• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Topicstarter
Sinds enige tijd heb ik met 1 van mijn twee GTX660Ti's een probleem. Tijdens het spelen van BO2 multiplayer (en alleen bij BO2) crashed de video driver. Versie van de driver maakt niets uit. Het was al op mijn oude systeem maar het lijkt erger te worden. Ik heb de laatse twee weken maar 1 kaart in het systeem gehad en bij 1 kaart geen problemen en bij de ander wel.

Het gebeurd meestal wanneer er een grote explosie is en in de Event viewer krijg ik ook logging van de driver. Bij zoeken naar het event zeggen ze allemaal dat het aan het power supply ligt.

Wat is er gebeurd in het verleden:

In mijn oude systeem met deze kaart is een keer tijdens spelen van BO2 MP spontaan mijn power supply uitgefikt, zelfs de zekering sprong er uit. Hierna hen ik een nieuw powersupply aangeschaft maar het systeem was niet stabiel meer te krijgen. Ik heb toen een nieuw MB en CPU aangeschaft maar de rest is het zelfde gebleven (memory was compatible en staat op de lijst van supported geheugen).

Wat heb ik getest
  1. Memtest gedraaid, 10 full passes, geen enkel probleem.
  2. Furmark, 8 uur gedraaid met burnin test, geen enkel probleem.
  3. Prime met burnin test, geen enkel probleem.
  4. Furmark + Prime simutlaan, 8 uur burnin test, geen enkel probleem.
Vervangen hardware
  • MB + CPU
  • Power supply
  • Muis
  • Kast
Het systeem:
Onderstaand is de systeem specificatie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P8H67-M EVO€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 36,-€ 36,-
1Corsair Carbide 300R€ 80,95€ 80,95
1Corsair CX600M€ 76,-€ 76,-
2EVGA GeForce GTX 660 Ti SC 2GB€ 0,-€ 0,-
1G.Skill Ripjaws F3-10666CL9Q-16GBXL€ 0,-€ 0,-
1HP 2710m (WD119AA) Zwart€ 0,-€ 0,-
1HP BDDVDRW CH20L----
1Intel Core i7 2600 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Intel PRO/1000PT€ 0,-€ 0,-
1Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty)€ 0,-€ 0,-
1Logitech G500€ 0,-€ 0,-
1Logitech Webcam Pro 9000€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 10 Pro EN 32/64bit, USB€ 227,95€ 227,95
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 164,-€ 164,-
1WD Green WD15NPVX€ 109,95€ 109,95

Overige
Ik heb Open Hardware Monitor mee laten loggen, maar kan geen zaken ontdekken die raar zijn tijdens het crashen. Het systeem blijft doordraaien maar alleen de video driver crashed en wordt opnieuw gestart. Tijdens het crashen van de driver:

Voltages: Geen schommelingen, lijkt gewoon dat de voeding alles kan leveren zonder enige problemen.
Temps:CPU onder load (alle 4 cores) komen niet boven de 55 graden met 100% CPU
Temps: GPU onder load komt niet boven de 72 grafen bij 100% load
Temps: Zelfde temps wanneer beide op 100% load zitten voor lange tijd
Fans: Geen rare zaken, maar nooit op 100% ook bij full load van het systeem

Enige wat in de Eventlog staat wanneer het gebeurd is dat ik melding krijg van invalid function parameters of parameters out of bound.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:16
Waarom twijfel je nog aan de kapotte Videokaart?

Hattrick: Thorgal Eagles

• Wim-Bart

Wim-Bart

Topicstarter
bregweb schreef op donderdag 31 december 2015 @ 12:16:
Waarom twijfel je nog aan de kapotte Videokaart?
Omdat diverse fora spreken over powersupply, memory settings en dergelijke, wat verwarrend is.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:16
Jij hebt toch getest en uitgesloten dat het de power en memory zijn, want met de andere kaart gaat alles goed?

Hattrick: Thorgal Eagles

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ga er maar van uit dat het de videokaart is. Als je voeding stabiel blijft bij burn tests en de voltages stabiel zijn dan lijkt mij dat uitgesloten. Verder heb jezelf getest dat de ene videokaart wel stabiel is en de andere niet.

Geen idee welke andere fora je bezoekt, maar het is behoorlijk duidelijk uit je eigen testen dat het je videokaart is :+. Wellicht vergeten ze te lezen dat je ze appart hebt getest....

Overigens dit is een wel bekend probleem met factory overclocked videokaarten, waarschijnlijk is een kaart door lichte ouderdom minder stabiel geworden. Je kan proberen de core en memory 50mhz lager te zetten om te kijken of dat het probleem oplost voor die kaart, het kan ook helpen het voltage ligt te verhogen.

Volgens de Nvidia website is de base core clock 915mhz terwijl jouw kaart op 980mhz loopt.

Ben je hier niet tevreden mee dan kan je garantie proberen te claimen.

Overigens weet ik niet of je je kaart kan downclocken in SLI, daar heb ik geen ervaring mee.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 08:39
Je kan toch gewoon de kaarten individueel downclocken? En in SLI draait het volgens mij automatisch op de snelheid van de traagste (al weet ik niet of ze dat doen met daadwerkelijk clock verlagen, of dat ze de snellere kaart gewoon meer laten idlen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Topicstarter
Probleem opgelost. Adaptive Power uitgezet in NVidia control panel en Power naar 1100mv gezet en de base clock met 25Mhz omlaag gezet. Nu geen enkel probleem meer.

Blijkt gewoon een probleem met heel veel 660Ti's OC's te zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door Wim-Bart op 02-01-2016 20:42 ]

Pagina: 1