• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 21:45
Ik heb een oudere Macbook die vanaf dat ik hem een jaar of 1.5 gebruikt kocht al erg instabiel is. Browsers die eruitklappen, andere programma's die " onverwacht" stoppen (alhoewel het al niet meer zo onverwacht is). Gisteren tijdens het werken een complete uitlog actie waarin ik in het inlogscherm terechtkwam en alle applicatiees waren afgesloten.

Ik kom er niet achter wat het is. Zou het wellicht het geheugen kunnen zijn (1 Gb + 4GB)? zijn er manieren om hier achter te komen?

hieronder wat screenshots van vandaag met foutmelding en wat generieke systeeminfo...

Afbeeldingslocatie: http://s2.postimg.org/o5t1krbax/Schermafbeelding_2015_12_31_om_12_30_42.png

Afbeeldingslocatie: http://s2.postimg.org/he2mhwmbd/Schermafbeelding_2015_12_31_om_12_43_38.png

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Als je twijfelt aan het RAM geheugen zou je best beginnen om dit te controleren:
http://www.cnet.com/how-to/how-to-test-the-ram-on-your-mac/

5GB is inderdaad een wat rare config. Je kan in het systeemoverzicht in principe zien welke modules er geïnstalleerd zijn (Over deze Mac en dan tabbblad geheugen als ik me niet vergis)

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• mikekiwi
Darkstar schreef op donderdag 31 december 2015 @ 12:56:
Als je twijfelt aan het RAM geheugen zou je best beginnen om dit te controleren:
http://www.cnet.com/how-to/how-to-test-the-ram-on-your-mac/

5GB is inderdaad een wat rare config. Je kan in het systeemoverzicht in principe zien welke modules er geïnstalleerd zijn (Over deze Mac en dan tabbblad geheugen als ik me niet vergis)
Dank je. Heb nu ongeveer 7 pogingen gedaan, maar het lukt me niet om in die testmodus te komen. De mac geeft niet meer info over het geheugen dan dat er 1x 1 en 1x4GB is geinstalleerd. Ik ga komend weekend de onderkant maar eens er afschroeven en die 1Gb reep eruithalen en wat testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
de 1Gb is eruit...en nu zien wat er gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
2 dezelfde reepjes geheugen geeft over het algemeen vlottere resultaten in de benchmarks ipv 1 SODIMM.
5 GB is sowieso raar. 8GB werkt een stuk fijner met OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
met 1x 4GB draait het systeem net zo instabiel. Na 10 minuten al een grijs scherm met de melding dat het systeem opnieuw zal worden opgestart vanwege een probleem... Dus of het ligt aan dat ene 4GB reepje geheugen, of er is iets anders aan de knikker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:12
Al eens een reinstall van OS X geprobeerd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
mikekiwi schreef op zondag 03 januari 2016 @ 16:18:
met 1x 4GB draait het systeem net zo instabiel. Na 10 minuten al een grijs scherm met de melding dat het systeem opnieuw zal worden opgestart vanwege een probleem... Dus of het ligt aan dat ene 4GB reepje geheugen, of er is iets anders aan de knikker
Waarschijnlijk wel, of de HDD SSD is bijna stuk. En Mac OSX is geoptimaliseerd voor dual channel geheugen (dus 2x hetzelfde geheugen)
when you run into EXC_BAD_ACCESS, it means that you try to send a message to a block of memory that can't execute that message.
Dus 4GB eruit en met 1GB proberen; geen crashes meer? --> koop 2x4GB of 2x3GB of 2x2GB :)

[ Voor 13% gewijzigd door Whatson op 03-01-2016 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 13:34
Waar haal ik 2X 3GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
SSD is net geen jaar oud en lijkt het nog prima te doen. Volgende stap is inderdaad testen met 1GB geheugen (heb ook nog 2x2GB 1333 Mhz liggen uit een Dell E6420, zou ik ook nog kunnen proberen).

Werkt dat niet dan een nieuwe OSX erop. Werkt dat ook niet, dan weet ik het even niet meer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
mikekiwi schreef op maandag 04 januari 2016 @ 07:44:
SSD is net geen jaar oud en lijkt het nog prima te doen. Volgende stap is inderdaad testen met 1GB geheugen (heb ook nog 2x2GB 1333 Mhz liggen uit een Dell E6420, zou ik ook nog kunnen proberen).

Werkt dat niet dan een nieuwe OSX erop. Werkt dat ook niet, dan weet ik het even niet meer :-)
Hou er wel rekening mee dat Apple ECC geheugen gebruikt*. Wellicht gaat het fout als je ECC en Non-ECC tegelijk probeert te gebruiken.

De specs zeggen hier niks over:
2GB (two 1GB SO-DIMMs) of 1066MHz DDR3 SDRAM; two SO-DIMM slots support up to 4GB

Wel max. 4GB

Edit: geen ecc geheugen: https://discussions.apple.../3488381?start=0&tstart=0

*in ieder geval in de MBP's

[ Voor 15% gewijzigd door Whatson op 04-01-2016 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Deze MacBooks hebben ook vaak (dit soort) problemen met de SATA kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Sinds een paar dagen heb ik het geheugen dat ik uit een Dell-laptop heb geplukt 2x2GB Hynix 1333 in de MacBook gefloepseld en nu een paar dagen gebruikt.
Wat praktijkstresstestjes gedaan en tot nu toe niet 1x een foutmelding gehad. Dat ziet er vooralsnog dus goed uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
rvanpruissen schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 00:00:
Deze MacBooks hebben ook vaak (dit soort) problemen met de SATA kabel.
Niet het 2009 model. Het 2012 model heeft heeft hier doorgaans last van wanneer een systeem donders traag wordt of zelfs moeilijk op kan starten vanaf de harde schijf.

Mijn idee (of eigenlijk onthouden van iemand anders...): Laat je MacBook Pro met het originele geheugen eens een nachtje MemTest draaien om te kijken of het geheugen inderdaad niet aan gort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

2009 model ook. Tenminste, ik heb er twee zo gerepareerd. Maar goed, kwestie van een voor een onderdelen testen :)
Pagina: 1