liefst 74.4 graden en is de opbrengst dan ongeveer 1500 tot 1550W.

Iemand enig idee?

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 31-12-2015 17:53 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Update:

Het gaat om de berekeningen die hier ook gedaan worden: http://solar2all.com/berekening.php

Daar ook al een mailtje naar toe gestuurd maar nog geen antwoord.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Als ik je grafiek goed begrijp probeer je ook al rekening te houden met de oost/west hoek ten opzichte van je panelen? Dat is die blauwe lijn toch? En de combi van de blauwe en gele lijn is de rode toch?

Als het vandaag onbewolkt zou zijn geweest zou je volgens mij zou je redelijk simpel moeten kunnen stellen dat "rode lijn"*x=400. Waarbij x dus 67 zou zijn. Maar die x waarde kun je pas echt bepalen als het echt onbewolkt is. Alleen is het even de vraag of die waarde van x dus wel vast is of dat die ook variabel is. Dat zou je moeten kunnen bepalen met de lijn van de maximale hoogte in combi met de blauwe lijn die bij die datum hoort en dan de lichtblauwe lijn uit de tweede grafiek. Als daar ongeveer dezelfde x uit komt zou ik daar eens mee gaan rekenen.

In de ochtend lijk je ook wat last te hebben van shaduw terwijl er in de middag juist wat reflectie lijkt te zijn waardoor de panelen langer door gaan dan je zou verwachten.
Normaal is de stralingscurve wel een nette parabool.

[ Voor 146% gewijzigd door NBK op 02-01-2016 00:21 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-04-2024

https://www.craeghs-syen.be/wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
NBK schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 23:20:
Als ik je grafiek goed begrijp probeer je ook al rekening te houden met de oost/west hoek ten opzichte van je panelen? Dat is die blauwe lijn toch? En de combi van de blauwe en gele lijn is de rode toch?
Klopt precies. De blauwe lijn is de hoek die de zon met de panelen maakt. De rode lijn is de daadwerkelijke opbrengst die je op dat moment hebt. ( rechtstreekse instraling ).
Als het vandaag onbewolkt zou zijn geweest zou je volgens mij zou je redelijk simpel moeten kunnen stellen dat "rode lijn"*x=400. Waarbij x dus 67 zou zijn. Maar die x waarde kun je pas echt bepalen als het echt onbewolkt is. Alleen is het even de vraag of die waarde van x dus wel vast is of dat die ook variabel is. Dat zou je moeten kunnen bepalen met de lijn van de maximale hoogte in combi met de blauwe lijn die bij die datum hoort en dan de lichtblauwe lijn uit de tweede grafiek. Als daar ongeveer dezelfde x uit komt zou ik daar eens mee gaan rekenen.

In de ochtend lijk je ook wat last te hebben van shaduw terwijl er in de middag juist wat reflectie lijkt te zijn waardoor de panelen langer door gaan dan je zou verwachten.
Normaal is de stralingscurve wel een nette parabool.
De rode lijn is alleen dus wanneer de zon "zichtbaar" is op de panelen. Daarvoor en daarna is er ook opbrengst dmv diffuus licht. En je hebt gelijk ik heb ( heel veel ) last van schaduw op mijn panelen.

De X proberen uit te rekenen heb ik ook gedaan alleen dat gaat niet op. In de winter is dit een volkomen ander getal dan in de zomer. In de winter is de maximale hoek op oost iets meer dan 6 graden. In de zomer ligt die op 80+

In de winter haal ik maximaal me die set 400W, in de zomer haal ik met volle instraling met gemak 1500 tot 1600W. En dat strookt allemaal niet met een vaste waarde voor X :)
@mkleinman
heb je hier iets aan?

http://webcache.googleuse...=nl&ct=clnk&gl=be
Thanks! Ga ik naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Ik vind die 6 graden ook wel erg laag. Je panelen liggen redelijk vlak zeker?
(35 graden als ik het lijntje moet geloven?)
Probleem wat je dan gaat krijgen is dat je panelen eigenlijk meer op diffuus licht draaien dan directe instraling en dat vertekend het beeld enorm.

[ Voor 8% gewijzigd door NBK op 02-01-2016 15:26 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Pagina: 1