Geen POST, pc start op, geen scherm, NIKS!

Pagina: 1
Acties:

• Duvani5
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-08 15:32
Hallo iedereen,

Ik hoop dat dit de goed categorie is waarin ik mijn probleem vertel. Ik ben nieuw op tweakers (op het forum dan) dus als ik iets niet goed doe, zeg het tegen me :)

Ik heb een probleem met mijn pc en ik hoop dat jullie ons (mijn broertje en ik) kunnen helpen. Ik leg uit wat er aan de hand is.

2 dagen geleden zat ik normaal op mijn pc youtube filmpjes te kijken. Het was rond 3 uur s'nachts dat ik een BSOD kreeg namelijk: "Driver irql not less or equal". Hierna ging hij herstarten en toen heb ik hem via de knop uitgezet. Deze foutmelding heb ik wel vaker gehad dus het verbaasde me niet echt. Ik drukte op het knopje om mijn pc weer op te starten en de pc ging gewoon weer opstarten (lampjes branden, fan ging draaien, etc.) maar ik kreeg niks op mijn scherm. Ik was moe dus ik ging slapen en ik zou het de 'volgende dag' wel uitzoeken. Het moet geen dagboek worden dit dus ik zal het een beetje inkorten :).

2 dagen later werkt de pc nog steeds niet. We hebben in deze dagen heel veel dingen geprobeerd met andere pc componenten uit mijn broertje zijn pc en andere dingen die we nog hadden liggen. We hebben het ram vervangen (met vervangen bedoel ik uit een andere pc), de harde schijf vervangen, de psu vervangen (die had genoeg watt). Uiteindelijk zijn we naar de Mycom geweest en zij hebben vastgesteld dat het moederbord niet meer werkte omdat er geen signaal gegeven werd. dit hebben ze getest met van die piepjes (breadboard). Dus ik heb een nieuw moederbord besteld dat compatible was met alle componenten in mijn pc en het werkte nog steeds niet.

We hebben weer allemaal andere componenten uit andere computers gebruikt en het werkte nog steeds niet. Dus we hebben zelf vastgesteld dat de processor dan niet meer werkte. Dus we hebben een nieuwe processor gekocht (ook allemaal weer compatible) en het werkte weer niet.

Weer allemaal andere componenten gebruikt (5 verschilende monitoren met verschillende ingangen: dvi, vga, hdmi) en het werkte gewoon niet. De pc start op en alles gaat draaien en je hoort alles draaien, maar er gebeurt gewoon niks op de monitor. Als ik de monitor aan en uit zet dan komt er de melding "No signal" of "No video input". We hebben ook andere stopcontacten geprobeerd, alle kabels wel honderd keer nagekeken en ook andere kabels geprobeerd en het werkt nog steeds niet.

Wat ook nog 'raar' is zegmaar is dat alle usb poorten gewoon werken. Mijn broertje heeft boxjes met licht en die werkten gewoon op de computer.

Wij weten het niet meer en vandaar dat we hier op tweakers zijn om hulp te vragen!

Alvast bedankt,

Groetjes,
Vincent

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Kan je even concreet noteren wat je vervangen/geruild hebt en wat niet?

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 31-12-2015 15:42 ]

• Duvani5
Vervangen (uit een andere computers in huis, alles werkt op de andere computers):
- Ram
- PSU
- Kast
- Videokaart
- Harde Schijf
- Monitor

Nieuw gekocht:
- Processor
- Moederbord

Hier nog de lijst van componenten in de pc die ik ben vergeten in de eerste post te zetten:

CPU: Amd A10-7850k en daarvoor AMD Athlon II X4 750k
MOBO: Gigabyte ga-f2a88xm-ds2 en daarvoor Asrock fm2a75m-dgs
RAM: Corsair (volgens mij) cmv8gx3m2al1333c9
Harde schijf: 500gb Samsung HD502HI
CPU cooler: standaard amd cooler
PSU: fractal design integra m 750w bronze semi-modulair
Kast: Thermal take versa h13
GPU: gtx 960 windforce g1 gaming 4gb

We hebben ook de pc opgestart met alleen moederbord, cpu, harde schijf, voeding en dat werkte ook niet. Alles draaide wel maar nog steeds geen beeld.

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Je weet zeker dat je geen beeld krijgt met de igpu van de 7850K?

• Duvani5
Ja dat weet ik zeker. We hebben de gtx 960 er uit gehaald en de 5 verschillende monitoren met ook verschillende kabels aangesloten op de dvi en vga poort van het moederbord, en we kregen nog steeds geen beeld en dezelfde melding van geen input.

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

In plaats van kijken welke onderdelen er kapot zijn kan je het beter andersom doen, wat doet er het nu wel.
Pak de werkende pc van je broertje en wissel de onderdelen eens uit.

Wie weet heb je alles zelf gesloopt bij het in elkaar steken.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-10 22:43
Processor goed gemonteerd ?, en weet je zeker dat je mainboard geschikt is voor de A10 ?.

En daarmee bedoel ik de juiste bios versie ?.

Want dit klinkt als een foute montage of als een incompatible proc.

• Duvani5
Thomg: Ik kan de videokaart, ram, harde schijf en voeding testen. Mijn broertje heeft een intel pc dus moederbord en cpu kunnen we niet los testen maar ik kan het wel in zijn kast monteren.

Mektheb: processor hebben we er goed in gedaan met het pijltje naar de goede kant (naar het andere pijltje) en het moederbord en cpu zijn allebei socket fm2+ en compatible. Als het aan de bios ligt weten we niet hoe we dat moeten updaten aangezien we geen beeld krijgen (zelfs niet de bios). En de dvd-speler ook niet opent (alle kabels aangesloten) en mijn broertje heeft geen dvd-speler.

We gaan waarschijnlijk vanavond dan alles eruit halen en stuk voor stuk in mijn broertjes pc zetten en kijken of dat werkt. En dan ook de processor opnieuw op het moederbord zetten.

• Mektheb
Duvani5 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 16:53:
Thomg: Ik kan de videokaart, ram, harde schijf en voeding testen. Mijn broertje heeft een intel pc dus moederbord en cpu kunnen we niet los testen maar ik kan het wel in zijn kast monteren.

Mektheb: processor hebben we er goed in gedaan met het pijltje naar de goede kant (naar het andere pijltje) en het moederbord en cpu zijn allebei socket fm2+ en compatible. Als het aan de bios ligt weten we niet hoe we dat moeten updaten aangezien we geen beeld krijgen (zelfs niet de bios). En de dvd-speler ook niet opent (alle kabels aangesloten) en mijn broertje heeft geen dvd-speler.

We gaan waarschijnlijk vanavond dan alles eruit halen en stuk voor stuk in mijn broertjes pc zetten en kijken of dat werkt. En dan ook de processor opnieuw op het moederbord zetten.
Die kan je alleen updaten als je nu een oude proc erin kan doen die hij wel herkent en vervolgens daarna de bios upgraden.

Heb je de andere CPU nog om te testen of die wel erin werkt ?.
ALs die er wel inkan that is.

Dit klinkt echt als een niet compatible probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Mektheb op 31-12-2015 16:55 ]

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Er zijn 2 varianten van jou cpu

De kaveri die wordt ondersteund vanaf de bios f4
De Godavari die wordt ondersteund vanaf bios f8

Als je geluk hebt staat er op de doos welke bios er standaard opzit.

Je hebt wel geluk dat de x4-750k al ondersteund wordt sinds bios f1
dus die erin en je gpu erin (de x4 heeft geen interne gpu) en updaten.

[ Voor 26% gewijzigd door Elmo_b op 31-12-2015 16:57 ]

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Anders even langs mycom gaan en vragen of ze de BIOS willen updaten

• Duvani5
mektheb: De oude processor (amd 750k) weten we niet of die nog werkt want toen kregen we ook geen beeld. Dus dan kunnen we nog steeds niks updaten want we hebben alleen maar een zwart scherm. We hebben de 750k nog wel dus we kunnen hem er wel in zetten als dat nog ergens voor nodig is (in het oude moederbord).

Elmo_b: Ik kan helaas niet vinden op de doos of in de bijgeleverde boekjes welke versie er op staat. en we kunnen dus niet updaten want het oude moederbord is alleen fm2 en het nieuwe moederbord is fm2+ en we willen juist het nieuwe moederbord gebruiken. En als we het oude moederbord updaten met de oude cpu dan is het nog steeds raar dat de pc het voor 3 maanden heeft gedaan en opeens niet meer werkt.

Dutchdeveloper: Ik denk dat dat wel een goed idee is. We gaan vanavond eerst testen met de componenten één voor één in mijn broertjes pc te zetten en als dat niet werkt dan moeten we morgen of wanneer mycom weer open is daarheen. Maar hoe willen ze gaan updaten als ze niks kunnen zien op het scherm?

[ Voor 18% gewijzigd door Duvani5 op 31-12-2015 17:05 ]

• Mektheb
Ze stoppen bij Mycom een processor erin die wel ondersteund is en flashes dan de bios en vervolgens de andere processor erop en die werkt dan wel.

• Duvani5
oke dat gaan we dan doen wanneer de mycom weer open is (ik dacht zaterdag). Ik ga dan nog even wachten met andere componenten in mijn broertjes pc stoppen want misschien gaat er dan nog iets kapot en dan moeten we weer wat nieuws gaan kopen.

Bedankt voor alle suggesties!!

[ Voor 59% gewijzigd door Duvani5 op 31-12-2015 17:15 ]

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Dus...
750K in moederbord, moederbord uit de kast op tafel.
Videokaart erop.
Voeding ernaast, alleen de moederbord aansluiten.
Buzzer aansluiten op moederbord.
En kijken wat die doet.

• Duvani5
We hebben alleen geen buzzer...Kan je daar iets anders voor gebruiken

[ Voor 38% gewijzigd door Duvani5 op 31-12-2015 18:21 ]

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Eff, voor zover ik weet zijn het gewoon 5v pulsjes.
Als je een ledje hebt en een bijpassend weerstandje kan je wel wat knutselen ja.

http://led.linear1.org/1led.wiz?VS=5;VF=2;ID=16
https://www.sparkfun.com/products/9590

[ Voor 25% gewijzigd door Thomg op 31-12-2015 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duvani5
We gaan later vandaag of morgen wel even kijken.

Gelukkig nieuwjaar iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwd2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-02 20:53
Heb dit probleem ook gehad. Dit ligt aan je RAM sticks, die zijn niet compatible met het moederbord.
Dit kan ik je 10000% garanderen ^^.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

qwd2 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 00:40:
Heb dit probleem ook gehad. Dit ligt aan je RAM sticks, die zijn niet compatible met het moederbord.
Dit kan ik je 10000% garanderen ^^.
Precies wat ik ook denk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duvani5
Hoi iedereen,

We hebben het opgelost! We weten nog steeds niet hoe maar opeens werkte het oude moederbord en cpu weer. We hebben meteen de bios geupdate en alles doet het nu prima! Wat we hebben gedaan was alles uit de kast halen en los op tafel leggen, en dan de pc aan zetten. Dan werkt het wel. We hebben alles weer terug in de kast gestopt en het deed het weer gewoon. Wij snappen er niks van maar het werkt dus dat is mooi.

Bedankt iedereen!

Groet,
Vincent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKN
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 02:01

PKN