• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-05 16:50
Hoi Iedereen,

Doordat ik recentelijk een Synology NAS heb gekocht is mijn zelf gebouwde FreeNAS/EXSI server "overbodig" geworden. Deze zal binnenkort misschien nog een 2e bestemming krijgen maar voorlopig hou ik hem even om op te gamen. Niet dat ik zo een fervent gamer ben maar af en toe een spelletje moet kunnen.

Nu de computer bestaat uit volgende hardware:
  • Intel I5-3330 3 - 3.2 Ghz
  • Asrock B75 Pro3-M
  • 32GB DDR3 1600 Geil Enhance Corsa
  • BitFenix Shinobi Core White
  • Be-Quiet Pure Power L8 (530W)
  • Samsung 128GB SSD (gerecupereerd uit laptop)
  • Windows 8.1 Pro 64bit
  • 2x Dell U2410 H-IPS 6ms
Doordat er enkel een geïntegreerde GPU in de CPU zat was ik aan het twijfelen om een 2e hands setup over te nemen van een mede Tweaker (2x R9 290 in Crossfire). Maar aangezien mijn moederbord initieel niet gekozen was voor te gamen zijn de PCI lanes beperkt, het een Micro ATX bord is en ik maar een beperkte voeding heb ben ik hier niet verder mee doorgegaan.

In de plaats hiervan heb ik een nieuwe "Sapphire Radeon R9 390 - Nitro OC Backplate - 8GB GDDR5" aangeschaft. Door het grote VRAM kan ik met deze kaart nog wel even voor wat de moderne games betreft. De drivers zijn de recentste op dit moment en dat is V 15.300.1025.1001.

Nu wou ik "Skyrim the elder scrolls V" spelen en via de automatische GPU settings werd er gekozen voor Ultra settings en ben ik beginnen spelen maar het beeld was niet wat ik verwachte. Het beeld loopt soms nog schokkend en traag terwijl ik van deze GPU toch wat anders had verwacht. Na het instellen van de settings op "High" heeft het spel nog altijd van deze verschijnselen.

De schokkende beelden en trage weergave gebeurt vooral als ik rondloop in de vrije natuur maar komt minder voor als ik in een dungeon rondloop (minder visuele items weer te geven?).

Tijdens het gamen heb ik ook maar 1 monitor aangesloten via Displayport omdat ik dacht dat dit ook nog een probleem kon zijn maar het resultaat blijft hetzelfde.

Nu wil ik graag achterhalen wat deze slechte performantie veroorzaakt, is dit een bepaalde component of is het een samenloop van omstandigheden. De vraag is dus of jullie mij hier mee kunnen helpen. Ik ben op zoek naar een programma waarmee ik de status van CPU, GPU, Geheugen, ... visueel kan opnemen op de achtergrond terwijl ik het spel aan het spelen ben. Zo kan ik erna nagaan of ik ergens tegen een limiet aan loop of gewoon een slechte keuze heb gemaakt van componenten.

Volgens mij moet het met bovenstaande setup toch mogelijk zijn om het spel te spelen op Ultra, ik heb speciaal gekozen voor de R9 390 omdat deze 8GB VRAM kan aansturen wat momenteel toch ruimschoots voldoende moet zijn.

Mocht iemand mij hier meer info over kunnen verschaffen laar me maar iets weten.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:08
Heb je Vsync aan? Skyrim is nu niet bepaald een zware game meer weetje zeker dat je niet op je igpu gamed? Ik denk dat dit gwn een screentearing issue heeft

• Toon-VA
Dat ik niet op mijn iGPU game ben ik toch voor 75% zeker van, ik kan namelijk enkel HDMI of VGA aansluiten op het moederbord en van zodra je een GPU installeert komt er verder geen signaal meer uit deze kabel. Doordat ik nu via Displayport ben aangesloten op de R9 390 en in apparaatbeheer bij video adapters enkel de kaart zie staan denk ik dat er via de GPU wordt gewerkt.

Dit zou ik natuurlijk kunnen controlleren mocht ik de load kunnen nagaan tijdens het gamen, mocht de R9 390 dan niet belast worden dan weet ik onmiddelijk waar het probleem zit maar ik weet niet hoe ik dit dus kan doen.

Van Vsync of screentearing heb ik geen kaas gegeten, waar of hoe kan ik dit controlleren en wat houd dit juist in?

• Toon-VA
Wat ik nu ook nog opmerkt is dat de "AMD Gaming Evolved" software blijft zeggen dat er een nieuwere driver beschikbaar is. Ik heb deze ondertussen al 3x gedownload en setup uitgevoerd maar de melding blijft.

Ook na een uninstall, reboot, install en reboot blijft deze melding.

Als ik manueel via de website van AMD ga kijken dan zegt deze dat ik de recentste drivers reeds heb geïnstalleerd.

Via het "Radeon Settings" programma kan ik ook geen enkele aanpassing doen omdat de software niet start.
Telkens komt de melding "No AMD graphics driver is installed, or the AMD driver is not functioning properly. Please Install the AMD driver appropriate for your AMD hardware.

Er lijkt dus toch precies nog iets niet volledig te werken maar wat ...

[ Voor 89% gewijzigd door Toon-VA op 31-12-2015 10:55 ]

• Cota
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-06 20:57
Installeer MSI afterburner. Dan kun je zien wat je CPU en GPU doen tijdens het gamen.

Screentearing is een verschijnsel in 3D games dat het beeld als het ware scheurt bij het (snel) veranderen van richting in een spelwereld. V-sync inschakelen lost dit op, maar dan moet jouw videokaart wel een vaste framerate vasthouden (30/60 fps). Lukt dat niet dan treedt er stuttering op.

I5 12600KF | CM Hyper 212 BE | MSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4 | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 CL16 | EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0 | Samsung 860 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 2TB | WD20EZRX 2TB | Antec P280 | Seasonic G-series 550 Watt PCGH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zou eerst eens de huidige drivers volledig verwijderen, er is zo'n driver cleaner progje voor, en daarna (na een reboot) de laatste driver clean installeren.
Ik vraag me trouwens af of je voeding de kaart wel trekt, die 390's staan nu niet bepaald bekend om hun power efficiëntie en zo´n 390 kan zomaar rond de 450 watt peak weg trekken. Met een 530 watt voeding, ik neem aan dat de Be Quite 80% efficiënt is, blijft er dan voor de rest van de spullen weinig power over.
Met een 650 watt voeding zit het al wat ruimer in het power jasje.

• Toon-VA
Voorlopig heb ik nog niets gemerkt van te weinig Power, de pc is nog niet onderuit gegaan of BSOD. Het is inderdaad een 80% label en buiten een SSD worden er geen andere componenten zoals schijven e.d. aangestuurd.

Natuurlijk met de CPU en Mobo ook nog stroom krijgen maar tot nu nog geen crash gehad, dus ik neem aan dat dit nog wel kan. Mocht dit in de toekomst toch gebeuren dan moet ik verder kijken naar een andere voeding.

Het programma voor de drivers te verwijderen zoek ik nog even op en laat nog weten of dit een succes was.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:21
Skyrim loopt bij mij ook poep op mn 290. Bugged alle kanten op. Las dat dst met sommige amd kaarten t geval kan zijn. Draai eens Benchmarks en zie wat je krijgt.

Ik krijg bij skyrim bv allemaal stutters en warp ik alle kanten op. Met bf4 op ultra gewoon 80-120 fps soepel.

• Toon-VA
Helaas na het gebruiken van de Tool blijven er nog zaken achter van AMD en RAPTR software.

Het lijkt er op dat de kaart niet goed word herkent door de software. Ik probeer het vanavond nog eens met MSI Afterburner of ik nog zaken kan afleiden waarom het scheef loopt.

Mocht dit ook niets opleveren smijt ik er als test even een Windows 7 op (dit zal pas in het weekend kunnen).

Ook ga ik nog even aan de slag met enkele benchmarks van Futuremark en geef jullie de resultaten nog mee.

Alvast bedankt voor de info, een goed jaar gewenst vanavond en ik kom hier nog op terug.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:04
regmaster schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:33:
en zo´n 390 kan zomaar rond de 450 watt peak weg trekken.
Dat is een compleet systeem. De kaart zelf trekt max. 330W: https://www.techpowerup.c...r/R9_390_PCS_Plus/28.html

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:03

Fanta

FordPerformance™️

Probeer even alle radeon gerelateerde software te verwijderen met DDU. Volg de instructies! Dus uninstall in safe mode. Installeer daarna de nieuwste Crimson driver en MSI afterburner, en kijk of het gewerkt heeft.

Succes!

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:47
Kijk ook even naar je PCI-e instellingen met GPU-Z. Lijkt een beetje op wat ik had met een 7870. Skyrim gaf high aan, maar was totaal onspeelbaar. Bleek PCI-e op 1x te draaien. ipv. 16x.
Voorbeeld:
Bus interface PCI-E 3.0 16x @ 1x 1.1
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/gpuz/screen1.gif

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 01:19

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

regmaster schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:33:
Ik zou eerst eens de huidige drivers volledig verwijderen, er is zo'n driver cleaner progje voor, en daarna (na een reboot) de laatste driver clean installeren.
Ik vraag me trouwens af of je voeding de kaart wel trekt, die 390's staan nu niet bepaald bekend om hun power efficiëntie en zo´n 390 kan zomaar rond de 450 watt peak weg trekken. Met een 530 watt voeding, ik neem aan dat de Be Quite 80% efficiënt is, blijft er dan voor de rest van de spullen weinig power over.
Met een 650 watt voeding zit het al wat ruimer in het power jasje.
Volgens mij haal je hier twee dingen door elkaar. Er is een groot verschil tussen total system power draw en die van de kaart. De kaart zal in normale situaties tussen de 230-260Watt trekken, pas bij Furmark (wat geen spel is) zal hij meer verbruiken.

Wat al is aangegeven DDU draaien in veilige modus en daarna drivers opnieuw instaleren zonder RAPTR indien je dat niet nodig hebt.
Kijk ook of je kaart goed in zijn slot zit, je de laatste bios update hebt voor je moederbord en wat je gpu load is tijdens het spelen met MSI Afterburner. Skyrim staat erom bekend dat het gigantisch cpu limited is en zal je kaart waarschijnlijk niet volledig belasten.

Stotteren kan vaak een aantal dingen betekenen.
- Slechte voeding
- Componenten worden te warm en iets throttled
- Te weinig video geheugen (lijkt mij met jouw videokaart geen probleem :+)
- Te weinig normaal geheugen, ook geen probleem met jou rig alleen is Skyrim outdated dat het is nog steeds 32bits. Je zou kunnen kijken of LAA (Large Adressing Awareness) aanstaat.
- Cpu limited, dingen zoals draw distance en object detail kunnen hier in helpen. Er zijn ook mods die het aantal vertices die gebruikt worden optimaliseren waardoor je een behoorlijke performance boost kan krijgen.

Met jouw geheugen zou je er ook voor kunnen kiezen om een memdisk aan te maken en gewoon het hele spel daarin te laden :+.

Mocht dit allemaal niet helpen dan kan je altijd proberen een oudere driver te installeren om te kijken of dit de problemen oplost.

Overigens draait Skyrim hier prima op een 290 icm i5 4670k @4.2.

• Toon-VA
PCI-E Instellingen lijken me te kloppen (zie afbeelding) maar er wordt niets weergegeven over GPU Core en Memory Clock. Ik heb een screenshot meegegeven waar je dit kan zien terwijl ik toch een benchmark draai die wel wat rekenkracht vraagt.

Ik begin zelfs te denken dat de kaart misschien een defect vertoond?

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/286v1ug.png

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Oke, dat valt dan mee. Ik had in een review gelezen dat de 390 een piek vermogen, bij 100% belasting, van ruim 440 watt of zo kon trekken. Maar als dat gemiddeld rond de 330 watt uitkomt dan is een goede 500 watt voeding inderdaad al voldoende.
Het zou ook best aan het spel zelf kunnen liggen, ik had dat met mijn nieuwe GTX970 die niet vooruit te trappen was bij Wolfenstein New Order/The old blood. Dit bleek aan bugs in het spel te liggen want met BF4 draaide de GTX970 met gemiddeld 90 fps op ultra bij fhd. Voor The Old Blood was er een fix die het probleem oploste. Mogelijk spelen bugs ook een rol in de slechte performance.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Toon-VA schreef op donderdag 31 december 2015 @ 14:58:
PCI-E Instellingen lijken me te kloppen (zie afbeelding) maar er wordt niets weergegeven over GPU Core en Memory Clock. Ik heb een screenshot meegegeven waar je dit kan zien terwijl ik toch een benchmark draai die wel wat rekenkracht vraagt.

[afbeelding]
Kijk eens naar de snelheid van je cpu in dat screenshot die is 630mhz te laag en als je de turbo meerekent 830mhz. Volgens mij loopt die te throttlen, je GPU zit overigens uit zijn neus te eten in dat screenshot. Je ziet dat hij maar kortstondig naar 100% load gaat.

Kijk eens wat je cpu temperatuur is en of je misschien een of ander batterij besparings power scheme aan hebt staan :P.
Mocht dit allemaal oke blijken dan zou het inderdaad best je voeding kunnen zijn die niet op orde is.

Edit:
Overigens vraagt de benchmark niet al te veel, pas als je de settings hoger zet dan zal het pittiger worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 31-12-2015 16:14 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:29

Thomg

Aww yiss

De load is echter ook niet 100%.
Zet de pc is in high-performance mode?

• Toon-VA
Ik heb nog snel even een test gedaan voor het volk komt om te vieren maar krijg de CPU snelheid niet vast.

Binnen windows staat deze op High-Performance en in de BIOS heb ik geen instelling voor Power. Dan heb ik manueel de Intel Speedstep afgezet en de Ratio vastgezet op 30 (deze zou dan standaard naar de 3GHz moeten lopen) maar ook dan wordt deze gelimiteerd.

Ook viel me op met de MSI Afterburner dat de CPU temps default rond de 80 - 90 graden lopen wat me redelijk hoog lijkt (het wel een Stock Cooler maar dan nog).

Dit weekend kijk ik er verder naar.

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:54
Toon-VA schreef op donderdag 31 december 2015 @ 14:58:

[afbeelding]
Ik zie een remote desktop bar, bovenin.

Zit je wel echt op die machine te werken, of benader je 'm de hele tijd al via remote desktop?
Remote desktop zou wel ineens zo'n beetje al je problemen verklaren.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

80-90 graden is veel te hoog.
Nouja, niet letterlijk, 95 is throttletijd, maar daar wil je VER vanaf zitten.

[ Voor 57% gewijzigd door Thomg op 31-12-2015 18:31 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Thomg schreef op donderdag 31 december 2015 @ 18:30:
80-90 graden is veel te hoog.
Nouja, niet letterlijk, 95 is throttletijd, maar daar wil je VER vanaf zitten.
Is te hoog voor die sappire, die hoort bij games amper 60 te gaan, furmark misschien mid/hoog 70 max.

Is er wel genoeg airflow in die kast?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

SinergyX schreef op donderdag 31 december 2015 @ 18:40:
[...]

Is te hoog voor die sappire, die hoort bij games amper 60 te gaan, furmark misschien mid/hoog 70 max.

Is er wel genoeg airflow in die kast?
CPU ;)

Vind het wel apart dat er geen temperatuuruitlezing is, dat lijkt me een probleem.
Een grote.

Gebruik nou eens afterburner.

[ Voor 19% gewijzigd door Thomg op 31-12-2015 18:44 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Toon-VA schreef op donderdag 31 december 2015 @ 18:18:
Ik heb nog snel even een test gedaan voor het volk komt om te vieren maar krijg de CPU snelheid niet vast.

Binnen windows staat deze op High-Performance en in de BIOS heb ik geen instelling voor Power. Dan heb ik manueel de Intel Speedstep afgezet en de Ratio vastgezet op 30 (deze zou dan standaard naar de 3GHz moeten lopen) maar ook dan wordt deze gelimiteerd.

Ook viel me op met de MSI Afterburner dat de CPU temps default rond de 80 - 90 graden lopen wat me redelijk hoog lijkt (het wel een Stock Cooler maar dan nog).

Dit weekend kijk ik er verder naar.
het is eigenlijk simpel. het stottert omdat skyrim het level buffert vanaf je hdd.
laten we ervan uitgaan dat je hem speelt vanaf je ssd? en anders is dat je eerste optie om te proberen.
mocht dit het geval zijn dan een ramdisk aanmaken en het spel erin gooien :)

Nukezone FTW

• Toon-VA
Die RDP sessie was even om iets te controleren maar ik ben niet hierin aan het spelen, dat zou inderdaad belachelijk zijn.

Ik heb daarnet nog aan de PC gezeten en krijg dezelfde zaken te zien zoals hierboven in de screenshot.

Verder zitten er 7 ventilatoren in de PC, 2 die voorin de kast zitten en lucht blazen naar CPU en GPU. Dan nog 1 ventilator onderaan die lucht langs daar binnenhaalt ook rochting GPU. Achteraan zijn er dan 2 ventilatoren die de lucht wegnemen en ook nog eens 2 ventilatoren bovenaan die langs daar lucht opzuigen.

Ik heb er zoveel ventilatoren in gestopt omdat deze werd gebruikt als server met 10 schijven. Ook heb deze gisteren nog de PC uitgeblazen met perslucht dus er is zeker geen stof meer aanwezig in de kast.

• Toon-VA
Powrskin schreef op donderdag 31 december 2015 @ 18:44:
[...]

het is eigenlijk simpel. het stottert omdat skyrim het level buffert vanaf je hdd.
laten we ervan uitgaan dat je hem speelt vanaf je ssd? en anders is dat je eerste optie om te proberen.
mocht dit het geval zijn dan een ramdisk aanmaken en het spel erin gooien :)
Er zit momenteel maar 1 schijf in de PC en dat is de SSD. Ik heb deze inderdaad daarop geïnstalleerd en er is nog 30GB vrij om te swappen.

• Powrskin
  • Niet online
Toon-VA schreef op donderdag 31 december 2015 @ 18:50:
[...]

Er zit momenteel maar 1 schijf in de PC en dat is de SSD. Ik heb deze inderdaad daarop geïnstalleerd en er is nog 30GB vrij om te swappen.
dan op de ramdisk ermee :)

Nukezone FTW

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Toon-VA schreef op donderdag 31 december 2015 @ 18:50:
[...]

Ik zou een swap file zelf nooit op een SSD zetten daar van af lezen is snel zat dus swappen heeft weinig nut. Het bevordert de levensduur van je SSD ook niet.

Wat is je cpu temperatuur? Volgens mij meet je met MSI Afterburner alleen je gpu temperatuur en die mag prima 90 worden (liever minder natuurlijk).

[ Voor 30% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 31-12-2015 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:11
Je CPU bottleneckt ook denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010

nelizmastr

Goed wies kapot

Koeler eraf, schoonmaken, cpu schoonmaken, nieuwe pasta en opnieuw proberen. Met de 3330 heb je elke megahertz nodig die hij kan leveren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
Hoi iedreen,

Allereerst een goed nieuwjaar voor iedereen. Ik heb nog enkele testen kunnen doen en krijg nu eindelijk mijn Drivers goed geïnstalleerd en alle sensors worden goed uitgelezen.

Ik heb met de MSI afterburner wat testen gedaan en de CPU temp gaat makkelijk tijdens het gamen naar 100 graden met een load tussen de 60 - 100 procent. Het lijkt dus dat de CPU de bottelneck vormt wat toch wel jammer is voor een 3Ghz Quadcore.

Hier kan je ook een dropbox link vinden naar met de screenshots die ik heb genomen wanneer het spel hapert. Ik zie dus dat de GPU inderdaad ligt te slapen op sommige momenten. Ook heb ik links een kleurenpalet op mijn scherm tijdens het spelen wat ik niet kwijt krijg (ook in de foto).

https://www.dropbox.com/s...aBfEh0ByIL-IAZElEPoa?dl=0

Ik was met totaal niet bewust dat de CPU hier toch nog zoveel taken op zich moest nemen en de GPU (relatief) weinig.

Verder heb ik V-Sync aangezet in de Radeon settings wat hier ook was aanbevolen.

Nog suggesties of toch maar uitkijken naar ander Mobo en CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:09
Als ik jou was zou ik eerst je hardware in een fatsoenlijke kast inbouwen. De kast die je nu hebt heeft eenvoudig weg niet genoeg airflow om je CPU en GPU te koelen, vooral niet als ze allebei aan het werk gezet worden zoals tijdens gamen. Die 100 graden op je CPU is daar een voorbeeld van.

Ik heb een vergelijkbare issue gehad met een R9 290 (waarvan de r9 390 een rebrand is) en toen ik alles overgezet had naar een fatsoenlijke kast met voldoende airflow ging het een stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-06 23:05
100 graden is veel te warm, zit je CPU koeler wel goed vast? Zelfs met stock fan en een slechte airflow kun je dit onmogelijk halen. Hier zit 100% je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
Die temp is makkelijk te halen op een stockkoeler. Helemaal met slechte airflow. Ik raad je aan een andere grotere case of een paar fans te installeren. Mijn i5 3470 ging ook gemakkelijk maar de 80 graden in mn oude case. Je CPU is dus geen bottleneck! Sterker nog de huidige haswell linie is minimaal sneller en die zijn prima overkill!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-06 23:05
Als je CPU 100 graden word is dat zeker wel een bottleneck... die gaat massaal terug klokken natuurlijk.
Draai eens OCCT en kijk eens hoe lang het duurt voordat hij deze temperatuur aantikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
bij 100c gaat de cpu inderdaad terugklokken.
als hij goed gemonteerd is kan je even asrock extreme tuner downloaden en testen met bv occt met backup temp prog hwinfo en cpuz voor de cpu snelheid en dan cpu voltage beetje naar beneden zetten. kan eigenlijk altijd wel want intel en amd nemen veilige marges aan.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
Goed, dan zal ik het probleem van de CPU aanpakken.

Hebben jullie dan ook nog een verklaring van de flitsende regenboog links op mijn scherm (enkel tijdens het gamen) of is dit een neveneffect van de MSI Afterburner?

Groeten,
Toon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:03

Fanta

FordPerformance™️

Ik vind het helemaal geen gek idee om eens de CPU koeler opnieuw te monteren, met een vers drupje koelpasta. Eens kijken wat dat met je temps doet..

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
Hoi iedereen,

Ik heb het probleem gevonden, het was inderdaad een probleem met de CPU cooler.
Deze was eigenlijk niet verbonden met de CPU maar bleef in contact door de plakkerige eigenschap van de pasta. Het was dus "normaal" dat de temperaturen de hoogte in schoten.

Nu had ik ondertussen een nieuwe case en cooler besteld en heb deze gemonteerd. waardoor de CPU temperaturen nu rond de 26 graden liggen tijdens idle gebruik. Voor stress testen heb ik nog geen tijd gehad maar ik neem aan dat dit nu geen probleem meer zal zijn.

Nieuwe case is een Corsair Air 450 en nzxt kraken x61 CPU cooler.

Iedereen nogmaals bedankt voor alle info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 10:55
Toon-VA schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 19:09:
Hoi iedereen,

Ik heb het probleem gevonden, het was inderdaad een probleem met de CPU cooler.
Deze was eigenlijk niet verbonden met de CPU maar bleef in contact door de plakkerige eigenschap van de pasta. Het was dus "normaal" dat de temperaturen de hoogte in schoten.

Nu had ik ondertussen een nieuwe case en cooler besteld en heb deze gemonteerd. waardoor de CPU temperaturen nu rond de 26 graden liggen tijdens idle gebruik. Voor stress testen heb ik nog geen tijd gehad maar ik neem aan dat dit nu geen probleem meer zal zijn.

Nieuwe case is een Corsair Air 450 en nzxt kraken x61 CPU cooler.

Iedereen nogmaals bedankt voor alle info.
En draait Skyrim nu ook zoals je had verwacht? Want daar begon het allemaal mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
Net een middagje gespeeld en alles draait nu lekker soepel.

CPU loopt tussen de 50% - 60% load op ULTRA met beste settings. Ook de temperaturen lopen max op tot 35 graden onder stress dus dit zit allemaal lekker snor nu.

Ik vond het al verdacht dat alles zo slecht samenliep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:21
Mooi om te horen! :)

Best een flinke stap vooruit, van een stock koeler naar een high end waterblock :P

Ik zou zelf gewoon voor 3-4 tientjes een lucht koeler gehaald hebben, je kan de CPU toch niet overclocken. Maar het werkt nu prima dus veel game plezier :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 10:55
legendareN schreef op zondag 10 januari 2016 @ 21:33:

Best een flinke stap vooruit, van een stock koeler die niet goed vast zat, naar een high end waterblock :P

Ik zou zelf gewoon voor 3-4 tientjes een lucht koeler gehaald hebben, je kan de CPU toch niet overclocken. Maar het werkt nu prima dus veel game plezier :9
There, I fixed it for you! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
legendareN schreef op zondag 10 januari 2016 @ 21:33:

Best een flinke stap vooruit, van een stock koeler naar een high end waterblock :P

In de toekomst zak ik toch verder af naar een ander systeem en dan neem ik de koeler terug mee.

Dan kan de server als zijn bestemming gekend is terug worden gebruikt als "server" met de stock cooler.
Pagina: 1