WQHD monitor 27 of 32 inch of WQXGA 30 inch?

Pagina: 1
Acties:

• Jottum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-12-2015
Ik ben me aan het oriënteren op een scherm met hogere resolutie dan de huidige 24 inch 1920x1200, kijkafstand is nu circa 50 cm, letters zijn door mij scherp te zien zonder schaling.

Het scherm zal vooral gebruikt worden icm Windows voor desktop zaken, soms foto/video, geen games. De grafische kaart kan het zonder meer aan.

Technische specificaties en reviews zijn makkelijk te vinden, maar het is lastig om een echte indruk te krijgen: in een winkel ervaren welke pixelgrootte ik prettig vind.

Van de 20+ winkels in de omgeving die de WQHD beeldschermen verkopen heeft er geen enkele een exemplaar uitgestald staan. Apple schermen wel kunnen bekijken, spiegelen heel erg, schalen goed op Apple OS, maar ik wil juist waarnemen hoe Windows er uit ziet zonder schaling.

Opzienbarend dat een product dat je alleen zal gebruiken om naar te kijken, niet te bekijken is voordat je het koopt.

Bijgaand een overzichtje van schermen en hun ppi.

24 inch 1920x1200 (WUXGA) dotpitch 0,27 mm | 94 ppi

27 inch 2560x1440 (WQHD) dotpitch 0,2331 mm | 109 ppi
32 inch 2560x1440 (WQHD) dotpitch 0,277 mm | 92 dpi
30 inch 2560x1600 (WQXGA) dotpitch 0,251 mm | 101 ppi

Ik twijfel tussen een WQHD 27 inch en 32 inch. Ook 30 inch (WQXGA) is nog niet uitgesloten. Zijn er überhaupt nog fysieke winkels (Randstad) waar WQHD schermen werkend te zien zijn?

Zo niet, dan wordt het toch verschillende modellen kopen op afstand. Of heeft iemand toch nog een handige tip om een indruk te krijgen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist?
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Ik verplaats even :)

Move VB -> CAA

Verder inhoudelijk: heb net mijn 1920x1200 24" (ivm defect) noodgedwongen moeten vervangen, heb een 24" 2560x1440 (Dell P2416D) ervoor in de plaats gekocht. Dat is dus zelfde stap qua resolutie die jij wilt maken, maar nog een stuk hogere PPI (122).

Ik zit erg dicht op m'n monitor, dus vind dit juist een pre. Je ziet dat Windows 10 er in ieder geval per default een bijna onleesbaar potje van maakt, maar als je de moeite neemt om ClearType te tunen (rechterklik op desktop, Display Settings, Advanced display settings, ClearType text) zal het (pas) na volgende reboot iets wat Windows je niet vertelt :X prima eruit zien. Als dat met 122 PPI zo is zal het met jouw opties zonder meer lukken.

Oslik blyat! Oslik!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik ben recent geupgrade van 2x 24" 1920x1200 naar 2x 30" 2560x1600. Met name de hoogte bevalt me uitstekend. Bovendien bleken de 30" monitoren gebruikt verbazingwekkend goedkoop, ik kocht twee Dell U3011s voor minder dan 700 euro. Schaling van windos gebruik ik niet, kijkafstand plm. 80 cm. enkel een grotere cursor, anders moet je wel zoeken. Lezen van 2 pagina's PDF naast elkaar is nu een genoegen, ook omdat de hoogte klopt.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl